TD04HL-18T tai 19T

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Yksi mahdollisuus on myös holset hx25 ja he221 mallit.
Niitä voi suomen turbopajoista saada ja hx25 on aika huokean hintainen.
Pakopesiä on aina #8 asti t25 laipalla ja sisäisellä portilla.
Tuo on mhi:n kans yhteistyössä tehty malli ja ainaki pakopesät sopii suoraan td04hl malleihin noissa.
Että vois sanoa että mitsun td04 holstin leimoilla.
Tuo he221 on sitten arvokkaampi kapistus mutta sillä on opelin 2l bensakoneesta suomessa 400hv revitty. Syy kalleuteen on billett siipi.
En tosin tiedä mikä on suurin kompurasiipi mitä siihen hx25 saa, että löytyykö luokkaa 19t hyllystä.
Ainaki olis katu-uskottava Holset.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja f-19 »

JouniCSE kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Näin muuten taisikin olla, tosin muistan myös hämärästi jotain että tuo mitta oli vasta syvemmällä nielussa ettei asia ollutkaan ihan niin yksioikoinen. Mutta ei kyllä tuollaista pinta-alaa mahdu juuri muualla olemaan kuin heti laipassa.
En tiä onko faktaa mutta tämmöinen selitys tuntuu olevan aika yleinen:

"Mitsubishi does not seem to use seperate designations for different size turbine wheels, other than the TD04, TD04H, TE04, TD05H, etc., designation. The "6cm2" in the model name is similar to the A/R ratio used by other manufacturers. The "A" in an A/R ratio is the cross-sectional area of the smallest intake passage in the turbine housing before the passage spreads around the circumferential volute that leads to the turbine wheel. The "R" in the ratio is the distance from the center of the "A" to the center of the turbine wheel. The MHI "6cm2" designation is just the "A" in the A/R ratio, that is, it is just the cross-sectional area.
Tälläistä tosiaan vähän juuri muistelinkin. Eli inletin laippa ei määrää virtaavuutta.

Vähän takaisin alkuperäiseen kysymykseen; tässä tapauksessa kannattaa ehkä nyt tosiaan katsella sellainen turbo mikä täyttää speksit tehovaatimusten suhteen ja ostaa sellainen. Sitten tekee sen "hurjan määrä työtä" että saa sovitettua ne kaikki hankalat putket ja letkut koneen ja turbon välille ja vaihtaa jopa pakosarja, hui! Vanhasta tonnarista T3 laipalla oleva sarja niin ahdinvalikoima laajenee kai...

Jos moinen tuntuu liian työläältä niin sitten pitää vaan etsiä se suurin bolt-on ahdin, olkoon sellainen vaikka TD04-15T #6 pakopesällä ja olla tyytyväinen siihen.

EDIT: näin näytit tehneenkin :)

Mutta jos oikeasti haluaa virittää niin sitten kannattaa ottaa Japson ja Hookin kommenteista vaarin ja unohtaa bolt-on virit ja helpot tiet onneen...
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

f-19 kirjoitti: Tälläistä tosiaan vähän juuri muistelinkin. Eli inletin laippa ei määrää virtaavuutta.

Vähän takaisin alkuperäiseen kysymykseen; tässä tapauksessa kannattaa ehkä nyt tosiaan katsella sellainen turbo mikä täyttää speksit tehovaatimusten suhteen ja ostaa sellainen. Sitten tekee sen "hurjan määrä työtä" että saa sovitettua ne kaikki hankalat putket ja letkut koneen ja turbon välille ja vaihtaa jopa pakosarja, hui! Vanhasta tonnarista T3 laipalla oleva sarja niin ahdinvalikoima laajenee kai...

Jos moinen tuntuu liian työläältä niin sitten pitää vaan etsiä se suurin bolt-on ahdin, olkoon sellainen vaikka TD04-15T #6 pakopesällä ja olla tyytyväinen siihen.

EDIT: näin näytit tehneenkin :)

Mutta jos oikeasti haluaa virittää niin sitten kannattaa ottaa Japson ja Hookin kommenteista vaarin ja unohtaa bolt-on virit ja helpot tiet onneen...
Niin, ehkä oli vikaa minunkin aloituksessa, mutta tarkoitus ei todellakaan ole ottaa 400 hp irti koneesta tms. Nykyiset Stage3+ tehot vakio T25:lla riittävät vallan mainiosti, mutta kestävyyttä/luotettavuutta täytyisi saada bolt-on tai lähes bolt-on muodossa lisää. Eli paketti, joka kestää polkea maksimeita lähes miten ja missä vaan.

Pidemmän aikaa harrastaneet tietysti naureskelevat tällaisille "virityksille", jonka toisaalta kyllä ymmärrän. Samaa teen minäkin omalla erikoisosaamisalueellani, joka ei valitettavasti ole autojen virittäminen. :D

Hyväkuntoinen TD04HL-15T #6 pakopesällä siis riittäisi vallan mainiosti, mutta näyttävät pirulaiset olevan kiven alla. Ilmeisesti suuttimien vaihdolla (vähän marginaalia, ettei vedä ylhäällä laihalle) ja pienellä softamuutoksella pääsisin aika hyvin tavoitteeseeni.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mites olisi sitten jo paikallaolevan remppaus?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

Suppari kirjoitti:Mites olisi sitten jo paikallaolevan remppaus?
No se olisi tietty yksi vaihtoehto, mutta toisaalta tuosta T25 herneestä on vaan lukenut niin paljon huonoa, että sen puolesta 15T Mitsu houkuttelisi enemmän. Katsotaan nyt, jos jostain löytyisi sopiva käytetty 15T.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Ilkka R kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Mites olisi sitten jo paikallaolevan remppaus?
No se olisi tietty yksi vaihtoehto, mutta toisaalta tuosta T25 herneestä on vaan lukenut niin paljon huonoa, että sen puolesta 15T Mitsu houkuttelisi enemmän. Katsotaan nyt, jos jostain löytyisi sopiva käytetty 15T.
Ebaysta esim löytyy:

http://tinyurl.com/ces58p

Huomaa pienellä painettu että mahdollisuus 18T/19T upgradeen.

Itse ostasin kyllä vain uuden tai tuollaisen rempatun ahtimen. Sillä sitä luotettavuutta saa. Käytetyn kunnostus maksaa turbohuollossa helposti 400e.
Viimeksi muokannut Jope, Ma Helmi 23, 2009 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: tinyurlitin ku en jaksanut skrollata sivuttain
Ilkka R
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 12:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Ilkka R »

JouniCSE kirjoitti:
Ilkka R kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Mites olisi sitten jo paikallaolevan remppaus?
No se olisi tietty yksi vaihtoehto, mutta toisaalta tuosta T25 herneestä on vaan lukenut niin paljon huonoa, että sen puolesta 15T Mitsu houkuttelisi enemmän. Katsotaan nyt, jos jostain löytyisi sopiva käytetty 15T.
Ebaysta esim löytyy:

Huomaa pienellä painettu että mahdollisuus 18T/19T upgradeen.

Itse ostasin kyllä vain uuden tai tuollaisen rempatun ahtimen. Sillä sitä luotettavuutta saa. Käytetyn kunnostus maksaa turbohuollossa helposti 400e.
Tuo taitaa olla vaan #5 malli, eli 9-3/9-5, ei 9000 Aeron #6.

#5: Part No. 9172180, Mfg. No. 49189-01800
#6: Part No. 9149634, Mfg. No. 49189-01700
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Käytetyn remppaa itse laakerisarjan ja jos hifistellä haluaa niin tasapainoitus.Tämä siis edellyttää että ahdinta ei ole ajettu ihan loppuun.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Ilkka R kirjoitti: Tuo taitaa olla vaan #5 malli, eli 9-3/9-5, ei 9000 Aeron #6.

#5: Part No. 9172180, Mfg. No. 49189-01800
#6: Part No. 9149634, Mfg. No. 49189-01700
Joka riittää mainiosti haluammallesi tehoille. onko #5 vai #6 niin lähinnä merkitystä kun viimesiä
tehoja tiristellään isommalla kompuralla, ja sillon liikutaan reippaaasti päälle 300 pollen lukemissa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Nyt iski ohraleipä... tuossa vaimon tulevaan käyttöautoon vaihdettiin onnettoman Garrettin tilalle Mitsu. Tilasin Elkpartsin kautta ja se toimitettiin TNT:llä suoraan PCS:lle asennukseen auton ollessa siellä muutenkin työn alla. Nyt kurkkasin viikonloppuna ensimmäisen kerran ajatuksella pellin alle ja hitto, siellähän köllöttää 19T kompuralla oleva ahdin. Mittasin ja kuvasin imupuolen ja ei se vakio missään tapauksessa ole. Mielestäni sinne piti tulla vakiohyrrä(sellaisen tilasin), kun ei tuota kuitenkaan ruuvailla, siihen on ihan eri peli varattuna. Nyt kiinnostaakin, minkälaista 19T kokonaisuutta Speedparts tarjoaa? Onko se kummalla pakopesällä 5# vai 6# ja onko siellä leikkaamattomat vai leikatut siivet? Jossain on nyt joku erehtynyt laatikosta, todennäköisesti SP:n päässä. PCS on asentanut sinne saapuneen hyrrän, joka oletettavasti tuli kuitenkin 15T:n lootassa ja koodi täsmäsi vakioahtimeen. Eikö mustalla tussilla kirjoitettu 19T Låg nos herättänyt yhtään ihmetystä puhuttaessa vakioahtimesta? No, huomenna saan Rikun kiinni ja pääsen esittämään pari kysymystä aiheesta. Mutta jos jollakulla on tietoa tuosta SP:n ahtimen kokoonpanosta, niin kertoisi. Pakopuolen pääsisi kurkkaamaan jos olisi mahdollisuus irrottaa DP, mutta nyt ei ole nosturipaikkaa/monttua helposti saatavilla. Pakopesän koko taitaa löytyä ahtimen sisäpuolelta merkattuna, mutta nuo siivet voisi saada kurkattua jossain vaiheessa. Jos ovat leikatut, niin pois joutaa, ei leikatuilla tee vakiovehkeessä mitään. Mutta toivottavasti saan vähän lisätietoa huomenna, muuten alkaa "syyllisen" metsästys :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tämänpäiväinen tietojenkalastelu tuotti seuraavan tuloksen. Speedpartsin Peter sanoo ahtimen olevan sarjanumeron perusteella ihan vakio, joku on vaan erehtynyt tussin kanssa :lol:. Ja kun tarkemmin katselee ottamiani kuvia imupuolesta, niin ehkä se nyt voi olla vakio. En mitään viimesen päälle tarkkaa mittausta ole pystynyt tekemään, niin kai se on luotettava tuohon tietoon. Jos papereissa sanotaan tuon sarjanumeron kohdalla, että vakio, niin kai se on sitten vakio. Minua ei haittaisi yhtään, jos se todellakin on vakio :D. Ehkä joskus pääsee testaamaan missä ahdot nousee ja jopa kurkkaamaan sinne pakopuolelle.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jaulis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Marras 01, 2008 11:05

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

Olen kans tilannut oman mitsuni tuolta. Mulla oli kirjoitettu varanvuoksi tussilla 17T siihen...

Kiusallaan yrittävät harhauttaa meitä... :lol:
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: TD04HL-18T tai 19T

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No just joo :lol:, ihan selkeetä kusetusmeininkiä :lol:, mutta vielä 17T :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin