T7 ja stage1 murheet

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Etippä sieltä sidistä rivi missä lukee "Amul" tämä tarkoittaa kertautuvaa polttoaine sopeutusta eli kuinka paljon lambdan on korjattava seoksia että pysytään tasakaasulla arvossa afr 14.7. Sammuta ac, aja autolla koneen lämmettyä kaasupoljin täysin (siis ei kaasupohjassa) paikallaan kierroksilla 1500-2700 niin pitkään että tuohon Amul kohdassa oleva lukema muuttuu, yleensä n.pari minuuttia. Tuo lukema saa olla korkeintaan -2500-2500, mutta sen pitäisi pyöriä siinä -200-200 välillä, ja jos näin ei ole on siellä jotain ilma vuotoja tai sitten p.aine puolella on jotakin häikkää. Sopeutus pitää tehdä kun kone on ollut käynnissä vähintään 3.5min mutta kuitenkin ennen kuin 10min tulee täyteen. Myös ne puristukset kannattaa mitata, sillä viallinen/palanut venttiilikin ilmeisesti voi aiheuttaa vikakoodin p1300.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja matti911 »

jyyrä kirjoitti:Etippä sieltä sidistä rivi missä lukee "Amul" tämä tarkoittaa kertautuvaa polttoaine sopeutusta eli kuinka paljon lambdan on korjattava seoksia että pysytään tasakaasulla arvossa afr 14.7. Sammuta ac, aja autolla koneen lämmettyä kaasupoljin täysin (siis ei kaasupohjassa) paikallaan kierroksilla 1500-2700 niin pitkään että tuohon Amul kohdassa oleva lukema muuttuu, yleensä n.pari minuuttia. Tuo lukema saa olla korkeintaan -2500-2500, mutta sen pitäisi pyöriä siinä -200-200 välillä, ja jos näin ei ole on siellä jotain ilma vuotoja tai sitten p.aine puolella on jotakin häikkää. Sopeutus pitää tehdä kun kone on ollut käynnissä vähintään 3.5min mutta kuitenkin ennen kuin 10min tulee täyteen. Myös ne puristukset kannattaa mitata, sillä viallinen/palanut venttiilikin ilmeisesti voi aiheuttaa vikakoodin p1300.
Jep, pitänee mitata puristukset, vaikka äkkiä ajatellen vika ilmenisi aina jos olisi
venttiili vikaa?
Polttoaineen paine oli normaali, mittaustilanteessa.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

matti911 kirjoitti: Jep, pitänee mitata puristukset, vaikka äkkiä ajatellen vika ilmenisi aina jos olisi
venttiili vikaa?
Polttoaineen paine oli normaali, mittaustilanteessa.
Mutta se polttoaineen paine ei välttämättä kerro paljon sitä bensaa sinne koneeseen menee. Eli tämä Amul kertoo sen että paljonko lambda korjaus on, eli jos esim. yksi suutin vuotaa kuin seula niin lambdan pitää laihentaa seosta muilta pytyiltä että päästään seokseen afr14.7 ja päin vastoin jos yhdessä suuttimessa ei tuotto riitä niin lambda rikastaa seosta. Ja jos sillä on isoja vuotoja imupuolella niin sekin pitäisi tällä konstilla. Mutta kannattaa tarkastaa myös turbon imuputken tiiveys, sillä jos immun jälkeen on pieniäkin vuotoja niin se on kyllä sata varmaa että kone ei toimi oikein, varsinkaan millään viriohjelmalla jossa ahtopaineita nostetaan, sillä mitä enempi sulla on siellä ahtoja niin sitä kovempi imu siellä imuputkessa on. Vuotava imuputki nostaa myös ahtopaineita liian korkealle! Wissin mukaan Jos vikakoodi p1300 ilmaantuu niin yksi tarkastus kohde on että mittaa puristukset, en kyllä tiedä onko siitä mitään hyötyä mutta ei se nyt ainakaan ole kovin iso vaiva.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja matti911 »

jyyrä kirjoitti:
matti911 kirjoitti: Jep, pitänee mitata puristukset, vaikka äkkiä ajatellen vika ilmenisi aina jos olisi
venttiili vikaa?
Polttoaineen paine oli normaali, mittaustilanteessa.
Mutta se polttoaineen paine ei välttämättä kerro paljon sitä bensaa sinne koneeseen menee. Eli tämä Amul kertoo sen että paljonko lambda korjaus on, eli jos esim. yksi suutin vuotaa kuin seula niin lambdan pitää laihentaa seosta muilta pytyiltä että päästään seokseen afr14.7 ja päin vastoin jos yhdessä suuttimessa ei tuotto riitä niin lambda rikastaa seosta. Ja jos sillä on isoja vuotoja imupuolella niin sekin pitäisi tällä konstilla. Mutta kannattaa tarkastaa myös turbon imuputken tiiveys, sillä jos immun jälkeen on pieniäkin vuotoja niin se on kyllä sata varmaa että kone ei toimi oikein, varsinkaan millään viriohjelmalla jossa ahtopaineita nostetaan, sillä mitä enempi sulla on siellä ahtoja niin sitä kovempi imu siellä imuputkessa on. Vuotava imuputki nostaa myös ahtopaineita liian korkealle! Wissin mukaan Jos vikakoodi p1300 ilmaantuu niin yksi tarkastus kohde on että mittaa puristukset, en kyllä tiedä onko siitä mitään hyötyä mutta ei se nyt ainakaan ole kovin iso vaiva.
Jep, minä syyllistyin liian kapea-alaisiin ajatuksiin tuon polttoaineen paineen suhteen. Siinä katalysaattoritestissä näkyi, että happea oli liian vähän.
Lamda pyrkii korjaamaan negatiiviseen suuntaan. Joku suutin voisi tosiaan
kusta. Tarkistan ahtoputkiston ja muutkin letkut.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Tuo lukema saa olla korkeintaan -2500-2500, mutta sen pitäisi pyöriä siinä -200-200 välillä, ja jos näin ei ole on siellä jotain ilma vuotoja tai sitten p.aine puolella on jotakin häikkää

Lukema on aina miinuspuolella -87, -237 tuollaisia lukemia antoi.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja Talladega »

P130x vika "Misfire" ja CE-vilkku+puutuminen hetkeksi johtui mulla löysällä olleesta tulpasta. Jos sulla on BRPR7ES-11 niin niissä on 1,1mm kärkiväli vakiona. Kaiketi sytkäkasetin pitäisi kyetä kovemmillakin ahdoilla tuolle välille, mutta voihan sitä väliä kokeilla pienentää; esim 1,1mm -> 0,8mm.

Vetäse 2000-6000 rpm kolmosella ja lokita O2 sensor voltit. Eihän se mikään laajakaistalambda ole mutta kertoo se ainakin sen meneekö raakasti laihalle.

Käyttääkö 2.0t Stage 1 magneettiventtiiliä? Peruspaine kohillaan?
9-3 Viggen #1487
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja SS »

Täällä on sellaisia murheita, että kun esimerkiksi nelosvaihteelta ja 3000rpm kohdalla painaa tallan pohjaan, on ensin iso viive ja sen jälkeen alkaa tapahtua. Tehoja löytyy kohtalaisesti, mutta kone ei vedä nätisti, vaan ikäänkuin "pätkisi". Jos kaasua ei paina ihan pohjaan, vetoa löytyy nätisti. Asennettuna BSR stage 1. Tulppien vaihtoa kokeilin, ei vaikutusta. Vikavalo ei pala, koodit tarkoitus lukea jahka saan sopivan palikan käsiini. Muuten siis kone toimii nätisti, mutta isommilla vaihteilla talla pohjassa joku mättää :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

SS kirjoitti:Täällä on sellaisia murheita, että kun esimerkiksi nelosvaihteelta ja 3000rpm kohdalla painaa tallan pohjaan, on ensin iso viive ja sen jälkeen alkaa tapahtua. Tehoja löytyy kohtalaisesti, mutta kone ei vedä nätisti, vaan ikäänkuin "pätkisi". Jos kaasua ei paina ihan pohjaan, vetoa löytyy nätisti. Asennettuna BSR stage 1. Tulppien vaihtoa kokeilin, ei vaikutusta. Vikavalo ei pala, koodit tarkoitus lukea jahka saan sopivan palikan käsiini. Muuten siis kone toimii nätisti, mutta isommilla vaihteilla talla pohjassa joku mättää :(
Kokeile di kassua.
Saab 900 2.0t Cab -97
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Talladega kirjoitti:P130x vika "Misfire" ja CE-vilkku+puutuminen hetkeksi johtui mulla löysällä olleesta tulpasta. Jos sulla on BRPR7ES-11 niin niissä on 1,1mm kärkiväli vakiona. Kaiketi sytkäkasetin pitäisi kyetä kovemmillakin ahdoilla tuolle välille, mutta voihan sitä väliä kokeilla pienentää; esim 1,1mm -> 0,8mm.

Vetäse 2000-6000 rpm kolmosella ja lokita O2 sensor voltit. Eihän se mikään laajakaistalambda ole mutta kertoo se ainakin sen meneekö raakasti laihalle.
Ketjun alussa mainitsin, että penkitykseesä haettiin tätä vikaa ja siinä oli
laajakaista lambda putken päässä kiinni.
Ei mennyt laihalle. Sinisellä näkyy (huonosti) piirto.

Kuva
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Ei tuossa isosta puutteesta ole kyse. Vissiinkin pitäis tulla 225 Hp Maptunin mukaan? Ei ole mikään ihme ettei penkki anna lämpimässä tuota enempää.

