Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Esim. tuolla videolla näkee hyvin millaista käyttöä nämä venykumit sietävät, pullahtamatta kuitenkaan pois vanteilta.
http://www.youtube.com/watch?v=3QvoWA1u ... re=related
----------------------------------------------------------------------
Eihän racing radalla käytetä normikumeja, siellä on vähintään kahdeksaa sorttia alkajaiseksi.
http://www.youtube.com/watch?v=3QvoWA1u ... re=related
----------------------------------------------------------------------
Eihän racing radalla käytetä normikumeja, siellä on vähintään kahdeksaa sorttia alkajaiseksi.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: La Loka 08, 2011 17:44
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Venykumia käytetään, ettei sivuluisussa ja vastaheitoissa tapahtuisi ylimääräistä renkaan joustoa, kun paino siirtyy puolelta toiselle. Tällä on huomattava vaikutus auton hallintaan. Lisäksi se parantaa ohjaustuntumaa ja vähentää auton rungon joustoa. Onhan tietenki olemassa tosi jäykkärunkoisia renkaita, joita ei tarvi venyttää vanteelle ja jotka ajaa saman asian kuin venykumi, mutta ne maksaa PALJON. Siksi esimerkiksi juuri driftingissä käytetään leveitä vanteita, jotta saataisiin leveämpää rengasta alle, joilla saadaan lisää pitoa. Samalla pääsee halvemmalla kun saa "samat" ominaisuudet kuin huippurenkailla. Toisaalta venytetty kumi menee paremmin kaaren sisään koskematta pyöränkaariin, jolloin vanteen ulkoreuna voi tulla jopa kaarista hieman yli. Tällöin vanteen leveyttä voidaan kasvattaa entisestään tai vanteiden ET:tä voidaan pienentää. Nämä seikat lisäävät raideleveyttä, joka taas parantaa hallittavuutta.GreenThing kirjoitti:Ei tule kellekkään sellaista asiaa mieleen että driftivehkeissä on venykumeja juurikin sen takia että rengas ei toimi niinkuin se on tarkoitettu toimivan, elikkä helppo vetää sladissa ku ei oo pitoa.
Tämä venykumi tyyli tulee alunperin osittain myös Saksasta missä harrastajat halusivat leveitä vanteita, mutta laki kieltää renkaan tulemasta kaaren yli. Renkaita oli pakko venyttää jos haluas säilyttää vannetyylin. Nykyisin täälläkin on "muotia" venykumit ja leveät vanteet, jos ette oo sattunu huomaamaan. Tämä topicin Saabin venykumien tarkoitus on juuri se ettei renkaat vastaisi kaariin alustan joustaessa. Siksi vanteet saadaan tyylikkäästi kaarien tasalle. Tosin takana ei tarvis olla ihan nuin venykumi kun vanteet on muutenki aika paljon kaaren sisässä. Toisaalta kaaret on pokkaamatta, niin saattais vastata niihin ilman venykumia.
Turvallisuuten sen verran sanon ettei ne venykumit hyppää mitenkään helposti vanteilta. Ehkä äärimmäisissä venytyksissä poppausvaara on olemassa. Lisäksi niissä teidän mainitsimissa ÄÄRITILANTEISSA venykumi on paljon turvallisempi kuin pullakumi.
Nyt tuli niin rautalangasta ettei "sukupolvien kuilukaan" voi vaikuttaa asian ymmärtämiseen.
Viimeksi muokannut jokurandomi, La Loka 08, 2011 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Viittaus tohon kuiluun meinas sitä,että tässä nyt vaan on asia josta loppua ei tule vaikka jokainen heittää vuorotellen faktoja kehiin.Paskanheitoksi se aina menee.Mulle aivan sama millasilla fillareilla tai valsseilla kukin ajaa.Tää tosin on Saab saitti joten noi jutut vois vääntää jossain muualla.Ei tulis itselleni mieleenkään mennä vieraiden merkkien saitille vääntämään kumeista tai mistään muustakaan.Toi suoli 24 on hyvä osoite tähän hommaan!
jokurandomi kirjoitti:Venykumia käytetään, ettei sivuluisussa ja vastaheitoissa tapahtuisi ylimääräistä renkaan joustoa, kun paino siirtyy puolelta toiselle. Tällä on huomattava vaikutus auton hallintaan. Lisäksi se parantaa ohjaustuntumaa ja vähentää auton rungon joustoa. Onhan tietenki olemassa tosi jäykkärunkoisia renkaita, joita ei tarvi venyttää vanteelle ja jotka ajaa saman asian kuin venykumi, mutta ne maksaa PALJON. Siksi esimerkiksi juuri driftingissä käytetään leveitä vanteita, jotta saataisiin leveämpää rengasta alle, joilla saadaan lisää pitoa. Samalla pääsee halvemmalla kun saa "samat" ominaisuudet kuin huippurenkailla. Toisaalta venytetty kumi menee paremmin kaaren sisään koskematta pyöränkaariin, jolloin vanteen ulkoreuna voi tulla jopa kaarista hieman yli. Tällöin vanteen leveyttä voidaan kasvattaa entisestään tai vanteiden ET:tä voidaan pienentää. Nämä seikat lisäävät raideleveyttä, joka taas parantaa hallittavuutta.GreenThing kirjoitti:Ei tule kellekkään sellaista asiaa mieleen että driftivehkeissä on venykumeja juurikin sen takia että rengas ei toimi niinkuin se on tarkoitettu toimivan, elikkä helppo vetää sladissa ku ei oo pitoa.
Tämä venykumi tyyli tulee alunperin osittain myös Saksasta missä harrastajat halusivat leveitä vanteita, mutta laki kieltää renkaan tulemasta kaaren yli. Renkaita oli pakko venyttää jos haluas säilyttää vannetyylin. Nykyisin täälläkin on "muotia" venykumit ja leveät vanteet, jos ette oo sattunu huomaamaan. Tämä topicin Saabin venykumien tarkoitus on juuri se ettei renkaat vastaisi kaariin alustan joustaessa. Siksi vanteet saadaan tyylikkäästi kaarien tasalle. Tosin takana ei tarvis olla ihan nuin venykumi kun vanteet on muutenki aika paljon kaaren sisässä. Toisaalta kaaret on pokkaamatta, niin saattais vastata niihin ilman venykumia.
Turvallisuuten sen verran sanon ettei ne venykumit hyppää mitenkään helposti renkailta. Ehkä äärimmäisissä venytyksissä poppausvaara on olemassa. Lisäksi niissä teidän mainitsimissa ÄÄRITILANTEISSA venykumi on paljon turvallisempi kuin pullakumi.
Nyt tuli niin rautalangasta ettei "sukupolvien kuilukaan" voi vaikuttaa asian ymmärtämiseen.
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Ja "Saab saitillahan" ei luonnollisestikaan saa keskustella mistään muusta kuin Saabeista ja tehtaan linjoista. Luonnollisesti keskustelijoiden tulee olla Saabien omistajia ja Saabisteja, sekakäyttäjiä (foorumien, saati autojen) ei tietenkään voida hyväksyä, ettei vaan keskustelu rönsyile ja tule esille eriäviä mielipiteitä, tai tosiasioita. Pitäisiköhän kenties kuitenkin huomioida mistä keskustelu saikaan alkunsa, vissiin jonkun Saabin alla olevista renkaista?gekados kirjoitti:Tää tosin on Saab saitti joten noi jutut vois vääntää jossain muualla.
Tähän hymiö kukkahattutätejä varten.
#3418
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Mie se muuten luulen että "jokurandomi" ansaitsee palkinnon tuosta selvityksestä. Sie oot joko erityisen fiksu yksilö, tai sitten siun korvataukset ei ole enää märkiä...veikkaan jälkimmäistä.
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Jos muhun viittaat tuolla hatulla olet pahasti erehtynyt .Toisaalta hieno homma.että demokratiassa savikukotkin saa sanoa sanottavansa!
J.N kirjoitti:Ja "Saab saitillahan" ei luonnollisestikaan saa keskustella mistään muusta kuin Saabeista ja tehtaan linjoista. Luonnollisesti keskustelijoiden tulee olla Saabien omistajia ja Saabisteja, sekakäyttäjiä (foorumien, saati autojen) ei tietenkään voida hyväksyä, ettei vaan keskustelu rönsyile ja tule esille eriäviä mielipiteitä, tai tosiasioita. Pitäisiköhän kenties kuitenkin huomioida mistä keskustelu saikaan alkunsa, vissiin jonkun Saabin alla olevista renkaista?gekados kirjoitti:Tää tosin on Saab saitti joten noi jutut vois vääntää jossain muualla.
Tähän hymiö kukkahattutätejä varten.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: La Loka 08, 2011 17:44
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
enhän mie mitään tiiä, kuhan mutuilen.CDTA kirjoitti:Mie se muuten luulen että "jokurandomi" ansaitsee palkinnon tuosta selvityksestä. Sie oot joko erityisen fiksu yksilö, tai sitten siun korvataukset ei ole enää märkiä...veikkaan jälkimmäistä.
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Arvaappa olisko herkullinen tilanne jatkaajokurandomi kirjoitti:enhän mie mitään tiiä, kuhan mutuilen.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Jaahas, pistetäänpäs tämä aihe hetkeksi huilimaan, toiset osasivat jatkaa asiallisesti, toiset taas eivät... Siivoilen jossain vaiheessa pois tuhat nimitykset ja jaan penaltyt jonka jälkeen saatte taas mellastaa.
Edit, nyt jatketaan asiasta siten, että turhat nimittelyt on jätetty pois asiallisesti, noita linkkejä naseviin kuviin seuraava laittaja pääsee penaltille sitten...
On ihan turhaa alkaa valittamaan ja ohjaamaan näitä muutamaa kaveria, jotka ovat tulleet kirjoittamaan kokemuksistaan venykumista, takaisin omille foorumeille. Ihan hyvin saavat kaverit avartaa ja jakaa kokemuksiaan / näkökantojaan tästä asiasta, vaikka se niin vaikea/ ylitsepääsemätön muutamalle henkilölle olisikin. Hyvä vain että täällä myös keskustellaan selvästä trendistä autoilussa.
Olikohan aikoinaan samanlaista vääntöä pelti/aluvanteista tai korkea-/matala-profiili renkaista?
Edit, nyt jatketaan asiasta siten, että turhat nimittelyt on jätetty pois asiallisesti, noita linkkejä naseviin kuviin seuraava laittaja pääsee penaltille sitten...
On ihan turhaa alkaa valittamaan ja ohjaamaan näitä muutamaa kaveria, jotka ovat tulleet kirjoittamaan kokemuksistaan venykumista, takaisin omille foorumeille. Ihan hyvin saavat kaverit avartaa ja jakaa kokemuksiaan / näkökantojaan tästä asiasta, vaikka se niin vaikea/ ylitsepääsemätön muutamalle henkilölle olisikin. Hyvä vain että täällä myös keskustellaan selvästä trendistä autoilussa.
Olikohan aikoinaan samanlaista vääntöä pelti/aluvanteista tai korkea-/matala-profiili renkaista?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Anteekis kanssa kun tulin vastaamaan vaan tähän ketjuun ensimmäisellä viestillä. Mutta minutemanille: tämä kumien venytyshomma kuuluu suurinpiirtein samaan touhuun, kun että miksi valitsit autonväriksesi punaisen, etkä ruskean? No koska se näyttää hienommalta, eli itsekkin kuulut samaan syssyyn joka valitsee autoonsa asioita ulkonäönperusteella, ja tuo kumienlevitys ei ole laitonta niinkuin alkuviesteistäsi saa ymmärtää, vai joko sinulla on antaa niitä FAKTOJA??
