VÄLIJÄÄHDYTTIMEN KIMPPATILAUS

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Tuli viikonloppuna mitattua vähän lämpöjä tolla uudella IC:llä.

Aikoinaan alkuperäisellä IC:llä 15sec vedätys nosti imulämpötilan n60-65celsiusta yli ulkolämpötilan.


Uudella IC:llä lämpötilan nousu vastaavassa testissä oli 9-11celsiusta :D

Totuuden nimissä auto nostanut ahtoja nyt vk-loppuna aivan yhtähyvin kuin olisi pitänyt, mut IC:n jäähdytyskyky ei silti jäänyt epäselväksi...

Nyt tehdyssä mittauksessa mulla oli ahtoja 0,7-1,1barin välillä yhtä jaksoisesti yli 20sekunnin ajan.

(Tietysti käytin käsijarrua apuna jotta tiekohtainen rajoitus ei ylittynyt :lol: )
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

JouniCSE kirjoitti:
Milli kirjoitti:Palo käämit asennuksessa niin perusteellisesti että hyvä että koko kamera on enää ehyenä. :twisted: Ei taida olla paljon näytettävää. :evil: Eikä paljon kiinostanut ottaa kuvia.

Stanan cooleri sopinut samalle seinällekkää!! Sai rakentaa melkee kaikki uuteen uskoon. :x Joutu sahaan pohjalevyä,vaihteleen ahtoputkia ja kaikkea kivaa pientä. Takoon pellin "hieman" läjään. Sekin olisi pitänyt laikattaa kokonaa pois jos olisi halunnut cooelrin sopimaan täydellisesti. Että se siitä suoraan samalle paikalle heittämällä asennuksesta.
Mitäs *ttua. Mää lähin tähän leikkiin pelkästään sen takia että sen coolerin saa sinne paikalleen ilman että koko autoo tarttee särkee. Nyt alkaa meikäläiselläkin hermo menee..koko kioskista ei oo kertaakaan vaivauduttu ottaan yhteyttä että homma kusee ihan huolella. Jos se planttu ei sinne heittämällä mee niin saa pitää paskansa. Oli kyllä viimenen kerta kun tähän leikkiin lähden.
Toi coolerin laitto oli kuin olisi yrittänyt piilottaa lehmää valopylvään taakse.Mutta toimivuus coolerilla on varmasti se mikä sen pitääkin olla.Mutta se asentaminen... :evil:
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Kyllähän se hieman työtä teetti.Vain 7 tuntia meni.Mut saatiin paikalleen.kuskinpuolen etuvalo osottaa nyt päin persettä kun jouduimme vääntään sitä peltiä niin paljon. Ei puhettakaan että katsastussetä tykkää. Osottaa kaikkia silmään.Eli remontti jatkuu. :twisted:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

2,3T sport kirjoitti:
Totuuden nimissä auto nostanut ahtoja nyt vk-loppuna aivan yhtähyvin kuin olisi pitänyt, mut IC:n jäähdytyskyky ei silti jäänyt epäselväksi...
Ei se nosta ahtoja enää niiin korkealle uudella coolerilla, koska viileää ahtoilmaa menee koneeseen huomattavasti enemmän. Ahtimesta loppuu tuotto, eli isompaa turboa kehiin ja äkkiä.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
suora6
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Maalis 03, 2005 14:53
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja suora6 »

öljysormi kirjoitti:
2,3T sport kirjoitti:
Totuuden nimissä auto nostanut ahtoja nyt vk-loppuna aivan yhtähyvin kuin olisi pitänyt, mut IC:n jäähdytyskyky ei silti jäänyt epäselväksi...
Ei se nosta ahtoja enää niiin korkealle uudella coolerilla, koska viileää ahtoilmaa menee koneeseen huomattavasti enemmän. Ahtimesta loppuu tuotto, eli isompaa turboa kehiin ja äkkiä.
Siihenhän coolerin vaihto isompaan perustuu,isompi jäähdyttää enemmän joten kaasun eli tässä tapauksessa ilman tiheys pienenee=> ahdot tippuu joten pitää ruuvata lisää ahtoa eli enemmän tehoa verrattuna alkuperäiseen.Ahtimesta ei välttämättä tuotto lopu mutta wg tankoa joutuu kiristelemään
9000cc vm-89 2,0T ex.autom.
Toyota Land Cruiser FJ40 -75 3.9L L6
BMW 525
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

suora6 kirjoitti:
öljysormi kirjoitti:
2,3T sport kirjoitti:
Totuuden nimissä auto nostanut ahtoja nyt vk-loppuna aivan yhtähyvin kuin olisi pitänyt, mut IC:n jäähdytyskyky ei silti jäänyt epäselväksi...
Ei se nosta ahtoja enää niiin korkealle uudella coolerilla, koska viileää ahtoilmaa menee koneeseen huomattavasti enemmän. Ahtimesta loppuu tuotto, eli isompaa turboa kehiin ja äkkiä.
Siihenhän coolerin vaihto isompaan perustuu,isompi jäähdyttää enemmän joten kaasun eli tässä tapauksessa ilman tiheys pienenee=> ahdot tippuu joten pitää ruuvata lisää ahtoa eli enemmän tehoa verrattuna alkuperäiseen.Ahtimesta ei välttämättä tuotto lopu mutta wg tankoa joutuu kiristelemään
Öööh, T5 on paine ohajattu järjestelmä joka pyrkii aina tiettyy ahtopaineeseen, jos vain mahdollista saavuttaa. Adaptioita ahtoapaineen suhteen on kovin vähän tuossa järjestelmässä, eli toisin sanoen jos ei ahda kuten ennen niin silloin on tod näk ongelma jossain.
Ilmamassa tosin kasvaa samoilla painelle mutta ei järjestelmä sitä osaa ottaa huomioon.
Jos kysessä on MAFi auto niin silloin kyllä myös paineet tippuu...
#1730
500whp.net member
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Selvyyden vuoksi:
mun auto ei nostanut paineita odotetusti johtuen anturiviasta. Mainitsin aiheesta vain siksi, koska pienemmät paineet eivät myöskään nosta imulämpöjä vastaavasti ja uuden IC:n jäähdytyskyvystähän kirjoitin.

Eli tuo Viggen kirjoittama koskee trionic-Saabeja yleisesti. Myös minun autoani nyt kun anturi vika ei estä ahtojen nostoa. Eli tänään nostaa ahdot vähintään samoihin ellei jopa hieman korkeammalle kuin ennen IC:n vaihtoa. (mun auto siis trionic5, eli ilman MAF:ia)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tuon coolerin aiheuttaman painelaskun voi kompensoida siirtämällä hukkaportin kellon(saabin tapauksessa magneettiventtiilin) paineletku turbon kompuralta -> coolerin jälkeen, kaasuläpän tuntumaan. Niissä autoissa missä elektroniikka ei kompensoi sitä.
Aki Peltola #1132
Jnz
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 21:30
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jnz »

2,3T sport kirjoitti:Nyt kun saatiin yksi erä omistajille asti niin mun sit pitää taas ottaa Repon kanssa puheeksi seuraava sarja :D
Onkos jo selvinnyt koska seuraava sarja on valmiina:?: Kai noi loput jo on "plug and play" mitoilla :?:
Niin ne kai oli tarkoitus valmistaa että vanha pois ja uusi tilalle ilman hermojen menettämistä...
9-5 sedan aero -02
9000 CSE 2.3 -94
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Muistaako joku NG900/9-3:n AMW:n coolerista paljon on kokoeroa race ja "tavallisella"? Ottiko ketään tavallista?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

NG900T kirjoitti:Muistaako joku NG900/9-3:n AMW:n coolerista paljon on kokoeroa race ja "tavallisella"? Ottiko ketään tavallista?
En edes muistanut että alunperin oli suunnitteilla kahta erilaista. Otin mitä oli tarjolla.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

NG900SET -95 kirjoitti:
NG900T kirjoitti:Muistaako joku NG900/9-3:n AMW:n coolerista paljon on kokoeroa race ja "tavallisella"? Ottiko ketään tavallista?
En edes muistanut että alunperin oli suunnitteilla kahta erilaista. Otin mitä oli tarjolla.
Juuh sama täällä :roll:

Tää meillä on...

Kuva
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

KAttelin vaan noita vuodentakaisia löpinöitä:
93t sport kirjoitti:2) Mikä firma/tarjous miellyttää eniten? (EDIT)
- AMW - malli "RACE" + paineputket + muut osat, asennan itse
malli "RACE"
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Ei taida AMW:llä olla valmista jigiä muuhun kun race malliin.
Hinta erokaan ei muistaakseni ollut mikään kummonen.
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin