Hirsch viriä, mistä?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
saab93_vector
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 06:46

BSR

Viesti Kirjoittaja saab93_vector »

Itselläkin on kiinnostanut nuo virisoftat jonkin verran. Ja olen sellaisen meinannut laittaa jossain vaiheessa. Kiinnostaisi kyllä kuulla jos jollakin on tietoa tuosta BSR:n menetelmästä.
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Saabanan kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti: Osa virittäjistä hakee autoista maksimitehoja juuri sillä, että rukkaavat nakutusherkkyyttä vähän pienemmäksi.

Joidenkin viritysfirmojen ohjelmissa on myös törmännyt sellaiseen juttuun, että Trionicin ohjelmassa oleva ahtopaineenrajoitin on kokonaan kytketty pois päältä. Tämä merkitsee sitä, että jos magneettiventtiilin ja hukkaportin välillä oleva letku lähtee irti jommasta kummasta päästä, turbo puskee tämän jälkeen noin 2,2 barin paineet (Trionic 5 NG900/OG9³), joka ei tee hyvää kannentiivisteelle, saati männille
No onko kellään VARMAA tietoa että BSR on toteuttanut ohjelmointinsa juuri näitä toimenpiteitä hyväksikäyttäen. Jos on niin taidan jättää tilaamatta softan, mutta jos nämä asiat on kunnossa niin tilaan sen viimeistään Maanantaina.
Eli vastaan itselleni :) Kysyin Doc powerista miten BSR viri on toteutettu ja vastaus tuli kiitettävän nopeasti. Tässä se on.

kaikki suojatoiminnot toimiivat ihan samalla tavalla kun alkuperäisessä
softassakin. Siksi mm. ruotsissa myöntäävät takuun tehdas uusillekin
Saabeille joissa on PPC viritys.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
ptme
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 13:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ptme »

Juttelin tuossa talvella Saabin Talviajokoulussa kaverin kanssa, joka ainakin väitti henkilökohtaisesti tehneensä BSR:n ohjelman (samoin kuin dynamometritestit) 9-3 SS:n 1.8 t ja 2.0 t versioille.
Kertoi, että viriohjelmassa muutetaan 17 eri moottorin/vaihdelaatikon parametria. Kaikki turva-asetukset jätetään ennalleen. Koska nakutuksentunnistin on käytössä, hän kertoi 98-oktaanisella saatavan hiukan enemmän tehoa kuin 95:lla.
Suurempi teho/vääntö perustuu tietysti siihen, että turbosta otetaan enemmän irti.
Kaveri myös perusteli hyvin sen, miksi vetoluistonesto on ohjelmoitu toimimaan eritavalla, mutta en jaksa ruveta noita perusteluja tähän naputtelemaan (lisäsi vain kundin vakuuttavuutta siitä, että taisi tietää, mitä puhui).
Tärkeänä asiana han piti turbon jäähdytystä kovan ajon jälkeen, siis kevyttä ajoa tai tyhjäkäyntiä hetken aikaa.
9-3 2.0t 5d 2001 -> SS 1.8tA+ 2004 -> SC 1.8 tA+ Vector 07 -> pakko vaihtaa merkkiä, kun nelikko diesel farmaria ei AUTOna ole
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Kyllähän tämä BSR:än softa vaikuttaa ihan turvalliselta ja hyviä käyttökokemuksiakin näyttää olevan. Kohta on yksi kokemuksen omaava lissää, pistän nimittäin tilauksen menemään Doc powerille.

Ihmetyttää vain hieman tuo tilaus netistä kun vaihtoehtoina on tilata Pelkkä PPC ykskkö tai steg 1? Onko tuossa steg 1:sessä softan lisäksi jotain muuta?
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jos joku haluaa niitä "real life" caseja nakuttavista BSR:n softista, niin niitä kyllä riittää...
Omat muutaman vuoden takaiset testit dynossa ko. putkan softalla osoittivat kyllä jotain muuta kuin sen että "nakuherkkyyteen" ei olisi koskettu.
Toisaalta kyllä niitä toimiviakin autoja löytyy, joten mene ja tiedä mistä sekin johtuu..

Täytyy kuitenkin muistaa, että tuo nakutusherkkyys on vain yksi parametri muiden joukossa, eli se voi olla orkkistasolla, mutta mitä sen jälkeen tapahtuu voikin olla sitten aivan muulla kuin vakio tasolla.
Lyhykäisyydessään ketju menee näin (T7)
nakuraja-->1) ennakko 2)bensa 3)ahto
Eli, kun nakuraja ylittyy on ECUssa kolme "pääparametria" joilla pelataan että nakutus saadaan kuriin. Se, kuinka paljon ja missä määrin arvoja tiputetaan rajan ylitettyä on kunkin tuunerin ns. "liikesalaisuus" tai ainakin näin minulle on kerrottu Nordic:lta, Maptunilta ja Hirschiltä.

T7 orkkis ECUlla pyrkii ensin lisäämään soppaa ja tiputtaa sen jälkeen enakkoa "rajusti" pyttykohtaisesti ja jos se ei riitä niin sitten ilmamassat alas, eli tehot katoaa kaikista pytyistä tämän jälkeen... Jos soppa ja ennakko auttaa, alkaa ECU säätämään enakkoa jälleen aikaisemmalle kunnes raja lähestyy jälleen. Näin ECU vähitellleen oppii auton "nakutusherkkyyden"...

Toinen kohtalaisen merkittävä turvatekijä on myös painepuolen sallittu lämpötila, siis se arvo mistä lähtien ECU alkaa tekemään muutoksia ennakkoon ja ilmamassaan. Jossain softissa se on 60C toisissa enemmän.
Esim tuo 60C raja tulee ylättävän nopeasti vastaan "softaviritteisissä" autoissa orkkiskoolerilla.
#1730
500whp.net member
Saabanan
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 12:51

Viesti Kirjoittaja Saabanan »

Voihan se olla että joskus, tai toiseen malliin on koskettu näihin nakutus ja muihin turva asetuksiin. Doc powerista Kysyin kuitenkin ainoastaan sportsedanin softasta, ja vastaus oli se mikä vähän ylempänä näkyy.
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
Vastaa Viestiin