99 Turbon viritys-sarja/vesiruisku?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
gls
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja gls »

tetammi kirjoitti:Eipähän tuosta ekaa kertaa puhuta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... vesiruisku

Mä olen kerran pikaisesti tyypänny b-turboa missä oli huokeempi versio tuosta vesiruiskusta eli vesi suihkittiin ennen turboa.
Kyllä sekin toista baria ahtoi nakuttelematta.

Turbopotku oli aika miehekäs. :D
kiitos linkeistä!

jos vesi suihkutetaan turbon läpi niin siivethän siinä kärsii.. :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

gls kirjoitti:

Mä olen kerran pikaisesti tyypänny b-turboa missä oli huokeempi versio tuosta vesiruiskusta eli vesi suihkittiin ennen turboa.

kiitos linkeistä!

Mitkä siivet? Ehkä vain sen tuulilasiin osuvan lokin (johtuen järjettömästä kulun kasvusta). 8) Eee mutta oikeesti, ei siitä mitään vahinkoa aiheudu kunhan vesi ei ole kiinteässä muodossa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
gls
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja gls »

V-M kirjoitti:
gls kirjoitti:

kiitos linkeistä!

Mitkä siivet? Ehkä vain sen tuulilasiin osuvan lokin (johtuen järjettömästä kulun kasvusta). 8) Eee mutta oikeesti, ei siitä mitään vahinkoa aiheudu kunhan vesi ei ole kiinteässä muodossa.

V-M
aloin vaan miettimään että kun turbo pyörii 20000 kierrosta minuutissa ja vesi osuu siipiin niin.. 8O

vaan ei kait se pieni sumu mitään aiheuta..

asiasta viidenteen.. mitähän eroa noilla virisarjaan kuuluvilla männillä on normaaleihin??
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
PVI
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja PVI »

Tuo vesiruisku on aika helppo rakentaa. Mulla oli B-turbo 99:ssä sellainen. On sama mitä Teemu tuolla aikaisemmin kertoi koettaneensa;) Silloin oli vaan aika lämmin keli niin ei kulkenut niin hyvin kuin kylmällä kelillä.

Toteutus oli aika brutaali. Laitoin turbon imupuolelle reiän ja siihen öljypolttimen suuttimen. Järjestelmässä oli pieni lasinpesurin säiliö ja pumppu. Pumppua kytkettiin päällle painekytkimellä. (satku turbon ylipainekatkaisija, säädetty kytkeytymään n.0,6 baarissa) Nostin paineet 1-1,3 baarin paikkelle. Ja sitten mentiin... Kyllä kulutti myös bensaa jos oikein polki.

PVI

9-5 Aero Wagon A -01
9000CDE 2,3t -95
900S -90 (myynnissä, kysy YV:llä)
gls
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja gls »

PVI kirjoitti:Tuo vesiruisku on aika helppo rakentaa. Mulla oli B-turbo 99:ssä sellainen. On sama mitä Teemu tuolla aikaisemmin kertoi koettaneensa;) Silloin oli vaan aika lämmin keli niin ei kulkenut niin hyvin kuin kylmällä kelillä.

Toteutus oli aika brutaali. Laitoin turbon imupuolelle reiän ja siihen öljypolttimen suuttimen. Järjestelmässä oli pieni lasinpesurin säiliö ja pumppu. Pumppua kytkettiin päällle painekytkimellä. (satku turbon ylipainekatkaisija, säädetty kytkeytymään n.0,6 baarissa) Nostin paineet 1-1,3 baarin paikkelle. Ja sitten mentiin... Kyllä kulutti myös bensaa jos oikein polki.

PVI
hmm..voiskohan tuollaisen kehitellä petrovehkeissä käytetyllä lisäbensasuuttimella.. :wink: sama suutin löytyy myös turbon läppäkotelosta.

ja kytkemisen voisi hoitaa vaihdekepin nupin kylkeen asennettu nappi, se nappi mun autosta jo löytyy ja sillä käsketään läppäkotelossa olevaa lisäbensasuutinta kovissa kiihdytyksissä :)
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Toimii myös sillä, mutta jotta vesi ei aiheuttais korroosiota niin siihen pitäisi sekoittaa hieman etanolia tai metanolia. Mulla on myös samat ajatukset tuon lisä suuttimen (ryyppysuuttimen) käytöstä. Niitäkin on eri tuottoisia eli välillä 100-200cc/min. Ja pumppuna on ajatus käyttää tuollasta ajovalopesurin pumppua jolla saa sen ~2-3bar painetta. Ja pökössa on 1.1bar kytkin valmiina (fuelcut rajoitin) jota ei tarvita enään kyseiseen tehtävään. :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
gls
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja gls »

mulla noita suuttimia on isompaa ja pienempää, myös tarvittavat säiliöt ja pumput löytyy..mutta paljonkohan sitä vettä sinne suihkutetaan??

entäpä miten seokset? meneekö laihalle tms.?
jos tuon bensan lisäsuuttimen kytkee toimimaan samaan aikaan niin ei ainakaan laihalle pitäis vetää.. :wink:

ajattelin asentaa tuon suihkutuksen turbon painepuolelle.
jos tällä systeemillä saa toimivan vesiruutan niin en kyllä ala mitään 500 euron systeemeitä hankkimaan.. :lol:
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Frostgrey
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mites nuo uudemmat "korkeapaine" pumput,(mikä mahtaa olla paine?) mitä käytetään uudemmissa autoissa ajovalopesureina missä ei ole pyyhkijöitä, esim 9-5:n vm-02 lähtien :roll:

Saattaapi tuosta tavallisesti pesuripumpusta loppua paine jos on turbon painepuolella.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
gls
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja gls »

Frostgrey kirjoitti:Mites nuo uudemmat "korkeapaine" pumput,(mikä mahtaa olla paine?) mitä käytetään uudemmissa autoissa ajovalopesureina missä ei ole pyyhkijöitä, esim 9-5:n vm-02 lähtien :roll:

Saattaapi tuosta tavallisesti pesuripumpusta loppua paine jos on turbon painepuolella.
jos paine loppuu niin täytyy keksiä tehokkaampi pumppu.. mutta turbon imupuolelle en uskalla laittaa, jos homma epäonnistuu niin eipähän hajoa niin paljoa osia.. :)
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Pekka Valtanen
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Eski kirjoitti:Produkter ja sieltä Sport/Tuning -osiosta vatteninspruting. Tossa suora linkki
http://www.speedparts.se/prod/sp_mot_vatteninsp.shtml

Eski
Speedpartsilta löytyy myös halvempi virisatsi 99:iin.
Produkter ja sieltä Sport/Tuning -osiosta Uppgradering - Chiptrim (suora linkki http://www.speedparts.se/prod/newupgrade/pub/index.htm) sieltä vasemmalta "99" ja edelleen "77 -81 " löytyy Steg 1, joka sisältää:

Vesiruiskun
J/R Sport ilmansuodattimen
+25 hv
+65 Nm
Osat 1850 kr (= n. 200 euroa)
Asennus 600 kr (= n. 70 euroa)

P.S.
900 b-turboonkin on tarjolla ihan mielenkiintoisia steg'ejä
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

gls kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Mites nuo uudemmat "korkeapaine" pumput,(mikä mahtaa olla paine?) mitä käytetään uudemmissa autoissa ajovalopesureina missä ei ole pyyhkijöitä, esim 9-5:n vm-02 lähtien :roll:

jos paine loppuu niin täytyy keksiä tehokkaampi pumppu.. mutta turbon imupuolelle en uskalla laittaa, jos homma epäonnistuu niin eipähän hajoa niin paljoa osia.. :)
Imupuolelle sen itse laitoin -79 satkuun.Ja tulee myös -90 satkuun.Mulla on alkuperäiset asennusohjeet jossa tehdas itsekin teki niin.
Pekka Valtanen
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Voisiko joku vesiruiskun itse rakentanut paljastaa hieman teknisiä yksityiskohtia?

Ruiskutuspaine?
Mikä pumppu?
Suuttimen tuotto?
Paljonko syötetään lisää bensaa?

Säästäisi paljolta kokeilulta.
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Sukellusvene
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mielenkiinnosta kysyisin itsekkin, mitä kokoa suutin pitäisi olla vesiruiskulle? Oli meininki itselläkin tuollainen rakentaa satkun pesurinmoottorista ja tonnarin painekatkaisimesta.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Wege
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Wege »

Minulla oli aikoinaan 99 turbossa mopo-sportin vesiruiskusatsi joka toimi kyllä kohtalaisen hyvin. Suutin oli ennen turboa jonka johdosta imusarjan alipaine veti vettä koneeseen hiljakseen normaaliajossa joka taas aiheutti tupeksintaa kengittäessä. Ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välillä on jonkusortin alipaine johtuen k-jetistä. Laitoin solenoidiventtiilin vesiruiskuun ja hyvin toimi.

Suutin oli muistaakseni jokin painepesurin suutin(?) jonka kokoa en muista.
Sensijaan esim. Aquamist:in sivuilta voi tutkailla suuttimin kokoja; 0.5 mm ylöspäin näyttää löytyvän mutta todellinen herkku järjestelmässä olisi paineensäätöventtili jolla luulisi oikea vesimäärä löytyvän suht' helposti.

9000:ssa olen myös kokeillut vesiruiskua; 50/50 vettä/metanolia tekee aika gutaa.. Paineensäätöventtiilin kun laittaisi niin hyvin toimisi..nyt saa liikaa vodaa jonka huomaa nykimisenä. Otanpa tuon ruiskun vielä joskus käyttöön jahka taas innostun värkkäilemään..

99:iin tuli kyllä mukavasti lisää löylyä ilman metanoliakin. Halpa ja toimiva systeemi.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Vastaa Viestiin