Pakosarjan teko?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Tuha kirjoitti:Tyylikäs väri tuossa jälkimmäisen koneen venttiilikopassa. 8) 8)
Joka topicissa pitää olla yksi BTCF-kommentti :)

Ja OT saa jäädä tähän. Anteeksi tästäkin jo etukäteen.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Kyllä se thermotecci pitäisi maalata, juuri siitä syystä kun imee kosteutta ja nesteitä. Maalipinta myös sulkee nauhan huokoset ja tekee siitä tiiviimmän, niin ei murene kovin helposti.
Mä vedin jotain mustaa kilinkolia ja hyvin pysyi.

Noista sarjan kuvista ensimmäinen on ehdottomasti järkevin ja helpoin tehdä, mutta mistäs aiotte noita kurveja hankkia ?
Eli vaihtoehdoksi jäänee tuo viiminen versio.

Noita laajasäteisiä käyriä on tulossa mulle, muttei nyt ihan tähän hätään.
Jos niitä nyt isompi lasti tulee,niin kait niistä jokusen voisi myydä innokkaimmille, mutta siitä sitten myöhemmin..
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse ajattelin töissä taivutella suorasta putkesta loivempaa mutkaa jos tavitsen.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Frostgrey kirjoitti:Itse ajattelin töissä taivutella suorasta putkesta loivempaa mutkaa jos tavitsen.
Niin mäkin 8).
Väännä sitten sisäkuunalla, niin tulee nätit kurvit..
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

walderama kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Itse ajattelin töissä taivutella suorasta putkesta loivempaa mutkaa jos tavitsen.
Niin mäkin 8).
Väännä sitten sisäkuunalla, niin tulee nätit kurvit..
Mikä tuo sisäkuuna on :roll: :oops:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
walderama
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 10:36

Viesti Kirjoittaja walderama »

Son kuuna, joka laitetaan putken sisälle, kun taivutetaan.
Näillä ohutseinämäisillä putkilla aika välttämätön, jos haluaa nättiä kurvia tehdä..
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nyt olisi putkea/mutkia hommattu ja hieman järeää u-pallkia mihin pulttasin pakosarjan laipan kiinni, turbon laipalle teen saman, kunhan saan varmuuden mikä tuleva " turbo on joten tuleeko T25 vai T3 laipalla :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

walderama kirjoitti:Son kuuna, joka laitetaan putken sisälle, kun taivutetaan.
Näillä ohutseinämäisillä putkilla aika välttämätön, jos haluaa nättiä kurvia tehdä..
Oli ihan pakko...

Hei veli, etkö KUUNA päivänä oo kuullu...
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Hei veli, etkö KUUNA päivänä oo kuullu...
ollaan kuultu, mutta enpä osannut tuohon yhdistää :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

93t sport kirjoitti:Tota koitin etsiä mutta tähän hätään en saanut mistään
http://www.maalilinja.fi/tuotetiedot/te ... maali.html
Mulla on pakosarja, turbo, ilmastoinnin kompura ja metalliosia tolla vedetty ja hyvännäköset on. 6-7€ semmonen pikkupurkki oli K-raudassa. Samaa sarjaa se musta, jolla on vähän kantta paikkailtu, mutta se ei kestä punahehkuun asti. Mandariinissa (T25) hyvin pysyny viimekesän alusta asti, mutta pakosarjassa parissa kohtaa hilseilee. Pohjat putsattu teräsharjalla. Pitänee kerran pari vuodessa maalata, mutta eihän tuo mitään juurikaan maksa ja helppoa on. Ekalla kerralla taiteilin puol tuntia, mutta toisella onnistuin jo alle 10min. Oli muuten kivaa näpertää ohkasella siveltimellä noita paikkoja :)
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Belgialainen ystäväni Hans Krueger laittoi kuvan tonnariin tehdystä pakosarjasta. Kuulemma on itse tehty joten sopinee tähän aiheeseen mukavasti. Putken kokona kuulemani mukaan 42,4mm ja hitsaus tehty migillä.

täälläpä kuva Kruegerin sarjasta:

http://kuvablogi.com/nayta/302523/
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kannattaa sitten samalla vaivalla kun tekee pakosarjaa, niin tehdä kunnolla ja vetää peräkkäisesti sytyttävien sylinterien putket ristiin, eli kuten kuvassa 3. Vaikuttaa kuulemma jonkinverran virtaukseen, kun ei pulssit häiritse niin toisiaan tms.

Mitään en siis itse tiedä kaiken olen kuullut ISOilta pojilta.
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AM »

Suppari kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti: Entä minkä kokoisesta putkesta tuo kannattaa tehdä, riittääkö 42mm :roll:
Jos tarkoitit ulkomittaa,niin taatusti riittää.
Muok.Siis useimmille.Voit tehdä myös pykälää isommasta mutta ei toi 42 ahdista kyllä ihan äkkiä..KUULEMMA?
T5 vakiokannen pakoventtiilin istukan sisähalkaisija 23mm; virtaava ala noin 8,3cm2

T5 vakiokannen pakokanavan ulostulon mitat 42mmx28mm; virtaava ala noin 10,1cm2

42,4mmx2,6mm tuubikäyrän sisämitta 37,2mm; virtaava ala noin 10,9cm2

48,3mmx2,6mm tuubikäyrän sisämitta 43,1mm; virtaava ala noin 14,6cm2

48,3mmx2,6mm tuubikäyrän virtaava pinta-ala on jo melkein 45% suurempi kuin pakokanavan koko -no eipähän ainakaan ahdista... :lol:

P.S Joltain putkimieheltä kannattaa kysästä josko hitsaisi tigillä putket kiinni, kun itse ensin heppailee migillä sarjan muotoonsa -ei välttämättä maksa juuri mitään ja tuleepahan ainakin nätit saumat :wink: Puikolla tai migillä en itse ainakaan lähtisi leikkimään, jos haluaa hyvän ja siistin... :roll:
Viimeksi muokannut AM, La Huhti 07, 2007 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero MY01
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AM »

Vigge kirjoitti:Pykälää isommasta en lähtisi tekemään, sillä tuollakin koolla pärjää 400++ lukemiin vallan mainiosti. Putkikoon suurentaminen vaikuttaa negatiivisesti esmes ahtimen syttymiseen ja ei varmaan kukaan tietosti halua lagia lisätä.
42,4mmx2,6mm putkea konehuoneessa?
Saab 9-5 Aero MY01
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Hane_81 kirjoitti:Belgialainen ystäväni Hans Krueger laittoi kuvan tonnariin tehdystä pakosarjasta. Kuulemma on itse tehty joten sopinee tähän aiheeseen mukavasti. Putken kokona kuulemani mukaan 42,4mm ja hitsaus tehty migillä.

täälläpä kuva Kruegerin sarjasta:

http://kuvablogi.com/nayta/302523/
Kyllähän tuo Hansin tuotos ihan pakosarjalta näyttää, melkein jopa ammatimiehen tekemältä. 4. pytyn ekat mutkat voisivat olla loivempiakin :). Hukkiksen tuubissa on jo yritystäkin mukana.

Mietityttää että miksi muutamat risteävät putket on hitsattu keskenään yhteen, tai miksi ei olisi? Mitä ratkaisulla voittaa? Onko jotain kokemuksia jollain jostain?
Vastaa Viestiin