Laakerit ja männänrenkaat?
Käytetty rengas on hieman hankala saada kulumaan sylinterin malliin kun se on jo pintakiillon ottanut siihen renkaan kulutus pintaan. Rajummalla hooni pinnalla on saanut tuota kompensoitua mutta silloin menetetään sitten renkaasta materiaalia hieman enemmän.
Kuntoa ei muuten kuin mittaamalla:
- Päittäisvälys sylinterissä
- paksuus
Tuo "jousi" voima on verrannollinen vain uuteen samanlaiseen renkaaseen.
V-M
Kuntoa ei muuten kuin mittaamalla:
- Päittäisvälys sylinterissä
- paksuus
Tuo "jousi" voima on verrannollinen vain uuteen samanlaiseen renkaaseen.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kertokaas kokeneemmat tarkemmin venttiilin varren kumien vaihdosta ja venttiilien hionnasta.
Oikea liima tulikin jo selväksi, mutta kuinka paljon pitäisi laittaa kumille? Sillai kokonaan ohuen liiman peittoon vai? Tartteeko kannen pintaa puhdistella vai riittääkö pelkästään ettei ole öljyinen tai vanhoilla kumin jämillä?
Entäs hionta? Ensin karkealla ja sitten ohuempaan päin. Minkälaista tahnaa kuuluisi olla ja onko ideaoita mistä kannattaa ostaa? Onko selkeää indikaattoria koska on hiottu riittävästi, vai onko sellainen "tuntuma"- juttu?
Meinasin ensin teettää, mutta hinta olikin sen verran huima että opettelen itse.
Oikea liima tulikin jo selväksi, mutta kuinka paljon pitäisi laittaa kumille? Sillai kokonaan ohuen liiman peittoon vai? Tartteeko kannen pintaa puhdistella vai riittääkö pelkästään ettei ole öljyinen tai vanhoilla kumin jämillä?
Entäs hionta? Ensin karkealla ja sitten ohuempaan päin. Minkälaista tahnaa kuuluisi olla ja onko ideaoita mistä kannattaa ostaa? Onko selkeää indikaattoria koska on hiottu riittävästi, vai onko sellainen "tuntuma"- juttu?
Meinasin ensin teettää, mutta hinta olikin sen verran huima että opettelen itse.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Itse hioin karkealla ensin niin kauan että pyöritellessä ei kuulunut rahinaa ja sitten pieni kevitys ja jatkaa pyöritystä tätä tein noin 3-4 kertaa. Hienolla tein samalla lailla. Kun tahnat putsaa pois niin hiomapintojen pitäisi olla kivan kiiltäviä.tema kirjoitti:
Entäs hionta? Ensin karkealla ja sitten ohuempaan päin. Minkälaista tahnaa kuuluisi olla ja onko ideaoita mistä kannattaa ostaa? Onko selkeää indikaattoria koska on hiottu riittävästi, vai onko sellainen "tuntuma"- juttu?
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Siihen kosketus pinta alueeseen kyllä tulee sellainen kapea harmaa alue, koska kosketus pinnan seetin kanssa tulee olla n.1-1.5mm leveä jonka reuna on noin 1-1.5mm lautasen reunasta... imul ja pako venal hieman erilainen riippuen tarkoituksesta. (siis näin niinku karkeesti). Jos hyvin aikoo tehä niin hakee kirjastosta autoalan koulutukseen liittyvän teoksen moottori osan jossa käydään asia tarkemmin läpi. Huomaa jos ohjuri on väljä niin tuo harmaa alue on leveämpi kuin se todellinen kosketuspinta.
Tahnaa on siis karkeaa ja hienoa, ensin karkeella ja sitten hienolla vähän pidempään kunnes kosketuspinta on tasainen. Sitten tietysti kun kaikki on hiottu niin testaus vedellä ja paineilmalla.
Venttiili kumien osalla pitää olla varovainen sen liiman kanssa ettei vahingossakaan mene ventiilin varrelle eli kuiva, puhdas ja vähän liimaa.
Mieluusti niin että siihen tiivisteen alareunaan sisälle ohut rantu ympäriinsä.
V-M
Tahnaa on siis karkeaa ja hienoa, ensin karkeella ja sitten hienolla vähän pidempään kunnes kosketuspinta on tasainen. Sitten tietysti kun kaikki on hiottu niin testaus vedellä ja paineilmalla.
Venttiili kumien osalla pitää olla varovainen sen liiman kanssa ettei vahingossakaan mene ventiilin varrelle eli kuiva, puhdas ja vähän liimaa.
Mieluusti niin että siihen tiivisteen alareunaan sisälle ohut rantu ympäriinsä.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kehäketuilla riittää vielä energiaa neuvoa vihreätä. Hyvä niin!
1. Eli ensin venttiili pois.
2. Sitten uusi kumi vähällä liimalla. Pysyvyys ei siis kauhea ongelma?
3. Hionta. Varaosaliikkeestä tahna?
4. Öljyllä testaus? Ei ole paineilmaa
5. Kasaan.
Painimet onkin jo ollut jonkin aikaa pesun alla.
1. Eli ensin venttiili pois.
2. Sitten uusi kumi vähällä liimalla. Pysyvyys ei siis kauhea ongelma?
3. Hionta. Varaosaliikkeestä tahna?
4. Öljyllä testaus? Ei ole paineilmaa

5. Kasaan.
Painimet onkin jo ollut jonkin aikaa pesun alla.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Pikkuisen korjaisin.tema kirjoitti:Kehäketuilla riittää vielä energiaa neuvoa vihreätä. Hyvä niin!
1. Eli ensin venttiili pois.
2. Sitten uusi kumi vähällä liimalla. Pysyvyys ei siis kauhea ongelma?
3. Hionta. Varaosaliikkeestä tahna?
4. Öljyllä testaus? Ei ole paineilmaa
5. Kasaan.
Painimet onkin jo ollut jonkin aikaa pesun alla.
1.
3. Tahnaa löytyy mistä putiikista vaan
4. ei öljyä, naftaa tai bensaa sitten mielummin
2. kumi vasta kun olet putsannut kaikki paikat siitä tahnasta, ja kansi on valmis eli kaikki venat ja muut hommat ensin ja sitten niputus
5.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tuon venttiilin hionnan riittävyyden voi tarkistaa myös lyijykynällä. Hiottuasi puhdista seeti ja venttiili tahnasta. Merkkaa seetiin lyijykynällä merkki 90 asteen välein ( eli neljä merkkiä eri puolille seetiä). Laita venttiili paikalleen, paina sitä peukalolla ja kierrä muutama kerta edestakaisin varttikierros. Ota venttiili pois. Jos merkit ovat hävinneet tai ainakin reilusti levineet, venttiili on pitävä.
(Jos hionta alkaa jo tuskastuttaa, tee tahnan poisto huolimattomasti. Jo alkaa lyijykynämerkit hävitä
)
(Jos hionta alkaa jo tuskastuttaa, tee tahnan poisto huolimattomasti. Jo alkaa lyijykynämerkit hävitä

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Tässä ollaan nyt kahden vaiheilla, että laitetaanko tulevaan viripannuun 100tkm ajetut orkkisrenkaat vai uudet Cofab:it... orkkisrenkaiden jousivoima suurempi ja katkosvälys reilusti uusia cofabeja pienempi.. ja viripannuhan tehdään tasan nollabudjetilla, kun valuuttatilanne on sitä että hyvä jos leipään riittää..
Edit: Ja selvyyden(?) vuoksi mainittakoon, että renkaat ovat pystylohko 2.0 turbosta paitsi öljyrenkaat uudet cofabin paketista, männät B202 koneesta, lohko B201, imusarja B212, kansi portattu B202 jne..
Edit: Ja selvyyden(?) vuoksi mainittakoon, että renkaat ovat pystylohko 2.0 turbosta paitsi öljyrenkaat uudet cofabin paketista, männät B202 koneesta, lohko B201, imusarja B212, kansi portattu B202 jne..

Viimeksi muokannut Myrkky, Ti Elo 16, 2005 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ELÄ LAITA NIITÄ COFAPPEJA! ne on muutaman tuhannen jälkee ihan rautalankaa. Vanhoissa renkaissa on se ongelma kuten aikasemmin jo kirjoitin että niitä on vaikee saada enään pitämään... mutta parempi sekin noista kahdesta vaihtoehdosta (edes vähän toivoa).
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
OK, mikrometrillä ei muuten löytynyt paksuudessa eroa renkaista kuin korkeintaan orkkisten eduksi... eli ei kai ne ihan loppu vielä ole..V-M kirjoitti:ELÄ LAITA NIITÄ COFAPPEJA! ne on muutaman tuhannen jälkee ihan rautalankaa. Vanhoissa renkaissa on se ongelma kuten aikasemmin jo kirjoitin että niitä on vaikee saada enään pitämään... mutta parempi sekin noista kahdesta vaihtoehdosta (edes vähän toivoa).
V-M
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sellanen hätä apu keino noiden vanhojen rengaiden käyttöön on että hienolla heikkapaperilla esim. 1000:lla kevyesti pyhkii sen kulutuspinnan "auki" renkuloista (jos ei ole kromirengas, sitä ei tietty saa kutitella).
nm.on se raha ollut tosi tiukalla aikanaan itelläkin, ja harrastaa on kuitenkin pitänyt
nm.on se raha ollut tosi tiukalla aikanaan itelläkin, ja harrastaa on kuitenkin pitänyt

Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Saman neuvon sain kaverilta joka noita räkkineitä viilaa osa-aikatyökseen, hänelläkään ei ollut omaa kokemusta mutta joltain arvostetulta gurulta oli kuullut.V-M kirjoitti:Sellanen hätä apu keino noiden vanhojen rengaiden käyttöön on että hienolla heikkapaperilla esim. 1000:lla kevyesti pyhkii sen kulutuspinnan "auki" renkuloista
Samainen kaveri lahjoitti renkaat, männät, lambdan, yhden B202 moottorin, Garrettin vesijäähdytetyn keskiosan sekä trim60-super kompressoriosan ahtimeen. Kiitokset Herra T.S:lle..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)