Lastu 9000:een

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Olisikohan magneettiventtiili rikki?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Käy ensin ajamassa magneettivenan topseli paikallaan ja sitten niin että töpseli on irti. Jos töpseli irti ajettaessa ei ahdoissa ole mitään eroa tilanteeseen jossa töpseli on paikallaan niin APC ei silloin luultavasti toimi. Jos taas jotain elon merkkejä näkyy kun töpseli on kiinni,siis ahtaa edes hitusen enemmän niin silloin APC luultavasti toimii. Itselläni sekosi alkukesästä boxi kun käytin hukkaportin letkussa ns. ohivuotoventtiiliä jolla kokeilin nostaa ahtoja...Ei enää ahtanut kuin 0.4baria APC:n kanssa ja töpseli irti ajettaessa vain vajaata 0.3baria. Säädin sitten perus paineet uudestaan ja alkoi toimia jotenkin. Kannattaa sunki kokeilla säätää peruspaineet ja trionicissa pitää muistaakseni vielä säätää ns. maksimi paineetkin mutten tiedä miten, voi olla että pitää käydä resetoimassa ECU.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

hmm.. Ero ei kyllä ole mitenkään järin suuri jos semmosta on edes olemassa. :roll: Vaikutti yhtä nuhaselta oli kiinni tai ei. :cry:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

No niin.Soitin yhelle tutulle ja sovittiin että n.2 viikon päästä vien auton yhteen firmaan ja katotaa siellä että mitä ne pystyy tekemään.Niillä on penkki ja muut vehkeet joilla säätää.
Ja kysymys kuuluu että paljonkos tommosesta koneesta pystyy nostaan ahtopaineita ettei kone kilahda??Vakiot on kuulemma 0.45bar ja nyt ne on pudonnu sinne 0.3bar. Suunniteltiin jotain 0.6-0.7bar..... :roll:
Vikahan vois olla myös hukkaportin suunnalla??Vai olenkos hakoteillä? Mitä huolto toimenpiteitä hukkaportille voi tehä?
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Siis kylläkait sen 2.3t:n pitäs ihan vakiona ahtaa suunnilleen sitä 0.7baria! Kun otat töpselin irti magneettiventtiililtä eli APC:pois käytöstä niin sitten pitäs ahtaa tuota n.0.45baria!
Kokeile liikutella kädellä hukkaportin takoa niin paljon kuin se liikku,niin että hukkaportin läppä varmasti aukeaa ja menee kiinni. Jos hukkaportti tai hukkaportin kello esim ruosteen/lian takia jumii niin voi olla ettei se mene kunnolla kiinni eli siis vuotaa koko ajan vähän ja siksi paineet ei nouse!
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

No niin on sitte kamat tilattu, Maptunin fredrik lupas pistää jo tänää tuleen, eli hyvällä tuurilla ois ensviikolla täällä 8) . Eli paketti pitää sisällään steg1 sohvatun chpin, magneettiventtiilin letkuineen.

Järkeehän tässä ei varmaan oo kun tolla vakio 170 hv:lläkin kerkiää hyvin.. No hullutusta voi sitten jatkaa kun steg 1 > steg 3 sohva ei maksa ku 500 SEK... :wink:

Joku vois pistää vähän vinkkejä miten se magneettiventtiilin asentaminen ja chipin vaihto käy helpoiten. Ettei tuu tehtyä mitää kädetyksiä.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Milli kirjoitti:hmm.. Ero ei kyllä ole mitenkään järin suuri jos semmosta on edes olemassa. :roll: Vaikutti yhtä nuhaselta oli kiinni tai ei. :cry:
Länsiautossa tsekkasivat auton aivan perin pohjin. Melkein kaikki mahdollinen käytiin läpi. Trionicin komponentit, bensanpaineet jne. Koska vikaa ei löytynyt, eikä "check engine" -valo pala, on mulla vielä pari asiaa kokeiltavana:

-sylinterien puristukset
-moottorin ja imusarjan maadoitukset.

