ahtopainemittarista...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

nyt tuli karu totuus todettua. mun VDO näyttää n.0.10-0.15 liikaa paineita.

Mut eipä tuu niin helposti rikottua konetta.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Aikoinaan tuli amiksessa opeteltua kalibroimaan Bourdonkaari manometrejä, tapahtuu ottamalla neula ja taulu irti ja säätämällä tankoa joka välittää kaaren liikkeen neulan pyöritykseen....
Lopputulos oli se etten enää luota kuin nestepatsas manometriin tarkkoja mittauksia tehdessä. Töissä jengi kyllä välillä ihmettelee 1,5 metriä pitkää painemittariani joka mittaa paineen 1,45 bariin asti.
Tässäkin mittarissa on luonnollisesti otettava huomioon jopa kuun vetovoima eri aikona.......
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eiköhän semmonen "sähkölelu" löydy jostakin tavallisesta autotarvikeliikkeestä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tossa mittariston oikealla puolella voisi olla nippa nappa sellainen tila :?


Itse olen tohon irtonaiseen koetauluun tollaista siihen ajatellut :wink:
http://www.mpm-performance.com/tuotekuv ... st_iso.jpg
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Millai toi numeronöyttö pysyy mukana vai pyöriikö ne numerot siinä jatkuvasti(epäselvä)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tästä lähtökohdasta asiaa tarkasteltuna mekaaninen mittari vaikkapa tuolla 0,1Bar tarkkuudella tuntui varmemmalta valinnalta. Mitähän sellainen maksaisi?
Ei sellaista mittaria ole olemassakaan... ei sen näkösenä ja kokosena että sitä kukaan viitsisi autoon asentaa. Jos nyt joku myyjä sattuu lupaamaan tuollaiselle d50-60mm mittarille +/- 0.1 bar absoluuttisen tarkkuuden niin varmasti puhuu p**kaa. Vaikka yksi mittari olisi testiolosuhteissa hetken aikaa tarkkuudeltaan tuota luokkaa niin se ei pysy sellaisena pitkään, saati pidä tarkkuutta niissä käyttölämpötiloissa mitä autokäytössä esiintyy.

Bourdonputkimittari on yksinkertainen mekaaninen laite, putki väsyy, valmistuksessa on tietyt toleranssit, nivelet kuluvat... ei se ole mikään tarkkuusmittalaite, varsinkin kun bourdonputki ei ole edes lineaarinen siinä määrin kuin näin pienillä paineilla pitäisi olla.

Kyllä se vaan on hyväksyttävä tosiasia että ei nämä autotarvikkeet ole mitään mittalaitteita, eikä niitä kyllä sellaisina myydäkkään, ne ovat mittareita... jos haluaa oikeasti ahtopaineen mitata niin parempi hankkia ilmastointimiesten nestepatsasmittari tai etsiä jostain kalibroitu luokkaa d200mm mittari, niitäkin on.

-J-
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Tässä on ahtopainemittari joka tarkkuudeltaan pitäs täyttää vaativimmankin harrastajan toiveet.
http://europe.keyence.com/products/pres ... ap_30.html
Tosin tuollaista numerohässäkkää on vaikea seurata, mutta jos tarrkkuutta tarvii niin erinomainen vaihtoehto.
Väriltään sopii erinomaisesti myös saabiin.
Noissa ei taida anturiyksikköä tulla mukana, vai olenko ymmärtänyt asian väärin?
Ne mittarit jotka löyty tuosta yhdestä Taiwanilaisesta? 9-5;sta ovat myös säköisellä anturilla, mutta niissä olis etuna perinteinen "kellotaulu".
Tämä firma myy niitä http://www.coremotorsport.com/defi
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
9kTA
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 16:47
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja 9kTA »

Stressfläkt kirjoitti:Tässä on ahtopainemittari joka tarkkuudeltaan pitäs täyttää vaativimmankin harrastajan toiveet.
http://europe.keyence.com/products/pres ... ap_30.html
Tosin tuollaista numerohässäkkää on vaikea seurata, mutta jos tarrkkuutta tarvii niin erinomainen vaihtoehto.
Väriltään sopii erinomaisesti myös saabiin.
Noissa ei taida anturiyksikköä tulla mukana, vai olenko ymmärtänyt asian väärin?
Muuten hyvä, mut mitta-alue on aika pieni; parhaimmillaan -1...1bar (malli AP34) ja käyttölämpötila 0-50C eli autokäyttöön ei ehkä paras mahdollinen kuitenkaan. Tietty jos toi mitta-alue riittää ja ottaa koko laitteen talveks pois niin ostakaa toki...
9-5 Aero Wagon Hirsch -05 208/400 (KA)
#1856
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Onhan sitten sähköisiä mittareita viisarinäytöllä ihan perinteisiltäkin automittarivalmistajilta; esim Autometer, Blitz, Apexi jne. Maksavat yleensä +-150 euroa, mutta tarkkuus on näissä ilmeisesti melko lailla parempi kuin puhtaasti mekaanisissa mittareissa.
Vastaa Viestiin