Laakerit ja männänrenkaat?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuinkas männänrenkaasta voisi päätellä sen kunnon? Nuo 0.5mm:n ylikokorenkaat vaikuttavat ainakin tosi jäykiltä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Käytetty rengas on hieman hankala saada kulumaan sylinterin malliin kun se on jo pintakiillon ottanut siihen renkaan kulutus pintaan. Rajummalla hooni pinnalla on saanut tuota kompensoitua mutta silloin menetetään sitten renkaasta materiaalia hieman enemmän.

Kuntoa ei muuten kuin mittaamalla:

- Päittäisvälys sylinterissä
- paksuus

Tuo "jousi" voima on verrannollinen vain uuteen samanlaiseen renkaaseen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Asia selvä, kiitos V-M valaisevasta informaatiosta, en huomioinut renkaan kulumista sylinterin muotoon. Eli uudet renkaat vaan kehiin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hieman päivitystä, lohko uudestaan hoonattavaksi, onnistuin löytämään siihen yhden ylikokomännän, eli nyt kaikki männät tulevat samankokoiset, eipä ole ainakaan pelkoa epäbalanssista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Kertokaas kokeneemmat tarkemmin venttiilin varren kumien vaihdosta ja venttiilien hionnasta.

Oikea liima tulikin jo selväksi, mutta kuinka paljon pitäisi laittaa kumille? Sillai kokonaan ohuen liiman peittoon vai? Tartteeko kannen pintaa puhdistella vai riittääkö pelkästään ettei ole öljyinen tai vanhoilla kumin jämillä?

Entäs hionta? Ensin karkealla ja sitten ohuempaan päin. Minkälaista tahnaa kuuluisi olla ja onko ideaoita mistä kannattaa ostaa? Onko selkeää indikaattoria koska on hiottu riittävästi, vai onko sellainen "tuntuma"- juttu?

Meinasin ensin teettää, mutta hinta olikin sen verran huima että opettelen itse.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

tema kirjoitti:
Entäs hionta? Ensin karkealla ja sitten ohuempaan päin. Minkälaista tahnaa kuuluisi olla ja onko ideaoita mistä kannattaa ostaa? Onko selkeää indikaattoria koska on hiottu riittävästi, vai onko sellainen "tuntuma"- juttu?
Itse hioin karkealla ensin niin kauan että pyöritellessä ei kuulunut rahinaa ja sitten pieni kevitys ja jatkaa pyöritystä tätä tein noin 3-4 kertaa. Hienolla tein samalla lailla. Kun tahnat putsaa pois niin hiomapintojen pitäisi olla kivan kiiltäviä.
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Siihen kosketus pinta alueeseen kyllä tulee sellainen kapea harmaa alue, koska kosketus pinnan seetin kanssa tulee olla n.1-1.5mm leveä jonka reuna on noin 1-1.5mm lautasen reunasta... imul ja pako venal hieman erilainen riippuen tarkoituksesta. (siis näin niinku karkeesti). Jos hyvin aikoo tehä niin hakee kirjastosta autoalan koulutukseen liittyvän teoksen moottori osan jossa käydään asia tarkemmin läpi. Huomaa jos ohjuri on väljä niin tuo harmaa alue on leveämpi kuin se todellinen kosketuspinta.

Tahnaa on siis karkeaa ja hienoa, ensin karkeella ja sitten hienolla vähän pidempään kunnes kosketuspinta on tasainen. Sitten tietysti kun kaikki on hiottu niin testaus vedellä ja paineilmalla.

Venttiili kumien osalla pitää olla varovainen sen liiman kanssa ettei vahingossakaan mene ventiilin varrelle eli kuiva, puhdas ja vähän liimaa.

Mieluusti niin että siihen tiivisteen alareunaan sisälle ohut rantu ympäriinsä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Kehäketuilla riittää vielä energiaa neuvoa vihreätä. Hyvä niin!

1. Eli ensin venttiili pois.
2. Sitten uusi kumi vähällä liimalla. Pysyvyys ei siis kauhea ongelma?
3. Hionta. Varaosaliikkeestä tahna?
4. Öljyllä testaus? Ei ole paineilmaa :(
5. Kasaan.

Painimet onkin jo ollut jonkin aikaa pesun alla.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

tema kirjoitti:Kehäketuilla riittää vielä energiaa neuvoa vihreätä. Hyvä niin!

