700/900/200 -sarjan V*lvon IC OGsatkun keulalle.

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Noniin, eli meikäläinenkin sai kennon kiinni vihdoinkin, vaikka ic oli pölyttynyt nurkissa kohta puolisen vuotta. Hommahan alkoi siitä, että autolla ei meinannut kuumimpina kesäpäivinä päästä edes liikkeelle 5hlö + ilmastointi päällä, oli siis aika tehdä jotain. Tutkiskelin Saabcentralista halpoja IC vaihtoehtoja ja vaihtoehtoinahan oli lähinnä uudemman tonnarin tai 200/700/900 -Volvon IC. Volvo oli mitattu paremmin virtaavaksi ja piti mennä ainakin viistokeulaan ilmaan mitään muutoksia. Speksasin hommaan rasvamontun ja viikon, mutta aikaa menikin kaksi :) Lähinnä suurimpana ongelmana on varmaan muna-kana ongelma, tarvittavista putkista ei tiedä jos ic ei ole paikallaan. Mitään ei voi kiinnittää pysyvästi kun aina pitää jättää pelivaraa kun sovittelee osia.

Homma alkoi repimällä keulan paljaaksi ja turbo kääntyi osoittamaan alaspäin, hukkaportti joutui liikkumaan syylärin viereen, hukkiksen olisi saanut pidettyä alkuperäisellä paikallaan jos letkut olisi vetänyt pakosarjan alta mutta vähän nihkeä paikkahan se. Ilmastoinnin kenno vaikeutti hommaa eniten. Periaatteessa syyläriä olisi voinut siirtää muutaman sentin taaksepäin mikä tarkoittaisi aikamoista repimistää ja lukkopellin modaamista. Nyt siirsin vain AC kennoa puoli senttiä taaksepäin lähemmäs syyläriä. Volvoon säädin ylös kiinnikkeet alumiinipaloista ja pakoputkikannakkeista, alas tuli pakoputken kiinnityskumit nippusitein kiristettyinä. AC:n ja IC:n väliin laitoin kumia ja teippiä estämään hankautumista.

Olin etukäteen ostanut läjän tonnarin ic putkia ja mukana oli myös nissanin joku ahtoputki. Putket olisivat menneet heti paikalleen, mutta päätin tehdä läpälle menevän putken röyhkeästä ~60mm putkesta. Turbolta IC:lle meni tonnarin putkea, joka oli satkun putkea hieman paksumpaa, 46mm taisi olla koko. Volvon letkulähtöjä suurensin röyhkeästi vulkanoituvalla teipillä jonka päälle kevyesti vulkanoituvaa kiiltäväpintaista teippiä. IC:ltä läpälle menevä putki toteutui motonetin 2,5" Pakoputkenpaloista vaihtoehtojen puuttuessa. Tässä kohtaa meinasi palaa kiinni kun mig-hitsisaumaa ei meinannut saada millään pitämään, aina tuli kuplia hyvännäköisistäkin kohdista. Sitten hain lähikaupasta Plastic Paddingin stop leak tiivisteainetta, maalasin putken ja lämäsin paikalleen testailematta :)

Kasaaminen olikin hauskaa, ensin eivät lamput sopineet, ei auttanut perääntyä joten hioin muovista puolet pois, modasin kiinnikkeitä ja siirsin lamppuja sentin eteenpäin. Alalippaa piti muokata ja hioa hullun tavalla myös, maski meni sentään jotenkuten paikalleen. Hukkaportti olikin yllättävän helppo (kop kop), eli hukkiksen tangon reijästä metallipala pultilla ja tähtiprikoilla kiinni turbon vipuun. Peruspaineetkin saa nykyään säädettyä yläkautta parissa minuutissa.

Tulos: Vaikea sanoa kun ilmat ovat myös kylmentyneet aika paljon, mutta tuntuu nostavan paineet nopeammin, pitää punaisen puolella paremmin loppuun asti. Tyhjäkäynti nousi 100-200rpm?!, mutta suurin yllätys oli vääntö. Ennen ei vääntänyt vitosella alle 85, nyt menee 60km/h vauhtikin ja motarinopeuksissa ollaan nykään alipaineilla, tiedä sitten mistä johtuu. Maavarahan tuossa hitusen kärsii joten korokkeita paranee varoa. Joku söpö alukuuleri olisi ollut kyllä mukavampi mutta toisaalta maksavat jotain 350-500e, itse maksoin volvon kuulerista 150e ja sain 100e vanhasta :)

Kuvia: http://laivuri.homedns.org/mcfeast/saab ... volvo.html
Vastaa Viestiin