Paljonko lähtisi tehoa??

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Hane_81 kirjoitti:
SonmH kirjoitti:Ne "muut" palikat lähinnä kiinnostaa. Ja voihan sen trionicin vaihtaa myös?
suuttimet, putkisto, softa, riittävä ilmansaanti jne jne. Vaihettavaa riittää mikäli isoista tehoista haaveilee.
männät (mielellään myös veivit), nokat,pakosarja, kansi, cooleri. PA pumppu, letkut, kytkin, loota jne jne. Tämä siis noin 500hp spekkiin, jos sillä haluaa ajaa ja niin että se kestää pidempään kun yhden dynovedon.
#1730
500whp.net member
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Vigge kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti: Edit, lisätään vielä että turbokonetta viritetään ihan samalla tavalla kuin vapaastihengittävääkin(poislukien puristuksen nosto). Enempi virtausta= parempi. ;)
näinhän se menee, mutta tuo T7 on niin krattu systeemi, jos virtausvastus muuttuu (VE paranee). Siinä leikissä käypi usein niin että "ilmamassaleikkuri" puuttuu peliin tulos on hyvässä lykyssä huonompi kuin lähtökohta.
Juu jotain semmostahan taisin kirjottaakki. Tuntuu vain kummalta kun kaikki pitää turbokoneita ja varsinki saabin koneita jotenki erilaisena kuin perinteiset mäntämoottorit. Samoja vehkeitä nämä on ja samat perusasiat pätee niin ruohonleikkurin moottoriin kuin 300hp trionik-turbo-hirviöön. :)
Aki Peltola #1132
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

siis attelin vaan... tottakai on tiedossa kaikki ymbärillä olevat osat...mutta onko kellään kokemusta??
minkälaista tulosta saatu aikaan... ja onko jotain tietoa antaa++??
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Se olisi varmaan syytä ensin selivttää mitä hakee?
Pelkkä huipputehon arvo kun ei pitkälle riitä. Esim jos otat kaksi 400hp autoa voivat ne olla täysin erilaisia luonteeltaan, ajettavuudeltaan jne jne, riippuen siitä mitä on haettu ja millä palikoilla.
esmes toisen vääntökäyrä voipi olla tasainen 450Nm 3000rpm -->6300rpm, jolloin se puskee 400hp @6300. Toinen vopi olla sitten täysin kuollut 4000rpm asti ja tuottaa 400hp esmes välillä 5000-6500.
Tähän samaan asiaan pohjautuu myös lause "on olemassa 300hp autoja ja 300hp autoja, erona se että toinen näyttää toisella takavaloja."

Onhan noita T7 autoja suomessakin penkitetty 350-470hp välille.
#1730
500whp.net member
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Juu ja varsinkin ajettavuus on ihan toista maata kunnolla viritetyllä koneella, just tuosta vääntökäyrästä johtuen. Siksi peräänkuulutan sitä että laitetaan se peruskone ensin virtaamaan kunnolla, sitten vasta aletaan nostamaan ahtoja(paremmalla ahtimella), jos on vielä tarvis.

Esim. Viggen tapauksesta nähdään että yli 1bar ei ole syytä mennä alle 300hp jos palikat on kunnossa. Silloin auto on miellyttävä ajaa eikä tee hirmuisia vääntöpiikkejä.

Eli laittele pikkusen tavotteita ja budjettia niin arvioidaan tarkemmin.

Edit: tuon t7 koneen tapauksessa konetta ei ole ihan heti syytä avata paremman virtauksen toivossa, lähinnä ahtimen ja sen ympärillä olevien putkien päivityksellä virtaus kohdalleen. Sitten nokka-akselit vaihtamalla päästään kyllä jo hemmetin pitkälle tehoissa.
Aki Peltola #1132
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Koko viritys projekti on vasta harkinta/suunnittelu vaiheilla.
Täytyy ensin vähän kartoittaa noita hintoja osista ja teetettävistä töistä.
Budjetista ei vielä mitään hajua. mutta kyllä siihen useampi tuhat tulee
menemään. kesä autoksihan tuo jäisi... :wink:


Autona on -99 9-3 t5 lpt maptun stage 3
ja väliaikaisesti vaparin laatikko pienemmällä perävälityksellä.
oli halvempi kun turbon. alkuperäisestä laatikosta meni tasauspyörästö.
Onko muuten tietoa muiden merkkien laatikoista mitkä
sopisivat "suoraan". onko esim. opelilla jotaikin laatikoita?

Tavoitteina voisi olla 350-400hp ja ahtimen ollessa täysin hereillä 4000
kohdilla. Ja se olisi parempi että tasainen tehokäyrä ettei mitään hetkellisiä piikkejä. Käyttö tarkoitus tulisi olemaan leikkimielinen kiihdyttely nopeusrajoitusten sallimissa rajoissa... :twisted: :twisted:
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

SonmH kirjoitti:
Tavoitteina voisi olla 350-400hp ja ahtimen ollessa täysin hereillä 4000
kohdilla. Ja se olisi parempi että tasainen tehokäyrä ettei mitään hetkellisiä piikkejä. Käyttö tarkoitus tulisi olemaan leikkimielinen kiihdyttely nopeusrajoitusten sallimissa rajoissa... :twisted: :twisted:
meinaat varmaan tasainen vääntökäyrä?
#1730
500whp.net member
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

meinaat varmaan tasainen vääntökäyrä?
joo vääntökäyrää

Mites on ton trionicin laita? eikö noi viripajat tee ihan yksilöllisiä ohjelmia
tarvittaessa?
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

SonmH kirjoitti:
meinaat varmaan tasainen vääntökäyrä?
joo vääntökäyrää

Mites on ton trionicin laita? eikö noi viripajat tee ihan yksilöllisiä ohjelmia
tarvittaessa?
Tekee juu !
Ja varmaan jos tollaset tehot on tavoitteena niin se vaatii jo sen yksilöllisen softan..
Vastaa Viestiin