
9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Nimenomaan
Taisin tunkee pesusienen eka pehmikeeks cobraan. Sit aika tarkkaan oikean kokoinen pyöreä muovinpala aukon suulle. Sitten vaan jesaria pätkinä reiän yli ristiin rastiin järkevästi monta kerrosta. Lopuksi vielä pyöritin muutaman rundin cobran suun ympäri, minkä päälle kiristin kumipalkeen klemmarin omalle kohalleen. Toka versio alkoi mulla pitämään.

Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Back to business.
eli 870dekat
Suutinvakiolla 594, Ad85 jää kaupunkiajossa 65%, motarilla n.3500rpm Ad suostuu nousemaan 85%. Tämä saattanut olla koko ajan 594 vakiolla, kun olen sitten etsinyt imuvuotoja...
Eilen palautin suutinvakion piruuttani 625:een, Ad nousi heti kaupunkiajossa 83%.
Mutta vedossa on ilmeisesti seokset laihalla, syystä x. Pari sekunttia seos rikastuu aina 0.88 asti, sitten alkaa lambda-arvo nousta takas lähelle 1.00. Täytyy nyt eka ostaa uus laajakaista-anturi ja mitata viinanpaineet. Pumppuna Deatchwerk 300, onkos kellään alkanut tämä pumppu hyytyä hissukseen?
eli 870dekat
Suutinvakiolla 594, Ad85 jää kaupunkiajossa 65%, motarilla n.3500rpm Ad suostuu nousemaan 85%. Tämä saattanut olla koko ajan 594 vakiolla, kun olen sitten etsinyt imuvuotoja...
Eilen palautin suutinvakion piruuttani 625:een, Ad nousi heti kaupunkiajossa 83%.
Mutta vedossa on ilmeisesti seokset laihalla, syystä x. Pari sekunttia seos rikastuu aina 0.88 asti, sitten alkaa lambda-arvo nousta takas lähelle 1.00. Täytyy nyt eka ostaa uus laajakaista-anturi ja mitata viinanpaineet. Pumppuna Deatchwerk 300, onkos kellään alkanut tämä pumppu hyytyä hissukseen?
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Vakio 3barin paineensäädin+DW300 pumppu+870dekat. Paineet oli vedossa kokoajan sen 3bar + ahtopaine. Ilmeisesti silloin tuotto kohillaan vai??
Tyhjäkäynnillä auton käydessä, tuli siitä jakotukin venttiilistä bilteman mittarin läpi 0,9litraa minuutissa. Tiä sit onko paljon vai vähän, mutta ei ainakaan liikaa . Täytyy varmaan mitata tuotto vielä oikeaoppisesti.
Tyhjäkäynnillä auton käydessä, tuli siitä jakotukin venttiilistä bilteman mittarin läpi 0,9litraa minuutissa. Tiä sit onko paljon vai vähän, mutta ei ainakaan liikaa . Täytyy varmaan mitata tuotto vielä oikeaoppisesti.
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Uus Immu vaihdettu vaikka 1000mg/c:llä oli noin 0,7-0,8 bar.
Kyllä vaan käytös rauhottu isommilla 1300-1400 pyynneillä ja muutenkin vetää tasaisemmin. Kannattaa vaihtaa jos yhtään siltä tuntuu.
Vaihdoin suutinvakion takas 594:ään ja nyt näyttäs AD85 pysyvän taas nätisti 80-85% välissä.
Uudella laajakaistalla en ole vielä testannu.
Kyllä vaan käytös rauhottu isommilla 1300-1400 pyynneillä ja muutenkin vetää tasaisemmin. Kannattaa vaihtaa jos yhtään siltä tuntuu.
Vaihdoin suutinvakion takas 594:ään ja nyt näyttäs AD85 pysyvän taas nätisti 80-85% välissä.
Uudella laajakaistalla en ole vielä testannu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
vähänki paskana oleva immu pistää kyl adaptaatiot sekasinarto kirjoitti:Uus Immu vaihdettu vaikka 1000mg/c:llä oli noin 0,7-0,8 bar.
Kyllä vaan käytös rauhottu isommilla 1300-1400 pyynneillä ja muutenkin vetää tasaisemmin. Kannattaa vaihtaa jos yhtään siltä tuntuu.
Vaihdoin suutinvakion takas 594:ään ja nyt näyttäs AD85 pysyvän taas nätisti 80-85% välissä.
Uudella laajakaistalla en ole vielä testannu.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Apuuva,
Ecms 53, turbo speed
Miten ohitetaan?
Edit: kokeilin seuraavaa
limengcal.turbospeedtab, Raja vähän yli maksimi mg/c pyyntien.
limengcal.turbospeedtab 2, kerroin ykköseksi, ei ajeta kuin suomessa niin ei tartte korkeuksia ottaa huomioon, kai.
Näillä muutoksilla ei näkyny enään ECMS 53:sta.
ECMS 55:en häipyi kun Boosdiagcal.errmaxmreg asetti yli maksimi ng/c pyynnin.
