Frostgrey kirjoitti:kyllä ainakin omassa 9-5:ssa tuntuu tuö öljyloukku toimvan aika hyvin pikku modien jälkeen, ei tule turbon imupuolelle mitään ylimääräistä.
Nämä B205&235 tuntuvat huohottavan sen verran, että näissä näen ainakin tarpeellisena tuon "alipaineisen" huohotus systeemin. Tämä vain Henk.koht mielipide
Edellisessä autossa ng900 huohotti ilmaan ja 120tkm sillä tuli sen
muutoksen jälkeen ajeltua.Katotaan kuin pitkälle nyt päästään.Eipähän
työnnä sitä vähää määrä lämmintä ilmaakaan imupuolelle..Eikös turbo
koneessa ole tarkoitus saada mahdollisimman kylmää
ilmaa koneseen. Mitä sitä jo valmiiks lämmittelemään.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Myrkky kirjoitti:
Eri asia taasen on, että onko tuolla pienellä paine-erolla juurikaan merkitystä jolle kone ole sohlo ja huohota reilusti.. siihen vastatkoon viisaammat.
Kyllä sillä ihan todistetusti ja kokeillusti on merkitystä sekä öljyvuotoihin että öljyn laadun huononemiseen ennenaikaisesti. Jos laittaa huohotuksen kokonaan ulkoilmaan eli poistaa myös sen pienen imusarjaan menevän letkun niin on odotettavissa sinisen pölläyttelyä ym. Eli kyseisellä modilla ainakin öljyjen vaihtoväliä on syytä lyhentää.
Kyllä se vain niin on, ettei niitä kehittyneempiä huohotinjärjestelmiä ole pelkästään ympäristösyistä kehitetty.
Ilman mitään alipaineimua venttiilikopasta kerääntyy kampikammioon varmasti ylipainetta vaikka kone olisi priimakunnossa, 100% tiiviitä ne kun eivät ikinä ole. Sillä pikkuletkulla onkin siis suuri merkitys. Niin muuten myös sillä venttiilillä letkussa, normaalisti suljetussa kampikammiotuuletuksessa sen tarkoitus on takaiskun lisäksi säätyä niin että korkealla alipaineella (moottorijarru ja tyhjäkäynti) virtaama on pienempi ja matalammalla alipaineella eli kuormituksessa virtaama suurempi.
Vaan siinä pikkuletkussa on sellainen ongelma, että juuri silloin kun kampikammion paine on suurimmillaan eli kaasu pohjassa kiihdyttäen ei imusarjassa ole alipainetta (joko vaparissa normaali ilmakehän paine tai sitten turbossa ylipaine), jolloin tuuletusta tehostavaa imua ei enää olekaan.
Tästä syystä on se isompi lisäletku turbon imupuolelle jossa on selvä alipaine erityisesti kovalla kuormituksella jolloin pikkuletku ei toimi. Ei ole lainkaan ennenkuulumatonta, että hiukan alimitoitettu vapaavirtaussuodatin olisi romahtanut täysin lyttyyn turbon imiessä lähes tyhjiön imupuolelleen...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Parikymmentä vuotta sitten oli tapana vetää talveksi veli venäläisen käsintakomassa kolhoosijeepissä huohotinputki lämmittämään ohjaussimpukkaa talvella, kevensi hieman ohjausta
Kukas sen alipaine letkun poistosta oli puhunu.????En minä ainakaan..Siellä
se on edelleen omalla paikallaa samoin siinä oleva takaiskuventtiili..
Poistoakin on koitettu mutta tyrkkää esim.liikenne valoissa seistessä
huohotus kaasut kabiini puoleelle ja niitä ei pitkään viittiny haistella..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Hyvä että osui silmiin tää keskustelu.Mulla on kanssa huohotus vedetty ulkoilmaan letkulla.Mitäs raati suosittelee tohon filtteriksi?Täytyy käydä tarkastamassa että mulla on se pikkuletku paikallaan.
TD04 kirjoitti:
Poistoakin on koitettu mutta tyrkkää esim.liikenne valoissa seistessä
huohotus kaasut kabiini puoleelle ja niitä ei pitkään viittiny haistella..
Ja ne huohotyshöyryt ovat sitten erittäin myrkyllisiä hengittää, sisältävät häkää kuin pakokaasu konsanaan + paljon muita vaarallisia aineita!
TD04 kirjoitti:Kukas sen alipaine letkun poistosta oli puhunu.????En minä ainakaan..Siellä
se on edelleen omalla paikallaa samoin siinä oleva takaiskuventtiili..
Poistoakin on koitettu mutta tyrkkää esim.liikenne valoissa seistessä
huohotus kaasut kabiini puoleelle ja niitä ei pitkään viittiny haistella..
Niin eli kun sulla on se pikkuletku paikallaan niin huohotus toimii normaalisti niin kauan kun koneessa ei ole ahtopaineita. Kun imusarjan paine nousee plussan puolelle niin pikkuletkussa oleva takaisku sulkee sen ja siirrytään sen isomman huohottimen käyttöön. Sen toiminta taas on sitte jokaisesta ranettajasta itsestään kiinni.
Sanottakoon vielä selvyyden vuoksi että itse olen ajanut OG- satkun aikana ulkoilmahuohotuksella. Haitat oli tiedossa, ne huomattiin ja niistä ei välitetty. Siltikään ja juuri siksi en suoraan suosittele moista kenellekkään.
Kuinka moni tiesi että kovimmissa kiihdytysautoissa on pumppu imemässä huohotuskaasuja pois kampikammiosta? Koristeena varmaan? Tai ympäristösyistä? Tai ehkä kiihdyttelijät ei tiedä että sen vois laittaa vain ulkoilmaan ja toimis yhtä hyvin.
Ja kiihdytysauto on nimenomaan kiihdytysauto ja sitä en lähtis edes vertailemaan
tähän omaan kinderiini..Otin sen isomman putken pois huohottamasta sinne
turbon imupuolelle ihan vaan sen takia ETTEI NE HUOHOTUS KAASUT
SOTKE SITÄ TURBON KOMPURA SIIPEÄ..Ja tien päällä on yleensä aina
alipaine imusarjassa joten huohotuksen luulis riitttävän..Enkä epäile yhtään
etteikö riittäis myös niissä hetkellisissä täyskaasu kiihdytyksissä..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Eli silloin kun on ahtopaineet ylhäällä menee huohotus käryt tuon kautta turbon imupuolelle, näin saa venttiili kopan pysymään aina alipaineella 9-5:ssa on vastaava systeemin alkujaankin, mutta öljypalautuu erottimesta takaisin öljypohjaan.
Itse olen juuri omaan vehkeeseen ajatellut rekentaa tuollaisen systeemin, että paskaiset huohotus öljyt/paskat jäisivät erilliseen säiliöön eikä menisi takaisin öljyn sekaan Tämän sitten vain tyhjentäisi välillä.
kiihdytys autoissa(yleensä v8 kone) imetään sillä pumpulla tyhjiö männän alapuolelle.
mäntä liikkuu tyhjiössä liukkaammiin josta seuraa lisää hepoja halvalla.
about 20 konia lisää kireästä pikkulohkosta.
eli ei liity varsinaisesti huohotukseen.
9000cc vm-89 2,0T ex.autom.
Toyota Land Cruiser FJ40 -75 3.9L L6
BMW 525