Akun johdon paksuus.
Itselläni on Bilteman 30mm^2 kaapeli 99:ssä. Toimii kesällä ja talvella. Mainittakoon vielä akun olevan vain 38Ah ja jaksaa näilläkin pakkasilla pyörittää starttia kauan.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
Itse laitoin kaksi 16 neliömillistä johtoa (toinen oli valmiina) ja kumpaankin 80 A sulakkeet. Tähän saakka on toiminut ok (viikon), jos tuntuu "ahistavan" voi vetää vaikka vielä yhden
.

og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
Miksi?Mimmi kirjoitti:Kahdella 16mm2 johdolla saadaan VAIN noin 30% suurempi virta siirrettyä verrattuna yhteen 16mm2 johtoon.
EDIT: Tarkennusta sen verran että en kyllä ihan äkkiseltään keksi mihin tuo heitto perustuu. Jos kaksi identtistä vastusta kytketään rinnan niin niiden yhteenlaskettu resistanssihan on puolet yhden resistanssista. Eli jotta johdoissa syntyisi vastaava lämpöteho kuin yhdessä johdossa niin täytyy virran olla kaksinkertainen.
EDIT2: Joo perkele... 1.4 kertainen virta menee läpi vastaavalla lämpenemisellä. Pitäisi laskea ennenkuin väittää

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Siis se on 40%, neliöjuuri(2) tulee kertoimeksi kun laskee häviötehon... mutta muutenhan se on juuri niin. Johtojen resistanssi ei voi olla juuri tasan sama.Mimmi kirjoitti:Väite numero 2:
Todellisuudessa edes tuota 30% ei saada kulkemaan rinnankytketyillä johtimilla. Todellisuudessahan pienempi resistanssi (tai itse asiassa impedanssi) "imee" suurimman osan virrasta lämmeten. Tästä syystä EN suosittele jokaiseen johtimeen omaa sulaketta.
Minä vaihtaisin suosiolla yhteen tarpeeksi paksuun johtoon.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5