Katusliksit

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1465
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja ippe »

Ilmeisesti Ariel Atom V8 pääsee hieman alle 9.5s varttimaililla, kuitenkin ko. laitteessa on n. 900hp/ton tehopainosuhde, mistä voi päätellä paljonko tarvitaan tahoja n. 10sec aikoihin.

Muutoskatsastuksessa virittämisen rajana on 1kW/7kg, eli 192hp/ton tehopainosuhdetta ei saa autoa virittäessä ylittää, paino katsotaan auton omamassan mukaan, toki suljetulla alueella voidaan nostaa ahtopainetta ja muuttaa säätöjä, mutta lainsäädönnön mukaan ko. toimenpiteet rinnastetaan moottorin vaihtamiseen.

Harvempi katuautoluokan kiihdytyspeli on kilpailukunnossa tieliikenteeseen laillinen, enkä kyllä ymmärrä miksi edes pitäisi olla, harrastustoimintaahan tuo ihmisille on, eikä noita kilpuriksi tehtyjä kovin usein lippailla kadulla ajettessa, enemmän harmia liikenteessä tulee ihan muista kuskeista ja autoista...

Nuo kiihdyttelyä harrastaneet tutut aina kertoivat kuinka paljon rengaspaineet vaikuttavat, kannattaa selvitellä millaisia paineta milläkin renkailla on tapana käyttää.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja testing1 »

192hp/1000kg esim 1470kg Aero -> 282hp taitaa aikas moni ajella paaaljon tehokkaammalla kokoonpanolla liikenteessä ja käydä katsastuksessakin pelkästään tän klubin sivustolla :mrgreen:
Eipä kummosia virityksiä tarvita 280hp ylitykseen E85 ajettaessa, eikä kukaan varmasti ole käynyt muutoskatsastamassa.

Laskin paineet 2,7barista (225/45/17 Goodyear F1 Eagle) n. 2,4bar ja on edelleen, ei viittinyt ajella yli 100 km lössöillä alle 2bar kumeilla, tosin jos matkanvarrelta olis kattellu jonkin huoltsikan, niin olis voinu siellä laskee ja tullessa nostaa.
Noita paineita joutuu tosiaan miettiin ja vaikuttaa radan lämpö ja kitka myös.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja f-19 »

testing1 kirjoitti:Laskin paineet 2,7barista (225/45/17 Goodyear F1 Eagle) n. 2,4bar ja on edelleen, ei viittinyt ajella yli 100 km lössöillä alle 2bar kumeilla, tosin jos matkanvarrelta olis kattellu jonkin huoltsikan, niin olis voinu siellä laskee ja tullessa nostaa.
Noita paineita joutuu tosiaan miettiin ja vaikuttaa radan lämpö ja kitka myös.
Paineita voi nostaa radalta lähtiessä vaikka käsipumpulla tai viiden euron minikompuralla. Ite ainakin ihan menestyksekkäästi yhden vuotavan kumin täytin goodyearin muovisella korruptiokompuralla.

Kaupasta minikompura olikin kympin: http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... ori-15217/

Ja paineet voi tarkastaa kotimatkaksi jollain luotettavalla käsimittarilla jos haluaa.

Aika hyvä vaihtoehto ois kyllä ne sliksit etupäähän, tuskinpa on minkään streettiluokan sääntöjen vastaista kuitenkaan, vai ymmärsinkö jotain väärin? Kyllä ne takavetovessat on usein ainakin slikseillä tai joillain tarkoitusta varten vaihdetuilla kiihdytysläskeillä ajelleet kaikissa luokissa? Alfred J Nussi vähän huono tekosyy vaihtorenkaiden käyttämättä jättämiselle, ja eikö ole edes puolituttuja varikolla jotka voisi edes vähän niiden perään katsoa ?

Ei kannata väkisin ja tekosyitä keksimällä tehdä hommasta vaikeaa.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Onpas hieno löyty tommoinen Bilteman minikompura eikä ole tosiaan hinnalla pilattu.

Siis ne pitää olla katuhyväksytyt sliksit eli esim. Mickey Thompson ET Street Radial eli Dot hyväksytyt renkaat.

Esim. tässä listaa
http://www.mickeythompsontires.com/stri ... reetRadial

Tuosta kannattaa lähtee liikkeelle, koska 300hp voimalla riittää niin hienosti tommoiset renkaat ja jos etuvetoisessa on 500hp niin sitten joutuukin jo miettimään vaihdekohdasta mappailua tai tosin tuskin siitä on haittaa 300hp tehoillakaan.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

ippe kirjoitti:
Muutoskatsastuksessa virittämisen rajana on 1kW/7kg, eli 192hp/ton tehopainosuhdetta ei saa autoa virittäessä ylittää, paino katsotaan auton omamassan mukaan, toki suljetulla alueella voidaan nostaa ahtopainetta ja muuttaa säätöjä, mutta lainsäädönnön mukaan ko. toimenpiteet rinnastetaan moottorin vaihtamiseen.

