Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Totatota. Paineasetelman jäykin kohta ei välttämättä ole pohjassa, vaan about puolivälissä, kun paineasetelman "jousi" on vähän muljahtavaa mallia, eli tietyn pisteen jälkeen ei tarvitakkaan enää suurempaa voimaa, eli shimmaamalla ei välttämättä saadakkaan pienempää puristusvoimaa kun paineasetelma tuleekin ulommaksi. (kuin ohuemmalle levylle..)

Samoin uskon, että vaikka tonne väliin laittaisi paksumpaa kytkinlevyä, niin silloin paineasetelman "käpälät" eivät tule vain niin ulos. Oleellisin tässäkohtaa liene se, että painelaakerin/sylinterin ulostuloliike riittää sen irroittamaan moitteetta, eli jos haluaisi käydä tollaista mitottamassa oikeasti ja varmistua kokeilematta autossa toimivuttaa, niin pitäs ottaa vauhtipyörän lisäksi pajalle lohko sekä vaihdelaatikko työsylintereineen laakereineen, että näkisi työsylinterin liikeradan ulottuvuuden paineasetelmaan nähden....

Specin kytkimien suurin ero vakioon on tuossa materiaalissa. Jousitettu sintteri tai jousitettu kupari. Nuo jouset ja sopiva materiaali tekevät kytkimestä mukavan kevyt veto päällä sekä helpon luistatettavan, mutta pitävän jo kohtuullisella puristusvoimalla.

Kyllähän sitä jarrujen pitoakin levyyn voi kasvattaa ätäkämmillä jarrupalamateriaaleilla, eikä pelkästään punttisalin jalkaprässiä renkkaamalla... :lol:

Ainakaan ng900/og9-3 mailmassa ei viggenin kytkimestä järeempiä ole vaihtoehtoja kuin specit "normikytkimen" tilalle, (jos sintterit unohtetaan..) johon (3+) olen ollut erittäin tyytyväinen viggenin kytkimen jälkeenkin. Ei luista, vaikka paineasetelma on kevyempi kun viggenin ja on helpompi ryömittää kun viggenin kitillä. Viggenin setti luisti potulla jo 70t ajettuna.. ja ompa porukalla luistanut ihan muutaman tuhat ajetut viggenin kytkimetkin potulla, eli kulumisesta ei ole kyse.

Harvemmimpa noi levyt väännöstä hajoavat terveinä. Lienee yleisin syy vakio kytkimen hajoamiseen (virikäytössä) saabimaailmassa on jousien ympärillä olevien "peltien" pettäminen, kun jouset täristessään ne syö ohkaisiksi.

Enemmän oikeasti tietävät korjatkaa jos olen nyt hirveesti väärässä. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Se shimmaus tarkoittaa kyllä tuota optimikohdan mitoitusta eikä vain summa mutikassa lappusten laittoa siihen asetelman ja vauhtipyörän väliin. Samalla joihinkin levy tyyppeihin ajetaan vauhtipyörän tasopinnalle "kallistus" esim. 3-7 astetta jolla on kait joku hyvinkin tieteellinen tarkoitus (ei avautunut minulle). Eli vauhtipyörä on paksumpi reunoilta kuin keskeltä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuPe »

No joo.

Tiedossa on mitä/miten/miksi yleensä simmaus suoritetaan. Oma kokemus on vaan osittanut että sillä summanmutikassa paloja väliin heittelyllä löytää sen kohdan omiin vähän erilaisiin kytkin/paineaselma raneihin. (nykyinen simmauspaksuus n.6mm) ja noilla paksuuksilla on jo tiukkaa saada kytkin irrottamaan ja painelaakeri vielä säästymään. Ja käytössä olevat simmilevyt ovat paksuusluokkaa 0,017mm joten melko hienosäädöstä on jo kyse. Lisäksi se asetelman löystyminen simmejä pois jätettäessäon melko kaukana tuonkaan tässä topicissa esitetyn kytkimen pakuuden tuollapuolen. Näin siis ainakin asetelmissa joita olen tarkastellut.

Kova simmit johtuvat itsetehdystä paineasetelmasta+sintterilevystä joka on hieman erityyppinen paketti vakioon nähden.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kyselin tuosta Spec-kytkimestä myös ruotsin puolelta Ronny O:lta. Hän ei omien kokemustensa perusteella voi suositella Spec:iä, koska sen laatu on vaihdellut liikaa. Suositus oli Sachs RE:n jousittamaton sintterilevy. No, minä kun en kuitenkaan taida laittaa jousittamatonta sintteriä. En jotenkin usko kyseisen kytkimen helppokäyttöisyyteen normaalissa kaupunkiajossa.

Ja olen tässä nyt kahden vaiheilla... tekisi mieli laittaa tuo levy suoraan paikoilleen, mutta toisaalta kustannukset tuosta vauhtipyörän työstöstä ym säädöistä on aika siedettävät. Mikäli aikataulu vielä olisi passeli, niin olisipahan ainakin testattu ennen asennusta. Katsotaan miten äijän käy.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Niin. Specin "huolellisuudesta" jää vähän ristiriitainen kuva, kun ng900/9-3 settien mukana tulee keskitysakseli, joka kyllä käy booreille, mutta tarvitsisi silmälaakerin, että sitä muovikäikälettä voisi jotenkin hyödyntää.
Bilteman jatko&14mm jatko ajaa loistavasti saman asian.
.. No liekkö tuuria vaiko mitä, mutta noita speckejä (2+.. 3+)on tullut tutuille 3 asennettua ja kaikki toimineet moitteetta vakiovauhtipyörällä koneistamatta. Tietty vauhtipyörät on olleet jossainmäärin järkeväkuntoisia. Samoin muutamat muut tutut ovat asennelleet eikä heiltäkään ole mitään negatiivistä tullut. Ovat olleet erittäin tyytyväisiä kytkimeen.
Tietty osa tuosta jenkkitekstistä "vauhtipyörän koneistamatta jättäminen evää takuun" voi pistää myös jenkkien lakimiesten piikkiin, että kaikella yritetään päästä vastuusta, varsinkin jos jollain muulla voi olla vähänkään vaikutusta ongelmatapauksissa asiaan. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Aivan. Huomasin tuossa myös seuraavaa: Kytkinlevyssä kytkinakselin boorien pituus on Sachs-levyssä 27mm ja Spec-levyssä 19mm. Eli Sachsin levyssä on jotakuinkin 8mm enemmän pintaa kytkinakselia varten. Toki onhan noissa ne viistotut reunat, mutta tuo mitta antaa hieman suuntaa. Katsoo nyt millaisen vastauksen saan tuolta pajalta, käynkö tarkistuttamassa kytkimen. Vauhtipyörä oli alunperin 228mm kytkimen parina, mutta silti se oli aivan tasainen ja sai vain kevyen pintahionnan asennuksessa 240mm kytkimen kanssa. Käytännön tilanteenhan näkee vasta, kun vauhtipyörää pääsee tarkastelemaan. Tuolla Aeron vakiokytkimella on nyt ajeltu 13tkm.

Mietin tässä jo, että saankohan laatikkoa siirrettyä sen verran sivuun, että pääsee irrottamaan kytkimen, mutta ei tarvitsisi irrottaa kuskin puolen vetaria maljastaan. Eihän tuo tietysti iso homma olisi, mutta jotenkin laiskottaa. No, ehkä ei pitäisi yrittää oikoa helpossa asiassa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

G-mies kirjoitti:Kyselin tuosta Spec-kytkimestä myös ruotsin puolelta Ronny O:lta. Hän ei omien kokemustensa perusteella voi suositella Spec:iä, koska sen laatu on vaihdellut liikaa. Suositus oli Sachs RE:n jousittamaton sintterilevy. No, minä kun en kuitenkaan taida laittaa jousittamatonta sintteriä. En jotenkin usko kyseisen kytkimen helppokäyttöisyyteen normaalissa kaupunkiajossa.
En suosittele jousittamatonta normi ajoon. Jos sintteriin päätyy niin ehottomasti jousitettu.

Toki noissa jousitetuissakin on isoja eroja, Pikku veikalla on tuossa nisukan 200sx joku HKS vauhtipyörä kykä astelma paketti jossa on jousitettu levy. Jämerää tekoa japsi tekeleeksi ja viimeksi purkaessa oli kyllä havaittavissa hius halkeamia pinnassa sekä asetelman puolella että vauhtipyörässä. Levy on vain 4,3mm paksu ja on ihan normi käytössä. Jäykkä seon ja aika epä mukava käyttää mutta pitää ja on tarkka. Mutta nuo halkeamat ovat syntyneet siitä luistattamisesta (ja siitähän ei sintteri materiaali tykkää)

En nyt epäillytkään etteikö kommentoijilla olisi shimmaus tiedossa, kirjoitinpahan vain selvennykseksi niille jotka nyt sattuu aiheesta nyt lukemaan (shimmaus parantaa myös vakio paketin pitoa).

Mulla on vielä tuo stage 3 paketti avaamatta, mutta punnaanpa nekin ihan vertailun vuoksi vaikka ne onkin tuohon Pökön rotteloon.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jeps, oikea oli ajatukseni suunta, ei siis jousittamatonta sintteriä. Sain vastauksenkin tuolta pajalta ja heidän aikataulunsa eivät juuri anna myöten yhdessä päivässä tapahtuvaa kytkin/vauhtipyöräpaketin säätöä varten. Keräävät isomman nipun tavaraa ja tekevät sitten, eli menee minimissään 3-5 päivää. Mun tallimahdollisuudet taas eivät oikein anna myöten auton seisottamiseen niin kauaa. Kun viimeksi kasatessa vauhtipyörä oli aika priimassa iskussa, niin jos tuon nyt laittaisi paikoilleen sellasenaan ja ilman shimmejä. Onhan siinä omat riskinsä, mutta jos noissa NG-satkun paineasetelmissa ei ole mitään eroa ja levy on paksumpi, niin pakkohan sen on toimia. Onneksi saa vielä nukkua muutaman yön, ennenkuin alan varailemaan tallia pariksi päiväksi.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tuolla sivun lopussa on shimmailtu asetelmaa,ja katsokaas paljonko jousipaine on pielessä jo millin väärän kokoisilla shimmeillä..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tämmönen koti räpälääjä testailee noita "asetuksia" ihan tavallisella koti puntarilla 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Noni, nyt on paniikki päällä! Eli tämänpäiväisen jälkeen pitäisi suorittaa vielä ainakin kertaalleen laatikon irroitus ja kiinnitys. Syy on seuraava:

Sachs vakiopaineasetelma ja Spec Stage2 levy. Shimmiprikkoja 0,6mm paineasetelman alla. Levyjen paksuusero oli 1,1 milliä Specin ollessa paksumpi. Kytkinpoljinta painaessa kolmasosa alusta tuntuu normaalille, sitten kevenee. Kytkin myöskin luistaa helpohkosti, eli ihan perseellään ollaan. Mitä teen? Vaihdanko orkkiskamat takaisin ja totean, että ne sentäs kestää ainakin 500Nm dynossa ajettuna, vai yritänkö shimmittää tuota Spec-levyä vielä toimivaksi?

Mitä nyt yritin tässä järkeillä, niin kun tuo levy on paksumpi, niin se paineasetelman muljahdus tulee aikaisemmin ja paine loppupäässä on pienempi. Eli tuo 0,6mm shimmaus ei riittäisi vaan tarvittaisiin 1,1mm vähintään, koska se on noiden kytkinlevyjen paksuusero. Vai onko juuri päinvastoin? Painelaakeri ei ainakaan kanna tämänhetkisellä virityksellä, eli vielä voisi laittaa sen puoli milliä shimmejä. Nyt tarvittaisiin niitä tietoja mitä Spec on tehnyt Sachsin vakiopaineasetelmille, jotta ne toimivat niiden paksumpien levyjen kanssa.

Vääntäisikä joku minulle tuota toimintaa rautalangasta!

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hmm.. Muutamat on laittanut noita pelkkiä levyjä ilman mitään shimmailuja ja on pitänyt kutakuinkin mitä pitää. ainkin ng900/9-3:ssa on toi specin asetelma selkeästi kevyempi kun viggenin asetelma, eli vastannee (on?) vakio 2.0 kytkintä puristusvoimaltaan. ng900/9-3 maailmassa jos tuo 22x millinen kytkin alkaa tuntua pitämättömältä, niin ruottimaalla jotkut on laittanut viggenin asetelmaa.

Tonnereista ei itsellä kokemusta.. Tää siis yleislöpinänä. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Lähinnä sitä tuossa mietinkin, että onko joku muu laittanut onnistuneesti Spec levyn vakiopaineasetelman kanssa ilman mitään shimmityksiä tms. Helpoiten nimittäin onnistuisi tuo shimmien poisto ja sen jälkeen kuivakokeilu eli millainen on poljintuntuma. Jos tuntuu kohtuulliselle, niin sitten sen verran kasausta, että pääsee ajamaan ja jos ajossakin vielä kaikki ok, niin sitten loput romppeet kiinni. Tuo vaan ei ole niitä nopeimpia hommia tuo tonnarin kytkinjumppa...

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

G-mies kirjoitti:Lähinnä sitä tuossa mietinkin, että onko joku muu laittanut onnistuneesti Spec levyn vakiopaineasetelman kanssa ilman mitään shimmityksiä tms. Helpoiten nimittäin onnistuisi tuo shimmien poisto ja sen jälkeen kuivakokeilu eli millainen on poljintuntuma. Jos tuntuu kohtuulliselle, niin sitten sen verran kasausta, että pääsee ajamaan ja jos ajossakin vielä kaikki ok, niin sitten loput romppeet kiinni. Tuo vaan ei ole niitä nopeimpia hommia tuo tonnarin kytkinjumppa...

Matti
Joo vakioasetelma ja spec stg 3 levy. Ei toimi. Kun painaa kykän pohjaan alkaa ottaa uudestaan kii. Levyn ja jousikynsien väliin jäi vain jotain pual senttiä, varmaan kytkintä painettaessa ottaa asetelma levyyn kii. Täristää ja luistaa myös. Tilauksessa on Sachin Race engineering asetelma, en jaksa ton kanssa alkaa enää taikinoimaan.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Spec kytkimistä tietoa ja kokemuksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja Japso »

Omassa on kiinni Spec stage 3+ ja laitoin paikalleen b234:n vauhtipyörän kera ilman mitään shimmailuja. Vauhtipyörän tasopinnan hioin vesihiomapaperilla puhtaaksi. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia ja kytkintä on rääkätty kumminkin 600Nm väännöillä.

Kummallisen paljon tuntuu heittävän kokemukset Specin kytkimistä, taitaa tulla sutta ja sekundaa turhan paljon :(.
Foxbody turbo
Vastaa Viestiin