1. Eli ensin venttiili pois.
2. Sitten uusi kumi vähällä liimalla. Pysyvyys ei siis kauhea ongelma?
3. Hionta. Varaosaliikkeestä tahna?
4. Öljyllä testaus? Ei ole paineilmaa :(
5. Kasaan.

Painimet onkin jo ollut jonkin aikaa pesun alla.
Pikkuisen korjaisin.

1.
3. Tahnaa löytyy mistä putiikista vaan
4. ei öljyä, naftaa tai bensaa sitten mielummin
2. kumi vasta kun olet putsannut kaikki paikat siitä tahnasta, ja kansi on valmis eli kaikki venat ja muut hommat ensin ja sitten niputus
5.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Tuon venttiilin hionnan riittävyyden voi tarkistaa myös lyijykynällä. Hiottuasi puhdista seeti ja venttiili tahnasta. Merkkaa seetiin lyijykynällä merkki 90 asteen välein ( eli neljä merkkiä eri puolille seetiä). Laita venttiili paikalleen, paina sitä peukalolla ja kierrä muutama kerta edestakaisin varttikierros. Ota venttiili pois. Jos merkit ovat hävinneet tai ainakin reilusti levineet, venttiili on pitävä.
(Jos hionta alkaa jo tuskastuttaa, tee tahnan poisto huolimattomasti. Jo alkaa lyijykynämerkit hävitä :roll: )
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tässä ollaan nyt kahden vaiheilla, että laitetaanko tulevaan viripannuun 100tkm ajetut orkkisrenkaat vai uudet Cofab:it... orkkisrenkaiden jousivoima suurempi ja katkosvälys reilusti uusia cofabeja pienempi.. ja viripannuhan tehdään tasan nollabudjetilla, kun valuuttatilanne on sitä että hyvä jos leipään riittää..


Edit: Ja selvyyden(?) vuoksi mainittakoon, että renkaat ovat pystylohko 2.0 turbosta paitsi öljyrenkaat uudet cofabin paketista, männät B202 koneesta, lohko B201, imusarja B212, kansi portattu B202 jne.. :lol:
Viimeksi muokannut Myrkky, Ti Elo 16, 2005 00:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ELÄ LAITA NIITÄ COFAPPEJA! ne on muutaman tuhannen jälkee ihan rautalankaa. Vanhoissa renkaissa on se ongelma kuten aikasemmin jo kirjoitin että niitä on vaikee saada enään pitämään... mutta parempi sekin noista kahdesta vaihtoehdosta (edes vähän toivoa).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

V-M kirjoitti:ELÄ LAITA NIITÄ COFAPPEJA! ne on muutaman tuhannen jälkee ihan rautalankaa. Vanhoissa renkaissa on se ongelma kuten aikasemmin jo kirjoitin että niitä on vaikee saada enään pitämään... mutta parempi sekin noista kahdesta vaihtoehdosta (edes vähän toivoa).

V-M
OK, mikrometrillä ei muuten löytynyt paksuudessa eroa renkaista kuin korkeintaan orkkisten eduksi... eli ei kai ne ihan loppu vielä ole..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sellanen hätä apu keino noiden vanhojen rengaiden käyttöön on että hienolla heikkapaperilla esim. 1000:lla kevyesti pyhkii sen kulutuspinnan "auki" renkuloista (jos ei ole kromirengas, sitä ei tietty saa kutitella).

nm.on se raha ollut tosi tiukalla aikanaan itelläkin, ja harrastaa on kuitenkin pitänyt :wink:
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

V-M kirjoitti:Sellanen hätä apu keino noiden vanhojen rengaiden käyttöön on että hienolla heikkapaperilla esim. 1000:lla kevyesti pyhkii sen kulutuspinnan "auki" renkuloista
Saman neuvon sain kaverilta joka noita räkkineitä viilaa osa-aikatyökseen, hänelläkään ei ollut omaa kokemusta mutta joltain arvostetulta gurulta oli kuullut.

Samainen kaveri lahjoitti renkaat, männät, lambdan, yhden B202 moottorin, Garrettin vesijäähdytetyn keskiosan sekä trim60-super kompressoriosan ahtimeen. Kiitokset Herra T.S:lle..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin