Käytiin "taas" dynossa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

2,3T sport kirjoitti:
Maptunin Fredkin mukaan paineiden heilunta (kun se tapahtuu vakioahtomittarin puna-alueella) johtuu hukkaporttin jousen voiman riittämättömyydestä kovilla paineilla. Jos tässä tapauksessa vika korjaantui DI-kasetin vaihdolla niin sit ei edellämainittu ole ainoa vikadiagnoosi tuohon oireeseen.

VIGGE: osaatko erottaa Maptunin vs. SP/BSR-softasta selkeää eroa myös käytännön ajotilanteissa? Eroja alakierrosväännöissä tms... Tietty Maptun voi räätälöidä softan mutta sulla on kai perus-steg3 softa? Niin jotkut niistä SP:n sulle lähettämistä purkeistahan ei saanut edes moottoria käyntiin joten ero lienee HUOMATTAVA, mutta tää kysymys koskee niitä joilla auto ihan etenikin :D

Oon ajatellu vaihtaa ton SP:n 3:n Maptunin vastaavaan kun 40% alennustarjous on vielä voimassa :D

TuuSaR: koneiden poksahtelu penkissä on kuulemma todella harvinaista. Dynoteloilla jossa mun auto kävi niin on historian aikana hajonnut vain kaksi konetta jotka molemmat olivat kymmeniä vuosia vanhoja, voiteluvioista kärsiviä, V-8 koneita. Eli mulle ainakin vannotettiin, että kone joka levähtää dynossa olisi hajonnut pian maantielläkin. Näin ainakin tuulettimella varustetuissa dynoissa...
Asia etenee vaikka on sunnuntain :lol: mutta siihen olen jo tottunut Maptunin kanssa.

Syy miksi paineet tippui on suurella todennäköisyydellä imulämpötilan kasvu ja siitä seurannut orastava nakutus. Plussat siis toimivasta nakutusjärjestelmästä Maptunille. SP/BSR:n softa ei käyttäytynyt dynossa näin koska herkkyyttä on rukattu. Kuten todettu jo aiemmin, kone tosiaan nakutti niin että sen kuuli. Nyt Maptunin softan kanssa mitään ääniä ei kuulunut, paineet vain häivisi. ECU toimii kuten pitää ja peli puhalletaan heti poikki.

Dynoista vielä sen verran että esim Bosch:in malleissa pyyhkäisy on yleensä liian nopea turboautolle ja sen seurauksena tehot tulee yläkanttiin. ST:n dyno on taasen liian hidas Viggenille, koska auto ei kestä ko. rääkkiä nakuttamatta. Ajattelin tehdä ensikerralla niin että veto jaetaan kahteen osaan 2000-4000 ja 4000-6000. Tekemällä näin saadan lämmöt pysymään kurissa. Mutta dynoon menen vasta kun saan uuden softan. Softan sisältö on vielä auki.

Viggenistä saa noilla romuilla yli 500Nm 8O irti, mutta vaihteiston kestävyys on kysymysmerkki. Fredrik kertoili että loota kyllä kestää tämän, jos autoa käyttää järkevästi. Itse en varmaan uskalla lähteä kokeilemaan, koska uuden lootan hinta on sen verran korkea.

Tässä Maptunin tuorein veto:
you only need the new software, And that is for free for you
8O 8O 8O 8O

Tarjouksesta ei voi kieltäytyä, joten pakko on kokeilla. Softaan tulee ainakin tuki korkeammalle bensapaineella = parempi huipputeho.
Haluttu vääntö on vielä mietinnän alla.

Mulle on nyt myös selvinnyt miksi kaksi ensimmäistä Maptunin boksia ei toiminut.
I did not know until the last ECU we sent that you that you had a -00 year model.
Että sillee. SP siis ryssi, ei Maptun. On se kumma kun mä vielä kysin Peteriltä stage III settiä tilatessa, että onhan heillä varmasti kaikki oleellinen tieto autostani.

Noista eroista on vähän vaikea sanoa, koska en ole päässyt kokeilemaan Maptunin softaa suvigummeilla. Eroja kyllä on. Toi Maptunin softa tuntuu ens alkuun paljon kesymmältä mutta auto kuitenkin kiihtyy paremmin kuin ennen. Ehkä tasaisempi vääntökäyrä johtaa tähän väärään mielikuvaan, että auto olisi kesympi.

Vaikka arvot olisivat identtiset olisi valintani kuitenkin Maptunin mm. seuraavista syistä.

-nakutusarvot kunnossa
-yrityksen palvelu todella hyvää
#1730
500whp.net member
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Hukkaportin jousen riittämättömyys on tuttu ongelma. DI-kasetista johtuva huojunta oli huomattomasti suurempaa. Ehdin mm. vaihtaa kaikki 6mm painelutkut etsiessäni vikaa. Pari viikkoa myöhemmin DI-kasetti alkoi aiheuttaa pätkimistä ja sen vaihto tuli ajankohtaiseksi. Samalla poistui myöskin paineiden heiluminen.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

a9e0r0o0 kirjoitti:Hukkaportin jousen riittämättömyys on tuttu ongelma.
Jos ahdot "huojuu" hukkaportin jousen "löysyyden" takia, niin Maptunilta saa ostettua vaihtokappaleena aktuaattoria, jossa on kireämpi jousi (jousen jäykkyyden voi itse valita auton huippuahtopainetta vastaavaksi).
Tällainen vaihtoaktuaattori maksaa Maptunilla 800 SEK. Kun on ruuvannut uuden aktuaattorin kiinni autoonsa, niin alkuperäinen täytyy lähettää Maptunille, jota he sitten taas käyttävät "raaka-aineena" uusien, modattujen aktuattorien tekoon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
a9e0r0o0 kirjoitti:Hukkaportin jousen riittämättömyys on tuttu ongelma.
Jos ahdot "huojuu" hukkaportin jousen "löysyyden" takia, niin Maptunilta saa ostettua vaihtokappaleena aktuaattoria, jossa on kireämpi jousi (jousen jäykkyyden voi itse valita auton huippuahtopainetta vastaavaksi).
Tällainen vaihtoaktuaattori maksaa Maptunilla 800 SEK. Kun on ruuvannut uuden aktuaattorin kiinni autoonsa, niin alkuperäinen täytyy lähettää Maptunille, jota he sitten taas käyttävät "raaka-aineena" uusien, modattujen aktuattorien tekoon.
Joo, sellasta Fredrik suositteli lämpimästi, ja sellanen on mullekin tulossa.
Sillä saa kuulemma ahdot pysymään kauemmin korkealla ja tosiaan se ahtojen huojuminen lakkaa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:Joo, sellasta Fredrik suositteli lämpimästi, ja sellanen on mullekin tulossa. Sillä saa kuulemma ahdot pysymään kauemmin korkealla ja tosiaan se ahtojen huojuminen lakkaa.
Oliskohan toi jousen "löysyys" erityisesti viritettyjen LPT -Saabien ongelmana?

STCS:n palstalla on kaveri, joka kirjoittelee nimimerkillä "Big Kahuna". Hänellä on myös 9-3 LPT ja ahdot ovat kuulemma huojuneet täyskaasukiihdytyksessä.

Kumma juttu :?: Trionic 5:lla varustettuissa 9-3 LPT:ssä pitäisi kuitenkin olla Garrettin T25M -ahdin ja sama aktuaattori kuin esim. mun autossa on. Mun auton turbo puhaltaa overboostina 1.4 bar ja stabiilina paineena 1.3 bar ja turbomittarin viisari on huojunut tosi harvoin (muistelisin, että kahdessa täyskaasukiihdytyksessä). Ilmeisesti noissa aktuaattorin jousissakin on sitten joitain eroja :?: 8O

Maptunin Fredrik kertoi mulle, että Garrett T25M:n orkkisaktuaattorin jousi on mitoitettu noin 1.0 barin ahdoille, joten ei se ole ihme, jos jousi ei jaksa pitää wastegatea kiinni, kun steg 1 puhaltaa jo 1.2 bar ja steg 3 1.3 bar.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Joo, sellasta Fredrik suositteli lämpimästi, ja sellanen on mullekin tulossa. Sillä saa kuulemma ahdot pysymään kauemmin korkealla ja tosiaan se ahtojen huojuminen lakkaa.
Oliskohan toi jousen "löysyys" erityisesti viritettyjen LPT -Saabien ongelmana?

STCS:n palstalla on kaveri, joka kirjoittelee nimimerkillä "Big Kahuna". Hänellä on myös 9-3 LPT ja ahdot ovat kuulemma huojuneet täyskaasukiihdytyksessä.

Kumma juttu :?: Trionic 5:lla varustettuissa 9-3 LPT:ssä pitäisi kuitenkin olla Garrettin T25M -ahdin ja sama aktuaattori kuin esim. mun autossa on. Mun auton turbo puhaltaa overboostina 1.4 bar ja stabiilina paineena 1.3 bar ja turbomittarin viisari on huojunut tosi harvoin (muistelisin, että kahdessa täyskaasukiihdytyksessä). Ilmeisesti noissa aktuaattorin jousissakin on sitten joitain eroja :?: 8O

Maptunin Fredrik kertoi mulle, että Garrett T25M:n orkkisaktuaattorin jousi on mitoitettu noin 1.0 barin ahdoille, joten ei se ole ihme, jos jousi ei jaksa pitää wastegatea kiinni, kun steg 1 puhaltaa jo 1.2 bar ja steg 3 1.3 bar.
Näin saattaa olla joo, sillä mulla (kun vielä oli toi steg-1 :cry: ) ainakin ahdot alkoivat vaappua selkeesti kun esim. nelosella täyskaasulla tultiin tonne yli 4500RPM, joskus jopa huomasi jonkinlaista pientä pehmeää nykimistä eli ongelmahan tuo on.

Käsittääkseni MapTun tekee softan erilailla kun käytetään tota stydimpää actuaattoria.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Maptun Stage 1

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Kokeilin 3 vaihteella 60-170 kiihdytystä. Kierrokset taisivat olla n. 2600rpm kun paineet nousivat punaisen alueen rajalle . 3500 Rpm:n kohdalla tapahtui hetkellinen notkahdus keltaisen ja punaisen välimaastoon. Mistäköhän moinen voi johtua? Sen jälkeen viisari jälleen punaisen alueen rajalla 5500rpm:n asti, jonka jälkeen paineet laskivat tasaisesti 6500rpm:n asti. Tuota yhtä notkahtamista lukuunottamatta viisari ei juurikaan liiku.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maptun Stage 1

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900SET -95 kirjoitti:Kokeilin 3 vaihteella 60-170 kiihdytystä. Kierrokset taisivat olla n. 2600rpm kun paineet nousivat punaisen alueen rajalle . 3500 Rpm:n kohdalla tapahtui hetkellinen notkahdus keltaisen ja punaisen välimaastoon. Mistäköhän moinen voi johtua? Sen jälkeen viisari jälleen punaisen alueen rajalla 5500rpm:n asti, jonka jälkeen paineet laskivat tasaisesti 6500rpm:n asti. Tuota yhtä notkahtamista lukuunottamatta viisari ei juurikaan liiku.
Jos sun auton moottori kävi nakutuksen rajamailla, laski ahtoja ja sitten kun "nakutusvaara" oli ohi, niin lisäsi taas ahtoja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

93t sport kirjoitti:Käsittääkseni MapTun tekee softan erilailla kun käytetään tota stydimpää actuaattoria.
Kyllä se mun mielestä on vielä sama softa, mutta stydimpi jousi aktuaattorissa pitää huolen siitä, että ahdot ei pääse "vaappumaan".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
93t sport kirjoitti:Käsittääkseni MapTun tekee softan erilailla kun käytetään tota stydimpää actuaattoria.
Kyllä se mun mielestä on vielä sama softa, mutta stydimpi jousi aktuaattorissa pitää huolen siitä, että ahdot ei pääse "vaappumaan".
En väitä vastaan tuossa asiassa, mutta kun kyselin että mitä saa irti Stage-1: stä niin Fredrik sanoi ettei uutta stage-1: stä ole käytetty vielä dynossa, enemmän kuitenkin tietty kun "vanhasta". :wink:
Saattaa olla että tuo "uusi" oli vaan se että mukana on uusi actuaattori... :roll:
Pitää kysäistä jossain vaiheessa tuota asiaa, sillähän se selviää.

EDIT:
Laitoin muutaman jutun Fredrikille, kysäsin siinä sivussa tuosta "uudesta" että mitä sillä tarkoittaa.
Koskahan se hermostuun meidän (mun) kyselyihin? :D
Viimeksi muokannut Hallu, Ma Marras 17, 2003 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Jaahas.. Tostako se nykiminen johtuuki. 8O Huomannut saman ku painaa nilkan suoraksi niin alka semmoinen pieni nykiminen.Eli se on siis tosta jousesta kiinni?? :roll:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Milli kirjoitti:Jaahas.. Tostako se nykiminen johtuuki. 8O Huomannut saman ku painaa nilkan suoraksi niin alka semmoinen pieni nykiminen.Eli se on siis tosta jousesta kiinni?? :roll:
Joo, jos siis samaan aikaan huomaat ahtojen "soutavan" maksimiarvon ja noin 0.2 bar (korkeintaan) pienemmän arvon välillä.

Jos ahdot pysyy stabiilina, niin sitten kysymys on tuskin tuosta aktuaattorin jousesta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Niin ja siinä selitys sille kummalliselle kierrejouselle turbon kyljessä joita näkee "ammitilaisten" virityksissä. Se on köyhänmiehen ratkaisu pulmaa. Autetaan actuatorin jousivoimaa ylimääräisellä kierrejousella.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Kysymys viggelle?

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Kysymys Viggelle ja muille joilla on kokemusta TD04HL-15T ahtimesta. Onko vakio painekello siis tuo actuatori vai mikä sen hieno nimi olikaan?Pitääkö paineta yli 1,2 barin..eikö Viggellä käy parhaimmilla 1,5bar?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Kysymys viggelle?

Viesti Kirjoittaja Vigge »

-valomerkki- kirjoitti:Kysymys Viggelle ja muille joilla on kokemusta TD04HL-15T ahtimesta. Onko vakio painekello siis tuo actuatori vai mikä sen hieno nimi olikaan?Pitääkö paineta yli 1,2 barin..eikö Viggellä käy parhaimmilla 1,5bar?
Jos lähdetään ajatuksesta että Viggen ahtaa +3000m korkeudessa 1.4 bar vakiona, niin myös painekellon on oltava sen mukainen. Eihän noista korotetuista ahdoista muuten olisi hyötyä jos ne ei pysy sisällä. Kuten dyno-videosta näkyy niin mulla pysyy +1.5 bar paineet mukisematta. Jotain juttua olen tosin kuullut, että osassa painekelloista on ollut vikaa jo tavarantoimittajalta lähtien.

Tosa Fredrikin viesti asiasta
One thing that also might affect boost is the actuator, sometimes we have seen that they are not good.
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin