TD04HL-18T tai 19T

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

Japso kirjoitti: Hiukan offtopicia, mutta suosittelen miettimään, onko mahdollista että se mopo karkaa käsistä hiukan pahemmin lähiaikoina. Jos tuntuu siltä, niin suoraan paria pykälää isompaa hyrrää peliin (luokkaa hx35-40) ja tehot 500hv likelle. Luotettavuus ei ihmeemmin kärsi, mutta tehonälkä on tyydytetty taas vähän pidemmäksi aikaa. Isojen poikien mukaan tuon kokoluokan hyrrätkin saa 2L koneella hereille uskomattoman hyvin. Tuosta eteenpäin alkaakin hepoille tulla hintaa hiukan enemmän.
Kiitos ehdotuksesta, mutta isommille tehoille ei ole tarvetta. Tuokin nykyinen puhallin riittäisi vallan hyvin, mutta luotettavuus epäilyttää, etenkin kun kilometrejä on jo ~240t.

TD04HL-18T/19T #6 siis hakusessa. 18T ilmeisesti parempi vaihtoehto tuohon NG900:n #5 pakosarjaan? Ulkomaan foorumeilta lueskelin, että pakolämmöt nousevat herkemmin tuolla isommalla kompressorilla.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ilkka R kirjoitti:TD04HL-18T/19T #6 siis hakusessa. 18T ilmeisesti parempi vaihtoehto tuohon NG900:n #5 pakosarjaan? Ulkomaan foorumeilta lueskelin, että pakolämmöt nousevat herkemmin tuolla isommalla kompressorilla.
Pakopesä on ahtimessa, ei pakosarjassa. #5 pakopesä on noissa 9-3 / 9-5 ahtimissa #6 pakopesä taas tonnariaeron ahtimissa. DP käy kumpaan vain, tonnarin ahtimesta joutuu vähän pyörittelemään kompuraa ja pakopuolta, jotta öljy- ja vesiputkien lähdöt saa oikein, jos meinaat sen ng-satkuun laittaa. Tästä on ohjeita foorumilla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

G-mies kirjoitti:
Ilkka R kirjoitti:TD04HL-18T/19T #6 siis hakusessa. 18T ilmeisesti parempi vaihtoehto tuohon NG900:n #5 pakosarjaan? Ulkomaan foorumeilta lueskelin, että pakolämmöt nousevat herkemmin tuolla isommalla kompressorilla.
Pakopesä on ahtimessa, ei pakosarjassa. #5 pakopesä on noissa 9-3 / 9-5 ahtimissa #6 pakopesä taas tonnariaeron ahtimissa. DP käy kumpaan vain, tonnarin ahtimesta joutuu vähän pyörittelemään kompuraa ja pakopuolta, jotta öljy- ja vesiputkien lähdöt saa oikein, jos meinaat sen ng-satkuun laittaa. Tästä on ohjeita foorumilla.

Matti
Aivan, tarkoitinkin sitä pakosarjan lähtöaukon kokoa tuolla #5:llä.

Sattuisiko joku tietämään TD04HL-18t#6 koodia, kun foorumeilta näyttää löytyvän sekavaa tietoa. 49189-01370 mainitaan, mutta toisaalla sanotaan taas olevan #7 pakopesällä. Ota nyt tästä selvää. :(
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Ei tohon 18T #6 ole koodia. Homma tehty esim. niin että 15T kotelo kairattu 18T siivelle+siipi vaihdettu, tai sitten vaihdettu volvon kompura ja tonnari aeron #6 pakopesä.

Lisäksi näissä mm. saattaa olla pakosiipi clipattu, akseli viistetty ja hukkiksen kanava portattu.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

deportivo kirjoitti:Ei tohon 18T #6 ole koodia. Homma tehty esim. niin että 15T kotelo kairattu 18T siivelle+siipi vaihdettu, tai sitten vaihdettu volvon kompura ja tonnari aeron #6 pakopesä.

Lisäksi näissä mm. saattaa olla pakosiipi clipattu, akseli viistetty ja hukkiksen kanava portattu.
No voi sun... :? Eikö tuo siis ole Mitsun ns. vakiomalli, joka löytyy tietyllä numerolla oikeasta kaupasta? Mistäs noita sitten edes saa ostaa uutena vai onko käytetyt ainoa vaihtoehto?
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Ilkka R kirjoitti:
deportivo kirjoitti:Ei tohon 18T #6 ole koodia. Homma tehty esim. niin että 15T kotelo kairattu 18T siivelle+siipi vaihdettu, tai sitten vaihdettu volvon kompura ja tonnari aeron #6 pakopesä.

Lisäksi näissä mm. saattaa olla pakosiipi clipattu, akseli viistetty ja hukkiksen kanava portattu.
No voi sun... :? Eikö tuo siis ole Mitsun ns. vakiomalli, joka löytyy tietyllä numerolla oikeasta kaupasta? Mistäs noita sitten edes saa ostaa uutena vai onko käytetyt ainoa vaihtoehto?
Ei o vakiomalli ei. Suomessa ei turbohuoltoja noiden teko kiinnosta. TAI voihan se olla asenne muuttunu nyt "laman" myötä, mutta tuskin. Ruotsista maptun ja spedeparts myy noita kovaa hintaan.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

deportivo kirjoitti: Ei o vakiomalli ei. Suomessa ei turbohuoltoja noiden teko kiinnosta. TAI voihan se olla asenne muuttunu nyt "laman" myötä, mutta tuskin. Ruotsista maptun ja spedeparts myy noita kovaa hintaan.
Homma selvä. Kyseiset putiikit on jo tsekattu.

Olisiko Garrett T28BB (tai jopa T25BB) esim. Jenkeistä helpommin saatavilla oleva malli? Maptun:han myy kyseistä mallia bolt-onina, mutta onko se joku Maptunen special-malli?

Esim. tuolta lähtisi ihan mukavaan hintaan.

http://www.importperformanceparts.net/i ... retts.html
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ilkka R kirjoitti:
G-mies kirjoitti:
Ilkka R kirjoitti:TD04HL-18T/19T #6 siis hakusessa. 18T ilmeisesti parempi vaihtoehto tuohon NG900:n #5 pakosarjaan? Ulkomaan foorumeilta lueskelin, että pakolämmöt nousevat herkemmin tuolla isommalla kompressorilla.
Pakopesä on ahtimessa, ei pakosarjassa. #5 pakopesä on noissa 9-3 / 9-5 ahtimissa #6 pakopesä taas tonnariaeron ahtimissa. DP käy kumpaan vain, tonnarin ahtimesta joutuu vähän pyörittelemään kompuraa ja pakopuolta, jotta öljy- ja vesiputkien lähdöt saa oikein, jos meinaat sen ng-satkuun laittaa. Tästä on ohjeita foorumilla.

Matti
Aivan, tarkoitinkin sitä pakosarjan lähtöaukon kokoa tuolla #5:llä.
Tuo turbon pakopesän numero ei kerro pakosarjasta yhtään mitään.

Tuo numero kertoo vaan pakopesän koon/virtaavuuden. Eikä oikeastaan määrittele aina edes downpipen lähdönkään kokoa. Esim. #7 pesällä löytyy 2,5" ja 3" lähtöjä, suora tai vino. En osaa sanoa miten pakopuolen niulun/inletin koko riippuu pesän numerosta. #5 T25 laipalla, #6 T3 laipalla, #7 T3 jako ja pyörä nielu?

#5, #6, #7 - kertoo yksiselitteisesti lähinnä että mitä isompi numero, sen vähemmän pakopesä ahdistaa.

Isommat pakolämmöt johtunee lähinnä siitä että jos esim. isolla 19T kompuralla ajetaan #5 pakopesää joka ei vaan jaksa hengittää ison kompuran tuottamaa ilmamäärää. Voisi melkein sanoa #5 & #6 pesät on alamittaisia kaikkeen virityskäyttöön, seiskakin sopiva vain mietoihin vireihin.
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

edit: poistettu, väärää infoa
Viimeksi muokannut Ilkka R, Ti Helmi 24, 2009 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Näin muuten taisikin olla, tosin muistan myös hämärästi jotain että tuo mitta oli vasta syvemmällä nielussa ettei asia ollutkaan ihan niin yksioikoinen. Mutta ei kyllä tuollaista pinta-alaa mahdu juuri muualla olemaan kuin heti laipassa.

Mutta ei se nielun koko silti kerro turbon/pakopesän hengittävyydestä, onhan esim. Garretin 3071 tjsp. T25 laipalla ja silti ko ahtimesta saa 350hp kevyesti ilman koneen sulamista. Samojen tehojen ottaminen 19T kompuralla ja #5 pesällä ei onnistu ilman että todennäköinen riski koneen sulamisesta on olemassa. (?). Mulla ei ole kyllä kokemuksia tai tietoa, pelkkää mutua.

Faktaa kaivataan.
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

Muutetaan hieman suunnitelmaa, koska 18T Mitsut tuntuvat olevan kiven alla.

http://www.turbomeck.se/turbo.htm

Tuolta saisi kohtuu hintaan 19T/#7 turbon sopivilla muokkauksilla tehtynä. Mitäs mieltä?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ilkka R kirjoitti:Muutetaan hieman suunnitelmaa, koska 18T Mitsut tuntuvat olevan kiven alla.

http://www.turbomeck.se/turbo.htm

Tuolta saisi kohtuu hintaan 19T/#7 turbon sopivilla muokkauksilla tehtynä. Mitäs mieltä?
Kuulopuheideb perusteella vastannee tehoiltaan kutakuinkin Pottua, eli 28RS:ää. Potussa joutuu hieman enemmän askartelemaan dp:n kanssa, mutta tuo vastaa hyvinkin pitkälti 15T:n asentamista T5 autoon, eli letkut uusiksi, öljynpaluun kanssa hieman askartelua sekä imukärsän.

Hommaa vaan ne suuttimet ja mappi pikapikaa sekä softasäädöt.. (olettan että ic on jo hommattu ja pumpun vaihdossa on molahtanut samalla hieman isompi bensan siirtäjä :lol: ..).
Pari viikkoa on ihan pirteetä menoa, mutta sitten alat kattelemaan jo taas isompaa hyrrää. :roll:
Jaa että mistäkö tiedän.. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Osaako joku fiksumpi kommentoida tuota pakopuolta, näyttää että Saabin pakopuolet #7 koossa on kaikki tehty vaihtamalla T25 laippa T03 laipan tilalle ja jäljistä päätelleen se on tehty hitsaamalla? Ja miksi tuossa on vielä se pieni 9-5/9-3 mallin pyöreäreikäinen laippa, tonnarin mitsussakin on isompi aukko pakosarjaa vasten? On siellä muitakin samaan tapaan muutettuja laippoja, mm Fiatin Coupen viriahdin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

f-19 kirjoitti:Näin muuten taisikin olla, tosin muistan myös hämärästi jotain että tuo mitta oli vasta syvemmällä nielussa ettei asia ollutkaan ihan niin yksioikoinen. Mutta ei kyllä tuollaista pinta-alaa mahdu juuri muualla olemaan kuin heti laipassa.

Mutta ei se nielun koko silti kerro turbon/pakopesän hengittävyydestä, onhan esim. Garretin 3071 tjsp. T25 laipalla ja silti ko ahtimesta saa 350hp kevyesti ilman koneen sulamista. Samojen tehojen ottaminen 19T kompuralla ja #5 pesällä ei onnistu ilman että todennäköinen riski koneen sulamisesta on olemassa. (?). Mulla ei ole kyllä kokemuksia tai tietoa, pelkkää mutua.

Faktaa kaivataan.
En tiä onko faktaa mutta tämmöinen selitys tuntuu olevan aika yleinen:

"Mitsubishi does not seem to use seperate designations for different size turbine wheels, other than the TD04, TD04H, TE04, TD05H, etc., designation. The "6cm2" in the model name is similar to the A/R ratio used by other manufacturers. The "A" in an A/R ratio is the cross-sectional area of the smallest intake passage in the turbine housing before the passage spreads around the circumferential volute that leads to the turbine wheel. The "R" in the ratio is the distance from the center of the "A" to the center of the turbine wheel. The MHI "6cm2" designation is just the "A" in the A/R ratio, that is, it is just the cross-sectional area. Like A/R, the smaller the size of the "cm2" number, the faster the exhaust gases will discharge onto the turbine wheel, and so the faster the spool up will be (less "lag"). The size of the "cm2" number or the A/R ratio also determines the amount of exhaust gas backpressure and, thus, reversion into the combustion chamber. A larger "cm2" number (or larger A/R) means less backpressure at high exhaust flow. Extreme Turbo says that the TD05H-7cm2 housing is equivalent to a 0.50 A/R. The Rocky Mountain DSM turbo guide presents the following conversion between Mitsubishi's "cm2" number and the standard A/R.

6 cm2 = 0.41 A/R
7 cm2 = 0.49 A/R
8 cm2 = 0.57 A/R
9 cm2 = 0.65 A/R
10 cm2 = 0.73 A/R
11 cm2 = 0.81 A/R
12 cm2 = 0.89 A/R
"
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

Ilkka R kirjoitti:Muutetaan hieman suunnitelmaa, koska 18T Mitsut tuntuvat olevan kiven alla.

http://www.turbomeck.se/turbo.htm

Tuolta saisi kohtuu hintaan 19T/#7 turbon sopivilla muokkauksilla tehtynä. Mitäs mieltä?
Eipä sitten saa tuotakaan, ainakaan tällä hetkellä.

Vaikeaksi menee...
Vastaa Viestiin