Muutoskatsastus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jatra kirjoitti:Tosta tehomittauksen tuloksesta inssi sanoi, että alkuperäsen tehon alle olevia lappuja ei huomioida, pykälä on ahdettujen moottoreiden kohdalla muuttunut, koska aikanaan kuulemma on muutoskatsastuksessa esitelty mittauslappuja, joissa on paineet pidetty niin alhaalla että tehot on ollu ihan naurettavia. Eli siis viittaa varmaan tuohon kohtaan "luotettava selvitys".
Tää johtunee siitä, että vakiokuntoista moottoria ei saa kuristaa.
Mitä se inssille kuuluu minkälaista ahtopainetta haluat käyttää itsetekemässä koneessasi, kunhan tehot ei karkaa rajojen väärälle puolelle???

Miksi muuten haluaisit edes penkittää koneesi alle vakiotehojen tässä tapauksessa?
Esitä lappu 175hv + max 20% omavalmistekoneella ja sitten vielä vaikkapa korjaamo-opas kaveriksi josta käy ilmi,
että alustarakenne ja jarrut on samat kaasari ja täyspaineturbollisissa malleissa.

Niin tosiaan, vm.87 jostain päivästä eteenpäin vaadittiin katti asennettavaksi mikäli kone ei muuten täytä jotain vaatimuksia,
näin siis aina omavalmistekoneen kanssa.
Katin ei kuitenkaan tarvitse toimia,
eli päästöt mennään vuosimallin mukaan korin ollessa ei-vähäpäästöinen.

Tai jotain.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Toi mahdollinen tehonalitus siis oli vaan sivuhuomautus alkuperäsessä viestissä, ja lähinnä pohdinta - kun kone siis on vanha vakio ässä, ja en ajatellut kuitenkaan nyt ennen katsastusta laittaa muuta kun sen ic:n - joka nyt siis jää laittamatta - niin mahdollistahan ois että tossa kokoonpanossa vois dyno antaa jopa vähemmän tehoa kun tehtaalta tullessa. Maltillinen paineen nosto ja bensalastu on tarkotus tehä vasta kesäksi, kun saa kokoonpanon toimimaan asianmukasesti ihan vakiona ensin. Ja tota konetta en toistaseksi ois halukas muutenkaan penkittämään, turha huudattaa vanhaa konetta maksimikierroksilla, välttämättä oo kovin hyväksi sille, ja aika turhalta tuntuis siitä maksaa siinäkin mielessä, ettei ne tehot toistaseksi mitenkään merkittäviä oo.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ronska kirjoitti:
Jatra kirjoitti: Niin tosiaan, vm.87 jostain päivästä eteenpäin vaadittiin katti asennettavaksi mikäli kone ei muuten täytä jotain vaatimuksia,
näin siis aina omavalmistekoneen kanssa.
Katin ei kuitenkaan tarvitse toimia,
eli päästöt mennään vuosimallin mukaan korin ollessa ei-vähäpäästöinen.

Tai jotain.
Se päivä on 1.7.1987 jonka jälkeen pitää olla katti, tai ainakin ne kuoret.

Esim. omani rekisteröintipäivä on 1.4.1987 ja kattia ei tarvittu ja kori ei ollut vähäpäästöinen. Kone omavalmiste, vai oliko muutettu vastaamaan mallia B202L, en muista - mutta lain pykälän mukaan tehty :)

Jos suinkin mahdollista niin kannattaa tehdä se auto kerralla sellaiseksi kuin on tarkoitus. Siten on kaikkein selkeintä ja välttyy turhilta muutoskatsastusmaksuilta jne. Helpointa hoitaa homma teholapun kanssa, ja ennen tosiaan maksamista ja muutoskatsastusta käy homman läpi inssin kanssa että molemmat ovat samaa mieltä auton rakenteesta ja muutoskatsastuksen kulusta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vie se auto toiselle konttorille jossa osataan palvella asiakasta eikä yritetä vajaalla ymmärryksellä suojata omaa persettä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ei ollut muutoskatsastuksen kanssa mitään ongelmia.
Etukäteen olin neuvotellut kaikki tarpeelliset muutoksen asiat.
Toimitin selvityksen -88 aeron eroista -88 kaasariin verrattuna.
Muutokset oli tehty jo aiemmin kallistuksen vaimentimia lukuunottamatta.
Kattia ei vaadittu, koska kanta-auto ei ollut vähäpäästöinen.
Cooleri on paikallaan ja auto määritelty otteessa vastaamaan -88 mallin 900 aeroa. Muutosprosentit otteessa ovat 20%. Siinä tuli sen verran virhettä, että apulaitteet olivat vanhasta koneesta, mutta eipä tuolla ole merkitystä.
Vuosikatsastus on tuossa kevään aikana.
Ainut asia, mihin kehotettiin kiinnittämään huomiota oli akku, joka on kaikissa ongelma, kun turbo on niin lähellä, samoin ohjaustehostimen kierukka tuli turhan lähelle eturipustusta. Vaihdoin remmin lyhyemmäksi ja akku vaihdetaan pikkuisen korkeammaksi, ettei kiinnitysrauta ole juuri turbon kohdalla.
Tähän päästiin neuvottelemalla kaikki asiat selviksi etukäteen ennen muutoksia konttorin kanssa. Tämän sujuvammin tuskin tällaista muutosta pystyy tekemään missään. Toiminta konttorin suunnalta oli erinomaisen hyvää ja oleelliseen keskittyvää.
# 419 Vesa Pohjalainen
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Mulle väitettiin, että 87 > oltava katti... Onko cooleri satkun alkuperänen? Teillä taitaa olla pojalla aihio täysin vastaava pystykeulanen 2-ovinen '88 kaasari, kun mulla, niin millä asiakirjoilla todistit ton vastaavuuden? Minkä firman konttori? Vaikka toki noi on enemmän yksittäisistä insseistä kiinni... Pitää harkita Jämsän reissua tossa piakkoin, jos kävis vaikka paikallisilla tutuilla kaffeelle samalla. :roll:

Ja onnitelut projektin valmistumisesta!
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja core2 »

@ "Jatra" Onko siis ollut pakko asentaa katti itse? kun saab turbo mallit saivat sen syksyllä -87 siis -88 vuosimalliin, katalysaattorin sai jo vuonna -86 lisävarusteena. Eikös EU:kin vaatinut sen vasta 1992?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Siis tossa vuoden '90 202s koneen putkistossa on katti, niin pistän sen kuoret nyt joka tapauksessa paikalleen. Konttorilla väitti, että -87 uudempaa muutettaessa ois katti laitettava, mutta tästä on nyt tullut ristiriitasta tietoa, että oisko pakollinen vai ei. Kohdeauto ei kuitenkaan oo vähäpäästönen, että sen puolesta ei tarvii kattia, ja kun ne kuoret sinne laittaa, niin ei pitäis tulla sanomista muinkaan perustein. Mutta todella sekavat taitaa olla käytännöt, kun eikö ratkasevaa oo kuitenkin se, ettei muutettava auto ole tosiaan vähäpäästöinen...
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Tuossahan se aiemmin luki selkokielellä se kattihomma. Eli jos katiton auto on katsastettu 1.7.1987 jälkeen pitää olla katti, tai ainakin ne kuoret jos muutoskatsastaa tekniikkaa. Näin katsotaan "päästörajan" täyttyvän, mikäli lähtökohtana on ollut katiton auto.Tosiaan auton omat senaikaiset pästöarvot pysyvät samana, eli katin kuoret tosiaan riittää. Jos taas on katti ollut kiinni valmiiksi, tulee tenkkapoo.. ts. pannun pitää olla vähäpäästöisestä tehdastekoisesta. Ja tämäkään pykälä ei pelaa kuin vuoteen 1991 asti, jolloin katti tuli pakolliseksi. Sillon on oltava pannu tehdastekoinen ja vähintään samanikäinen. Poikkeuksia varmasti löytyy, ja on, mutta hyvä perusajatus...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Hämmennetääs vielä lisää... Mun käsityksen mukaan -87 ja vähäpäästöisten (olikos se nyt -91 kun se tuli) välillä ei tarvi kattia olla jos pystyy muuten todistamaan samojen päästörajojen täyttyvän. Katin laittamalla vain välttyy siltä päästöjen todistamiselta ja todistusten hankkimiselta saabilta. Kun omaan -88 satkuun vaihdoin tekniikan -91 turbosta, niin jätin katin paikoilleen ihan sen takia ettei tarvi ruveta sen enempää todistuksia hankkimaan (ja onhan se samalla tietty ympäristöteko kun päästöjä vähentää;) ). Muutoskatsastus olikin muuten läpihuutojuttu, mutta takapenkiltä olis pitäny yksi istumapaikka vähentää kun ei akselimassa riittäny...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Jos autossa on katalysaattori ja lambda-anturi, käsitellään sen pakokaasumittaus, kuin vähäpäästöisessä - siis ei kannata poistaa sisälmyksiä !

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Onko näin? Hemmetin epämääräisiä nää pykälät... Itellä oli '89 piilofarkku Capricessa paikallaan rautakangella paremmin hengittäväksi tuunattu katti, ja tuo ainakin meni päästöjen puolesta läpi. En tosin oo varma, onko sähkö-/alipaineohjatussa Rochester-sekasikiössä minkään valtakunnan lambdaa. Tosta ässän motistahan se tosiaan löytyy... Ompa viimisen päälle kinkkistä.

Miten se siis vaikuttaa noitten päästöjen rajoihin, jos autosta nuo mainitut hilppeet löytyy? En ole vielä kattia tyhjentänyt, mutta mieli tekisi, tulisi varsin halpoja hevosvoimia vanhukseen tuolla tavoin, voisi jopa lähennellä huimia tehtaan ilmoittamia tehoja sen jälkeen.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sonett73 kirjoitti:Jos autossa on katalysaattori ja lambda-anturi, käsitellään sen pakokaasumittaus, kuin vähäpäästöisessä - siis ei kannata poistaa sisälmyksiä !

Ari
Ei pidä paikkaansa. Rekisteröintivuosi määrää päästörajat jo suomeen rekisteröidyissä autoissa, ts. tarpeeksi vanhassa voi nuo olla mutta vähäpäästöisenä sitä ei mitata.
Tuontiautoihin on muistaakseni annettu uusia ohjeita että ne merkittäisiin papereihin vähäpäästöiseksi aina jos katalysaattori ja lambda löytyy autosta - tähän ratkaisuna ne kannattaa riipiä tarpeeksi vanhasta autosta (pre 1992) pois ennen konttorilla näyttämistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Kyllä se vaan näin on, jos autossa on katalysaattori ja lambda-säätö, niin sen päästöt arvostetllaan vähäpäästöisen mukaan, olipa vuosimalli mikä hyvänsä !

Vähäpäästöisyys tuli vuonna 1992 pakolliseks ainakin ottomoottori puolelle !

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sonett73 kirjoitti:Kyllä se vaan näin on, jos autossa on katalysaattori ja lambda-säätö, niin sen päästöt arvostetllaan vähäpäästöisen mukaan, olipa vuosimalli mikä hyvänsä !

Vähäpäästöisyys tuli vuonna 1992 pakolliseks ainakin ottomoottori puolelle !

Ari
Kaipaisin perusteluja tälle väitteelle. On nimittäin olemassa lambdalla ja katillakin varustettuja autoja (vanhempia kuin 1992) jotka eivät ole vähäpäästöiseksi rekisteröity, etenkin tuontiautoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin