Muutoskatsastus
Re: Muutoskatsastus
Ja konttorilla ymmärsin niin, että päästöt menee kuitenkin auton alkuperäisten vaatimusten mukaan, eli tässä tapauksessa '88 kaasarimallin rajat ja päästömittaukset, vaikka autossa muutoksen jälkeen katti ja lambda onkin? Katti odottais tallin nurkassa pääsyä putkenjatkoks, mutta pitäis vaan saada varmuus tyhjäänkö sen vai en...
Re: Muutoskatsastus
Perusteluna pakokaasujen mittaamiseen riittänee, että näin Trafin herrat ovat ohjeensa antaneet. Lisää perusteluja pitää kysyä herroilta itseltään
Ari
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Muutoskatsastus
Trafin herrat nyt kuitenkin ovat eri mieltä:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB ... usteet.pdf
Sivu 24:
Sivu 2:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB ... usteet.pdf
Sivu 24:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/040FDCBD ... ta2007.pdfKatsastuksen arvosteluperusteet 3.0 2007, hylkäysperusteet kirjoitti: 1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle: CO>4.5% tai HC>1000 ppm
1.10.1986 ... CO>3.5% tai HC>600 ppm
Vähäpäästöinen- tai kolmitoimikatalysaattori-merkinnällä varustettu auto.
Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03.
Sivu 2:
Eli ajantasaisin katsastajan ohje kuuluu niin että vähäpäästöisen rajoituksia sovelletaan autoihin jotka on merkitty joko vähäpäästöinen (tai nykyään kolmitoimikatalysaattori)-merkinnällä.Yhteenveto arvosteluperusteiden muutoksista 2007 kirjoitti: C15 Pakokaasupäästöt:
Muokattu tekstiä seuraavasti, Vähäpäästöinen- tai kolmitoimikatalysaattori-merkinnällä varustetut autot.
Aikaisempi sanamuoto kuului, kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla varustetut autot käyttöönottoajankohdasta riippumatta
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Muutoskatsastus
Kylläpäs tästä kehkeytyi selkkaus. Ydinhomma varmaan mun kohdalla se, kun koko homma lähti tuosta muutoksesta liikkelle, että kun kanta-autossa EI ole vähäpäästöisen merkintää, ei sen tarvitse noita pykäliä täyttää, vaikka siihen katti ja lambda nyt tuleekin, eli päästörajat eivät seuraa moottoria, vaan ovat autosta riippuvaiset. Ymmärsinkö tämän oikein?
Nythän ei siis ole kysymys autossa olevan katin postamisesta, vaan siitä, tarvitseeko muutoskatsastettava auto vuosikatsastuksen päästömittaukset läpäistääkseen katin sisukset. Muutoskatsastuksessa ei ymmärtääkseni kuitenkaan päästöjä mitata?
Nyt vaikuttaisi siltä, että annan porsliinille kyytiä, ja asennan tyhjän pöntön putken väliin, ja katson kuinka käy.
Nythän ei siis ole kysymys autossa olevan katin postamisesta, vaan siitä, tarvitseeko muutoskatsastettava auto vuosikatsastuksen päästömittaukset läpäistääkseen katin sisukset. Muutoskatsastuksessa ei ymmärtääkseni kuitenkaan päästöjä mitata?
Nyt vaikuttaisi siltä, että annan porsliinille kyytiä, ja asennan tyhjän pöntön putken väliin, ja katson kuinka käy.
Re: Muutoskatsastus
Nyt se vasta myrkyn lykkäsi...
Kävin varaamassa alustan muutoskatsastusajan IMATRAN katsastuskonttorilta:
Hinta 105€
Kysyin, miten se on niin kallis? Vastaus oli, että siinä on paperihommia yms. Sanoin, että siinähän katsotaan tasan yksi lappu. Vastaus oli, että muutoskatsastukseen on varattu 40 minuuttia aikaa, siksi maksaa. Sanoin, että saappi on sitten tasan 40 minuuttia siellä hallissa eikä yhtään vähempää.
Ottaa pattiin tällainen huijaaminen!
Lisäys: Soitin Jyväskylän K1-katsastusasemalle ja tiedustelin samaa palvelua. Hinta 50,50€ Taidanpa siis katsastuttaa alustan reissun päällä Jyväskylässä.
Kävin varaamassa alustan muutoskatsastusajan IMATRAN katsastuskonttorilta:
Hinta 105€
Kysyin, miten se on niin kallis? Vastaus oli, että siinä on paperihommia yms. Sanoin, että siinähän katsotaan tasan yksi lappu. Vastaus oli, että muutoskatsastukseen on varattu 40 minuuttia aikaa, siksi maksaa. Sanoin, että saappi on sitten tasan 40 minuuttia siellä hallissa eikä yhtään vähempää.
Ottaa pattiin tällainen huijaaminen!
Lisäys: Soitin Jyväskylän K1-katsastusasemalle ja tiedustelin samaa palvelua. Hinta 50,50€ Taidanpa siis katsastuttaa alustan reissun päällä Jyväskylässä.
Viimeksi muokannut vitikka, Ke Maalis 09, 2011 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Muutoskatsastus
Onpa hinta! Melkoista rosvousta. Itse tonnariin teetätin jokunen vuos takaperin tuon saman homman tsadissa ja kustansi muistaakseni 70e. Kuvio meni näin: Auto konttorille --> nosturilla tarkasti että renkaat mahtuu kääntymään --> muutama mittaus --> vilkaisi alustasarjan papereita ja tokas ettei ymmärrä saksaa --> taulukosta muutosprosentiksi 3% ---> "Saat uuden rekisteriotteen postissa parin viikon sisällä, AKE:n järjestelmä on nurin". Aikaa muistaakseni meni jopa 15min.
#3834
Re: Muutoskatsastus
Moi, voidaanhan pakokaasuistakin kättä vääntää
Tavallinen henkilöauto on ollut 1992 alkaen vähäpäästöinen ( ottaen huomioon 1992-1996 välillä maahantuodut muuttotavara-autot ) Trafin (AKE) ohjeen mukaan autot on merkittävä vähäpäästöisiksi 1.12.1988 alkaen, jos autossa on lambda ohjattu katalysaattori ( euroopan markkinoille tarkoitetut). Vähäpäästöiseen sovelletaan sen mukaisia mittausarvoja.
Vähäpäästöisyys muuttui merkinnältään AJT/KATSA kolmitoimikatalysaattoriksi 1.1.2004 alkaen.
Lyhyesti sanottuna, jos siis on katalysaattori ja lambda-anturi, niin silloin siihen sovelletaan vähäpäästöisen arvoja. Reksteriotteessa ei välttämättä ole merkintää laitteistosta.
"Kylmään" katalysaattoriin, siis esim turbotuksen yhteydessä lisätty, riittää käytännössä pelkät kuoret, koska raja-arvot ovat niin lepsut (CO 3,5% ja HC 600ppm)
Ari
Tavallinen henkilöauto on ollut 1992 alkaen vähäpäästöinen ( ottaen huomioon 1992-1996 välillä maahantuodut muuttotavara-autot ) Trafin (AKE) ohjeen mukaan autot on merkittävä vähäpäästöisiksi 1.12.1988 alkaen, jos autossa on lambda ohjattu katalysaattori ( euroopan markkinoille tarkoitetut). Vähäpäästöiseen sovelletaan sen mukaisia mittausarvoja.
Vähäpäästöisyys muuttui merkinnältään AJT/KATSA kolmitoimikatalysaattoriksi 1.1.2004 alkaen.
Lyhyesti sanottuna, jos siis on katalysaattori ja lambda-anturi, niin silloin siihen sovelletaan vähäpäästöisen arvoja. Reksteriotteessa ei välttämättä ole merkintää laitteistosta.
"Kylmään" katalysaattoriin, siis esim turbotuksen yhteydessä lisätty, riittää käytännössä pelkät kuoret, koska raja-arvot ovat niin lepsut (CO 3,5% ja HC 600ppm)
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Muutoskatsastus
Tuo mun MY88 on varmastikkin ennen 1.12.1988 käyttöönotettu, joten tuolta osin taitaa selvitä. Mutta hyvä myös, jos todennäköisesti alittaisi arvot tyhjälläkin katalysaattorilla. Ja tuskin merkitään vähäpäästöiseksi, jos autoon yli 20 vuotta myöhemmin nuo mainitut osat lisätään?
Re: Muutoskatsastus
Saabisi päästörajathan tulevat auton mukaan, ei vaihdetun tekniikan mukaan
Ongelmaa ei ole, jos vaihdettava moottori on samanikäisestä tai uudemmasta. Mutta vanhemman moottorin laittaminen vaatiikin sitten selvittämistä, että riittääkö se täyttämään auton vaatimuksia. Tai sitten pitää olla niin vanha auto, ettei sillä ole mitään päästövaatimuksia.
