Miten vaikeata ois virittää ÄSSÄÄ?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

JAMPPA!!! Just tota ylipainekytkin nimeä en muistanut. Ihmiset vaan puhuu "cut-off"-kytkimestä.
Ei kannata ottaa sitä pois toiminnasta!!!! Jos ahtimeen tuleekin joku vika ja se rupeaa ahtamaa äärettömästi, niin mikä estää turbon paukahtamisen? Ei mikään! Tuo on oikeastaan ainoa "suoja" tuollaisessa tapauksessa. Itse olen vielä harkinnut jotain varotoimenpidettä vielä tuon ylipainekytkimen lisäksi varoittamaan ongelmista. Nuo kytkimet on kuulemma vaan aika usein epäkuntoisia. Itse kyllä testasin sen toiminnan ja hyvin pelittää.
9-5 2,3t Wagon `06
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

900S kirjoitti:JAMPPA!!! Just tota ylipainekytkin nimeä en muistanut. Ihmiset vaan puhuu "cut-off"-kytkimestä.
Ei kannata ottaa sitä pois toiminnasta!!!! Jos ahtimeen tuleekin joku vika ja se rupeaa ahtamaa äärettömästi, niin mikä estää turbon paukahtamisen? Ei mikään! Tuo on oikeastaan ainoa "suoja" tuollaisessa tapauksessa. Itse olen vielä harkinnut jotain varotoimenpidettä vielä tuon ylipainekytkimen lisäksi varoittamaan ongelmista. Nuo kytkimet on kuulemma vaan aika usein epäkuntoisia. Itse kyllä testasin sen toiminnan ja hyvin pelittää.
:lol:
Ja ei turbo niinkän vielä hajoa, mutta kun painetta on yli 2 bar niin kone kyllä voi paukahtaa :?

Mulla se yipaine kytkin tuossa ässäs on poistettu toiminnasta, lähinnä omistajan laiskuuden takia,pitäisi vaan säätää se uudestaan, jolloin voisi laittaa senkin mukaan hommaan.

Mitsun ahtimien kanssa tuo vika mahdollisuus on vielä pienempi kuin garretissa :)

täyspainessa mulla on parikertaa jäänyt hukkaportti jumiin ja vielä kiinniasentoon. Kun auto on seissyt pitemmän ajan. Onneksi oli tuo kytkin toiminnassa, olisi varmaan silloin kone paukahtanut muuten. tämä ollut garretin ahdin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Sabeli
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Elo 10, 2003 19:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sabeli »

T16lucas kirjoitti:En tiedä millä mittaa painetta, mutta vakioboksilla paineet nousee 0.6 ja sitten nykii (boksi katkaisee suuttimilta virran) sp:n lastulla tuo pirun riesa hävis.
Itse ihmeteltiin ukon kanssa samaa ongelmaa ja aikamme tapeltua ylipainekytkimen kanssa....vaikka kuin sääteli ei vaikutusta. Sit kysästiin paikallisen saab asentajan kommentia......-90:ssä mittaa ilmamäärämittarin kautta menevää ilman määrää ja nimenomaan täs vuosimallin boxissa on joku ilmamäärän yläraja ja sen takia potkii pois päältä kun paineet yli 0,6bar.
Ukon autoon SP:n lastu ja ongelma hävis.
T16lucas
"Saabisti"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Syys 17, 2003 19:39
Paikkakunta: Liminka city

Viesti Kirjoittaja T16lucas »

Etsin käsiini arkistojen kätköistä scan auton huoltotiedotteen...
.
.
.
"Painekatkaisin katkaisee polttoainepumpun toiminnan, jos ahtopaine ylittää 0,60 +-0,05 bar.

Lisäsuojana on paineenrajoitustoiminto polttoainejärjestelmän ohjausyksikössä. Toiminto sulkee ruiskutusventtiilit ahtopaineen ylittäessä 0,65 +- 0,05 bar."

en jaksa kirjottaa pitempää lainausta (oispa skanneri!)
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Tuossa muuten kuva siitä ylipainekytkimestä...
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... ckvakt.pdf

Eli keskeltä myötäpäivään täysikierros niin katkaisuraja nousee 0,15bar.
ja niihin punaisiin liittimiin tulee piuhat ja joku letkukin siellä on. Sellainen kapine...
9-5 2,3t Wagon `06
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Sabeli kirjoitti:
Itse ihmeteltiin ukon kanssa samaa ongelmaa ja aikamme tapeltua ylipainekytkimen kanssa....vaikka kuin sääteli ei vaikutusta. Sit kysästiin paikallisen saab asentajan kommentia......-90:ssä mittaa ilmamäärämittarin kautta menevää ilman määrää ja nimenomaan täs vuosimallin boxissa on joku ilmamäärän yläraja ja sen takia potkii pois päältä kun paineet yli 0,6bar.
Ukon autoon SP:n lastu ja ongelma hävis.
hmm.. sitten mulla ei ässäs tuo homma toimi, koska paraimmillaan painetta oli vakiolastulla oli yli 2bar ja nykäsyä ei ollut, ja auto on vuosimallia 90 keällä otettu käyttöön.

Tuosta huototiedoitteen jutustä kyllä voisi ymmärtää myös että kun tuo ylipainekytkin pistää homman poikki, katkeaa ruiskulla syöttö siihen. Ja se kyllä viittaisi siihenkin miksi mulla ei ole noin käynyt, koska mulla on tuo ylipainekytkin poistettu pelistä, pitäsisi kokeilla vakiolastulla, ja säätää tuo kytkin vain siihen 1.6-1.7bar ja katsoa miten homma toimii silloin... mutta jotenkin kummaa... :?:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
T16lucas
"Saabisti"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Syys 17, 2003 19:39
Paikkakunta: Liminka city

Viesti Kirjoittaja T16lucas »

jepjep... selasin korjaamokäsikirjaa, jossainvaiheessa vuonna -90 boksin numero vaihtuu 80105 -> 84905 ja tämä ei ole enää rajoitettu...
-91 ruisku päivittyy CU 14.1 ja boksin no: 80147
omassa saappaasa on tuo 80105...
niin ja tuo 84905 on sama matolaatikko kuin täyspaineisessa!! 8)
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Siinähän se vastaus kummaliselta tuntuneeseen juttuun sitten olikin 8)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin