9-3Tid kirjoitti:esim. 9-3:ssa saa lakien puitteissa olla boforia 276hp ( vrt. Viggen 230hp ) Kaipa tässä pitää kohta muuttaa maasta pois, ensiksi viedään ilo ampua kunnon raketteja, nyt ei saa juoda kepua edes parkkipaikalla, kohta ei saa turvallista ja hyvää autoa läpi katsastuksesta millään, mitähän seuraavaksi....
Lyhyesti: ainoa laillisesti hyväksyttävä keino on käyttää Saabin omia virityssarjoja joihin saa valmistajalta teknisen dokumentin, joka tarvitaan muutoskatsatukseen. Noilla +20% säännöillä ei tee mitään, jos ei tuota dokumenttia ole, koska ilman sitä ei muutoskatsastus onnistu. Ahdettuun koneeseen koskeminen rinnastetaan aina moottorinvaihtoon ja se edellyttää muutoskatsatusta.
9-3Tid kirjoitti:esim. 9-3:ssa saa lakien puitteissa olla boforia 276hp ( vrt. Viggen 230hp ) Kaipa tässä pitää kohta muuttaa maasta pois, ensiksi viedään ilo ampua kunnon raketteja, nyt ei saa juoda kepua edes parkkipaikalla, kohta ei saa turvallista ja hyvää autoa läpi katsastuksesta millään, mitähän seuraavaksi....
Lyhyesti: ainoa laillisesti hyväksyttävä keino on käyttää Saabin omia virityssarjoja joihin saa valmistajalta teknisen dokumentin, joka tarvitaan muutoskatsatukseen. Noilla +20% säännöillä ei tee mitään, jos ei tuota dokumenttia ole, koska ilman sitä ei muutoskatsastus onnistu. Ahdettuun koneeseen koskeminen rinnastetaan aina moottorinvaihtoon ja se edellyttää muutoskatsatusta.
Melkoisen suositeltavaa taitaa olle se että pitää orkkisboxin itsellä.
Tietty jos autoon on vaihdettu cooleri ja jos se katsotaan virittämiseksi niin sitten on mahdollista että siitä jää kiinni.
Misiköhän orkkiscoolerit on mustia ja viricoolerit kirkkaita (siis maalattomia) sillä toi kirkas kyllä loistaa katsastusinssin silmään helposti...
Itse kyllä ehkä ruiskisin mustaa maalia viricooleriin, vai heikentääkö se jäähdytystä, tiedä sitä sitten.
Kyllä nää jotkut asiat on sitte vaikeita täällä Suomessa, ollaan sitte EU: ssa tai ei...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Ihan kiva jos saman saisi saappaaseen, mutta kun ei saa niin ei saa
e-bayn myyjä ilmottelee:
All cars and light trucks** (domestic and foreign) built after January 1, 1996 and originally sold in the United States were required to be OBD II equipped. In general, this means all 1996 and later model year cars and light trucks should be compliant. Two factors will show if your vehicle is definitely OBD II equipped:
1.The connector must be located within three feet of the driver and must not require any tools to be revealed. Look under the dash and behind ashtrays.
2.There will be a note on a sticker or nameplate under the hood: "OBD II compliant".
Luulis, että 9-8 Saabit olis OBD2-sopivia, vai olisko mallit erilaisia USA:ssa?
Eipä ole tietääkseni euro vm 2000 viggen OBDII. Täytyy tarkistaa.
Tosta OBDII-portista vielä sen verran, ettei sen kautta ilman auton omaa softaa saa mitään kummosta tietoa. Jollain sivustolla törmäsin listaan, mutta tähän hätään en muista mistä se löytyy. Olettaisin että luettu info liittyi vain päästöihin, eli lambdan näyttämiiin.
Joo, niin se inssi sanoi että kaikista 2001-> pystytään lukemaan vikakoodit ja päästöt mutta ei päästä valmistajan "mustalle" puolelle.
Luulisi että päästöt voisi mennä läpi viritettynäkin mutta JOS sinne on jäänyt vikakoodi uudesta ohjelmasta silloin vaaditaan muutoskatsastus joka ei taida olla mahdollinen ilman todistuksia, vaikka teho olisi noussut vain 1hv. Muut kiinnostavat vikakoodit taitavat olla turvatyynyihin liittyviä.
Tyhmä kysymys, mutta mitä sellaisia vikakoodeja voi olla että päätellään että on viritetty laite?
Toiseksi, jos vaikka ostaa saabiin/volvoon/volkkari-konsernin autoon tuon PPC-systeemin ja lataa ennen katsastusta sen orkkis ohjelman? Silloinhan sulla on just eikä melkeen auto siinä iskossa kun pitääkin olla, eikö?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
93t sport kirjoitti:
Misiköhän orkkiscoolerit on mustia ja viricoolerit kirkkaita (siis maalattomia) sillä toi kirkas kyllä loistaa katsastusinssin silmään helposti...
Itse kyllä ehkä ruiskisin mustaa maalia viricooleriin, vai heikentääkö se jäähdytystä, tiedä sitä sitten.
Kun siitä mustaksi maalaamisesta on ilmeisesti jopa hyötyä Mulla on varsin asiallinen "aapinen" joka käsittelee nykyaikaisella moottoritekniikalla varustettujen autojen virittämistä ja säätämistä. Lainaus luvusta turboahdin ja välijäähdytin:
-"Ahtoilmaputkien jäähdytysripojen pintoja ei koskaan pidä lähteä hiomaan valun jäljiltä tasaisemmiksi, kuten joidenkin harrastajien olen toisinaan nähnyt tekevän, mutta mattamustaksi maalaaminen on sen sijaan kannatettava toimenpide"
Kuka osaa kertoa miksi
P.S. Toi lainaus oli kohdasta jossa puhuttiin autoista joissa ei ole lainkaan varsinaista IC:tä vain rivoitetut ahtoputket, mutta kuka on nähnyt muita kuin mustia jäähdyttäjiä uudemmissa vakioautoissa? Kirkkaat voisivat olla näyttävämpiä mutta niitä ei autotehtaat harrasta joten joku taika tuolla mustalla värillä lienee...
Rimuli kirjoitti:Musta lähettää/ottaa vastaan lämpösäteilyä tehokkaammin, siksi mustat autot ovat kesällä kuumia yms.
Juu,kyllä on tiedossa että värillä on väliä kun ollaan tekemisissä auringon säteilyn kanssa, mutta se mua ihmetyttää kuinka se voi vaikuttaa pellin alle Saabissa ainakin sen verran paksu konepelti että auringon valo ei sitä läpäise, niistä muun merkkisistä en niin menisi takuuseen
Miltä tehdasviritys on vaikuttanut? Onko kone esim. ylävireisempi kuin ennen. Saabin omien esitekuvaajien perusteella lpt:ssä on karvan verran enempi vääntöä alakierroksilla...Esitteitä on siis luettu - siitä voit arvella, miksi olen tiedonhaluinen
Entä onko esiintynyt nykimistä tms. kuten näkee kerrotun pajatuotteista tälläkin foorumilla?
Itselläni on muuten kokemusta VAG-dieselini OBD-tuunauksesta. Nopea homma, sisälsi kaasupolkimen kalibroinnin ja vikamuistinollauksen. Sain vielä orkkis-softan ja modifioidun korpulla mukaani. Auton ECU-boxi oli muuten niin hyvin sinetöity, ettei sinne voi "lutikkaa" vaihtaa jälkiä jättämättä.
Riku kirjoitti:
Asia oli esillä joku aika sitten ja SP ilmoitti että Tuv tai CE todistusta heillä ei ole antaa, mutta työn alla on jonkunlainen Ruotsin sertifikaatti/hyväksyntä, mutta käykö se suomessa siitä ei ole tietoa.
Hmmm saas sitten nähdä mitenkä tässäkin käy
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2 Zaino Show Car PolishTrolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta