
Peltipakosarjoja og900 turboihin
Juu kävin tuossa tallilla vähän mitiskelemässä..... mua kiinnostaisi sittenkin ihan vaan bolt-on T8 sarja, koska nyt down pipe on jo toooodella iso ja ihan riittävän juohea. Jos ahtimen änkisi pakosarja alle tulee aika täyttä, ja ahtimen vaihto menee varsin veemäisksi (sillä on merkitystä varikolla jos ja kun pitää vaihaa ahdin ja äkkiä!
)

- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Tohon kommenttiin täytyy yhtyä, se sun dp on aika julmetun kokonenkallejh kirjoitti:Juu kävin tuossa tallilla vähän mitiskelemässä..... mua kiinnostaisi sittenkin ihan vaan bolt-on T8 sarja, koska nyt down pipe on jo toooodella iso ja ihan riittävän juohea.

Toivottavasti kyseisen peltisatsin lopullinen hinta pysyy järkevänä, työn laatu näyttää ainakin erittäin hyvältä!
-juke
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
Heheehsadisti kirjoitti: Tohon kommenttiin täytyy yhtyä, se sun dp on aika julmetun kokonen![]()


- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Joku aika sitten ainakin Moposport myi valmiita laippoja teekolmoseen ja hintakin oli alueella.... ja samoin tekee kaikki nuo turbopajat.gls kirjoitti:pakosarjat näyttää laatutyöltä..![]()
mutta teettekö irtolaippoja?
tarvisin 99 Turboon T3:sen pakopesän pakoputkenlähtöön sopivan laipan 2,5" reijällä.
saisi downpipen lähtemään suoraan turbolta eikä tarvitsisi sitä valumutkaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
näissä ei ilmeisesti ole syttyjärjestystä huomioitu? mites on putkien pituuden kanssa? meinasitko samanpituisia kaikista. multa saattais löytyä cadilla piirretty malli työkaverin kautta.walderama kirjoitti:Moro !
Juu,eli kuten f-19 tuossa totesikin tulee bolt on sarja sopimaan suoraan orggiksen paikalla,koska käytän originaali sarjaa jiginä.
Siinä koitetaan hakea putkien pituutta suunnilleen tontille ja tekemään tavallaan hiukan parempi korjaus osa "revenneelle" alkuperäis sarjalle.Sarja tehdään mustasta 42,4x2,6 putkesta ja laipat 12mm.
Turbon laippaksi voidaan laittaa eri variaatioita,jos kysyntää tai tarvetta löytyy.Nyt kuitenkin aluksi löytyy hyllystä t3 laippaa.
Paremmin virtaavassa mallissa sijoitetaan turbo sarjan alapuolelle,jotta saataisiin mahdollisimman iso ja jouheva downpipe mahdutettua.
Siinä sarjassa ei muuta ongelmaa ole,kuin että se vaatii hieman pohdintaa ja kokeiluja.Tämän päivän tilanne on,että 16v laipat on nyt lähdössä tilaukseen,kun löydän sopuhintaisen ja suht nopean toimittajan.
Heti kun saan laipat käsiini väkerrän kasaan prototyypin bolt on sarjasta ja siitä saa f-19 pistää sitten kuvia/infoa lisää.Sarjat hitsataan tigillä ja puhalletaan rakeilla.
Tuolta voi katsoa muutaman kuvan,niin saa vähän osviittaa minkälaisia tekeleitä on tullut tehtyä.Nämä on siis ahdin alaspäin sarjoja fordiin.
sarjat
toinen
vilä yks
itellä onnarin pakosarja just työn alla

saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Niin, noista saman pituisista putkista ja syttyjärjestyksestäkin ollaan montaa mieltä ahdetussa jos kyseessä ei ole jaettu pakopesä..... siis eihän niistä tietysti haittaa ole mutta onko hyötyäkään....xjford kirjoitti: näissä ei ilmeisesti ole syttyjärjestystä huomioitu? mites on putkien pituuden kanssa? meinasitko samanpituisia kaikista. multa saattais löytyä cadilla piirretty malli työkaverin kautta.
itellä onnarin pakosarja just työn alla
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Omien pähkäilyjen tuloksena tein omaani niin lyhyet putket kuin mahdollista. Kysessä ei jaettu pakopesä. Paineen lasku minimoitu, Lämpö kuorma konehuoneessa minimoitu, Ja puhaltimen reagointi parempi (johtunee tuosta pienestä paineen häviöstä). Sellainen pukin sarvi on varmastikkin hyvä jos haetaan ne viimeisetkin tehot ulos. Mutta ainakin nuo ensin mainitut olivat itelle tärkeempiä kriteerejä. IMHOkallejh kirjoitti:Niin, noista saman pituisista putkista ja syttyjärjestyksestäkin ollaan montaa mieltä ahdetussa jos kyseessä ei ole jaettu pakopesä..... siis eihän niistä tietysti haittaa ole mutta onko hyötyäkään....xjford kirjoitti: näissä ei ilmeisesti ole syttyjärjestystä huomioitu? mites on putkien pituuden kanssa? meinasitko samanpituisia kaikista. multa saattais löytyä cadilla piirretty malli työkaverin kautta.
itellä onnarin pakosarja just työn alla
Vaparin pakosarja onkin sitten ihan eri juttu.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Turboissa noista samanmittaisista ja syttyjärjestys huomioitu - sarjoista on hyötyä lähinnä jos käytetään huomattavasti kireämpiä nokka-akseleita kuin alunperin. Ja tosiaan sillon ois syytä olla jo jaettu pakopesä tai sitten tehdä niin pitkä pakosarja että putket voivat yhtyä optimaalisesti jo ennen ahdinta.
Hyödyt/haitat V-M aika hyvin kiteyttikin jo.
Hyödyt/haitat V-M aika hyvin kiteyttikin jo.
Aki Peltola #1132
AAMEN!Aksu900 kirjoitti:Turboissa noista samanmittaisista ja syttyjärjestys huomioitu - sarjoista on hyötyä lähinnä jos käytetään huomattavasti kireämpiä nokka-akseleita kuin alunperin. Ja tosiaan sillon ois syytä olla jo jaettu pakopesä tai sitten tehdä niin pitkä pakosarja että putket voivat yhtyä optimaalisesti jo ennen ahdinta.
Hyödyt/haitat V-M aika hyvin kiteyttikin jo.

- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
kun se vaan olisikon noin helppoa, on meinaan tuo hukkaportti siinä turbon laipassa kiinni eikä pakopesässä niinkuin uudemmissa. voi kun voisikin tehdä laipan suoraan turboon...kallejh kirjoitti:Joku aika sitten ainakin Moposport myi valmiita laippoja teekolmoseen ja hintakin oli alueella.... ja samoin tekee kaikki nuo turbopajat.gls kirjoitti:pakosarjat näyttää laatutyöltä..![]()
mutta teettekö irtolaippoja?
tarvisin 99 Turboon T3:sen pakopesän pakoputkenlähtöön sopivan laipan 2,5" reijällä.
saisi downpipen lähtemään suoraan turbolta eikä tarvitsisi sitä valumutkaa.
edit, käsitin sitten ilmeisesti väärin... eli tarkoitettiin ilmeisesti vaan downpipen laippaa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Sytytys järjestys ei ole oleellinen asia,kun ei käytetä jaettua pesää.Kys sarjassa on ajateltu vaan mahdollisimman jouhevia mutkia ja suht virtaavaa kollektoria.Putket on hierottu noin sentin sisään.Vanha jenkkiläinen nyrkki sääntö oli jossain opuksessa,että putkien olisi suotavaa olla tuuman sisään saman mittaiset.xjford kirjoitti: näissä ei ilmeisesti ole syttyjärjestystä huomioitu? mites on putkien pituuden kanssa? meinasitko samanpituisia kaikista. multa saattais löytyä cadilla piirretty malli työkaverin kautta.
itellä onnarin pakosarja just työn alla
Näissä 8v ja 16v bolt on sarjoihin yritän väsätä putket tuon tuuman sisään.Loppu tarkkuus on hifistelyä,eikä kuitenkaan oleellinen asia,jos käytetään orggis ahdinta tai vastaavaa pilleriä

Millainen cad kuva?
mulla on tuossa 99:ssä uudempi ahdin, jossa hukkaportti ahtimen alla.mikkoimp kirjoitti:kun se vaan olisikon noin helppoa, on meinaan tuo hukkaportti siinä turbon laipassa kiinni eikä pakopesässä niinkuin uudemmissa. voi kun voisikin tehdä laipan suoraan turboon...kallejh kirjoitti:Joku aika sitten ainakin Moposport myi valmiita laippoja teekolmoseen ja hintakin oli alueella.... ja samoin tekee kaikki nuo turbopajat.gls kirjoitti:pakosarjat näyttää laatutyöltä..![]()
mutta teettekö irtolaippoja?
tarvisin 99 Turboon T3:sen pakopesän pakoputkenlähtöön sopivan laipan 2,5" reijällä.
saisi downpipen lähtemään suoraan turbolta eikä tarvitsisi sitä valumutkaa.
edit, käsitin sitten ilmeisesti väärin... eli tarkoitettiin ilmeisesti vaan downpipen laippaa?
ja kyllä. pelkkää downpipen laippaa tarvitsen jotta voin heivata sen valumutkan..

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80