Korvausahdin tonnariin
Mitenkäs tuo turbon vaihto suhtautuu esim. APC purkkiin, tai paremminkin miten purkki suhtautuu ahtimen vaithoon. Tuolla nimeltämainitsemattomassa turbo-putkassa sanoivat että T25 tai TD04 vaihtaminen tekee autosta ajokelvottoman maantiellä, mikäli APC purkkia ei modata vastaamaan uutta ahdina. (höpisi että ahtopaineet kasvaa liikaa ja pakokaasuja menee liikaa ja sitte lyö rajottimelle)
Auttakee, ettei paha kauppasetä pääse kusemaan tietämätöntä silmään.
Auttakee, ettei paha kauppasetä pääse kusemaan tietämätöntä silmään.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Palturia puhuvat suurimmaksi osaksi. Ahtimen vaihdon jälkeen heität vaan peruspaineet kohdilleen (n. 0.4bar) hukkaportista ja kovaa ajoa. APC:hen asetettu max. ahtopaine pitää huolen siitä, että ei paine kasva liikaa. Ei se purkki tiedä, että mikä ahdin siellä sitä painetta pukkaa...Toki jos on "vanhanajan" APC (eli ei DI/APC), niin ainahan sitä voi yrittää potikoida säätämällä saada paineiden nousu sopivan rivakaksi ja pehmeäksi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hieman epäilen moisia puheita myös jos vaihdossa on kyse n. suurinpiirten saman koko luokan puhaltimeen. Esim. perus T25 -> T28 tai Aeron -T15.
Omaan vakioon (aeron softa) meinaan heittää tuon vollen -15T:sen. Sittenhän sen näkee...
V-M
Omaan vakioon (aeron softa) meinaan heittää tuon vollen -15T:sen. Sittenhän sen näkee...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jos tänään
Jos tänään pääsisi kokeilemaan, miten ahtimen vaihto muutti käytöstä (T25->95 aeron mitsuun). Vanhassa turbossa oli accu ainakin jo liian löysä ja paineet huopasivat alle 4000rpm kierroksilla. Boksina on vakio SP:n kolmonen.
Ilmastoinnin asennus on vielä pikkuisen vaiheessa (ei ole automaattiilmastoinnin asennus ihan plug and play )
Ilmastoinnin asennus on vielä pikkuisen vaiheessa (ei ole automaattiilmastoinnin asennus ihan plug and play )
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Nyt olisi
Nyt olisi koeajo suoritettu. Pitää ilmeisesti säätää pikkuisen noita peruspaineita, koska paineet ilman mankkuventtiiliä on n.0.6-07bar ja mankkuventtiilin kanssa yli 1.4bar. Ei ulskaltanut SP:n boksin kanssa vetää kovin pitkiä vetoja
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Nyt olisi
<---
Ihan normiahdot tommonen 1.4bar
Ihan normiahdot tommonen 1.4bar
Kysyn vaan että mitä mallia ne 2.3 litraset vuoteen ->94 asti sitten ovat??jani kirjoitti:Ahtimiahan löytyy vaikka minkälaisia "pienellä" muutostyöllä. Laitoin tuossa itselle mitsun td o4 joka on 9000 aeron hyrrä . tuohan 2 litrainen 87 tonnarin kone on sitten mallia vinokone. Joten nuo 2.3 tarkoitetut hyrrät ovat pystykoneisiin ja niiden öljynpaluuputket joutuu taivuttelee uusiksi. Tietenkin riippuu tekeekö käyttöauton niin silloin hyrriä löytyy muista samankokoluokan koneista muutamia eli to3 johdannasiet antimet käy 87 tonnnarin pakosarjaan joka on ns. "isolaippainen " mutta uudemmissa tonnareissa on pienilaippaisia pakosarjoja jotka käyvät tuohon vanhaan koneeseen myös jos ahluaa laitta vaikka td o4 mitsun .Ja jos haluaa koneeseen voimaa niin turbon teetättäminen ammatti pajoissa on välttämätönta ja työkone turboihin ei kannata sortua hyvä tehokas ahdin maksaa sitten sen n 1000 e ja silloin voi odottaa että kone turbonsa puolesta toimii moitteetta . Siitä alkaa tietenkin ikuinen varustelukierre mutta seon sitten sitä motorsporttia.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Niin tuossa olen soitellut paikkoja läpi ja tuo TE05-12B6 olisi nyt sitten oma valintani. Ei vain olla saatu varmuutta asiaan, jotta sopiiko tuo 90-93 vuoden 900 palvellut turbo suoraan tonnariin? Tuohon 900 turboon kaikki haluavat sitä tarjota paljon mielummin ku tonnariin. Meneekö heittämällä vai ei, tuleeko sellaisen ostamisesta vain ankara urakka ja ketutus, vai ei? Onko asiasta empiiristä faktatietoa kenelläkään?
Se on sama ahdin mitä tonnarissa ollut ainakin vuonna 89 vakiona. Pakosarjaan garretin tilalle sopii suoraan ja kaikki letkutkin on tietääkseni samanlaiset. Se on ihan hyvä ahdin normaalikäytössä, spuulaa alhaalta ja riittää n. 220-230hv tehoihin ainakin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Nyt on sitten Aeron TD04 mitsu tilauksessa, kuten myös tuo uudemman mallin pakosarja.
Kysymys onkin, miten tästä eteenpäin? Joku on kuitenkin kyseisen homman, tai jotain vastaavaa joskus tehnyt, joten vinkkejä kaivataan.
Pitää varmaankin nyt ostaa ahtopaine mittari, jotta sitten saa nuo peruspaineet kohdalleen aikanaan. Vai tarvitseeko sitä mittaria ostaa, pystyykö tuon saabin oman hienon mittarin mukaan laittamaan?
Tarvitseeko ottaa jotain huomioon noiden mankkuvenan yms kanssa?
Kysymys onkin, miten tästä eteenpäin? Joku on kuitenkin kyseisen homman, tai jotain vastaavaa joskus tehnyt, joten vinkkejä kaivataan.
Pitää varmaankin nyt ostaa ahtopaine mittari, jotta sitten saa nuo peruspaineet kohdalleen aikanaan. Vai tarvitseeko sitä mittaria ostaa, pystyykö tuon saabin oman hienon mittarin mukaan laittamaan?
Tarvitseeko ottaa jotain huomioon noiden mankkuvenan yms kanssa?
Aeron ahtimen sovittaminen on ihan helppo juttu . muutat vain veden kieron banjot 12 millisiksi ja to3 pakoputki käy suoraan td o4 perään joskin alkukäyrä tulee hieman alemmaksi öljypohjan alta. . ahtoletku menee entinen jonkun verran käänsin ahtimenkeskiosaa kun td o4 on tarkoitettu pystylohkoiseen tonnariin ja oma on vinolohkoinen 87 turbo. Suurin mikä tuottaa eniten tuskaa on ahtimen paluuletku . Otin itse garretin paineöljyputken laipan porasin reijän isommaksi ja hitsasin sopivaan kulmaan 18 millisen putken ja sovitin sen öljypohjaan niinkuin entinen to3 paluu öljyletkukin oli. Paineöljyliitin on kanssa 12 millinen td o4 siihen tein teflonista uuden letkun ja laiton 12 millisen suoraliittimen ahtimeen kiinni . pituu olis 900 mm toisessa päässä 8 mm 90 asteen liitin ja toisesssa 14 millinen banjo. Pakosarja sopii bolt on uusin samalla kaikki vaarnat ja voitelin ne "töhnällä" joka ei pitäs jumittaa niitä
Re: T25 - Mitsuun ja T03 ->T25
Kysyisin tähän tarkennusta: siis TE0512b ahtimen laipat ovat samat kuin MISSÄ garretissa, T25:ssa vai T03:ssa?Coltti kirjoitti:
Mitsubishin TE05-12b ahtimen laipat ovat samat kuin garretissa. Vm 89 tonnarissa on juurikin tuo ahdin (erittäin harvoissa tapauksissa myös garrettia näkynyt) ja pakosarja siis aivan sama kuin vanhemmassa (garretillisessa)...
tarttis saada TE0512b6 ahdin -96 tonnariin hajonneen T25:n tilalle
t.Koo