Saa nähdä, mitä noista saa irti 8O
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

hmm.. Maptunin Fredrik sano kun tilasin lastun että mun koneesa on vakio ahdot n. 0.45baria!!? :roll: En sitte tiiä..Koska matalapaineturbossa 0n kuulema vakio ahdot 0.3baria.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Joo voi olla ihan mahollista että ne vakio ahdot on 0.45bar...En uskalla inttää vastaan jos sulle on sieltä niin kerrottu! Jokos se muuten toimii? Kokeilitko että se hukkaportti ei jää auki?
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Kysyin vielä Procar servicen Rikulta ni se katto jostain kirjasta ni peruspaineet 0.45bar ja max oli jossai 1.0bar huiteilla.. Ei toimi!!!Kävin makaan auton alla justiin äskön ja työntelin sitä tankoa siel ees takasin.Mites sitä ruuvataan pari kierrosta?Aukasin jo sen mutterin muttei se inahtanutkaan? hmm. :roll: Kyllä kait se muuten toimi ihan hyvin ainaskin liikkuvuuden suhteen..
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Milli kirjoitti:hmm.. Maptunin Fredrik sano kun tilasin lastun että mun koneesa on vakio ahdot n. 0.45baria!!? :roll: En sitte tiiä..Koska matalapaineturbossa 0n kuulema vakio ahdot 0.3baria.
http://www.saab9000.com/procedures/exha ... stadj.html tuolla on aika hyvin juttua tuosta basic boost asiasta. Pitääköhän munkin sittä jotenki säätää sitten kun nyt se on matalapaine turbo ja sen maptun paketin jälkeen ei varmaankaan ole.. :D
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Joo siis peruspaineet voi ollakkin sen 0.45baria, eli kun otat töpseli irti magneettiventtiililtä,eli APC ei ole käytössä niin ahtaa sitä 0.45:ttä mutta kun töpseli on paikallaan ja APC(automatic pressure control) ohjaa paineita niin pitäisi ahtaa silloin enemmän, mallista riippuen n.0.7-0.8baria!! Perupaineet säädetään oikeiksi siten että APC:töpseli revitään irti ja käydään ajamassa/vedättelemässä 3 tai 4 vaihteella ja katsotaan mihin paineet nousee. Riippuu hieman saabista mitä nuo peruspaineet pitäisi olla muuta yleensä jotain 0.3-0.5barin välillä. Kun sitten laitat töpselin kiinni niin APC säätää sitten niitä paineita sen perus paineen mukaan. Tärkeää tai jopa välttämätöntä olis että autossa ois ahto mittari josta näkee tarkasti lukemat ihan numeroina eikä vain asteikkona niinkuin saban vakio mittarissa. Jos paineet on liian alhaiset niin irroita hukkaportinkellon tanko hukkiksen läpästä ottamalla kiinnike haka irti ja pyörittämällä tankoa lyhemmäksi (siinä on kierteet). Sitten tanko kiinni ja APC:n töpseli paikalleen ja testaamaan.... Jos ahtaa kunnolla niin ei ku hanaa ja sitte sitä viri osaa paikalleen ja enemmän hanaa :lol:
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

No niin.. Kävin ryömiin taas auton alla rappaamassa sitä tankoa.On se pikkasen ahdas väli. :oops: En vaan keksiny vielä että miten saan se hakasen pois?? :roll: Kun ei kädet meinaa mahtua sinne väliin.
Maptunilta sanovat että rullaa 2 kierrosta.Tietäs vaan mitä tuo kone kestää ennen kilahtamista?Kuulin että 1.0-1.1baria on liikaa??
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tässä vielä vinkkiä Trionic 5:lla varustettujen Saabien tukkoisuusongelmaan. Kyseinen juttu on poimittu NG900:n WIS -ohjelmasta:

"Turbo painekoestus

Jos esiintyy valituksia heikosta ahtopaineesta tai moottorin voimattomuudesta ja "tahmeudesta", syynä saattaa joissakin tapauksissa olla vuoto ahdinjärjestelmän painepuolella.

Tämä huoltotiedote selostaa menetelmät ahdinjärjestelmän tiiviyden tarkastamiseksi tekemällä painekoe 1 barin paineella ja sen jälkeisellä silmämääräisellä tarkastuksella vuotojen varalta.

Ensin selostetaan menetelmä. Sen jälkeen annetaan vihjeitä myös imuputkiston ja ohivirtausventtiilin tarkastamiseksi."

Meikäläisen auto ei ole enää tukkoinen :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kyllä siellä vakiona paineet on noin 1bar luokkaa. Ainakin 2.3T löytyy 1.0bar vakio paineet. peruspaineet on sitten asia erikseen(niitä en tiedä) Tällä hetkellä omassa paineista ei ole tarkkaa tietoa muuta kun, että mittari hipoo punasen oikeaa reunaa :lol:

Luulisi täten että kilon kestää helposti :wink:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin