500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Kauheeta vänkäystä. Kait tuommosen tonnikalan sais kulkemaan siellä vartilla, kun riisuis korin hylsyks ja alle M/T:t. Valitettavasti ei vieläkään kiinnosta niin paljoa tuo muutama satametrinen etuvedolla. Katellaan sitte, kun saa tuon takaveto-korollan joskus iskuun.
Foxbody turbo
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
B23x kun on perustaltaan stroukattu B20x niin alkaa kiihtvyydet ja kuormat ollemaan romuissa olla sitä luokkaa että jätän suosiolla sen "rundaamisen" muitten kokeiltavaksi. Onhan näitä B23x pannuja toki Sveduissa 8k rajalla vartilla ajettu ilman välitöntä porsimista mutta kuten sanottu kukin taplaa tyylillään. Käyrän puolesta taipuisi kyllä.Suppari kirjoitti: Ymmärrän näkökulmasi,mutta poimimalla jälleen osan tekstistäsi,joka otti silmään,niin eihän tuo 8250rpm luulisi olevan kierrosluku eikä mikään moottorillesi.Tehon kannalta ei varmastikkaan järkevää noin ylös kierrättää,mutta jos pelkästään rajoittajan nostolla saisi yhden räkänokan suun tukittua,niin ehkä itse sen tekisin.![]()
Ei ollut alunperin muuta puhetta kuin ainostaan yksi hummaluku ja että sutii varmasti vaihteesta ja nopeudesta riippumatta ja siksi lähinnä näitä "täsmennyksiä" raapinut tänne kun ei speksaus sutimisen suhteen niin yksoikoinen juttu ole, kuten varmaan sittemmin olet huomannut.Suppari kirjoitti: Niin,etuvetoisia autojahan on muitakin kuin saab(alunalkaenhan puhe oli yleisesti etuvetoisista,),selväksi on tosiaan tullut että tonnari ja 9-3 ei sudi,KUIVALLA JA TASAISELLA.Alunalkaenhan ei myöskään ollut puhetta väännöistä saatikka kuinka ylhäällä huipputeho tulee.
Pari huonohkoa esimerkkiä,mutta tekstin mukaan 500whp,auto tietysti köykäisempi muutaman sata kiloa,mutta kuitenkin.Slicksit,ja pitovaikeuksia,katurenkaalla varmasti enemmän gummiröökkiä...Ei varmaankaan paljoa töyssyjä tai märkää.
Totanoin miksei esim steekki pelit ole ahtojen osalta pakopaineohjauksessa i.e. sais vääntöä ala-keskialueelle enemmänSuppari kirjoitti: Noo,kuten sanottu,mielestäni on vähän hölmöä tehdä 500hv laitos,ja kuristella sitä mukaa,ettei tarvitse vaihtaa renkaita tai koskea alustaan.
Korjaa nyt viellä jos olen väärässä,mutta eikös olisi tuon sun mielenkiinnon kohteen,eli lentokentän kannalta edullisempaa mapata esim.nelosen pitorajalle,jos palikat vaan sallii?Ja ei kai siellä ole slicsien,vaikka ihan 205/55 15 kielletty?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Suoraanajon kannalta rpm <5300 ei mitään merkitystä kun niitä rundeja ei vedossa käytetä. Momentin nosto kattoon tekee selvää niin kykästä kuin lootastakin ja eiköhän siihen tulokseen muitakin lääkkeitä ole kun huussiväännön nosto,
Ei ole g-anturia käytössä toki semmoinenkin yhdestä purkista löytyy. Tämä siksi että anturit riipuvaisia muistakin asioista kuin pelkästä kiihtvyydestä (tien kaltevuus, auton heijaukset). Kiihtyyden saan nopeuden ja ajan perusteella, nopeus takarenkaan ABS anturilta.Suppari kirjoitti: Siinä on ilmeisesti myös g-anturi,onko apexi?
Apexia oli joskus lainassa mutta sehän kytketkään auton nopeussignaaliin ja sen g-anturi muita tarkoituksia varten.
Juu ei sitä vaan tarkoitin, että varttitoitotus alkaa aina jossain vaiheessa ja siinä hommassa tunnetusti niitä muutujia vähän enemmän kuin ainostaan auton "teho".Suppari kirjoitti: En mä ketään pakota,ja toivottavasti niin ei kukaan ole edes käsittänyt,se vaan sattuu olemaan oma kiinnostus.Siitä tämä harrastus on hieno,että tapoja on monia,ja kukin saa itse päättää muotonsa.
tarkoittaako 12sek saab <13 vai 12.0? Esimmäisen voi ottaa tavoitteeksi toinen alkaa äkkiä kysymään jo vähän muutakin ja jos lahden taakse katsot niin suht "rämpimistä" pitää ne sekunnin kympät 12s alespäin.Suppari kirjoitti: Edelleen,mielenkiintoista olisi nähdä suomessa se 12sek ja 200km/h etuveto saab.
Niin vähän vaiketa se on sanoa miten osaa ajaa kun en koskaan ole ajamssa vartilla käynyt muutakuin em. vesivartin tänä syksynä, mutta olettaisin että kait sitä jotain tulosta voi aikaan saada jos lähetys samaan tyyliin kuin mitä 5.65s sataseen vedossa, kun sitä autoa ei mun taupauksessa tarvii kakkosen jälkeen "ajaa" kun ei sudi, i.e kolmosta silmää ja maalia kohti, sitten nelostaSuppari kirjoitti: Kaksi viimeistä on ne päätekijät,eli siis 500hp saabin omistajat osaavat virittää,ei ajaa ja 900 kaasarisatkun omistajat toisinpäin?![]()
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
ei mun tuloksiin tarvii mitään lisätä ne ovat just semmoisia kuin tuloslistoissa lukee ja kuten sanottu ajetaan ens kesänä sitten lisää.Suppari kirjoitti: Totta kai kaikella on vaikutus,sovitaanko että lisätään sun tulokseen enskesänä 10km/h ni ei tartte selittää?En tosiaan epäile kenenkään tehoja,mitä ne mulle kuuluu,mutta kiinnostaa suomi vs ruotsi,ilmoitetut tehot vs. varttimaili.
Harmi kun eivät ruotsissa aja "pitkää" matkaa kun kertoisivat kiinnostuksestasi suomi vs. ruotsi vähän enemmän kun jää käytännössä vaihteiden ja kuskien vaikutus pois ja massakaan ei korosto niin paljon.
Juu sen ymmärrän että toimii paljon paremmin kuin aika, mutta kuten sanottu ei se nopeuskaan niin suorasukainen parametri ole.Suppari kirjoitti: Mutta selvästi lähemmäs päästään,mitä aikaa tuijottamalla.Ei ole vaikea saada esim.16,9@171
16" on pienin mikä mahtuu, mutta jos löytyy niin voihan niitä kokeilla ja kuten sanottu sen 12 alkavan ajan voin ottaa tavoitteeksi muuta en.Suppari kirjoitti: Voin lainata ensikesänä sulle slicksejä,jos ja kun oma laite on joku kaunis tapahtuma hajalla.Voin laittaa ne myös ooppelin vanteille.Lainaan myös tunkkia ja ristikkoavainta tarvittaessa,niin nähdäänkö se korkea 11/matala 12sek?
Kiihtyvyydestä laskettu. Mittaaminen ja laskeminen niinku yleisesti kertoo vähän enemmän kuin hanuri, eli ei tarvii ns. arpoa mitä tuli vai meni ja mikä vaikutti miten ja mihin ja millä osa-alueella parannus tulokseen syntyi vai syntyikö se esim vaihdekepin hämmentämisnopeuden muutoksesta. Kukin taplaa haluamallaan tavallaSuppari kirjoitti: Onko vääntö laskettu g-voimien ja painon perusteella,vai minkä?Mikä kaava?
Insinöörit laskee,virittäjä kokeilee,vai mitenseoli.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ja mitenkä lasketaan on erään loggerisoftan formaattiin tehty
Koodi: Valitse kaikki
?Auton kokonaismassa (auto+kuski+romut jne) kg = m[1550]
?i Kiihtyvyys= ACCEL {g}[Acceleration]
?i Nopeus= v {km/h}[Speed]
?Otsa pinta-ala (sqm) = Ar[2.03]
?vastuskerroin = Cd[0.31]
?Ilmanpaine (millibar) = atmp[1013.2]
?ilman lämpötila (degC) = temp[10]
?vaihteiston häviöt (%) = loss [12]
#nopeuden muutos km/h-->m/s
vm = v/3.6
#Ilman tiheys
density = 0.412236 * atmp/ (temp + 273.15)
# Väliaineen (ilman) vastus Newtoneina
Fa = 0.5 * density * (vm^2) * Ar * Cd
# voima (kiihtyvyys)
Fv = m*ACCEL*9.81
#kononaisvoima (kiihtvyys + väliaineenvastus )
F = (Fv+ Fa)
#hp renkailla
whp = (1.36*vm * F)/1000
#koneteho estimaatti (häviöt lisätty)
powr = whp/((100-loss)/100)
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Tuossa aikaisemmin puhuitte myös rengaskoon vaikutuksesta kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen, väännättekö tämän asian vielä rautalangasta..
Ahdin määrää tahdin
------------------------
Mr. Aero 2006
------------------------
Mr. Aero 2006
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Vältyssuhde muuttuu rengaskoon muuttuessa.Pidempi välityssuhde,enemmän vauhtia samalla kierrosluvulla ja päinvastoin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Miksei kukaan laita esim. 95:seen audin nelivetotekniikkaa ? loppuis pito- ongelmat !
Vai onko liian haastavaa pimppi ride- tuunaajille ?
Vai onko liian haastavaa pimppi ride- tuunaajille ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
No säähän voisit näyttää mallia. Samalla kun hoidat muutoskatsastuksen etuvetoiselle automallille, jossa ei nelivetoa tunneta, niin saadaan siitäkin ennakkotapaus, jonka mukaan pimppi-ride tuunajatkin voi sitten edetä.tikkis kirjoitti:Miksei kukaan laita esim. 95:seen audin nelivetotekniikkaa ? loppuis pito- ongelmat !
Vai onko liian haastavaa pimppi ride- tuunaajille ?
Nämä tässä topikissa esiintyneet unkarilaisten saab-fanaatikkojen autot kun on ymmärtääkseni päivittäin tieliikennekäytössä, kun Laszlo kuskaa mammaa torille myymään perunoita.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Moro
Jouduin ostamaan ruattinkielisen lehden (nyt myynnissä ainakin Prismassa) eli Street&Strip magazine (5/2008).
Siinä on parin sivun juttu siitä sinisestä tehonpuutteesta kärsivästä 99 saabista.
Niin Audin tekniikkaahan siinä on...
terv:Timo
Jouduin ostamaan ruattinkielisen lehden (nyt myynnissä ainakin Prismassa) eli Street&Strip magazine (5/2008).
Siinä on parin sivun juttu siitä sinisestä tehonpuutteesta kärsivästä 99 saabista.
Niin Audin tekniikkaahan siinä on...
terv:Timo
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Tästä lienee kyse
http://tott.ulkhyvlers.net/~mats/Gustav ... ustav1.jpg
10.8/217 tässä filmin vedossa
http://www.stcf.net/viggen/saab99.wmv
mennyt myös
9.8s/ 227km/h 1.41 60ft
mutten muista onko ennetys
http://tott.ulkhyvlers.net/~mats/Gustav ... ustav1.jpg
10.8/217 tässä filmin vedossa
http://www.stcf.net/viggen/saab99.wmv
mennyt myös
9.8s/ 227km/h 1.41 60ft
mutten muista onko ennetys
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Viitataanko tässä ehkä itserakennettuun nelivetoiseen Saabiin, vai mikä on homman jujuVigge kirjoitti:Tästä lienee kyse
http://tott.ulkhyvlers.net/~mats/Gustav ... ustav1.jpg
10.8/217 tässä filmin vedossa
http://www.stcf.net/viggen/saab99.wmv
mennyt myös
9.8s/ 227km/h 1.41 60ft
mutten muista onko ennetys
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Että esmes neliveto-oppeleiden osilla vois rakentaa tieliikennekelpoisen 9-3/5 - Saabin.
Heh, oishan se hienoa ja tehtävissä. Mutta eihän se käy, säännökset estää...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Luin ensin että "tekniikka"... mutta tosiaan voimansiirto Audista, moottori Saabista, noin tarkennuksena.timolaasonen kirjoitti:Moro
Jouduin ostamaan ruattinkielisen lehden (nyt myynnissä ainakin Prismassa) eli Street&Strip magazine (5/2008).
Siinä on parin sivun juttu siitä sinisestä tehonpuutteesta kärsivästä 99 saabista.
Niin Audin tekniikkaahan siinä on...
terv:Timo
Ettei mottina olisi vielä tuo paras B202, kovasti näyttää olevan vinossa ainakin.
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Sutii ainakin kun yrittää ykkösellä ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP