500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja Japso »

Kauheeta vänkäystä. Kait tuommosen tonnikalan sais kulkemaan siellä vartilla, kun riisuis korin hylsyks ja alle M/T:t. Valitettavasti ei vieläkään kiinnosta niin paljoa tuo muutama satametrinen etuvedolla. Katellaan sitte, kun saa tuon takaveto-korollan joskus iskuun.
Foxbody turbo
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Suppari kirjoitti: Ymmärrän näkökulmasi,mutta poimimalla jälleen osan tekstistäsi,joka otti silmään,niin eihän tuo 8250rpm luulisi olevan kierrosluku eikä mikään moottorillesi.Tehon kannalta ei varmastikkaan järkevää noin ylös kierrättää,mutta jos pelkästään rajoittajan nostolla saisi yhden räkänokan suun tukittua,niin ehkä itse sen tekisin. :lol:
B23x kun on perustaltaan stroukattu B20x niin alkaa kiihtvyydet ja kuormat ollemaan romuissa olla sitä luokkaa että jätän suosiolla sen "rundaamisen" muitten kokeiltavaksi. Onhan näitä B23x pannuja toki Sveduissa 8k rajalla vartilla ajettu ilman välitöntä porsimista mutta kuten sanottu kukin taplaa tyylillään. Käyrän puolesta taipuisi kyllä.
Suppari kirjoitti: Niin,etuvetoisia autojahan on muitakin kuin saab(alunalkaenhan puhe oli yleisesti etuvetoisista,),selväksi on tosiaan tullut että tonnari ja 9-3 ei sudi,KUIVALLA JA TASAISELLA.Alunalkaenhan ei myöskään ollut puhetta väännöistä saatikka kuinka ylhäällä huipputeho tulee.
Pari huonohkoa esimerkkiä,mutta tekstin mukaan 500whp,auto tietysti köykäisempi muutaman sata kiloa,mutta kuitenkin.Slicksit,ja pitovaikeuksia,katurenkaalla varmasti enemmän gummiröökkiä...Ei varmaankaan paljoa töyssyjä tai märkää.
Ei ollut alunperin muuta puhetta kuin ainostaan yksi hummaluku ja että sutii varmasti vaihteesta ja nopeudesta riippumatta ja siksi lähinnä näitä "täsmennyksiä" raapinut tänne kun ei speksaus sutimisen suhteen niin yksoikoinen juttu ole, kuten varmaan sittemmin olet huomannut.
Suppari kirjoitti: Noo,kuten sanottu,mielestäni on vähän hölmöä tehdä 500hv laitos,ja kuristella sitä mukaa,ettei tarvitse vaihtaa renkaita tai koskea alustaan.
Korjaa nyt viellä jos olen väärässä,mutta eikös olisi tuon sun mielenkiinnon kohteen,eli lentokentän kannalta edullisempaa mapata esim.nelosen pitorajalle,jos palikat vaan sallii?Ja ei kai siellä ole slicsien,vaikka ihan 205/55 15 kielletty?
Totanoin miksei esim steekki pelit ole ahtojen osalta pakopaineohjauksessa i.e. sais vääntöä ala-keskialueelle enemmän :) Yleisesti puhuen sitä vartenhan se hukkaportti yleensä siellä on että sillä pystyy ahtoja rajaamaan ja sitä kautta vaikuttamaan vääntökäyrän muotoon, kun ilman säätöä tuleepi vääntökäyrästä semmoinen hullu "piikki" minkä jälkeen ei sitten ajettavuudesta ole tietoakaan. Eli kuten todettu yllä vääntökäyrän muoto on sama kun kiihtyvyyden ja hanurissa tuntuu mukavemmalta kun on tasainen, ja off-set maisesti se ei paljon ylemmäksi nouse kun yläpään tuotto muodostoon ongelmaksi.
Suoraanajon kannalta rpm <5300 ei mitään merkitystä kun niitä rundeja ei vedossa käytetä. Momentin nosto kattoon tekee selvää niin kykästä kuin lootastakin ja eiköhän siihen tulokseen muitakin lääkkeitä ole kun huussiväännön nosto,
Suppari kirjoitti: Siinä on ilmeisesti myös g-anturi,onko apexi?
