
Penkitys ongelma!
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: Penkitys ongelma!
Kyllä toi huippulaadukas autogaugen ahtopainemittari on aina näyttäny tyhjäkäynnillä -0,8 mut todellisuudesta en tiedä
En nyt hirveesti viittinyt saabia poljeksia ennenku vika löytyy, mut kyllä se kaasupohjassa noin 1sec jälkeen näytti tonne alle 11 lukemaa ja melko pian tasan 10. Minulla oli sellainen kuva, et ei se afr saisi mennä alle 12... saatan kyllä olla väärässä niinkun aina yleensä.

Re: Penkitys ongelma!
Yleensä 10 on alaraja mitä osaavat mittarit näyttää joten liian rikkaalle saattaa mennä joo. Korkea 10 ja matala 11 on vielä ihan OK AFR tuolla sun rautakokoonpanolla nakutuksen ehkäisemiseksi ja pakolämpöjen kurissa pitämiseksi. Laihennus ei kovin paljoa lisätehoa testatusti tuo ja jos polttaa kunnolla eikä rötää niin hyvä se on (jos siis ~11 afr about).
Moottori ja muu setuppikohtaista siis mikä afr on "hyvä".
Moottori ja muu setuppikohtaista siis mikä afr on "hyvä".
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: Penkitys ongelma!
Harmitaa vaan ku tiedän et jos tolla pitkään tollasena ajan, niin hajotan taas ton koneen... tai ainakin joudun läppään kannen ku seetit karstottuu ja rupee vuotaan. No pitänee huomenna vapaapäivän kunniaks ihmetellä jos jostain löytäisin jonkun syyn, miksi seos on rikkaalla. Nordickin pojat ovat melko varman oloisia siitä, että vika ei ole heidän tekemässä softassa.
Re: Penkitys ongelma!
10-11 on ihan passeli wot vedossa 1+bar ahdoilla. Muuten menee pakolämmöt liian korkealle. Enemmän olisin huolestunut, että käykö softa hetkellisesti LAIHALLA erilaisissa muutos tilanteissa. Et huomaa hetkellistä laihalle menoa mittarista...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Penkitys ongelma!
Mielummin noin päin että pukkaa vahvana... tuo rikas seos jäähdyttää todellakin eikä se niinkään nokea paikkoja (siellä on aika vahva virtaus wot kierroksilla).
Nakuttamis herkkyys ainakin pienenee ja se on hankala huomata wot ajossa jos menis laihalle ja nakutelis.
V-M
Nakuttamis herkkyys ainakin pienenee ja se on hankala huomata wot ajossa jos menis laihalle ja nakutelis.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Penkitys ongelma!
Samoin tuo "riittävä rikkaus" voi olla ecun tekemä korjausliike hetkelliseen nakutukseen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: Penkitys ongelma!
Kokeilin tänään mitä mittari näyttää pidemmässä täysvedossa ja kun kakkosella painoin polkimen lattiaan meni afr 10 ja nousi sieltä pikkuhiljaa 11.2 lukemaan. Kolmonen tupaan ja sama homma, eikä nelosella ollut oikeestaan mitään muutosta.
Olen jossain muussa topicissani ihmetellyt tuota moottorin pätkimistä ja nyt aina kun mottori pätkäsee näkyy mittarissa punainen piste välillä 16-17.
En tiedä tuntuuko vaan, mutta minusta meno on parempaa jos ahtoja ei nosta nonne 1.4 tietämille vaan pitää ne n.1bar luokassa.
Täytynee illalla mennä jonnekkin rauhaisaan paikkaan ajeleen ja kirjailla samalla tuloksia ja lukemia lapulle. Ensin pitää vaan saada joku vapaaehtoinen tohon repsikanjakkaralle kirjuriks
Olen jossain muussa topicissani ihmetellyt tuota moottorin pätkimistä ja nyt aina kun mottori pätkäsee näkyy mittarissa punainen piste välillä 16-17.
En tiedä tuntuuko vaan, mutta minusta meno on parempaa jos ahtoja ei nosta nonne 1.4 tietämille vaan pitää ne n.1bar luokassa.
Täytynee illalla mennä jonnekkin rauhaisaan paikkaan ajeleen ja kirjailla samalla tuloksia ja lukemia lapulle. Ensin pitää vaan saada joku vapaaehtoinen tohon repsikanjakkaralle kirjuriks

Re: Penkitys ongelma!
Mikä ahdistin ja putkisto tässä olikaan? Mikä softa?
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: Penkitys ongelma!
Tossa lista mitä kaikkee on saabiin vaihdettu:
-tonnarin männät+kanget
-mitsun 18T-ahdin
-3"/2,5"putkisto (3"katilta taaksepäin omavalmiste kahdella vaimentajalla)
-suuttimet 465ml
-kansi (poikkimäki-racingin modaama)
-500x160x90 alucooleri
-ahtimen imuputki on halkaisialtaan 2,5" rosteria
-Nordicin softa, joka tehtiin kiikalassa
-tonnarin männät+kanget
-mitsun 18T-ahdin
-3"/2,5"putkisto (3"katilta taaksepäin omavalmiste kahdella vaimentajalla)
-suuttimet 465ml
-kansi (poikkimäki-racingin modaama)
-500x160x90 alucooleri
-ahtimen imuputki on halkaisialtaan 2,5" rosteria
-Nordicin softa, joka tehtiin kiikalassa
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: Penkitys ongelma!
Noniin, illan kokeiluista hieman tuloksia. Pahoitteluni noista "taulukoiden laadusta", mut kai niistä jotain tajuaa. Lisäksi kytkin rupes luistaan tossa 1,4bar 4-vaihteen vedossa... ei aeron kytkin kestäny.
0bar ahdoilla afr: Vaihteilla 3-5
Rpm. G3. G4. G5.
3000 14,5 14,6 14,7
4000 14,5 14,5 14,6
5000 14,6 14,5 ---
0,5bar ahdoilla afr: Vaihteilla 3-4
Rpm. G3. G4.
2000 --- 12,4
3000 13,2 13,5
4000 12,9 12,6
1,4bar ahdoilla afr: Vaihteilla 3-4
Rpm. G3. G4.
3000 12,6 12,5
4000 10,3 10,3
5000 10,9 10,9
Lisäks yks kaasupohjassa kiihdytys vaihteilla 3-4:
3vaihde rpm4000 AFR: 12,6
3vaihde rpm5000 AFR: 10,8
3vaihde rpm5500 AFR: 11,0
4vaihde rpm4000 AFR: 12,8
4vaihde rpm5000 AFR: 10,8
0bar ahdoilla afr: Vaihteilla 3-5
Rpm. G3. G4. G5.
3000 14,5 14,6 14,7
4000 14,5 14,5 14,6
5000 14,6 14,5 ---
0,5bar ahdoilla afr: Vaihteilla 3-4
Rpm. G3. G4.
2000 --- 12,4
3000 13,2 13,5
4000 12,9 12,6
1,4bar ahdoilla afr: Vaihteilla 3-4
Rpm. G3. G4.
3000 12,6 12,5
4000 10,3 10,3
5000 10,9 10,9
Lisäks yks kaasupohjassa kiihdytys vaihteilla 3-4:
3vaihde rpm4000 AFR: 12,6
3vaihde rpm5000 AFR: 10,8
3vaihde rpm5500 AFR: 11,0
4vaihde rpm4000 AFR: 12,8
4vaihde rpm5000 AFR: 10,8
Viimeksi muokannut Saab9-5 270hp, Ke Loka 08, 2008 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Penkitys ongelma!
Ihan ok seokset, ei noiden pitäisi konetta karstoittaa. Tuo 10,3 on vähän turhan rikkaanpuoleinen mutta ei sillä suurta vaikutusta silti ole.
Jos sulla kone jostakin kuitenkin karstoittuu niin vika on kyllä ihan muualla (öljyä?) koska näyttää lambdasäätö hyvin normaaliajossa pelaavan.
Jos sulla kone jostakin kuitenkin karstoittuu niin vika on kyllä ihan muualla (öljyä?) koska näyttää lambdasäätö hyvin normaaliajossa pelaavan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Penkitys ongelma!
Yks umpikarstanen T5 kansi ku purettiin niin oli kaikki venavarren kumit irti..
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
- Paikkakunta: Nokia
Re: Penkitys ongelma!
Tänään meni useassa kiihdytyksessä hetkellisesti afr alle 10, mut mittari ei näytä sielä enää lukua vaan siinä lukee rch.