Pätkii ja röpeltää ???

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kierrosrajoitin taitaa kuitenkin olla jossain yli 5500rpm:ssä. Ei ainakaan meikäläisen kokemuksella mitenkään käyttökelpoista kierrosaluetta enää tuolla normaaliajon kannalta. Jos se pätkii alempana, niin silloin siellä on jotakin muuta häikkää. Kaikkien ruiskuun ja sytytykseen liittyvien liittimien läpikotainen tarkastus/puhdistus lienee nyt paikallaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Tämäpä ei olekkaan normaalia ajoa vaan kilvan ajoa radalla.
Niin toi virranjakajan ja ruiskun ohjauksen "suhde"kiinnostais.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ruiskuboksi lakkaa käskemästä suuttimia, jos kierrokset ylittävät 6000 r/min. Boksi saa kierroslukutiedon sytytyksen pääteasteelta. Oletko kytkenyt nämä piuhat niin kuin ovat tonnarissa vakiona?

Jos ongelma on röpeltäminen mutkan jälkeen, kierrokset ei liene silloin lähelläkään 6000?

Omassa LH2.2 (tosin turbolla) oli mutkan/risteyksen/töyssyn jälkeen kaasua lisättäessä todella laiska. Virkistyi bensapumppujen vaihdolla perstuntumalta todella merkittävästi. Ei voi sanoa että olisi varsinaisesti röpeltänyt, mutta otti tovin ennen kuin otti kierroksia.

Mitään paineen ja tuotonmittausta en tehnyt vanhoilla tai uusilla pumpuilla. Kerkisi kyllä minullakin tulla ikävä kaasari-99:n rattiin kun siinä sentään jotain tapahtui heti kun polki kaasua, ainakin imuääni muuttui :-). Nyt tonnari kulkee suunnilleen niin kuin vakiotonnarin kuuluukin, ja ysiysissäkin on ruisku. Kaikkea sitä näköjään mahtuu yhdessä vuodessa tapahtumaan, saapa nähdä missä mennään vuoden kuluttua...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Piuhat ovat kytketty niinkuin vakiona, paitsi jätetty testerin töpseli pois.
Kierroksia ei tosiaankaan mutkanjälkeen ole kahtatuhattakaan mut ei jaksa esim heti vetää kakkosella.
Bensanpaineet varmaan täytyis mitata mitähän ne vaparissa pitäis olla?
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Bensan paineet 7,5 bar käsittääkseni pitäis riittää.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

kontki-2 kirjoitti:Bensan paineet 7,5 bar käsittääkseni pitäis riittää.
Oiskohan tuossa puolet liikaa - miten mittasit? Olennaista on mitata bensanpaine paineensäätimen rajoittaessa painetta, ei pelkkä pumpun tuloletku umpinaiseen mittariin kytkemällä.

Speksi sanoo 2,5 - 3,0 bar yli imusarjan paineen, eli jos tyhjäkäynnillä imusarjassa -0,7 bar, niin silloin paine pitäisi olla vakiovaparissa bensansuodattimen jälkeen tai bensakiskosta mitattuna 1,8 - 2,3 bar.

Voisiko pumpun virtauskapasiteetti olla riittämätön? Paineensäätimen jälkeen paluuletkusta mitattuna bensanpaineen ollessa speksin mukainen pitää 30 sekunnissa saada 0,9 litraa Bosch-pumpulta, 0,7 litraa Walbro-pumpulta. Ja tämän pumppauksen aikana ei paine saa muuttua em. tavalla mitattuna enempää kuin 0,1 - 0,2 bar, muuten paineensäädin ei pysy pelissä mukana ja pitää vaihtaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

No näitä ohjeita mä kaipasinkin, en vain oikein osannut kysyä.
Toi kierrosten rajoitin sen jos vielä sais pelistä pois. Mutta miten?
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Bensanpaineet suodattimen jälkeen mitattuna 2,2 bar joten bensapumppu tai paineensäätäjä vika todennäköisesti pois suljettu.
Mut mikä p**kele sitä riivaa :evil:
Myös ilmamassamittarin seos ruuvia kääntämällä saa seoksen muuttumaan, mut sillä ei ole vaikutusta ongelmaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tarkennuksena vielä, nuo eilen kirjoittamani luvut on kolmelle eri paineensäätimelle. Vaparin paineensäädin on 3,0 bar, toleranssi +0,25 bar -0,15 bar. Lukemasi on siis oikea, jos mittauksen aikana bensanpaineensäätimeen vaikuttava alipaine oli -0,95 ja -0,55 väliltä.

Mittauksen voi sitten vielä varmistaa järjestämällä paineensäätimeen erilaisia alipainearvoja ja aina pitää olla tuo 3 bar paine-ero paineensäätimeen vaikuttavan paineen ja bensanpaineen välillä.

Et vielä pumpun tuottoa mitannut, säilyyhän paine myös kun bensaa lasketaan reilusti pois?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Tuottoa en vielä ehtinyt mitata, yritän huomenna.
Alipaineen mittaamiseen täytyis vielä keksiä mittari.
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Täytyi tänäänkin kokeilla josko vika olisi itsestään haihtunut, mutta ei niin ei.
Kylmänä kyllä vastaa heti kaasuun, mutta kun moottori lämpiää alkaa"nikotella" eli kun painaa nopeasti kaasua tukehtuu.
Vinkkejä otetaan vastaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olekkos kokeillut vaihtaa sitä termostaattia mikä on keskellä imusarjaa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

No tänään senkin kokeilin kun oli toinen imusarja josta vaihdoin, mutta ei mitään apua.
Sitten kokeilin, kun kone on lämmin laittaa johdot kylmään irralliseen termariin, niin tyhjäkäynti muuttui kovemmaksi, mutta edelleen nopeasti kaasua painaessa tukehtuu.
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Noniin alipainemittari löytyi ja tulos on 500 mm.Hg nyt tarvittaisiinkin järkee, että ton sais muutettua bariksi :roll:
Tai 20 INCH Hg. Tyhjää lyö noi luvut ainakin mulla 8O
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Suuri kiitos Mimmi :D
Onko niin ettei bensapumpun tehot riitä jos sen pitäis olla 3 baria yli tuon eli 2,3 ja löytyy vain 2,2 bar.
Vastaa Viestiin