Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Orkkis ilmanputsarikotelo.

Catback vrt. vakioputkisto ei tehnyt mitään dynossa havaittavaa eroa B207E/L moottorissa, ehkä jotain iloa olisi aeron ahtimella ja 3" downpipen yhteydessä. Mutta selvästi downpipen vaikutus on paljon suurempi kuin catbackin.

Aeron nokissa on 5 astetta enemmän duraatiota imupuolella ja 10 astetta pakopuolella. Vähän pienempi ero kuin T7 vs T5 nokat, mutta jotain kuitenkin.. Ehkä 270hv olisi mennyt niillä rikki, pitäisi testata.

Nythän tuossa otettiin tehon puolesta raudasta kaikki irti, yläkierroksilla mankun DC 98% eli enempää ahtoja ei ilman mekaanisia muutoksia olisi saanut. Ennakkoa tai seosta muuttamalla ei myöskään löytynyt enää yhtään hevosvoimaa lisää.

200cpi Magnaflowilla ei pitäisi olla mitään ongelmia katsastaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Vaikuttaa tää downpipe erittäin mielenkiintoiselta, joko osaat John arvioida paljon suunnilleen "käyrälle" jää hintaa? Ymmärsin että sinun kautta on tulevaisuudessa tämä mahdollista tilata/asennuttaa yms.

ps, sun softa on toiminut kuin unelma :)
#6940
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Putken tekijä (SabaT16, VN-Dyno) voi itse kertoa hinnoittelusta, tällä hetkellä pitäisi käsittääkseni vielä saada auto tänne Vaasaan jolloin putki tehdään juuri kyseiseen autoon nosturilla. Oli sen verran aikataulupaineita tuon ensimmäisen kanssa ettei ehtinyt tehdä nyt jigiä.

Itse olen mukana lähinnä siten, että tein softamuutokset kyseiseen autoon, tämä tietty onnistuu samalla täällä jos tulee käymään. Samoin penkitys jos niin haluaa. Muut kohtuulliset viritysasennukset pitäisi onnistua myös, esim. turbon vaihto aeron ahtimeen tai suutinten vaihto (ko. testiautoon on molemmat tehty täällä).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Hintaa putkelle tulee 650e (sis alv.) joka sisältää putkiston asennuksen autoon.

Downpipe liitetään loppuputkistoon 3" rosteri V-pannalla. V-pannan toinen puoli hitsataan loppuputkistoon.

Hinta tarkentuu sen jälkeen kun pääsen valmistamaan jigin, jolloin putken voi myös lähetää asiakkaalle asennettavaksi.

Katalysaattorin toiminnasta voi sen verran sanoa että sen sijoitus heti turbon jälkeen on toiminnan ja päästömittauksen takia oleellista. Nopein lämpeneminen toimintalämpötilaan saavutetaan ko. paikassa.

14T ahtimen maksimi tuotto näyttäsi olevan saavutettu. Näistä tehoista ylöspäin mentäessä ja bolt-on ratkaisua haettaessa on vaihtoehtona 16T ja XT.
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
madmike
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: La Huhti 07, 2012 17:14

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja madmike »

SabaT16 kirjoitti:Hintaa putkelle tulee 650e (sis alv.) joka sisältää putkiston asennuksen autoon.

Downpipe liitetään loppuputkistoon 3" rosteri V-pannalla. V-pannan toinen puoli hitsataan loppuputkistoon.

Hinta tarkentuu sen jälkeen kun pääsen valmistamaan jigin, jolloin putken voi myös lähetää asiakkaalle asennettavaksi.

Katalysaattorin toiminnasta voi sen verran sanoa että sen sijoitus heti turbon jälkeen on toiminnan ja päästömittauksen takia oleellista. Nopein lämpeneminen toimintalämpötilaan saavutetaan ko. paikassa.

14T ahtimen maksimi tuotto näyttäsi olevan saavutettu. Näistä tehoista ylöspäin mentäessä ja bolt-on ratkaisua haettaessa on vaihtoehtona 16T ja XT.
laittelin yv.tä..
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

Mahtaako steg 1 etanoli softa vaatia "viilausta", jos alkuun laittaa vain downpipen, eli myöhemmin ahdin, suuttimet jne jne?
#6940
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei välttämättä vaadi, mutta jos downpipen vaihdon jälkeen ampuu ahtoja yli eikä adaptaatio saa tilannetta hallintaan (haitallisina oireina joko fuel cut tai kytkimen luisto), niin ahtimen säätökarttoja on viilattava ainakin.

Jos downpipen tulee täältä hakemaan niin tuollaiset pikkuviilaukset onnistuu samalla kohtuuhintaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jtvirtanen
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 22:32
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jtvirtanen »

jcarlson kirjoitti:Ei välttämättä vaadi, mutta jos downpipen vaihdon jälkeen ampuu ahtoja yli eikä adaptaatio saa tilannetta hallintaan (haitallisina oireina joko fuel cut tai kytkimen luisto), niin ahtimen säätökarttoja on viilattava ainakin.

Jos downpipen tulee täältä hakemaan niin tuollaiset pikkuviilaukset onnistuu samalla kohtuuhintaan.
Rock rock ja sinnehän sitä on "taas" ajettava ;) Täytyy alkaa laittaa nappulaa sukanvarteen, että saa tehtyä road tripin Vaasaan.
#6940
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti:Ei välttämättä vaadi, mutta jos downpipen vaihdon jälkeen ampuu ahtoja yli eikä adaptaatio saa tilannetta hallintaan (haitallisina oireina joko fuel cut tai kytkimen luisto), niin ahtimen säätökarttoja on viilattava ainakin.
Lainataanpa ketjua himppasen :wink:

Päteekö sama -06 Aerofemmaan, jos ruuvaan siihen 3" downpipen 200-cel katalysaattorilla (sikälimikäli kimppatilausputket tulevat kiinasta perille).
Autossa "Steg 1" biopower - softa, muuten vakio.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T7:ssa ei ole ihan niin todennäköistä yliampuminen koska ahtopainesäädin toimii laajemmalla dynamiikalla. Vakioputkella ja vakioahtimella T8 autossa mankku on täyskaasulla jatkuvasti luokkaa 80-98% kiinni koska hukkaportin painekello on sen verran iso ja pakopaineen voima hukkaportin läppää vasten suuri.
T7 autossa skaala on jo lähtöjään hieman laajempi joten ahtosäädöllä on paremmat mahdollisuudet saada homma hallintaan jos putki muuttuu virtaavammaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tämä selvä, kiitoksia taas informaatiosta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

jcarlson kirjoitti:Ei välttämättä vaadi, mutta jos downpipen vaihdon jälkeen ampuu ahtoja yli eikä adaptaatio saa tilannetta hallintaan (haitallisina oireina joko fuel cut tai kytkimen luisto), niin ahtimen säätökarttoja on viilattava ainakin.
Tuossa toissakesänä kun rakensin putken omaan aeroon stage1 softalla pelkällä 3" DP:llä (300cell katilla) ei vielä tarvinnut koskea ahtimen karttoihin mutta kun ruuvasin siihen cat-back putkiston paikalleen niin ensimmäisessä reippaammassa kiihdytyksessä torppasin nenän rattiin kun löytyi fuelcut, eli ahtimen karttaa piti vähän pehmentää.

Nyt kun olen löytänyt viimeisetkin rajoitukset talviautosta on tullut huomattua miten herkkä tuo on yliampumaan suuremmilla pyynneillä, joko jää reilusti alakanttiin tai sitten menee yli niin että soi, kokoonpanona siis 1.8t automaatti jossa aeron ilmansuodatinkotelo, 14t, 3"DP, 2.5"cat-back sekä 630cc dekat.
Nelosella 1.49bar@3870rpm ja fuelcut, ei ihan sitä mitä pyydettiin :)

Trionic8 tosin pohjaa 1.37bar lukemaan, tämän yläpuolelle ei näytä ainakaan vakioasetuksilla. Erillisellä loggerilla mitattu tuo 1.49bar.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-3ss vm2003--> 1.8t/2.0t piristys n.260-300+hv etanol?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

SRE kytkin sallii mukavasti lisävääntöä, sama setuppi kuin aiempi 262hv/395Nm paketti tiukemmalla kytkimellä ja terävöitetyllä softalla tuotti nyt 269hv/441Nm.
Catback lisänä mutta penkitystulos vain 2hv enemmän catbackin vaihdolla vrt. aiempi. Ei myöskään vaatinut kummempia muutoksia ahtimen ohjaukseen.

Ahtopaine on T8 MAP maksimissa joka on oikeastaan aika sopiva tälle raudalle, enempää vääntöä ei viitsisikään kytkimen vuoksi edes ottaa.

Dynolappu: https://lh3.googleusercontent.com/-nCV7 ... 170513.JPG
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin