Yli asteikon ;-) & sytkäkasetti

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Marko A kirjoitti:Jaa-a, oon näköjään melko negatiivinen spede kun noita omia kommenttejani lukee. :oops: No, jokatapauksessa, Milli vaihdappa seuraavana turbo.
Joko MHI TD04 HL15T-6cm2 tai jos tosi isot tehot mielessä (yli280) niin sitten TD04 HL18-7cm2. Löytyy ruotsista mielin määrin, Saabeista ja volvoista. Hinnat edullisia suomen hintatasoon nähden.
Löyn vaikka vetoa että pelkän ahtimen vaihto tuo sen 20hp lisää aika varmasti.
Sorry Marko että ehtimiseen lainailen tekstiäsi :D
Jos aihe kiinnostaa ni infoan vaan, että ollaan Millin kanssa jo ikäänkuin sovittu (toisen topicin alla) tehovertailusta. Mulla on SP:n 3.softa ja Mitsun "raskaan teollisuuden"-valmiste vakiopakopesällä(vissiin sit se 6cm2). Heti kun Ruåtsin Slowparts saa toimitettua mulle pitävämmän kytkimen niin suuntaan dynoa kohti. Tulokset löytyvät foorumista kun testi on tehty :D
Milli sai vähän takaiskua odotuksiensa suhteen ja mä testaan pian kuinka paikkansa pitäviä ovat Speedpatsin teholupaukset 8O
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Joko MHI TD04 HL15T-6cm2 tai jos tosi isot tehot mielessä (yli280) niin sitten TD04 HL18-7cm2. Löytyy ruotsista mielin määrin,
Tietäisitköhän vielä mistä päin Ruotsia kannattaisi kysellä? Tai jos joku muu tietää..
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Milli kirjoitti:
Joko MHI TD04 HL15T-6cm2 tai jos tosi isot tehot mielessä (yli280) niin sitten TD04 HL18-7cm2. Löytyy ruotsista mielin määrin,
Tietäisitköhän vielä mistä päin Ruotsia kannattaisi kysellä? Tai jos joku muu tietää..
Ruotsissa SL-Turbo tekee Mitsuun T18-pakopuolen ja multa saat itse "hyrrän" asevelihintaan, hyvin kohdeltu/jäähdytelty :D
Mä oon jo vähän tiedustellut Garrettin "viive-malleja" itselleni:D

Edit: taitaakin olla kompressori-puoli minkä vaihtavat avarampaan.
Linkki: http://www.slturbo.com/prod_turbo_uppgrad.htm
Viimeksi muokannut 2,3T sport, Ma Syys 15, 2003 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tietäisitköhän vielä mistä päin Ruotsia kannattaisi kysellä? Tai jos joku muu tietää..
www. blocket.se

Tuolta kun pari viikkoa zuumailet, niin varmaan tulee vastaan
ja vähän mistäpäin ruotsia sattuu :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Täällähän nopea palvelu on! :lol: Pään kääntää niin vastaukset komeilee jo ruudussa. :D
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Onko Marko A:lla kokemuksia ahtimien muutostöistä? Lukisin mieluusti pari varoituksen sanaa näin etukäteen :D
Tutuksi tullutta kantapäänkautta harjoittelumenetelmää kun ei meikäläisen budjetti oikein enää kestäisi lisää. :oops:

Tarinat jotka alkavat "kaverille tapahtui.." luetaan myös :lol:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Milli:

Mitä muuta tekemistä tässä näin iltaisin on kuin tuijottaa monitoria, kirjoitella niitä näitä ja kuvitella, että kohta omistaa ainakin 500 heppaisen saabin???

Kuva

:lol: :lol: :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Milli kirjoitti:
Joko MHI TD04 HL15T-6cm2 tai jos tosi isot tehot mielessä (yli280) niin sitten TD04 HL18-7cm2. Löytyy ruotsista mielin määrin,
Tietäisitköhän vielä mistä päin Ruotsia kannattaisi kysellä? Tai jos joku muu tietää..
Tämmönen ilmo turbotorgetissa, tosin TD04 HL16T #7

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=18569

Btw. Voisko joku selventää tota kirjainnumerohässäkkää HL16T #7?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

:lol: Niimpä niin. Ja tietenkin katsella siinä sivussa kylmää rinkiä :lol: kumpa olisikin se 500 heppanen saba pihalla. :cry:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tarkoittaa HL16 (kompressoripuoli) ja todennäköisesti 7cm2 turbiini.
Pitäis olla hyvä ahdin. Ei tosin mitää kokemuksia.

2,3T sport:

Ei valitettavasti ole mitään omia kokemuksia tonnareiden ahtimista.
Saabnet ja STCS sivut on todella hyviä tiedonlähteitä.
TD04HL18:lle ainakin joutuu muistaakseni tekemään muutoksia, muuta en tähän hätään osaa sanoa. Nämä on siis lähinnä toisten kokemuksien mukaan kertynyttä "mutu" tietoa mitä tässä jakelen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mitäköhän tuo 4000 tekee euroissa?Oiskohan jotain 450 euron luokkaa..
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

NG900T kirjoitti:
Tämmönen ilmo turbotorgetissa, tosin TD04 HL16T #7

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=18569

Btw. Voisko joku selventää tota kirjainnumerohässäkkää HL16T #7?
Se #7 tarkoittaa että "nummer 7 avgashus" nro 7 pakopesä siis, 5-6 ja sitten tulee ? :wink:

Edit: hups, olis kait pitäny lukea tarkemmin, tuohonkin näköjään jo vastattiin
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

2,3T sport kirjoitti:
Mulla on sellanen käsitys, että kone voi otollisissa ilmanpaine/lämpötiloissa nakuttaa vaikka ahdot olisikin vain alle barin :?
MBC venttiili ei anna nakutukseneston toimia-->alentaa paineita, eli vissiin kilahtaa jossain vaiheessa.
Tuo ahtojen lasku on viimeinen mitä T7 tekee jos nakuttaa, ensin
säädetään sytkää
vähennetään joka kahdeksas kipinä
lisätään soppaa
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Speedou kirjoitti:Jaa-a, tiedä sitten missä on vika, mutta tässä saksanreissulta tarttunutta materiaalia:

Kuva 93 Aerosta: http://koti.mbnet.fi/speedou/100_0010.JPG kiekat kyllä melko korkealla ja tuon korkeammalle ei koskaan ahtopainemittari nouse.

Video 95 Aerosta: http://koti.mbnet.fi/speedou/Kolmonen%20tappiin.wmv siinä kolmosella kiihdytys. Ei ahtopainemittari paljoa liiku sieltä ylhäältä, vaikka kiekat menevätkin yli 6000rpm.

Tainiin eihän tuo mittari se ahtopainemittari ollutkaan...
Luulisin, että tuon ahtopainemittarin näytöllä on eroa Trionic 5:n ja 7:n välillä. T5:ssahan ei ole ilmamassamittaria, vaan paineanturi. T5 -Saabin kojelaudassa oleva turbomittari näyttää varsinaista painetta, kun T7 -Saabin kojetaulussa oleva turbomittari näyttää ilmamassamittarin ohi kulkevien ilmahiukkasten määrää.

Luin tosta em. jutusta STCS:n palstalta ja noin sen jutun ymmärsin. Jos oon ymmärtänyt väärin, niin korjatkaa toki :wink:

Jos oon ymmärtänyt oikein, niin silloin tuo Speedoun mainitsema juttu on aivan mahdollista, eli T7 -Saabissa kojelaudassa oleva turbomittari näyttää lähes samaa esim. välillä 4000-6000 rpm, kun taas T5 -Saabissa turbomittarin viisari laskee lähestyttäessä korkeita kierroksia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Luulisin, että tuon ahtopainemittarin näytöllä on eroa Trionic 5:n ja 7:n välillä. T5:ssahan ei ole ilmamassamittaria, vaan paineanturi. T5 -Saabin kojelaudassa oleva turbomittari näyttää varsinaista painetta, kun T7 -Saabin kojetaulussa oleva turbomittari näyttää ilmamassamittarin ohi kulkevien ilmahiukkasten määrää.

Luin tosta em. jutusta STCS:n palstalta ja noin sen jutun ymmärsin. Jos oon ymmärtänyt väärin, niin korjatkaa toki :wink:

Jos oon ymmärtänyt oikein, niin silloin tuo Speedoun mainitsema juttu on aivan mahdollista, eli T7 -Saabissa kojelaudassa oleva turbomittari näyttää lähes samaa esim. välillä 4000-6000 rpm, kun taas T5 -Saabissa turbomittarin viisari laskee lähestyttäessä korkeita kierroksia.
Eikö tuo speedoun tapaus ole selviö myös ihan maalaisjärjellä ajateltuna,
eli jos neula pysyy samassa paikassa niin ahtojen on pakko laskea korkeilla kierroksilla. Jos ahdot ei laskisi kasvaisi virtaus MAFin läpi korkeilla kierroksilla, koska kone haukkaa enemmän ilmaa aika-yksiökkössä suuremmalla kierrosnopeudella. Tällöin viisarin pitäisi nousta.
Speedoulla pysyy neula samassa asennossa, jolloin ahdot tippuu samssa suhteessa kun pyörimisnopeudesta johtuva kasvanut ilmamäärä. Tämä suhde ei ole sama enää viri ECUjen kanssa, ei ainakaan itsellä. Orkkis kunnossa myös mulla neula pysyi samassa paikassa, eli karvan päälle keltaisen ja punasen rajan.
Kun katsotaan viggen ahtopaineta vakiona
3000    1.0 Bar
4000    0.9 Bar
5500    0.7 Bar
6000    0.6 Bar
huomataan että ne tippuu kun kierrokset kasvaa. Eli siinä käy kuten yllä totesin.
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin