Näissä ahdinvalinnoissa tuppaa helposti iskemään vauhtisokeus. Iso ahdin mahdollisimman edullisesti ei ole ensimmäisen lähtökohta saappaan virittämisessä.Vigge kirjoitti:KKK föönin kanssa menee pakosarja täysin uusiksi.Stressfläkt kirjoitti:Koitan metsästää noita uusissa Volvoissa(S60R) käytettyä kkk k24 ahdinta, pitäs riittä melkeen 400hv.
Tämä on eri ahdin kuin vanhoissa audeissa ja dieseli mersuissa käytetty k24.
Volvon tapaan siinä on sisäänrakennettu bypassi ja wastegate.
B234 koneesta on ainaki revitty 380hv kyseisellä föönillä ellen väärin muista.
Täältä löyty kaksi kappaletta http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... did=189954
Hinnat pitäs pyöriä siinä 500e paikkeilla.
Kannattaa muistaa, että saappaaseen on turha sovitella liian isoa puhallinta hurjat maksimitehot mielessä. Esim. Glen Johanssonin 500bhp viggen todettiin taannoisessa Bilsportin vertailutestissä yllättävän heikoksi suorituskyvyltään, vaikka varttimailin loppunopeus olikin kova. Puikkomiehen ( joka muuten oli ihan työkseen autoja kilpaa-ajava kaveri ) mukaan auton tehoa oli mahdotonta hyödyntää siten, että se olisi näkynyt ajoissa. Tällä tarkoitan sitä, että jos haluaa rakentaa katukäyttöön ( tai ratakäyttöön, ei siis varttimailin kiihdytykseen ) nopean saappaan, kannattaa unohtaa nuo ämpärin kokoiset ahtimet. Kovat tehot ( 300 bhp ylöspäin ) edellyttävät myös paljon muuta, jos nimittäin meinaa, että kone pysyy nipussa eikä ole varaa rakentaa sitä joka talvi uusiksi.
Toisaalta on helvetin noloa, kun on upottanut saappaan virittämiseen 20k euroa, ja vakio näyttää tuolle kaupunkipyörityksessä perävalonsa
Tuo 18T on edelleenkin kova sana, mikäli meinaa selvitä suht pienellä budjetilla ( käy omaan pakosarjaan, valmiita softia saatavilla ). Lisäksi tuolla ( varsinkin noilla suorilla siivillä ) saadaan hyvä käytännön suorituskyky, eli suomeksi sanottuna tämä tarkoittaa sitä, että auto on nopea kadulla ja radalla. Tietenkin jos tehoa haluaa 400bhp kestävästi, kannattaa varata rahaa myös koneen ja voimansiirron toistuvaan uudelleenrakentamiseen, ja tällöin puhutaan jo ison budjetin kulkineesta, jonka pelkkä huoltaminen tulee helvetin kalliiksi.
Edelleenkin tässä pätee tuon virittämisen vanha sääntö, jonka mukaan virittämisessä voi valita mitkä tahansa kaksi seuraavista:
1. Halpa
2. Kestävä
3. Tehokas
Itse veikkaan, että klubin jäsenistä ei kovin montaa löydy, jotka haluavat oikeasti investoida uuteen pakosarjaan ja erikoisiin ahtimiin. Nuo kun edellyttävät käytännössä aina myös softan uudelleenmappausta Ruotsin puolella ( T5&T7 ). Eihän unelmissa tietenkään sinällään mitään pahaa ole. Ainahan autoon voi tietenkin vaihtaa T5:en ( tai T7:n ) tilalle vaikkapa Hestecin tai Haltecin, mutta arvatkaapa moneenko T5 ( tai T7 ) saappaaseen tuo projekti on Suomessa tehty?
Näistä kimppatilauksista vielä sen verran, että - kuten Vigge jo totesikin - noiden toteuttaminen edellyttää käytännössä porukalta sitä, että tilauksiin sitoudutaan SITOVASTI ETUKÄTEEN, eikä nousta puihin enää loppumetreillä. Jokaisen joka tällaisiin kimppatilauksiin osallistuu, kannattaa lukea tuo isolla präntätty kymmenen kertaa hitaasti ja miettiä, mitä se tarkoittaa.
Tietenkin jos käytössä on täydellinen korjaamo erikoistyökaluineen ja osaa tehdä kaikki työt itse, selviää halvemmalla. Korjaamosta on muuten hyvä löytyä monttu tai autonosturi, jotta pääsee tsekkailemaan mistä kohti sitä öljyä tällä kertaa 400bhp saappaasta tällä kertaa tippuu...
Just my 0.02.