Tuo kW/kg koskee vapareita.

Vähäpäästöistä Turboautoa ei ihan helposti laillisesti saakaan viritettyä.

Ns ei vähäpäästöiset Turbot on periaatteessa helpoin lähtökohta tehojen nostolle.

***************************

asiaan vielä

Rengaspaineet nouseet aika paljon kun se rengas lämpeää. Itse laskin viime ratapäivillä Alastarossa pariin kertaan rengaspaineita, kun paineet nousi ajokertojen jälkeen.
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja f-19 »

JuHaU kirjoitti: Rengaspaineet nouseet aika paljon kun se rengas lämpeää. Itse laskin viime ratapäivillä Alastarossa pariin kertaan rengaspaineita, kun paineet nousi ajokertojen jälkeen.
Vetytäyttö ratapäiviä varten?
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Typpitäytöstä olen kuullut, mutta onko tämä vetytäyttö jotakin uutta? Kolaritilanteessa taitaa vetyrenkaat jysähtää ihan kivasti, jos saavat kipinästä :?
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja Pola »

eikös ulkoilma suurimmaks osakseen ole typpeä? Ettei ois tää typpitäyttö joku mainoskikka?
#3272
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1465
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja ippe »

JuHaU kirjoitti:
ippe kirjoitti:
Muutoskatsastuksessa virittämisen rajana on 1kW/7kg, eli 192hp/ton tehopainosuhdetta ei saa autoa virittäessä ylittää, paino katsotaan auton omamassan mukaan, toki suljetulla alueella voidaan nostaa ahtopainetta ja muuttaa säätöjä, mutta lainsäädönnön mukaan ko. toimenpiteet rinnastetaan moottorin vaihtamiseen.

Tuo kW/kg koskee vapareita.

Vähäpäästöistä Turboautoa ei ihan helposti laillisesti saakaan viritettyä.

Ns ei vähäpäästöiset Turbot on periaatteessa helpoin lähtökohta tehojen nostolle.
Tuo tehopainosuhderaja koskee kaikkia henkilö- ja pakettiautoja, ei siinä oteta kantaa ahtamiseen.

Myös vanhemmissa turboahdetuissa kaikki moottorin tehtävät muutokset rinnastetaan moottorin vaihtoon...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Olli Kinaret kirjoitti:Typpitäytöstä olen kuullut, mutta onko tämä vetytäyttö jotakin uutta? Kolaritilanteessa taitaa vetyrenkaat jysähtää ihan kivasti, jos saavat kipinästä :?
Oho, aivopieru. Typpitäyttö siis...

Se jää jokaisen itse päätettäväksi onko humpuukia vai ei. Tiedossa on tosiaan että 78% ilmasta on typpeä mutta kuitenkin...

http://www.conti-online.com/generator/w ... to_fi.html
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Tsekkasin piruuttani nuo Mikkihiirirenkaat ja 17" tarjoavat 275 leveätä :lol:
225 leveä menee juuri ja juuri airossa, ainakin Goodyear F1 Eagle renkaat uutena raapi edessä renkaat käännettynä, kunnes kuluttivat jotkut muovit lokareista(huom vakiojousilla).
Kuten jo aiemmin mainitsin, en vielä voittanut Lotossa, niin mennään yksillä kesärenkailla eikä lisävanteita toistaiseksi hommata, alkaa Toyo R1R vaikuttaa yhä lupaavammalta vaihtoehdolta, kun niillä saanee sateen sattuessakin varovasti ajella, R888 renkaat tms vastaavat oikeat katusliksit tulee sitten harkinnan alle, jos R1R ei tuo parannusta pitoon...
Kokemuksia elokuussa sitten voin skriivailla, jos noi sateet vaan lakkais... :roll:
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

testing1, Burnout Partyyn tulossa ajamaan?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Meneekö Matti Kiikalaan kiihdyttelemään?
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Joo Burnout party pitäs mennä jos vaan kelit sallii ja pelit ehjänä.
Porissakin West Coast street cuppiin piti käydä, mutta meni liian vaikeeksi kun pitää olla lisenssiä ym ja maksaa pirusti osallistua sinne.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Katusliksit

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Atte, tarttis kuulemma mennä koettaa pääsekö alle 15sec. Tosin ihan vaan perus renkailla, tietty jos auto viel toimii.

Tarttis saada sitä ennen vielä vaihdekohtasesti säädettyä ahtopaineet.

Vaik tää meneeki vähäse offtopic.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Vastaa Viestiin