Tonnarin pakosarja
Joo,. öljyn paluun mukaan asettelin turboa paikoilleen.
Vastapaine on ongelma niinkun sanoin. Pitää nyt kattoo kun vaihdan välijäähdyttimen ja ahtoputket sekä imusarjan. Ne voivat tuoda jonkun minimaalisen vaikutuksen asiaan.
Luovun kokonaan turbon omasta hukasta ja laitan omavalmisteen tilalle. Luulen että saan vastapaineita tiputettua,. Nykyinen portti aukeaa aikalailla aikaisin--- ahdot on tapissa vissiin jo 2500 rpm. Sen jälkeen pakopaineet kasvaa aika radikaalisti. Turbon vakio hukassa ei yksinkertaisesti riitä virtaus. Vaikka vakio hukka olis täysin auki niin luultavasti 6000 kierroksilla olis jo 0.5 baria ahtoja.
Vaihtoehtona on että vaihdan pakopesän isompaan.
Kompura taitaa olla jotain välillä 48-50 oisko 49. Sillä pääsee kyllä noin 300 hevoseen tai yli kun kaikki muu on kunnossa. Ahtoja ei pitäs tarvita rankasti modatulla kannella ja omavalmiste imusarjalla edes 1 baaria. Vakiosarjalla 1.1 barilla saa jo 300 hv.
En ole varma minkä kokosia noi nisukan suuttimet on. Mutta kun kattelee nissanin tehoja niin kyllä ne täytyy jossain 310-350 cc:n paikkeilla olla. Pumpuks noille tulee 2 litrasen vapari toyotan pumppu. Boschilainen jää suuttimineen pokseineen pumppuineen yhä edelleen peliin mukaan. (ne ovat siis vapari tonnarin tavaraa). Perusseos tulee sitä kautta. Kuudella 300+ cc suuttimella ja 3 barin bensapaineilla saa sitten ehkä ruokittua lisätarpeet pitkälle. Imusarja on noin 200mm pitkä suora sarja painekotelolla. Putket on 40 milliset sovitettuna kannen kanavamuotoon. Painekotelon päässä on imusuppilot. Vakioruiskun suuttimet tulevat imusarjan juureen. 4kpl nissanin suuttimia on kiinni painekotelossa ja ruiskuttavat imusuppiloihin. 2kpl nissanilaisia on läppärungossa.
Lisäruisku perustuu paineanturiin tyyliin megaspruutta,. boschin kuumalanka jää paikoilleen ennen turboa. pakokaasun lämpö joka putkesta,.. nakutusanturi.,. yms. Aletaan olla jo aika kaukana aiheesta.
Selvää on että jossain vaiheessa ahdin on vaihdettava mutta tarkoitus on tehdä muu tarvittava valmiiksi ennen sitä.
Tällä hetkellä konetta ei voi kuormittaa juuri ollenkaan kun se menee laihalle (vaparin ruiskut-- bensapaine 4 bar). Käytännössä heti kun paineet nousee lambda tippuu alle 0,5 voltin.
Pitää jossain vaiheessa laitella kuvia koko moottori projektista vaikka tonne projektit -osastolle. Tällä hetkellä koulu häiritsee ikävästi hyviä harrastuksia.
Vastapaine on ongelma niinkun sanoin. Pitää nyt kattoo kun vaihdan välijäähdyttimen ja ahtoputket sekä imusarjan. Ne voivat tuoda jonkun minimaalisen vaikutuksen asiaan.
Luovun kokonaan turbon omasta hukasta ja laitan omavalmisteen tilalle. Luulen että saan vastapaineita tiputettua,. Nykyinen portti aukeaa aikalailla aikaisin--- ahdot on tapissa vissiin jo 2500 rpm. Sen jälkeen pakopaineet kasvaa aika radikaalisti. Turbon vakio hukassa ei yksinkertaisesti riitä virtaus. Vaikka vakio hukka olis täysin auki niin luultavasti 6000 kierroksilla olis jo 0.5 baria ahtoja.
Vaihtoehtona on että vaihdan pakopesän isompaan.
Kompura taitaa olla jotain välillä 48-50 oisko 49. Sillä pääsee kyllä noin 300 hevoseen tai yli kun kaikki muu on kunnossa. Ahtoja ei pitäs tarvita rankasti modatulla kannella ja omavalmiste imusarjalla edes 1 baaria. Vakiosarjalla 1.1 barilla saa jo 300 hv.
En ole varma minkä kokosia noi nisukan suuttimet on. Mutta kun kattelee nissanin tehoja niin kyllä ne täytyy jossain 310-350 cc:n paikkeilla olla. Pumpuks noille tulee 2 litrasen vapari toyotan pumppu. Boschilainen jää suuttimineen pokseineen pumppuineen yhä edelleen peliin mukaan. (ne ovat siis vapari tonnarin tavaraa). Perusseos tulee sitä kautta. Kuudella 300+ cc suuttimella ja 3 barin bensapaineilla saa sitten ehkä ruokittua lisätarpeet pitkälle. Imusarja on noin 200mm pitkä suora sarja painekotelolla. Putket on 40 milliset sovitettuna kannen kanavamuotoon. Painekotelon päässä on imusuppilot. Vakioruiskun suuttimet tulevat imusarjan juureen. 4kpl nissanin suuttimia on kiinni painekotelossa ja ruiskuttavat imusuppiloihin. 2kpl nissanilaisia on läppärungossa.
Lisäruisku perustuu paineanturiin tyyliin megaspruutta,. boschin kuumalanka jää paikoilleen ennen turboa. pakokaasun lämpö joka putkesta,.. nakutusanturi.,. yms. Aletaan olla jo aika kaukana aiheesta.
Selvää on että jossain vaiheessa ahdin on vaihdettava mutta tarkoitus on tehdä muu tarvittava valmiiksi ennen sitä.
Tällä hetkellä konetta ei voi kuormittaa juuri ollenkaan kun se menee laihalle (vaparin ruiskut-- bensapaine 4 bar). Käytännössä heti kun paineet nousee lambda tippuu alle 0,5 voltin.
Pitää jossain vaiheessa laitella kuvia koko moottori projektista vaikka tonne projektit -osastolle. Tällä hetkellä koulu häiritsee ikävästi hyviä harrastuksia.
Juu siis vanhassa s13:ssa on nuo 330cc ja s14:ssa on 370cc. Pikku veikalla on tommonen s14 jota myös rakentelen.
Mutta tässähän olikin kyseessä jos 9tonnia lainaan: Tällä hetkellä on valmistumassa uusi välijäähdytin putkineen, erillinen hukkaportti, imusarja, omavalmiste/suunn. lisäruiskupoksi sekä toinen erillinen bensapiiri kuudella kolmesatasen nissanin suuttimella.
Eli 300ZX:n eli 6 pyttysen suuttimet
Mä oon sotkeentunu niin moneen merkkiin että en itekkään pysy enään laskuissa
V-M
Mutta tässähän olikin kyseessä jos 9tonnia lainaan: Tällä hetkellä on valmistumassa uusi välijäähdytin putkineen, erillinen hukkaportti, imusarja, omavalmiste/suunn. lisäruiskupoksi sekä toinen erillinen bensapiiri kuudella kolmesatasen nissanin suuttimella.
Eli 300ZX:n eli 6 pyttysen suuttimet

Mä oon sotkeentunu niin moneen merkkiin että en itekkään pysy enään laskuissa

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Riippuu hieman lähteestä mutta jossain myös sanottiin että molemissa olis nuo 370cc SR18DET eli s13 ja 375cc SR20DET eli s14. Eli riippuu millä paineella tuon mittauksen tekee... Mittaaminen on varmin tapa tuo kokeilla. Lähteestä riippuen joskus myös on otettu huomioon tuo duty cycle eli tuo lukema onkin annettu 80% mukaan vaikka sitä ei ole missään mainittu. Nooh alkaa lipsuun pahasti aiheesta...
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
No sama se, olipahan halvat suuttimetV-M kirjoitti:Riippuu hieman lähteestä mutta jossain myös sanottiin että molemissa olis nuo 370cc SR18DET eli s13 ja 375cc SR20DET eli s14. Eli riippuu millä paineella tuon mittauksen tekee... Mittaaminen on varmin tapa tuo kokeilla. Lähteestä riippuen joskus myös on otettu huomioon tuo duty cycle eli tuo lukema onkin annettu 80% mukaan vaikka sitä ei ole missään mainittu. Nooh alkaa lipsuun pahasti aiheesta...
V-M


Ps: Oli muuten 200. viesti tämä



#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Niin kuten sanoin myös tuolta lukemaa tarjoaa taulukot tuolle 1.8:lle.joko kirjoitti:ca18det suuttimet on 370cc, ja tuollaist sr18det konetta ei olekkaans14 suuttimien koosta ei mitään hajua.
Juu ei oo sr18det:ttiä vaan sr18de jota en tarkoittanut kuitenkaan vaan juurikin tuota ca18det:ttiä. No sehän tässä olennaista olikin.

s14:ssa on nuo suuttimet on saman kokoiset vaikka teho ero noissa on vakionakin aika iso.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135