Mäntiä??
Tuota ainakin joku aika sitten saabin T16 koneeseen ei mäntiä saanut kun saabilta. Tuli nimittäin metsättettyä niitä jonkin aikaa, ja lopulta luovutin ja hain saabilta ne. Hinta sarjalla oli muistaakseni noin 800€. Arvidsonilta kyselin, ja luettelo kyllä tunsi. mutta niitä ei arvidson enään saanut tilattua. Ja nyt puhutaan sitten ylikokomännistä.
Ja wisecoja ja yritin, mutta ei saanut niitäkän. ja hinta olisi ollut kalliimpi joka tapauksessa kuin tuo saabin.
Ja wisecoja ja yritin, mutta ei saanut niitäkän. ja hinta olisi ollut kalliimpi joka tapauksessa kuin tuo saabin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Kyllä, kannattaa kattella luetteloista cossu sierran männät, ovat kuulemma halvemmat kuin saabin vastaavat ja sopivat kuitenkin pienellä modauksella paikoilleen. Kiertokankien yläpään laakerit kantsii kuulemma vaihtaa joihinkin nappon-ihme-nippon vahvistettuihin laksuihin jotta kestävät.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Viimeksi kun asiaa tutkin, niin kossun Mahlet olivat tosiaan Saabin mäntiä halvemmat, mutta silti aika paljon kalliimmat kuin Wisecot! Eikä ainakaan meikäläisen tarvii kauaa miettiä kummat koneeseen laittaisin jos olis tarve...t-lahdenmaki kirjoitti:Kyllä, kannattaa kattella luetteloista cossu sierran männät, ovat kuulemma halvemmat kuin saabin vastaavat ja sopivat kuitenkin pienellä modauksella paikoilleen. Kiertokankien yläpään laakerit kantsii kuulemma vaihtaa joihinkin nappon-ihme-nippon vahvistettuihin laksuihin jotta kestävät.
Titääkö joku tämänhetkistä tilannetta?
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
btw
pai thö wei: jouduin ostamaan t16 koneeseen vasta hiljan uudet männät ja mietin vaihtoehtoja... mahlet vaiko orggis männät. olin jo melkein varma että laitan mahlet kunnes juttelin tammer diiselin heppujen kanssa(tekeevät muuten saapille vaihtokoneita) sanoivat että saban orkkis mäntäkin on mahle, poikkeuksenatuohon "tarvike mahleen" siinä on vahvistettu öljy rengas. niinpä laitoin orkkikset kun ne vielä sai neuvottelemalla melkein samaan hintaan kun tarvike mahlet... en tiiä kummat on sitten kestävämmät: nuo cossun mahlet vaiko saapin orkkis!?
Re: btw
Hei nyt heti yksi myytti on oikaistava:-Make- kirjoitti:pai thö wei: jouduin ostamaan t16 koneeseen vasta hiljan uudet männät ja mietin vaihtoehtoja... mahlet vaiko orggis männät. olin jo melkein varma että laitan mahlet kunnes juttelin tammer diiselin heppujen kanssa(tekeevät muuten saapille vaihtokoneita) sanoivat että saban orkkis mäntäkin on mahle, poikkeuksenatuohon "tarvike mahleen" siinä on vahvistettu öljy rengas. niinpä laitoin orkkikset kun ne vielä sai neuvottelemalla melkein samaan hintaan kun tarvike mahlet... en tiiä kummat on sitten kestävämmät: nuo cossun mahlet vaiko saapin orkkis!?
Valmistaja Mahle tai KS tai joku muu ei vielä takaa männän soveltuvuutta käyttötarkoitukseesi
Mäntävalmistajat tekevät mäntiä eri käyttötarkoituksiin:
vapaastihengittäviin
ahdettuhin
dieseleihin
ahdettuihinn dieseleihin
kilpa-autojen mäntiä
kaikki ovat erilaisia
lisäksi vielä vakiomoottorin "kireys" vakiona ja auton hintaluokka (oletettu käyttöikä/ostajien vaatimustaso) vaikuttaa
Eli mitä autovalmistaja tilaa sitä mäntätehdas tekee.
Tarvikkeena on saatavana vakioautoihin korvaavia mäntiä:
kalliimmat ovat parempia (esim Mahle, saattaa toisissa autoissa olla sama kuin autotehtaan vakio) ja halvemmat huonompia
käyttötarkoitus on kuitenkin vakioauto eli viritysvaraa on vain jonkin verran
Viritys- ja kilpakäyttöön taas valmistetaan aivan omia mäntiään (esim Mahle Racing osasto ja Wiseco) ja niissäkin käyttötarkoitus vaikuttaa vahvuuteen ja painoon sekä laen muotoon (puristussuhde)
vapaastihengittävä / pienet ilokaasut (kevyin)
ahdettu / ilokaasu n 75-100hv/syl
ahdettu / ilokaasu n 100-150hv/syl
ahdettu / ilokaasu n 150-200hv/syl (painavin)
Lisäksi on VW Kuplan muottiintaotut viritysmännät Mahle/Cima, jotka on tarkoitettu vapaastihengittävän 40hv/4000rpm moottorin virittämiseen 80-120hv/6000-7000rpm
Ne ovat ahdetussa moottorissa heikommat kuin vakion 200hv/4-syl turbomoottorin vakiomännät
Kuitenkin niitä "Essonbaarissa" kutsutaan "Mahlen takomänniksi"
Hyvät omaan käyttötarkoitukseensa ja edullisetkin, mutta siis ei suositeltavat ralliautoon tai ahdettuun Saabiin / Volvoon tms.
----------------
Saab Turbo ja Ford Sierra Cosworth Turbo ovat molemmat ahdettuja = hyvä juttu jos männän laittaa ahdettuun
Sierraa on alunperin ajateltu myös GrN kilpakäyttöön joten siinä _saattaa olla_ vahvemmat männät mutta ei ehkä ole
GrA jne Sierrathan taas ovat tod. näk. olleet vielä vahvemmilla kilpamännillä
Eikös vakio poraus 2,0 lohkos ole 91mm, 0,17mm liikaa vähän välystä, sopivasti vai liikaakallejh kirjoitti:Poramalla kyllä...hewidero kirjoitti:Oli tuommoset cosworth STD Mahlen männät myynnis. 90,83mm oli halkaisija, käyköhän saabin 2,0l lohkoon???

#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Hewidero: 90mm.
Pete tuossa laittoikin hyvän tietoiskun männistä... kun tosiaan tuntuu olevan sellainen uskomus, että kaikki missä lukee Mahle on jotenkin kultaa... kuten esim just ne mainitsemasi "kuuluisat" kuplan mahlet.
Pete tuossa laittoikin hyvän tietoiskun männistä... kun tosiaan tuntuu olevan sellainen uskomus, että kaikki missä lukee Mahle on jotenkin kultaa... kuten esim just ne mainitsemasi "kuuluisat" kuplan mahlet.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Cossun 90,83 STD männänrengassarja 316 euroa (79 euroa/mäntä)
Saabin vakiomuki esim. Moottoriexpertin kautta n. 130 euroa kpl, merkki Mahle.
Cossun ja Saabin männissä puristuskorkeudessa eroa 0.2mm (40,5mm vs 40,3mm)
Cossun Mahle tuntuvasti kevyempi kuin Saabin Mahle.
Saabilla männissä pidemmät helmat.
Niin ja Cossun STD mäntä n.300 euroa kappale
Jos jollakulla halukkuutta Cossun mäntiin niin voipi ottaa yhteyttä.
Saabin vakiomuki esim. Moottoriexpertin kautta n. 130 euroa kpl, merkki Mahle.
Cossun ja Saabin männissä puristuskorkeudessa eroa 0.2mm (40,5mm vs 40,3mm)
Cossun Mahle tuntuvasti kevyempi kuin Saabin Mahle.
Saabilla männissä pidemmät helmat.
Niin ja Cossun STD mäntä n.300 euroa kappale

Jos jollakulla halukkuutta Cossun mäntiin niin voipi ottaa yhteyttä.
Em listan ohella kannattaa muistaa Ford Sierra Cossun viritysmännät:
Wiseco 92mm hintaa vähän yli 600e / srj renkaineen ja 91,6mm hintaa hieman alle 700e / srj renkaineen
Saabiin voi laittaa 92mm porauksella olevat
Kaverin virittämästä Escort Cosworthista on (mitattu AMS-Worksin jarrupenkissä) otettu tuommoiset sisällä 1,6 bar ahdoilla 560hv ja 2,2 bar ahdoilla 750hv
Eli ovat vahvat männät
Wiseco 92mm hintaa vähän yli 600e / srj renkaineen ja 91,6mm hintaa hieman alle 700e / srj renkaineen
Saabiin voi laittaa 92mm porauksella olevat
Kaverin virittämästä Escort Cosworthista on (mitattu AMS-Worksin jarrupenkissä) otettu tuommoiset sisällä 1,6 bar ahdoilla 560hv ja 2,2 bar ahdoilla 750hv
Eli ovat vahvat männät