Ari
Ongelmaa ei ole, jos vaihdettava moottori on samanikäisestä tai uudemmasta. Mutta vanhemman moottorin laittaminen vaatiikin sitten selvittämistä, että riittääkö se täyttämään auton vaatimuksia. Tai sitten pitää olla niin vanha auto, ettei sillä ole mitään päästövaatimuksia.
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Muutoskatsastus
Puuro ja vellit sekaisin.. Trafin ohje koskee tuontiautoina nyt suomeen rekisteröitäviä käytettyjä autoja, onneksi tosin moni katsastusmies ei mokomaa typerää ohjetta sovella. Säästyy turha vaiva lambdan/katin irti repimisestä ennen maahantuontikatsastusta sen kiertämiseksi.Sonett73 kirjoitti:Moi, voidaanhan pakokaasuistakin kättä vääntää
Tavallinen henkilöauto on ollut 1992 alkaen vähäpäästöinen ( ottaen huomioon 1992-1996 välillä maahantuodut muuttotavara-autot ) Trafin (AKE) ohjeen mukaan autot on merkittävä vähäpäästöisiksi 1.12.1988 alkaen, jos autossa on lambda ohjattu katalysaattori ( euroopan markkinoille tarkoitetut). Vähäpäästöiseen sovelletaan sen mukaisia mittausarvoja.
Vähäpäästöisyys muuttui merkinnältään AJT/KATSA kolmitoimikatalysaattoriksi 1.1.2004 alkaen.
Lyhyesti sanottuna, jos siis on katalysaattori ja lambda-anturi, niin silloin siihen sovelletaan vähäpäästöisen arvoja. Reksteriotteessa ei välttämättä ole merkintää laitteistosta.
"Kylmään" katalysaattoriin, siis esim turbotuksen yhteydessä lisätty, riittää käytännössä pelkät kuoret, koska raja-arvot ovat niin lepsut (CO 3,5% ja HC 600ppm)
Ari
Ei se auto muutu enää rekisteröinnin jälkeen yhtäkkiä vähäpäästöiseksi vaikka sinne lambdan ja/tai katin lisäisi, kuten juuri viimeisessä lauseessa sanoit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Muutoskatsastus
No huomenta
Ai miten niin puurot ja vellit sekaisin?
Minusta tuossa on selkeät ohjeet, minkä mukaan hommat pitää katsastuksessa arvostella. Se on taas ihan eri asia osaako ja tietääkö kaikki katsastusmiehet näin tehdä
Tuota madallusjousien muutoskatsastusta kysyin Kuopion A-katsastusasemalta ja hinta on 48€
Ari
Ai miten niin puurot ja vellit sekaisin?
Minusta tuossa on selkeät ohjeet, minkä mukaan hommat pitää katsastuksessa arvostella. Se on taas ihan eri asia osaako ja tietääkö kaikki katsastusmiehet näin tehdä
Tuota madallusjousien muutoskatsastusta kysyin Kuopion A-katsastusasemalta ja hinta on 48€
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Muutoskatsastus
Rautalankaa:
Tuontiauton maahantuontikatsastuksessa merkitään vähäpäästöiseksi jos lambda ja kolmitoimikatti autosta löytyy
Autoa määräaikaiskatsastaessa käytetään rekisteröintipvm mukaisia päästörajoja (jos auto ei ole erikseen vähäpäästöiseksi merkitty tai riittävän uusi eli 92->), vaikka siellä lambda ja katti sattuisikin olemaan syystä tai toisesta paikoillaan.
Katin kuorien lisääminen päästövaatimusten täyttymisen varmistukseksi ei tee autosta vähäpäästöistä eikä muuta käytönaikaisen mittauksen rajoja. Kuten ei myöskään ihan muuten vaan katin ja lambdan lisäys autoon jos sellaiset jostain syystä haluaa lisätä.
Tuontiauton maahantuontikatsastuksessa merkitään vähäpäästöiseksi jos lambda ja kolmitoimikatti autosta löytyy
Autoa määräaikaiskatsastaessa käytetään rekisteröintipvm mukaisia päästörajoja (jos auto ei ole erikseen vähäpäästöiseksi merkitty tai riittävän uusi eli 92->), vaikka siellä lambda ja katti sattuisikin olemaan syystä tai toisesta paikoillaan.
Katin kuorien lisääminen päästövaatimusten täyttymisen varmistukseksi ei tee autosta vähäpäästöistä eikä muuta käytönaikaisen mittauksen rajoja. Kuten ei myöskään ihan muuten vaan katin ja lambdan lisäys autoon jos sellaiset jostain syystä haluaa lisätä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Muutoskatsastus
"Autoa määräaikaiskatsastaessa käytetään rekisteröintipvm mukaisia päästörajoja (jos auto ei ole erikseen vähäpäästöiseksi merkitty tai riittävän uusi eli 92->), vaikka siellä lambda ja katti sattuisikin olemaan syystä tai toisesta paikoillaan. "
VÄÄRIN - tälläinen auto on määräaikaiskatsastuksessa arvioitava vähäpäästöisin arvoin. Kannattaa soittaa A-Katsastuksen tekniseen neuvontaa, jos ei muuten usko.
"Katin kuorien lisääminen päästövaatimusten täyttymisen varmistukseksi ei tee autosta vähäpäästöistä eikä muuta käytönaikaisen mittauksen rajoja. Kuten ei myöskään ihan muuten vaan katin ja lambdan lisäys autoon jos sellaiset jostain syystä haluaa lisätä."
OIKEIN - Kyse onkin siitä, että jos päästötasoltaan 15/03 turbotetaan, niin sen päästötason osoittamisen säilymiseen on kaksi vaihtoehtoa. Joko toimittaa virallisen lausunnon päästötason säilymisestä tai lisätään katalysaattori (ns. kylmä katalysaattori riittää) ja koska käytönaikaiset mittausarvot eivät muutu, niin sikispä käytännössä pelkät kuoret riittävät (valitettavasti)
Ari
VÄÄRIN - tälläinen auto on määräaikaiskatsastuksessa arvioitava vähäpäästöisin arvoin. Kannattaa soittaa A-Katsastuksen tekniseen neuvontaa, jos ei muuten usko.
"Katin kuorien lisääminen päästövaatimusten täyttymisen varmistukseksi ei tee autosta vähäpäästöistä eikä muuta käytönaikaisen mittauksen rajoja. Kuten ei myöskään ihan muuten vaan katin ja lambdan lisäys autoon jos sellaiset jostain syystä haluaa lisätä."
OIKEIN - Kyse onkin siitä, että jos päästötasoltaan 15/03 turbotetaan, niin sen päästötason osoittamisen säilymiseen on kaksi vaihtoehtoa. Joko toimittaa virallisen lausunnon päästötason säilymisestä tai lisätään katalysaattori (ns. kylmä katalysaattori riittää) ja koska käytönaikaiset mittausarvot eivät muutu, niin sikispä käytännössä pelkät kuoret riittävät (valitettavasti)
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Muutoskatsastus
En usko enkä ole kiinnostunut yhden yrityksen (A-katsastus) mielipiteestä niin paljoa että alkaisin sinne soittelemaan. Luitko lainkaan aiempia viestejä? Käy vaikka Trafin katsastusasioiden kumppanisivustolla itse ja totea sieltä muutoksien yhteenvedosta tai varsinaisista katsastuksen arvosteluperusteista asia. Ei maksa mitään.Sonett73 kirjoitti: VÄÄRIN - tälläinen auto on määräaikaiskatsastuksessa arvioitava vähäpäästöisin arvoin. Kannattaa soittaa A-Katsastuksen tekniseen neuvontaa, jos ei muuten usko.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Muutoskatsastus
Kyllä nyt joudun antamaan perikis ja myöntämään levittäneeni vanhaa tietoa. Niin on maailma vuosien aikana muuttunut ja siten myös säännöksetkin. Jcarlson on todellakin ollut koko ajan oikeassa, olisi minunkin kannattanut uskoa mitä hän viesteissään on kirjoittanut. Trafissa mielipiteet vaihtuvat sitä mukaa, kuin tulee uusia Insinöörejä!
Pyydän julkisesti anteeksi jääräpäisyyttäni ja sitä, etten tarkistanut asiaa, ennen tiedon välittämistä ! Varmistin asian Trafista
Vähäpäästöisyydestä ja kolmitoimikatalysaattorista todellakin pitää olla merkintä rekisteröintitodistuksessa, ennen kuin päästöjä arvostellaan "ankaramman" mukaan
Ari
Pyydän julkisesti anteeksi jääräpäisyyttäni ja sitä, etten tarkistanut asiaa, ennen tiedon välittämistä ! Varmistin asian Trafista
Vähäpäästöisyydestä ja kolmitoimikatalysaattorista todellakin pitää olla merkintä rekisteröintitodistuksessa, ennen kuin päästöjä arvostellaan "ankaramman" mukaan
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?