Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

kalle37 kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:Nyt sitten etsimään jostain 2.0T alustanumeroa että saat boxin naitettua :D
Tietääkseni myyjä on laittanut alustanumeron boksiin purkaessaan sen autosta.

OT menee, mutta ihan mielenkiinnosta kun näitä purkuosia itsekkin olen joskus kyylännyt.

Mitkä osat pitää erottaa teckillä että niitä voi käyttää uudelleen :?:

Poppikoneet on kuulemma sellaisia, mutta mitkäs muut osat vaatii erotuksen :?:
Jukeboksit ja yleensäkin lähes kaikki, jotka ovat olleet kiinni väylässä.

Trionic -boksia ei tietääkseni tarvitse edes T8:ssa "erottaa" autosta, mutta auton alustanumero pitää tietää, kun sitä yrittää "istuttaa" toiseen autoon. Niin, ellei sitten omaa laitteita, jolla pääsisi muuttamaan boksin sisällä olevaa ohjelmaa ja siinä olevia tunnistetietoja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Onko tällä foorumilla T7suiten ja canusb:en asiantuntiaa? Olen kytkenyt canusb kaapelin suoraan auton P-Bus linjaan mutta t7suite ei ota yhteyttä ecuun. T7tool kyllä tunnistaan ecun ja alustanumerot sun muut, mutta kun sillä alkaa imuroimaan bin tiedostoa ecusta niin kaapeliin syttyy vihreä valo ja punainen valo alkaa vilkkumaan, ohjelman lataus lähtee normaalisti käyntiin ja on valmis n.10min. päästä. Mutta missä mättää että t7suite ei saa yhteyttä ecuun ja ohjelman lataus onnistuu t7toolilla vaikka punainen valo vilkkuu koko latauksen ajan? Voisiko olla mahdollista että ecun can väylä on lukittu? Boksi on saabin oma MY02 9-5 2.0T 185hv. Vai onko mahdollista että vika on lawicelin kaapelissa ja olenko jälleen kerran saanut viallisen tuotteen :evil: .
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja Nappe »

T7Suite ei tue flässäämistä CAN-USB:llä, vaan P&E Micro.
Ainoastaan realtime data toimii canusb:llä, sikäli kun toimii.

Suosittelen irroittamaan ECU:n autosta ja käyttää lukemiseen että kirjoittamiseen t7tool:ia jos käytössä on lawicelin CAN-USB adapteri.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Nappe kirjoitti:T7Suite ei tue flässäämistä CAN-USB:llä, vaan P&E Micro.
Ainoastaan realtime data toimii canusb:llä, sikäli kun toimii.

Suosittelen irroittamaan ECU:n autosta ja käyttää lukemiseen että kirjoittamiseen t7tool:ia jos käytössä on lawicelin CAN-USB adapteri.

Jep täytyy kokeilla irtonaiseen ecuun että mitä se canusb sitten sanoo. Toi realtime datakaan ei suostunut toimimaan kun sitä eilen kokeilin. Taisi mennä TAAS turha työ hukkaan kun juotin ne kaapelit sinne can väyliin :cry:. Ajatuksena oli että saisi kokeiltua eri softa variaatioita mutta jos se ecu pitää ottaa joka kerta pois sieltä autosta kun sinne uuden ohjelman pistää niin empä taida siihen rumpaan lähteä :? . Käykö sille eculle poweriksi vaikka ihan vanha tietokoneen virtalähde? Jos se canusb toimii ton toisen ecun kanssa pöydällä niin täytyy pistää se autoon kiinni ja kokeilla sitten uudelleen sitä t7toolia.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja Nappe »

En ole minäkään saanut realtime datan toimimaan, tosin minä kokeilin I-bus:in kautta, eli ryöstin ilmastointilaitteesta väylän.
Tämän kautta ei ainakaan onnistunut flässäys t7toolilla kun vahingossa kokeilin :oops:

9-3:ssa tuo ECU:n jumppaaminen ei ole ongelma, kun se pyörii kätevästi tuossa apukuskin jalkatilassa, femmassa on vähän työläs...

edit:
Mainittakoon vielä, epäonnistunut flässäys -> ei onnistu enää CAN-väylän kautta, vaan tämän jälkeen tarvitaan BDM-flässeri.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Nappe kirjoitti:Mainittakoon vielä, epäonnistunut flässäys -> ei onnistu enää CAN-väylän kautta, vaan tämän jälkeen tarvitaan BDM-flässeri.
Tuon takia en ole vielä ecun uudelleen ohjelmointia viitsinyt kokeillekkaan, täytyy kokeilla sitä tuohon toiseen ecuun kun sillä ei ole niin väliä vaikka menisikin sekaisin, mutta tuota alkuperäistä ecua en viittisi raiskata. Myös jos tuo can ohjelmointi menee suteen on BDM ohjelmointi huomattavasti helpompi tehdä valmiiksi irtonaiseen ecuun :) .
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Testailin tässä pödällä tuota realtime-loggausta, ja ainakin jotain tuo tuntuis kirjoittavan lokiin, kunhan on settings-kohdassa valittu "Enable CAN logging" ja tuikattu jotain siihen realtime-listaan.

Katsotaan miten toimii I-bus:ssa, vai pitääkö johdottaa P-bus:iin...
Vähän on vielä vaiheessa tuo realtime-ominaisuus, mutta eiköhän sekin kehity kunhan koodaajilla on siihen aikaa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin