Korvausahdin tonnariin

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Thor|
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 14:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Thor| »

Mitenkäs tuo turbon vaihto suhtautuu esim. APC purkkiin, tai paremminkin miten purkki suhtautuu ahtimen vaithoon. Tuolla nimeltämainitsemattomassa turbo-putkassa sanoivat että T25 tai TD04 vaihtaminen tekee autosta ajokelvottoman maantiellä, mikäli APC purkkia ei modata vastaamaan uutta ahdina. (höpisi että ahtopaineet kasvaa liikaa ja pakokaasuja menee liikaa ja sitte lyö rajottimelle)

Auttakee, ettei paha kauppasetä pääse kusemaan tietämätöntä silmään.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Palturia puhuvat suurimmaksi osaksi. Ahtimen vaihdon jälkeen heität vaan peruspaineet kohdilleen (n. 0.4bar) hukkaportista ja kovaa ajoa. APC:hen asetettu max. ahtopaine pitää huolen siitä, että ei paine kasva liikaa. Ei se purkki tiedä, että mikä ahdin siellä sitä painetta pukkaa...Toki jos on "vanhanajan" APC (eli ei DI/APC), niin ainahan sitä voi yrittää potikoida säätämällä saada paineiden nousu sopivan rivakaksi ja pehmeäksi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hieman epäilen moisia puheita myös jos vaihdossa on kyse n. suurinpiirten saman koko luokan puhaltimeen. Esim. perus T25 -> T28 tai Aeron -T15.

Omaan vakioon (aeron softa) meinaan heittää tuon vollen -15T:sen. Sittenhän sen näkee...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Jos tänään

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jos tänään pääsisi kokeilemaan, miten ahtimen vaihto muutti käytöstä (T25->95 aeron mitsuun). Vanhassa turbossa oli accu ainakin jo liian löysä ja paineet huopasivat alle 4000rpm kierroksilla. Boksina on vakio SP:n kolmonen.

Ilmastoinnin asennus on vielä pikkuisen vaiheessa :oops: (ei ole automaattiilmastoinnin asennus ihan plug and play :evil: )
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Nyt olisi

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Nyt olisi koeajo suoritettu. Pitää ilmeisesti säätää pikkuisen noita peruspaineita, koska paineet ilman mankkuventtiiliä on n.0.6-07bar ja mankkuventtiilin kanssa yli 1.4bar. Ei ulskaltanut SP:n boksin kanssa vetää kovin pitkiä vetoja :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Nyt olisi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

<---

Ihan normiahdot tommonen 1.4bar 8) :P
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

jani kirjoitti:Ahtimiahan löytyy vaikka minkälaisia "pienellä" muutostyöllä. Laitoin tuossa itselle mitsun td o4 joka on 9000 aeron hyrrä . tuohan 2 litrainen 87 tonnarin kone on sitten mallia vinokone. Joten nuo 2.3 tarkoitetut hyrrät ovat pystykoneisiin ja niiden öljynpaluuputket joutuu taivuttelee uusiksi. Tietenkin riippuu tekeekö käyttöauton niin silloin hyrriä löytyy muista samankokoluokan koneista muutamia eli to3 johdannasiet antimet käy 87 tonnnarin pakosarjaan joka on ns. "isolaippainen " mutta uudemmissa tonnareissa on pienilaippaisia pakosarjoja jotka käyvät tuohon vanhaan koneeseen myös jos ahluaa laitta vaikka td o4 mitsun .Ja jos haluaa koneeseen voimaa niin turbon teetättäminen ammatti pajoissa on välttämätönta ja työkone turboihin ei kannata sortua hyvä tehokas ahdin maksaa sitten sen n 1000 e ja silloin voi odottaa että kone turbonsa puolesta toimii moitteetta . Siitä alkaa tietenkin ikuinen varustelukierre mutta seon sitten sitä motorsporttia. :D :D
Kysyn vaan että mitä mallia ne 2.3 litraset vuoteen ->94 asti sitten ovat?? :lol:
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Thor|
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 14:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Thor| »

Niin tuossa olen soitellut paikkoja läpi ja tuo TE05-12B6 olisi nyt sitten oma valintani. Ei vain olla saatu varmuutta asiaan, jotta sopiiko tuo 90-93 vuoden 900 palvellut turbo suoraan tonnariin? Tuohon 900 turboon kaikki haluavat sitä tarjota paljon mielummin ku tonnariin. Meneekö heittämällä vai ei, tuleeko sellaisen ostamisesta vain ankara urakka ja ketutus, vai ei? Onko asiasta empiiristä faktatietoa kenelläkään?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Se on sama ahdin mitä tonnarissa ollut ainakin vuonna 89 vakiona. Pakosarjaan garretin tilalle sopii suoraan ja kaikki letkutkin on tietääkseni samanlaiset. Se on ihan hyvä ahdin normaalikäytössä, spuulaa alhaalta ja riittää n. 220-230hv tehoihin ainakin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Thor|
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 14:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Thor| »

Nyt on sitten Aeron TD04 mitsu tilauksessa, kuten myös tuo uudemman mallin pakosarja.

Kysymys onkin, miten tästä eteenpäin? Joku on kuitenkin kyseisen homman, tai jotain vastaavaa joskus tehnyt, joten vinkkejä kaivataan.

Pitää varmaankin nyt ostaa ahtopaine mittari, jotta sitten saa nuo peruspaineet kohdalleen aikanaan. Vai tarvitseeko sitä mittaria ostaa, pystyykö tuon saabin oman hienon mittarin mukaan laittamaan?

Tarvitseeko ottaa jotain huomioon noiden mankkuvenan yms kanssa?
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Aeron ahtimen sovittaminen on ihan helppo juttu . muutat vain veden kieron banjot 12 millisiksi ja to3 pakoputki käy suoraan td o4 perään joskin alkukäyrä tulee hieman alemmaksi öljypohjan alta. . ahtoletku menee entinen jonkun verran käänsin ahtimenkeskiosaa kun td o4 on tarkoitettu pystylohkoiseen tonnariin ja oma on vinolohkoinen 87 turbo. Suurin mikä tuottaa eniten tuskaa on ahtimen paluuletku . Otin itse garretin paineöljyputken laipan porasin reijän isommaksi ja hitsasin sopivaan kulmaan 18 millisen putken ja sovitin sen öljypohjaan niinkuin entinen to3 paluu öljyletkukin oli. Paineöljyliitin on kanssa 12 millinen td o4 siihen tein teflonista uuden letkun ja laiton 12 millisen suoraliittimen ahtimeen kiinni . pituu olis 900 mm toisessa päässä 8 mm 90 asteen liitin ja toisesssa 14 millinen banjo. Pakosarja sopii bolt on uusin samalla kaikki vaarnat ja voitelin ne "töhnällä" joka ei pitäs jumittaa niitä
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pomppo »

Thor| kirjoitti:Nyt on sitten Aeron TD04 mitsu tilauksessa.
Mistäs tilasit ja mikä oli hinta?
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: T25 - Mitsuun ja T03 ->T25

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Coltti kirjoitti:
Mitsubishin TE05-12b ahtimen laipat ovat samat kuin garretissa. Vm 89 tonnarissa on juurikin tuo ahdin (erittäin harvoissa tapauksissa myös garrettia näkynyt) ja pakosarja siis aivan sama kuin vanhemmassa (garretillisessa)...
Kysyisin tähän tarkennusta: siis TE0512b ahtimen laipat ovat samat kuin MISSÄ garretissa, T25:ssa vai T03:ssa?

tarttis saada TE0512b6 ahdin -96 tonnariin hajonneen T25:n tilalle

t.Koo
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

te05-12b:n pakosarjan laippa on sama kuin to3:ssa. Eli ei käy T25:n tilalle.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

jos vaihtaa pakosarjan T03 malliseksi niin käykö sitten? riittääkö tila tms.?
öljysormi kirjoitti:te05-12b:n pakosarjan laippa on sama kuin to3:ssa. Eli ei käy T25:n tilalle.
Vastaa Viestiin