Mulla löytyi penkissä ~180 g happea stage 1:llä ja pihalla ajetussa parhaimmillaan 207 g. Jos muutetaan tuo happi hevosiksi maltillisesti kertoimella 0,8 -> saadaan n. 34 hp ero. Kun softalla kysytään vähän enemmän kuin mihin rauta kykenee vastaamaan niin osat lämpenee ja T7 heittää safe modeen, niin kuin sulla käy.

Jos 2.0t virisarjan ahtoja ohjataan magneettiventtiilillä, niin perseellään oleva peruspaine aiheuttaa liian rajun ahtojen nousun aluksi -mikä kyllä potkasee kivasti- jonka jälkeen T7 sopeuttaa paineen alas.

Lämpöjen noustessa liian ylös eli nakurajaa lähestyttäessä puuttuu ensin peliin läppä, jolla MAF arvoa rajoitetaan ja sytytysennakko. Vasta tämän jälkeen puututaan magneettiventtiilillä ahtoihin.

Stage 1 vireissä on pullonkaulana liian pieni ahdin, mahdollisesti ahdas pakoputkisto ja onneton välijäähdytin.

Tutkippa loggerilla Throttle%, Load%, MAF ja IAT. Jotain tuossa penkkivedossa T7 puuhailee 4500 rpm jälkeen.
9-3 Viggen #1487
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

4500rpm jälkeen pakopaine ja sitä myöten nakutus pomppaavat selvästi ylöspäin pikkupillerillä varustetussa autossa joten siltä suunnalta voi ongelman ydin löytyäkkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Koska kyse ei tuota isommasta puutteesta ole niin laitumella olevat muutamat hevoset saattavat löytyäkin T7 perustempuilla:

Peruspaine, tulpat, alipaineletkut, bypass x 2, ahtojärjestelmän tiiveys, IMM ja DI jonka jälkeen ECUn resetointi ja uusi sopeutusajo sopivan kylmässä ilmassa. 8)

Jos ei vieläkään miellytä niin putki+IC+ahdin uusiksi ja stage xx ECUun. :wink:
9-3 Viggen #1487
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Talladega kirjoitti:Ei tuossa isosta puutteesta ole kyse. Vissiinkin pitäis tulla 225 Hp Maptunin mukaan? Ei ole mikään ihme ettei penkki anna lämpimässä tuota enempää. Jotain tuossa penkkivedossa T7 puuhailee 4500 rpm jälkeen.
Jotain se tosiaan puuhailee :lol:
Sinänsä aivan tyytyväinen tehoarvoihin. 150hp => 150kW. Tuossa penkityksessä auto toimi suht' ok. Yleensä ei kierrä kuormitettuna tuonnekkaan saakka ja joskus rajoittimeen. Eikä riipu ulkoläpötilasta.
Ahdin, välijäähdytin ja putkisto kyllä vaihtuvat, jollain aikataululla.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Talladega kirjoitti:Koska kyse ei tuota isommasta puutteesta ole niin laitumella olevat muutamat hevoset saattavat löytyäkin T7 perustempuilla:

Peruspaine, tulpat, alipaineletkut, bypass x 2, ahtojärjestelmän tiiveys, IMM ja DI jonka jälkeen ECUn resetointi ja uusi sopeutusajo sopivan kylmässä ilmassa. 8)

Jos ei vieläkään miellytä niin putki+IC+ahdin uusiksi ja stage xx ECUun. :wink:
Peruspaine on tarkistettu, alipaineletkut uusittu, ahtojärjestelmän tiiveys tarkistettu, tulpat uusittu pariinkin kertaan! IMM ja DI vaihdettu/uusittu.
ECU:n resetointi ja sopeutusajo ne ovat minulle uutta. Resoituoituuko kun ottaa liittimen irti ? Miten sopeutusajo tehdään? Onko ahtimen ja imuputken liitoksessa tiiviste? Sitä en ole irroittanut.
Bypass:ia en ole tutkinut, vielä.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: T7 ja stage1 murheet

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Resetoituu kun otetaan akunkenkä irti 15 min ajaksi. Älä kysy miksi ei 14 min riitä, en tiedä, tuo on perimätietoa saappiklubilta...
Miten sopeutusajo tehdään?
Virifirman ohjeen mukaisesti.

Voi siinä softassakin olla matoja. Mulla on ollut 2 eri St1 softaa ja jälkimmäinen pelasi paremmin. ( tai sitten Freetu puukotti siihen kovemman pyynnön persdyno-alueelle.. ). No, kyllä se softa antoi myös toistuvasti enemmän mitattua happea.

Eli lähesty virifirmaasi, kerro huolesi ja vaadi palvelua. On nuo softat sen verran riivatun hintaisia että tuotetuen pitää kuulua hintaan. :wink:
9-3 Viggen #1487
Vastaa Viestiin