VÄLIJÄÄHDYTTIMEN KIMPPATILAUS
Tuskin sotkee seoksia sen kummemmin, tulee sitä kylmää ilmaa orkkiscooleristakin talvella(pari talvea sitten oli -37, varmasti sai kone kylmempää kuin nyt viricoolerilla) ja Trionikin on pystyttävä sopeutumaan siihenkin. Sitäpaitsi normiajossahan seos tarkistetaan vielä lambdan avulla.
Tosin eihän vara venettä kaada..

Aki Peltola #1132
-
- "Viggen"
- Viesti:
Viggen ja Aksu900:n kirjoitukset tuossa yllä tuntuivat varsin loogisilta.
Unohtakaa toi aihe vielä hetkeksi, mä tutkin ekaksi ettei mun autosta löydy jotain muuta vikaa. a9e0r0o0 jolle toi kuuleri tuli ekaksi ei ole havainnut mitään hälyyttävää omassa autossaan...tosin mies on jo aiemmin päättänyt parantaa bensan syöttöä autossaan.
Ja lienee selvää, että 300hevosta lähestyttäessä noi orkkis suuttimet alkavat jo jäädä alimitoitetuiksi, mutta LPT 2,0 koneissa ei todennäköisesti suuttimet käy pieniksi jos ei Stage-4 tasoa ylitetä.
Oon jo tilannu PCS:ltä tehokkaamman bensapumpun tankkiin ja samalla selviää ettei mun orkkis pumpulla ole vaan tunnit jo täyttymässä. Vasta pumpun vaihtamisen jälkeen kajoan bensapaineensäätimeen.
P.S. vielä ois kaksi ensi viikon coolereista vailla osoitetta...
Unohtakaa toi aihe vielä hetkeksi, mä tutkin ekaksi ettei mun autosta löydy jotain muuta vikaa. a9e0r0o0 jolle toi kuuleri tuli ekaksi ei ole havainnut mitään hälyyttävää omassa autossaan...tosin mies on jo aiemmin päättänyt parantaa bensan syöttöä autossaan.
Ja lienee selvää, että 300hevosta lähestyttäessä noi orkkis suuttimet alkavat jo jäädä alimitoitetuiksi, mutta LPT 2,0 koneissa ei todennäköisesti suuttimet käy pieniksi jos ei Stage-4 tasoa ylitetä.
Oon jo tilannu PCS:ltä tehokkaamman bensapumpun tankkiin ja samalla selviää ettei mun orkkis pumpulla ole vaan tunnit jo täyttymässä. Vasta pumpun vaihtamisen jälkeen kajoan bensapaineensäätimeen.
P.S. vielä ois kaksi ensi viikon coolereista vailla osoitetta...
VE:n muutoksen myötä ECU joutuu tavalla tai toiselle ns. harmaalle aluelle. Itsellä ei juurikaan ole kokomusta T5 Ecusta joten varmaksi en voi sanoa mitään.Aksu900 kirjoitti:Tuskin sotkee seoksia sen kummemmin, tulee sitä kylmää ilmaa orkkiscooleristakin talvella(pari talvea sitten oli -37, varmasti sai kone kylmempää kuin nyt viricoolerilla) ja Trionikin on pystyttävä sopeutumaan siihenkin. Sitäpaitsi normiajossahan seos tarkistetaan vielä lambdan avulla.
Tilanne on jok tap se että T5 pyrkii saavuttamaan ECUn haluaman paineen jos sain vain on mahdollista, lue lämmmöt liian korkeat, nakuttaa tai muuta vastaavaa...
Koneen soppa tossa järjestelmässä mun tietääkseni lasketaan MAP+Temp+VE avulla, josta saadaan siis laskemalla ilmamassa. ECU tietää VE:n orkkis romuilla ja sen miten se muuttuu kierroksien mukana. Nyt uuden coolerin myötä VE ei ole sama, eikä myöskään ECU voi sitä tietää. Viittaus siihen että toimiihan se auto kylmälläkin on hieman väärä johtuen juuri VE:n muutoksesta.
Jotenkin noin menee teoriassa, mutta käytännöstä saa joku muu löpistä.
Varmista tietysti on että käy vetäsemässä A/F käyppyrät. Itsellä meni seokset päin persettä coolerin vaihdon jälkeen, kyseessä tosin T7 saapas.
500whp.net member
500whp.net member
Mutta eihän coolerin vaihto suoranaisesti vaikuta muuta kuin koneen syömän ilman lämpötilaan.
No tietenkin paremmin virtaava cooleri päästää ilmaa helpommin läpi mutta kun paine mitataan ja säädetään imussarjan paineen perusteella niin sekin pysyy samana, turbo vain pääsee helpommalla.
Ja kun kerran koneeseen menevän ilman lämpötila mitataan, niin en ymmärrä miksi seos menisi pois kohdaltaan?
Tämä kaikki siis olettaen että Trionikin "säätövara" riittää muuttuneisiin olosuhteisiin.

Ja kun kerran koneeseen menevän ilman lämpötila mitataan, niin en ymmärrä miksi seos menisi pois kohdaltaan?
Tämä kaikki siis olettaen että Trionikin "säätövara" riittää muuttuneisiin olosuhteisiin.
Aki Peltola #1132
Mitä kylmempää ilma on niin sitä enemmän sitä mahtuu jollakin tietyllä paineella tietyn kokoiseen tilaan. Ilmahan laajenee lämmetessään joten huonolla coolerilla kuumaa ilmaa mahtuu suhteessa vähemmän koneeseen kuin jos ilma saadaan jäähdytettyä.Aksu900 kirjoitti:Mutta eihän coolerin vaihto suoranaisesti vaikuta muuta kuin koneen syömän ilman lämpötilaan.No tietenkin paremmin virtaava cooleri päästää ilmaa helpommin läpi mutta kun paine mitataan ja säädetään imussarjan paineen perusteella niin sekin pysyy samana, turbo vain pääsee helpommalla.
Turbo Saabs never die, they just run faster...
Omega 3000tic
Omega 3000tic
Niin luitko kirjoittamani tekstin?jarska kirjoitti:
Mitä kylmempää ilma on niin sitä enemmän sitä mahtuu jollakin tietyllä paineella tietyn kokoiseen tilaan. Ilmahan laajenee lämmetessään joten huonolla coolerilla kuumaa ilmaa mahtuu suhteessa vähemmän koneeseen kuin jos ilma saadaan jäähdytettyä.
Aki Peltola #1132
-
- "Viggen"
- Viesti:
Just tohon vihjasin stage 2,0Lpt ja 2,3täyspaineisia verratessani.Aksu900 kirjoitti: Tämä kaikki siis olettaen että Trionikin "säätövara" riittää muuttuneisiin olosuhteisiin.
Minunkin kärryssäni luultavasti ECU yrittää ainakin jonkun verran lisätä soppaa, mutta suuttimilla saattaa olla vara-kapasiteetti jo käytössä lastun myötä.
Mä asennan uuden pumpun tankkiin vielä tällä viikolla niin ei ainakaan sitä vikaa tarvi sit epäillä. (siirtokyky nousee orkkiksen min.108litrasta tunnissa uuden 240:een ltr/h)

Joo, ei vaikuta pätkääkään laihalle pääsemiseen jos vanha pumppu oli yhä voimissaan ja bensanpainetta ei vielä nosteta, mut aloitan silti tosta.
Elikkäs kysästiin tossa ohimennen Maptunin Fredrikiltä tosta laihalle menemisestä mun auton kohdalla.. Ja vastaus-->
Colder air will give slighly leaner mixture.
This is the disadvantage with mapsensor control system.
If you go for 15T and 511 injectors, it is no problem at all.
No fuel pressure regulator is needed.
Colder air will give slighly leaner mixture.
This is the disadvantage with mapsensor control system.
If you go for 15T and 511 injectors, it is no problem at all.
No fuel pressure regulator is needed.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08