Nämä ei ole sitten mitään kiveen hakattua, ihan omia käytännön kokeiluja...
Kommentteja, suosituksia otetaan vastaan ihan mielellään
Ecms 53, turbo speed
Miten ohitetaan?
Edit: kokeilin seuraavaa
limengcal.turbospeedtab, Raja vähän yli maksimi mg/c pyyntien.
limengcal.turbospeedtab 2, kerroin ykköseksi, ei ajeta kuin suomessa niin ei tartte korkeuksia ottaa huomioon, kai.
Näillä muutoksilla ei näkyny enään ECMS 53:sta.
ECMS 55:en häipyi kun Boosdiagcal.errmaxmreg asetti yli maksimi ng/c pyynnin.
Nämä ei ole sitten mitään kiveen hakattua, ihan omia käytännön kokeiluja...
Kommentteja, suosituksia otetaan vastaan ihan mielellään

Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Aikalailla samoilla hiluilla ajetaan ja mullakin tuppasi menemään laihalle;
Tänään kokeilin muuttaa ExhaustCal.ST_Enable ykkösen nollaksi ja mitä seurasikaan:
Pakolämmöt tippuivat ~100 astetta hanikkaa annettaessa ja seokset pysyy nyt 12-12.5 hujakoilla aiemman 14 sijaan!!
Ja lisäksi ilmamassat ei tipu enää korkeilla kierroksilla vaan löylyä riittää rajoittimelle asti.
Tämä on onnenpäivä
Tänään kokeilin muuttaa ExhaustCal.ST_Enable ykkösen nollaksi ja mitä seurasikaan:
Pakolämmöt tippuivat ~100 astetta hanikkaa annettaessa ja seokset pysyy nyt 12-12.5 hujakoilla aiemman 14 sijaan!!
Ja lisäksi ilmamassat ei tipu enää korkeilla kierroksilla vaan löylyä riittää rajoittimelle asti.
Tämä on onnenpäivä

9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Kiitti vinkistä. Kokeilen tänään. Ecu ja Trionic forumia äkkiseltään selasin tolla hakusanalla ja juttujen kuvaukset sopii aika hyvin mun ongelmaan, Saas nähä jeesaako.
En tosiaan ole löytänyt vikaa setistä seoksiin liittyen. Tosin uutta laajakaista-anturia en ole vielä ostanut, mutta ainakin kaksi anturia näyttää identtisiä käppyröitä.
Ei uskalla vetää "lentokenttävetoja" ennen kuin seokset näyttä ok.
En tosiaan ole löytänyt vikaa setistä seoksiin liittyen. Tosin uutta laajakaista-anturia en ole vielä ostanut, mutta ainakin kaksi anturia näyttää identtisiä käppyröitä.
Ei uskalla vetää "lentokenttävetoja" ennen kuin seokset näyttä ok.
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Iso käsi Wegelle !
Hieno vinkki. Tuommoinen yksityiskohta ei olekaan tullut koskaan esille.
Tosiaan seokset napsahti vedossa heti kohdilleen.
Eli laajakaista-anturi oli ehjä tälläkin kertaa.
Onneks otin lainaan toisen anturin ja kun sekin näytti samanlailla, aloin oikeasti uskoa että laihalla menee.
Hieno vinkki. Tuommoinen yksityiskohta ei olekaan tullut koskaan esille.
Tosiaan seokset napsahti vedossa heti kohdilleen.
Eli laajakaista-anturi oli ehjä tälläkin kertaa.
Onneks otin lainaan toisen anturin ja kun sekin näytti samanlailla, aloin oikeasti uskoa että laihalla menee.
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Nämä limitterit on aika syvältä, aikaa tahtoo vaan mennä hitosti ennen kuin saa vermeet pelittämään kunnolla.
Valmista tietoa on kun vaan sattuu löytämään sitä..siinäpä se homman vaikeus onkin.
T5 nokista:
InjAnglCal.Map eli suihkutuksen loppukulmaa olen säätänyt kuten eräs trionicjamppa eli kartasta kaikki 340 sarakkeet muutetaan arvoon 336.
Tällä on alavääntöön ja turbon heräämiseen positiivinen vaikutus. Kantsii kokeilla.
Valmista tietoa on kun vaan sattuu löytämään sitä..siinäpä se homman vaikeus onkin.
T5 nokista:
InjAnglCal.Map eli suihkutuksen loppukulmaa olen säätänyt kuten eräs trionicjamppa eli kartasta kaikki 340 sarakkeet muutetaan arvoon 336.
Tällä on alavääntöön ja turbon heräämiseen positiivinen vaikutus. Kantsii kokeilla.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Plasebovaikutus kyseessä jos 4 asteen ruiskutuskulman muutos muka jotain tekee. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Vai 0.4° ?
No mulla on koko kartta vakio +50. Eli arvot välillä 390-550.
No mulla on koko kartta vakio +50. Eli arvot välillä 390-550.
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Joo taisi olla 0,1 asteen tarkkuudella T7 ja T8. Ruiskutus pyritään yleensä ajoittamaan imuventtiilin aukiolon suhteen siten, että se loppuu ennen imuventtiilin sulkeutumista.
T7 nokilla se tapahtuu 39 astetta alakuolokohdan jälkeen, joten arvot ehkä ovat myöskin asteita alakuolokohdan jälkeen. Pienillä ruiskutusmäärillä voi siis ehtiä ruiskuttamaan koko polttoainemäärän ennen venttiilin sulkeutumista.
Eipä tuolla kuitenkaan mitään merkitystä täyskaasulla auton moottorissa ole kun virtaus imukanavassa on kova ja ruiskutus kestää kauemmin kuin imuventtiilin aukioloaika on (duty cycle yli 25%).
Vaikutus on siis lähinnä osakaasulla HC päästöihin. Lisäksi optimaalinen ruiskutuskulma riippuu niin monesta seikasta että sitä tuskin löytää teoreettisesti tutkimalla, käytännössä moottorivalmistajat etsivät sen testaamalla.. kuten olen itsekin kyseisiä testejä ajanut.
Ruiskutuksen aloitus pitäisi vielä ottaa huomioon niin ettei ruiskutettaisi huuhtelun aikana jolloin polttoaine menee helposti suoraan läpi. Eli liian aikaisinkaan ei kannata aloittaa.
T5 nokilla ajoitus on myöhäisempi, imuventtiilin aukioloaika pidempi ja huuhtelu pidempi, joten muutama aste varmaan kannattaa siirtää ruiskutuksen loppukulmaa myöhäisemmälle. Isommilla kuormilla orkkiskartassa ruiskutuskulma siirtynee myöhäisemmälle juurikin sen takia ettei ruiskutuksen alku osuisi huuhtelun kohdalle.
T7 nokilla se tapahtuu 39 astetta alakuolokohdan jälkeen, joten arvot ehkä ovat myöskin asteita alakuolokohdan jälkeen. Pienillä ruiskutusmäärillä voi siis ehtiä ruiskuttamaan koko polttoainemäärän ennen venttiilin sulkeutumista.
Eipä tuolla kuitenkaan mitään merkitystä täyskaasulla auton moottorissa ole kun virtaus imukanavassa on kova ja ruiskutus kestää kauemmin kuin imuventtiilin aukioloaika on (duty cycle yli 25%).
Vaikutus on siis lähinnä osakaasulla HC päästöihin. Lisäksi optimaalinen ruiskutuskulma riippuu niin monesta seikasta että sitä tuskin löytää teoreettisesti tutkimalla, käytännössä moottorivalmistajat etsivät sen testaamalla.. kuten olen itsekin kyseisiä testejä ajanut.
Ruiskutuksen aloitus pitäisi vielä ottaa huomioon niin ettei ruiskutettaisi huuhtelun aikana jolloin polttoaine menee helposti suoraan läpi. Eli liian aikaisinkaan ei kannata aloittaa.
T5 nokilla ajoitus on myöhäisempi, imuventtiilin aukioloaika pidempi ja huuhtelu pidempi, joten muutama aste varmaan kannattaa siirtää ruiskutuksen loppukulmaa myöhäisemmälle. Isommilla kuormilla orkkiskartassa ruiskutuskulma siirtynee myöhäisemmälle juurikin sen takia ettei ruiskutuksen alku osuisi huuhtelun kohdalle.
Viimeksi muokannut jcarlson, La Loka 05, 2013 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
HC on tosiaan ollu leimalla aina sen maksimin 20.
Re: 9-5 sentronic B235R 19T biopower ohjelma
Mulla HC 16.
Lainaus ecufoorumilta:
"Dropped the endangle map in the lower lower sections(all the 340 deg windows) by 4degrees to 336. Starts and runs ok, seems a lot more responsive in low load/rpm areas. The TD05 i have on it starts to build around 2krpm, and on boost at 2.5krpm, now seems to be building from 1500-1750rpm. Throttle response seems much improved below the boost threshold too."
En tiedä miten noin pieni muutos voi vaikuttaa noin mutta huomasin kyllä samanlaista vaikutusta..
Vaikuttaako asiaan esim. suuttimien koko tai rautamuutokset jotka vaikuttavat taasen moottorin hengitykseen jne?
Alavääntö on kyllä kondiksessa aerossa joten saa olla näin.
Lainaus ecufoorumilta:
"Dropped the endangle map in the lower lower sections(all the 340 deg windows) by 4degrees to 336. Starts and runs ok, seems a lot more responsive in low load/rpm areas. The TD05 i have on it starts to build around 2krpm, and on boost at 2.5krpm, now seems to be building from 1500-1750rpm. Throttle response seems much improved below the boost threshold too."
En tiedä miten noin pieni muutos voi vaikuttaa noin mutta huomasin kyllä samanlaista vaikutusta..
Vaikuttaako asiaan esim. suuttimien koko tai rautamuutokset jotka vaikuttavat taasen moottorin hengitykseen jne?
Alavääntö on kyllä kondiksessa aerossa joten saa olla näin.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2