Ei ole g-anturia käytössä toki semmoinenkin yhdestä purkista löytyy. Tämä siksi että anturit riipuvaisia muistakin asioista kuin pelkästä kiihtvyydestä (tien kaltevuus, auton heijaukset). Kiihtyyden saan nopeuden ja ajan perusteella, nopeus takarenkaan ABS anturilta.
Apexia oli joskus lainassa mutta sehän kytketkään auton nopeussignaaliin ja sen g-anturi muita tarkoituksia varten.
Suppari kirjoitti: En mä ketään pakota,ja toivottavasti niin ei kukaan ole edes käsittänyt,se vaan sattuu olemaan oma kiinnostus.Siitä tämä harrastus on hieno,että tapoja on monia,ja kukin saa itse päättää muotonsa.
Juu ei sitä vaan tarkoitin, että varttitoitotus alkaa aina jossain vaiheessa ja siinä hommassa tunnetusti niitä muutujia vähän enemmän kuin ainostaan auton "teho".
Suppari kirjoitti: Edelleen,mielenkiintoista olisi nähdä suomessa se 12sek ja 200km/h etuveto saab.
tarkoittaako 12sek saab <13 vai 12.0? Esimmäisen voi ottaa tavoitteeksi toinen alkaa äkkiä kysymään jo vähän muutakin ja jos lahden taakse katsot niin suht "rämpimistä" pitää ne sekunnin kympät 12s alespäin.
Suppari kirjoitti: Kaksi viimeistä on ne päätekijät,eli siis 500hp saabin omistajat osaavat virittää,ei ajaa ja 900 kaasarisatkun omistajat toisinpäin? :mrgreen:
Niin vähän vaiketa se on sanoa miten osaa ajaa kun en koskaan ole ajamssa vartilla käynyt muutakuin em. vesivartin tänä syksynä, mutta olettaisin että kait sitä jotain tulosta voi aikaan saada jos lähetys samaan tyyliin kuin mitä 5.65s sataseen vedossa, kun sitä autoa ei mun taupauksessa tarvii kakkosen jälkeen "ajaa" kun ei sudi, i.e kolmosta silmää ja maalia kohti, sitten nelosta :)
Suppari kirjoitti: Totta kai kaikella on vaikutus,sovitaanko että lisätään sun tulokseen enskesänä 10km/h ni ei tartte selittää? :lol: En tosiaan epäile kenenkään tehoja,mitä ne mulle kuuluu,mutta kiinnostaa suomi vs ruotsi,ilmoitetut tehot vs. varttimaili.
ei mun tuloksiin tarvii mitään lisätä ne ovat just semmoisia kuin tuloslistoissa lukee ja kuten sanottu ajetaan ens kesänä sitten lisää.
Harmi kun eivät ruotsissa aja "pitkää" matkaa kun kertoisivat kiinnostuksestasi suomi vs. ruotsi vähän enemmän kun jää käytännössä vaihteiden ja kuskien vaikutus pois ja massakaan ei korosto niin paljon.
Suppari kirjoitti: Mutta selvästi lähemmäs päästään,mitä aikaa tuijottamalla.Ei ole vaikea saada esim.16,9@171
Juu sen ymmärrän että toimii paljon paremmin kuin aika, mutta kuten sanottu ei se nopeuskaan niin suorasukainen parametri ole.
Suppari kirjoitti: Voin lainata ensikesänä sulle slicksejä,jos ja kun oma laite on joku kaunis tapahtuma hajalla.Voin laittaa ne myös ooppelin vanteille.Lainaan myös tunkkia ja ristikkoavainta tarvittaessa,niin nähdäänkö se korkea 11/matala 12sek?
16" on pienin mikä mahtuu, mutta jos löytyy niin voihan niitä kokeilla ja kuten sanottu sen 12 alkavan ajan voin ottaa tavoitteeksi muuta en.
Suppari kirjoitti: Onko vääntö laskettu g-voimien ja painon perusteella,vai minkä?Mikä kaava?
Insinöörit laskee,virittäjä kokeilee,vai mitenseoli. :lol:
Kiihtyvyydestä laskettu. Mittaaminen ja laskeminen niinku yleisesti kertoo vähän enemmän kuin hanuri, eli ei tarvii ns. arpoa mitä tuli vai meni ja mikä vaikutti miten ja mihin ja millä osa-alueella parannus tulokseen syntyi vai syntyikö se esim vaihdekepin hämmentämisnopeuden muutoksesta. Kukin taplaa haluamallaan tavalla :mrgreen:

Ja mitenkä lasketaan on erään loggerisoftan formaattiin tehty

Koodi: Valitse kaikki

?Auton kokonaismassa (auto+kuski+romut jne) kg = m[1550]
?i Kiihtyvyys= ACCEL {g}[Acceleration]
?i Nopeus= v {km/h}[Speed]
?Otsa pinta-ala (sqm) = Ar[2.03]
?vastuskerroin = Cd[0.31]
?Ilmanpaine (millibar) = atmp[1013.2]
?ilman lämpötila (degC) = temp[10]
?vaihteiston häviöt (%) = loss [12]

#nopeuden muutos km/h-->m/s
vm = v/3.6

#Ilman tiheys
density = 0.412236 * atmp/ (temp + 273.15)

# Väliaineen (ilman) vastus Newtoneina
Fa = 0.5 * density * (vm^2) * Ar * Cd

# voima (kiihtyvyys)
Fv = m*ACCEL*9.81

#kononaisvoima (kiihtvyys + väliaineenvastus )
F = (Fv+ Fa)

#hp renkailla
whp = (1.36*vm * F)/1000
#koneteho estimaatti (häviöt lisätty)
powr = whp/((100-loss)/100)
#1730
500whp.net member
pyliaho
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2006 21:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja pyliaho »

Tuossa aikaisemmin puhuitte myös rengaskoon vaikutuksesta kiihtyvyyteen ja huippunopeuteen, väännättekö tämän asian vielä rautalangasta..
Ahdin määrää tahdin
------------------------
Mr. Aero 2006
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Vältyssuhde muuttuu rengaskoon muuttuessa.Pidempi välityssuhde,enemmän vauhtia samalla kierrosluvulla ja päinvastoin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
tikkis
"Viggen"
Viestit: 562
Liittynyt: La Heinä 01, 2006 07:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja tikkis »

Miksei kukaan laita esim. 95:seen audin nelivetotekniikkaa ? loppuis pito- ongelmat !
Vai onko liian haastavaa pimppi ride- tuunaajille ?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tikkis kirjoitti:Miksei kukaan laita esim. 95:seen audin nelivetotekniikkaa ? loppuis pito- ongelmat !
Vai onko liian haastavaa pimppi ride- tuunaajille ?
No säähän voisit näyttää mallia. Samalla kun hoidat muutoskatsastuksen etuvetoiselle automallille, jossa ei nelivetoa tunneta, niin saadaan siitäkin ennakkotapaus, jonka mukaan pimppi-ride tuunajatkin voi sitten edetä.
Nämä tässä topikissa esiintyneet unkarilaisten saab-fanaatikkojen autot kun on ymmärtääkseni päivittäin tieliikennekäytössä, kun Laszlo kuskaa mammaa torille myymään perunoita.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Moro

Jouduin ostamaan ruattinkielisen lehden (nyt myynnissä ainakin Prismassa) eli Street&Strip magazine (5/2008).

Siinä on parin sivun juttu siitä sinisestä tehonpuutteesta kärsivästä 99 saabista.

Niin Audin tekniikkaahan siinä on...

terv:Timo
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tästä lienee kyse
http://tott.ulkhyvlers.net/~mats/Gustav ... ustav1.jpg

10.8/217 tässä filmin vedossa
http://www.stcf.net/viggen/saab99.wmv


mennyt myös
9.8s/ 227km/h 1.41 60ft
mutten muista onko ennetys
#1730
500whp.net member
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja Termos »

Vigge kirjoitti:Tästä lienee kyse
http://tott.ulkhyvlers.net/~mats/Gustav ... ustav1.jpg

10.8/217 tässä filmin vedossa
http://www.stcf.net/viggen/saab99.wmv


mennyt myös
9.8s/ 227km/h 1.41 60ft
mutten muista onko ennetys
Viitataanko tässä ehkä itserakennettuun nelivetoiseen Saabiin, vai mikä on homman juju :wink:

Että esmes neliveto-oppeleiden osilla vois rakentaa tieliikennekelpoisen 9-3/5 - Saabin.
Heh, oishan se hienoa ja tehtävissä. Mutta eihän se käy, säännökset estää...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja f-19 »

timolaasonen kirjoitti:Moro

Jouduin ostamaan ruattinkielisen lehden (nyt myynnissä ainakin Prismassa) eli Street&Strip magazine (5/2008).

Siinä on parin sivun juttu siitä sinisestä tehonpuutteesta kärsivästä 99 saabista.

Niin Audin tekniikkaahan siinä on...

terv:Timo
Luin ensin että "tekniikka"... mutta tosiaan voimansiirto Audista, moottori Saabista, noin tarkennuksena.

Ettei mottina olisi vielä tuo paras B202, kovasti näyttää olevan vinossa ainakin.
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Sutii ainakin kun yrittää ykkösellä :roll:
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Vastaa Viestiin