Vanhan (-83) T8 900 virittäminen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:
En oo K-jettivehkeitä penkittäny mutta riittää se 230hp sierran ja 200hp mersun(molemmat ~samanpainoisia ko satku) selvään kyykyttämiseen.

Joten väittäisin tuon 190hp rajan olevan palturia. :roll:
Riippuen kuskeista ja autoista muutenkin, mutta minä väitän sen 190hv olevan aikaslailla kriittinen arvo k-jetille saabissa. Väite perustuu persdynoon ja lukuisiin kokeisiin(hävittyihin kisoihin), vaikka itse k-jettiviilaaja olenkin, niin turhat luulot poijes silti.

Todettua mm. minun vapari Ritmo Abarth(2.0L,8v,TC,130hv) liikkuu paremmin kuin perus 145hv 8v turbo-saab, paremmin kuin 155hv coolerilla oleva turbo-saab... ihan ei 175hv 16v saabille pärjää vauhdissa, mutta lähdöissä aikas tasaväkistä.

Tuohon lähtemiseen kun vaikuttaa moni tekijä(jotka ei ole tosiaankaan kokemusteni mukaan saabille suotuisia), en meinaan vieläkään ole keksinyt syytä(kuskista riippumatta), että miksi kaverin 1.3L kadett caravan jätti kerta toisensa jälkeen lähdöissä kevyesti viilatun turbo-saabini.. kokeilleita kuskeja autoja vaihdellen oli monta, aina sama lopputulos: saabilla vasta satasen tienoilla ohi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Joo no tuo kone mistä itse puhuin oli matalapuristeinen ja portatulla kannella. K-jetin järjestelmäpaine oli 6.2bar ja ohjauspainetta laskettu. Keulalla 9000 cooleri ja muut perusvirit.

Silti samanpainoiset autot, joista dynotettu em. lukemat olivat täysin vastaantulijoita vauhdissa kuin vauhdissa.. :roll: Mahtoiko johtua sitten OG:n ylivertaisesta voimansiirrosta. :lol:

Tuo t8 söi muuten matka-ajossa matalasta puristussuhteesta huolimatta n.8l/100km/110km/h talvikelissä. Joten ei se normiajossakaan ihan mahdottoman huonoissa säädöissä ollut. Vakiosta poikkeavalla sytkäennakolla oli osuutta asiaan..

Tuo t8 kävi muuten kerran oikein merkkiliikkeen säädössä. Sen jälkeen se tukehtui bensaan kun ahtopaine saavutti 1.2bar lukeman. Toisin sanoen viellä noillakin paineilla K-jet jaksoi syöttää niin paljon bensaa että seos ei kertakaikkiaan syttynyt, mustaa savua oli kyllä maisemat täynnä.. :roll:
Aki Peltola #1132
kallejh
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Karspa kirjoitti: Eikös nuo rataraacerit käy aika rikkaalla esim. tyhjäkäynnillä?
Niinkin vois sanoa juu. Ihme etten ole saanut vielä sponssia NGK:lta, sen verran paljon menee noita tulppia että........ :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Tremolo
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Kuinkas paljon pelkän kuulerin lisääminen tuo tehoja?
Vai tuoko yhtään, siis jos ahtopane pysyy vakiona?
Tremolo
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Myrkky kirjoitti:
Tremolo kirjoitti:
Mikä tulisi sitten laittaa ohjaamaan noita kyseisiä lisäsuuttimia?
Keinoja on yhtä monta kuin seppiäkin, jotkut laittaa mikrokytkimen kaasuläppäakselille, jotkut painekytkimen(esim. öljykello) imusarjaan.

Minä laittaisin mieluusti molemmat ja sarjaan(peräkkäin), siten että esim. 0.5bar ahtopaineen ylittyessä JA kaasun ollessa 3/4 tai enemmän auki, lisäsuutin kytkeytyy päälle.

Edit: Tietty jos haluaa moottorijarrutuksella/pykälää vaihtaessa putkesta tulta ja tappuraa, niin paineanturi asennetaan ennen kaasuläppää ja lisäsuutin kaasuläpän jälkeen.. :twisted: (edellyttää tietenkin että kaasuläpän kytkin sulkeutuu myös tyhjäkäynnillä tai käytetään pelkkää painekytkintä)
Eli tuollainen järjestely ei siten vaadi mitään valmiita ruiskunohjausysteemeitä? Onnistuukohan tuollaisten osien asentelu jossain viripajoilla silleen että ne asentais kamat koneeseen. Itse en nimittäin tajua noin vaikeista jutuista mitään ja annan mieluummin vapaat kädet mestareile :) Mitäs hintaa tuollaisille vois tulla?

Kuinkas paljon toillaisesta vakio-saabista voi ottaa tehoja ulos ilman että kytkin/vaihteet leviää?
Vastaa Viestiin