Pätkii ja röpeltää ???
Kierrosrajoitin taitaa kuitenkin olla jossain yli 5500rpm:ssä. Ei ainakaan meikäläisen kokemuksella mitenkään käyttökelpoista kierrosaluetta enää tuolla normaaliajon kannalta. Jos se pätkii alempana, niin silloin siellä on jotakin muuta häikkää. Kaikkien ruiskuun ja sytytykseen liittyvien liittimien läpikotainen tarkastus/puhdistus lienee nyt paikallaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ruiskuboksi lakkaa käskemästä suuttimia, jos kierrokset ylittävät 6000 r/min. Boksi saa kierroslukutiedon sytytyksen pääteasteelta. Oletko kytkenyt nämä piuhat niin kuin ovat tonnarissa vakiona?
Jos ongelma on röpeltäminen mutkan jälkeen, kierrokset ei liene silloin lähelläkään 6000?
Omassa LH2.2 (tosin turbolla) oli mutkan/risteyksen/töyssyn jälkeen kaasua lisättäessä todella laiska. Virkistyi bensapumppujen vaihdolla perstuntumalta todella merkittävästi. Ei voi sanoa että olisi varsinaisesti röpeltänyt, mutta otti tovin ennen kuin otti kierroksia.
Mitään paineen ja tuotonmittausta en tehnyt vanhoilla tai uusilla pumpuilla. Kerkisi kyllä minullakin tulla ikävä kaasari-99:n rattiin kun siinä sentään jotain tapahtui heti kun polki kaasua, ainakin imuääni muuttui
. Nyt tonnari kulkee suunnilleen niin kuin vakiotonnarin kuuluukin, ja ysiysissäkin on ruisku. Kaikkea sitä näköjään mahtuu yhdessä vuodessa tapahtumaan, saapa nähdä missä mennään vuoden kuluttua...
Jos ongelma on röpeltäminen mutkan jälkeen, kierrokset ei liene silloin lähelläkään 6000?
Omassa LH2.2 (tosin turbolla) oli mutkan/risteyksen/töyssyn jälkeen kaasua lisättäessä todella laiska. Virkistyi bensapumppujen vaihdolla perstuntumalta todella merkittävästi. Ei voi sanoa että olisi varsinaisesti röpeltänyt, mutta otti tovin ennen kuin otti kierroksia.
Mitään paineen ja tuotonmittausta en tehnyt vanhoilla tai uusilla pumpuilla. Kerkisi kyllä minullakin tulla ikävä kaasari-99:n rattiin kun siinä sentään jotain tapahtui heti kun polki kaasua, ainakin imuääni muuttui
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Oiskohan tuossa puolet liikaa - miten mittasit? Olennaista on mitata bensanpaine paineensäätimen rajoittaessa painetta, ei pelkkä pumpun tuloletku umpinaiseen mittariin kytkemällä.kontki-2 kirjoitti:Bensan paineet 7,5 bar käsittääkseni pitäis riittää.
Speksi sanoo 2,5 - 3,0 bar yli imusarjan paineen, eli jos tyhjäkäynnillä imusarjassa -0,7 bar, niin silloin paine pitäisi olla vakiovaparissa bensansuodattimen jälkeen tai bensakiskosta mitattuna 1,8 - 2,3 bar.
Voisiko pumpun virtauskapasiteetti olla riittämätön? Paineensäätimen jälkeen paluuletkusta mitattuna bensanpaineen ollessa speksin mukainen pitää 30 sekunnissa saada 0,9 litraa Bosch-pumpulta, 0,7 litraa Walbro-pumpulta. Ja tämän pumppauksen aikana ei paine saa muuttua em. tavalla mitattuna enempää kuin 0,1 - 0,2 bar, muuten paineensäädin ei pysy pelissä mukana ja pitää vaihtaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tarkennuksena vielä, nuo eilen kirjoittamani luvut on kolmelle eri paineensäätimelle. Vaparin paineensäädin on 3,0 bar, toleranssi +0,25 bar -0,15 bar. Lukemasi on siis oikea, jos mittauksen aikana bensanpaineensäätimeen vaikuttava alipaine oli -0,95 ja -0,55 väliltä.
Mittauksen voi sitten vielä varmistaa järjestämällä paineensäätimeen erilaisia alipainearvoja ja aina pitää olla tuo 3 bar paine-ero paineensäätimeen vaikuttavan paineen ja bensanpaineen välillä.
Et vielä pumpun tuottoa mitannut, säilyyhän paine myös kun bensaa lasketaan reilusti pois?
Mittauksen voi sitten vielä varmistaa järjestämällä paineensäätimeen erilaisia alipainearvoja ja aina pitää olla tuo 3 bar paine-ero paineensäätimeen vaikuttavan paineen ja bensanpaineen välillä.
Et vielä pumpun tuottoa mitannut, säilyyhän paine myös kun bensaa lasketaan reilusti pois?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00