Kettu kiittää ja kuittaa![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kettu kiittää ja kuittaa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Drifti laitteissa käytetään "veny kumeja" juurikin siitä syystä että renkaan olkapää ei toimi silloin niinkuin sen OIKEASTI on tarkoitettu toimivan eli antamaan sivuttais pitoa ja kun rengas venytetään liian leveälle vanteelle on se helpompi hallita sivuluisussa koska se ei ala pidontakia ns tökkimään. jos se olisi niin hyvä käsitellä ja turvallinen ääritilanteissa miksei esi YKSIKÄÄN oikea rata luokka käytä ko rengas vanne asetelmaa ja oikealla rataluokalla tarkoitan sellaista jossa ajetaan rataa ympäri kelloa vastaan eikä kahva edellä? esim dtm f1 gt luokat yms yhdessäkään autossa ei ole veny vanu kumeja vai olenko nähnyt ihan väärin ja noissa rengas on nimen omaan ääritilanteessa käytännössä kokoajan. se3 nyt vaan on oikeasti niin että rengas on suunniteltu toimimaan runko ja kylki suht suorassa.
T:JOKUSEN TUHATTA KIERROSTA RATAA TAKANA
ja joskus jopa ajettu kilpaakin sielä.
T:JOKUSEN TUHATTA KIERROSTA RATAA TAKANA
ja joskus jopa ajettu kilpaakin sielä.
Ilo alkaa kilosta kahdesta bileet...
saabismi on sairautta ja turbo saabismi mielisairautta???
saabismi on sairautta ja turbo saabismi mielisairautta???
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Varmaan "todella" turvallinen viritys.
![Kuva](http://img156.imageshack.us/img156/4884/610570r14.jpg)
Ei se aina onnistu..
![Kuva](http://img115.imageshack.us/img115/3308/dsc01183.jpg)
![Kuva](http://img523.imageshack.us/img523/5324/dsc069.jpg)
![Kuva](http://img156.imageshack.us/img156/4884/610570r14.jpg)
Ei se aina onnistu..
![Kuva](http://img115.imageshack.us/img115/3308/dsc01183.jpg)
![Kuva](http://img523.imageshack.us/img523/5324/dsc069.jpg)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
je tooosi turvallinen.9000CD23T kirjoitti:Varmaan "todella" turvallinen viritys.
ps mukana olo edes peruskoulun fysiikantunneilla auttaa monessa asiassa
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ilo alkaa kilosta kahdesta bileet...
saabismi on sairautta ja turbo saabismi mielisairautta???
saabismi on sairautta ja turbo saabismi mielisairautta???
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
Hyvältä näyttää venykumit...
![Kuva](http://www.mk2golf.co.uk/yesnaby/110-1092_IMG.JPG)
Ja hyvin pitää...
![Kuva](http://www.mk2golf.co.uk/smash/113_1338.JPG)
![Kuva](http://www.mk2golf.co.uk/smash/113_1340.JPG)
Ja hyvin pitää...
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)
On nuo venyttelyt aina hiukan mystisiä ja kerran olen kieltäynyt laittamasta vanteelle kun oli käännetyt pellit 9"x14 ja siihen piti saada 195/40 kumi, joo ei siinä mitään sen sinne saa mutta vanteen muutosta tehdessä oli hitsaus palleroita teräviä sellaisia jääny vanteeseen ja yksi kumi sitten repesi sellaisen vuoksi. No lupasin korvata kumin vaikka vikani ei ollutkaan. Ja loput väänsin sitten vasta kun vanteet olivat siistityt sisältä. Hulluimmat mitä tullut väännettyä on 9"x16" vanteelle 185/40 kummi. se oli työläs, lopulta räjäytettiin se vanteelle jarrucleanerilla... se alkaa olemaankin aika paukahdus kun 5-6bar painetta kumissa ja räjähtää nassun vieressä kun kumi repee
Sopivasti venytetty on ihan jees, tietty makunsa kullakin mutta vanteen reuna siinä kovilla on ajamittaan kun ei mitään suojaa.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Saab 9K 2.3T
MB W211 AMG Optik
Renault Kangoo
http://www.MSR-Autollesi.com
http://www.Optimoiautosi.fi
MB W211 AMG Optik
Renault Kangoo
http://www.MSR-Autollesi.com
http://www.Optimoiautosi.fi