Miten vaikeata ois virittää ÄSSÄÄ?
JAMPPA!!! Just tota ylipainekytkin nimeä en muistanut. Ihmiset vaan puhuu "cut-off"-kytkimestä.
Ei kannata ottaa sitä pois toiminnasta!!!! Jos ahtimeen tuleekin joku vika ja se rupeaa ahtamaa äärettömästi, niin mikä estää turbon paukahtamisen? Ei mikään! Tuo on oikeastaan ainoa "suoja" tuollaisessa tapauksessa. Itse olen vielä harkinnut jotain varotoimenpidettä vielä tuon ylipainekytkimen lisäksi varoittamaan ongelmista. Nuo kytkimet on kuulemma vaan aika usein epäkuntoisia. Itse kyllä testasin sen toiminnan ja hyvin pelittää.
Ei kannata ottaa sitä pois toiminnasta!!!! Jos ahtimeen tuleekin joku vika ja se rupeaa ahtamaa äärettömästi, niin mikä estää turbon paukahtamisen? Ei mikään! Tuo on oikeastaan ainoa "suoja" tuollaisessa tapauksessa. Itse olen vielä harkinnut jotain varotoimenpidettä vielä tuon ylipainekytkimen lisäksi varoittamaan ongelmista. Nuo kytkimet on kuulemma vaan aika usein epäkuntoisia. Itse kyllä testasin sen toiminnan ja hyvin pelittää.
9-5 2,3t Wagon `06
900S kirjoitti:JAMPPA!!! Just tota ylipainekytkin nimeä en muistanut. Ihmiset vaan puhuu "cut-off"-kytkimestä.
Ei kannata ottaa sitä pois toiminnasta!!!! Jos ahtimeen tuleekin joku vika ja se rupeaa ahtamaa äärettömästi, niin mikä estää turbon paukahtamisen? Ei mikään! Tuo on oikeastaan ainoa "suoja" tuollaisessa tapauksessa. Itse olen vielä harkinnut jotain varotoimenpidettä vielä tuon ylipainekytkimen lisäksi varoittamaan ongelmista. Nuo kytkimet on kuulemma vaan aika usein epäkuntoisia. Itse kyllä testasin sen toiminnan ja hyvin pelittää.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ja ei turbo niinkän vielä hajoa, mutta kun painetta on yli 2 bar niin kone kyllä voi paukahtaa
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Mulla se yipaine kytkin tuossa ässäs on poistettu toiminnasta, lähinnä omistajan laiskuuden takia,pitäisi vaan säätää se uudestaan, jolloin voisi laittaa senkin mukaan hommaan.
Mitsun ahtimien kanssa tuo vika mahdollisuus on vielä pienempi kuin garretissa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
täyspainessa mulla on parikertaa jäänyt hukkaportti jumiin ja vielä kiinniasentoon. Kun auto on seissyt pitemmän ajan. Onneksi oli tuo kytkin toiminnassa, olisi varmaan silloin kone paukahtanut muuten. tämä ollut garretin ahdin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Itse ihmeteltiin ukon kanssa samaa ongelmaa ja aikamme tapeltua ylipainekytkimen kanssa....vaikka kuin sääteli ei vaikutusta. Sit kysästiin paikallisen saab asentajan kommentia......-90:ssä mittaa ilmamäärämittarin kautta menevää ilman määrää ja nimenomaan täs vuosimallin boxissa on joku ilmamäärän yläraja ja sen takia potkii pois päältä kun paineet yli 0,6bar.T16lucas kirjoitti:En tiedä millä mittaa painetta, mutta vakioboksilla paineet nousee 0.6 ja sitten nykii (boksi katkaisee suuttimilta virran) sp:n lastulla tuo pirun riesa hävis.
Ukon autoon SP:n lastu ja ongelma hävis.
Etsin käsiini arkistojen kätköistä scan auton huoltotiedotteen...
.
.
.
"Painekatkaisin katkaisee polttoainepumpun toiminnan, jos ahtopaine ylittää 0,60 +-0,05 bar.
Lisäsuojana on paineenrajoitustoiminto polttoainejärjestelmän ohjausyksikössä. Toiminto sulkee ruiskutusventtiilit ahtopaineen ylittäessä 0,65 +- 0,05 bar."
en jaksa kirjottaa pitempää lainausta (oispa skanneri!)
.
.
.
"Painekatkaisin katkaisee polttoainepumpun toiminnan, jos ahtopaine ylittää 0,60 +-0,05 bar.
Lisäsuojana on paineenrajoitustoiminto polttoainejärjestelmän ohjausyksikössä. Toiminto sulkee ruiskutusventtiilit ahtopaineen ylittäessä 0,65 +- 0,05 bar."
en jaksa kirjottaa pitempää lainausta (oispa skanneri!)
Tuossa muuten kuva siitä ylipainekytkimestä...
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... ckvakt.pdf
Eli keskeltä myötäpäivään täysikierros niin katkaisuraja nousee 0,15bar.
ja niihin punaisiin liittimiin tulee piuhat ja joku letkukin siellä on. Sellainen kapine...
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... ckvakt.pdf
Eli keskeltä myötäpäivään täysikierros niin katkaisuraja nousee 0,15bar.
ja niihin punaisiin liittimiin tulee piuhat ja joku letkukin siellä on. Sellainen kapine...
9-5 2,3t Wagon `06
hmm.. sitten mulla ei ässäs tuo homma toimi, koska paraimmillaan painetta oli vakiolastulla oli yli 2bar ja nykäsyä ei ollut, ja auto on vuosimallia 90 keällä otettu käyttöön.Sabeli kirjoitti:
Itse ihmeteltiin ukon kanssa samaa ongelmaa ja aikamme tapeltua ylipainekytkimen kanssa....vaikka kuin sääteli ei vaikutusta. Sit kysästiin paikallisen saab asentajan kommentia......-90:ssä mittaa ilmamäärämittarin kautta menevää ilman määrää ja nimenomaan täs vuosimallin boxissa on joku ilmamäärän yläraja ja sen takia potkii pois päältä kun paineet yli 0,6bar.
Ukon autoon SP:n lastu ja ongelma hävis.
Tuosta huototiedoitteen jutustä kyllä voisi ymmärtää myös että kun tuo ylipainekytkin pistää homman poikki, katkeaa ruiskulla syöttö siihen. Ja se kyllä viittaisi siihenkin miksi mulla ei ole noin käynyt, koska mulla on tuo ylipainekytkin poistettu pelistä, pitäsisi kokeilla vakiolastulla, ja säätää tuo kytkin vain siihen 1.6-1.7bar ja katsoa miten homma toimii silloin... mutta jotenkin kummaa...
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin