Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Onko kukaan tullut vertailleeksi vakion T5 ja T7 kannen virtauksia? Näkyykö tuo millin venttiilivarren paksuuden ero jotenkin jossain?
jeeeeeee!
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
On niistä mittaustuloksia olemassa, oli joskus täällä foorumillakin linkattuna/pastettuna. Pakopuoli virtaa samalla tavalla, imupuoli T7 kannessa hieman paremmin kuin T5. Myös imukanava on T7 kannessa korkeampi eli kaikki ero ei tule ohuemmista venttiilivarsista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
mut eikös se kutakuinkin niin menny että T7 kansi parempi vakiona mutta T5 kannesta saa "paremman"?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Niin, syynä kaiketi se että tuolla T5 venttiilivarrella löytyy helpommin isompia venttiileitä virikäyttöön.
Venajousethan on yksi juttu sitten mikä pitää ottaa huomioon, T5 kannen vakiotkin on aika jäykät ja jäykempiä pitäisi löytyä suht helposti. T7 vakiojouset ovat aivan liian löysät viritykseen ja ennen siihen ei helposti löytynyt jäykempiä mutta nykyään pitäisi olla tarjolla, en muista äkkiseltään mistä.
Venajousethan on yksi juttu sitten mikä pitää ottaa huomioon, T5 kannen vakiotkin on aika jäykät ja jäykempiä pitäisi löytyä suht helposti. T7 vakiojouset ovat aivan liian löysät viritykseen ja ennen siihen ei helposti löytynyt jäykempiä mutta nykyään pitäisi olla tarjolla, en muista äkkiseltään mistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Jousi vakio on suhteessa venttiilin painoon, 7 vena on keveämpi ku 5. 5 jouset 7 kannessa riittänee aika pitkälle. esim ne vollen jouset on on kyllä aika jäykät ja on tarpeen vasta kun käytetään viri nokkia. pintapaine kasvaa melkosesti noille nostajille (yhden kannen jossa nostaja oli mennyt palasiksi olen tavannut, nokka ja alakerta oli edelleen ehyt).
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
kelaillu itelle kovia nostajia. omassa ne GS:n race jouset. Yhet nostajat oli jo paskana, voi tosin olla et oli paskana vanhuuttaan.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Joo Keme just noi ja sit tollai ku Matti laitto.
Ne pikku kanavat on viel ihan helppoja mut toi pääkanava tuotti snadit hikipisarat koska jotuu poraamaan molemmista päistä ja jännittämään että kuinka hyvin kohtaavat keskellä
eli tarviit siihen pääkanavaan niin pitkän terän että se riittää just millin kaks yli puoleenväliin sitä kanavaa. eli melko pitkän
Alkuhan siinä porauksessa tärkein on.
Ja mulle ainakin tehtiin noihin runkolaakereiden ö-reikiin viel pikkasen isommalla terällä viimiseks sellaset "viisteet".
Meinasitko Keme jättää TP-Akselit?
Mul ois sit tulppaus ohjeita/vinkkejä sovellettavaks jos tarviit...
Ne pikku kanavat on viel ihan helppoja mut toi pääkanava tuotti snadit hikipisarat koska jotuu poraamaan molemmista päistä ja jännittämään että kuinka hyvin kohtaavat keskellä
eli tarviit siihen pääkanavaan niin pitkän terän että se riittää just millin kaks yli puoleenväliin sitä kanavaa. eli melko pitkän
Alkuhan siinä porauksessa tärkein on.
Ja mulle ainakin tehtiin noihin runkolaakereiden ö-reikiin viel pikkasen isommalla terällä viimiseks sellaset "viisteet".
Meinasitko Keme jättää TP-Akselit?
Mul ois sit tulppaus ohjeita/vinkkejä sovellettavaks jos tarviit...
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Millin isommiks kaikkia. (toivottavasti muistin oikein )
Omaani tein ne tulppaukset näin:
-pakopuolen tp-akseleille meneviin kanaviin tehtiin jengat Runkopukin päähän (pukkeihin 1 ja 3). Siihen sitten vain sellanen kierretulppa kuusiokolo kannalla ja väliin ruuvilukitetta. Sen tulpan pitää vaan mennä tarpeeks syvälle että ei jää laakeri kantamaan sitä vasten ja ettei se estä öljyn liikkumista laakerin öljy urassa.
kuvassa EI ruosteessa olevat kanavat siis jengattu.
Laakerin ö-reikiä ei suurennettu, en tiedä onko väliä. mutta tällöin jo laakerikin estää tulpan itsestään auki pyörimisen, mitä tuskin tapahtuu.
-imupuolen TP-akseli onkin sit haastavampi koska meillä ei ainakaan löytyny sopivia työkaluja jotta saataisiin jengat tehtyä sinne pääöljykanavaan
Päädyttiin sellaseen kokeelliseen ratkaisuun että...
Ulosvetäjällä se TP-akselin laakeri ulos.
Hitsillä täpättiin laakerista ö-reijät umpeen ja ja varmuuden vuoksi osaa laakerin ö-urasta myös.
Sitten aivan vitullinen hiominen jotta laakerista tulee taas about oikean kokoinen totta sen saa takas paikalleen.
Takaisin laittaessa pitää huolen siitä että laakeri tulee sellaiseen asentoon että oljy ei yksinkertaisesti pääse enää kiertämään sen kautta, eli, öljy pysähtyy tähän tulpattuun/hitsillä täytettyyn laakeriin. Joku rahamieshän teetättää tähän siis oikean kokoisen holkin.
ykkös pukista ylös tuleva kanava tulpattiin, KYLLÄ!, lohkon vesipropulla
Istuu just kivan napakasti sinne kun naputtelee hissukseen. Saa/kannattaa käyttää jotain liimaa. Sen propun kanssa se on aika tarkkaa se et kuinka syvälle sitä naputtaa 1,5mm toleranssilla saa istumaan sen siihen kanavan päälle.
Kuvassa tulpattuna myös TP-ketjun kiristäjälle tuleva kanava!
tää rumba kannattaa harjoitella eka siihen pakopuolen akseliin koska siin ei tavallaan voi mogaa kun se on jo tulpattu sieltä runkopukeista.
Näillä karmeilla ranetuksilla on ainakin mulla toiminu. Ilmoittelen kyllä tänne jos selvii joskus joku feelu näissä.
näillä ranetuksilla kustannukset myös aika minimaalliset
Toivottavasti on tarpeeksi sekavasti selitetty.
Omaani tein ne tulppaukset näin:
-pakopuolen tp-akseleille meneviin kanaviin tehtiin jengat Runkopukin päähän (pukkeihin 1 ja 3). Siihen sitten vain sellanen kierretulppa kuusiokolo kannalla ja väliin ruuvilukitetta. Sen tulpan pitää vaan mennä tarpeeks syvälle että ei jää laakeri kantamaan sitä vasten ja ettei se estä öljyn liikkumista laakerin öljy urassa.
kuvassa EI ruosteessa olevat kanavat siis jengattu.
Laakerin ö-reikiä ei suurennettu, en tiedä onko väliä. mutta tällöin jo laakerikin estää tulpan itsestään auki pyörimisen, mitä tuskin tapahtuu.
-imupuolen TP-akseli onkin sit haastavampi koska meillä ei ainakaan löytyny sopivia työkaluja jotta saataisiin jengat tehtyä sinne pääöljykanavaan
Päädyttiin sellaseen kokeelliseen ratkaisuun että...
Ulosvetäjällä se TP-akselin laakeri ulos.
Hitsillä täpättiin laakerista ö-reijät umpeen ja ja varmuuden vuoksi osaa laakerin ö-urasta myös.
Sitten aivan vitullinen hiominen jotta laakerista tulee taas about oikean kokoinen totta sen saa takas paikalleen.
Takaisin laittaessa pitää huolen siitä että laakeri tulee sellaiseen asentoon että oljy ei yksinkertaisesti pääse enää kiertämään sen kautta, eli, öljy pysähtyy tähän tulpattuun/hitsillä täytettyyn laakeriin. Joku rahamieshän teetättää tähän siis oikean kokoisen holkin.
ykkös pukista ylös tuleva kanava tulpattiin, KYLLÄ!, lohkon vesipropulla
Istuu just kivan napakasti sinne kun naputtelee hissukseen. Saa/kannattaa käyttää jotain liimaa. Sen propun kanssa se on aika tarkkaa se et kuinka syvälle sitä naputtaa 1,5mm toleranssilla saa istumaan sen siihen kanavan päälle.
Kuvassa tulpattuna myös TP-ketjun kiristäjälle tuleva kanava!
tää rumba kannattaa harjoitella eka siihen pakopuolen akseliin koska siin ei tavallaan voi mogaa kun se on jo tulpattu sieltä runkopukeista.
Näillä karmeilla ranetuksilla on ainakin mulla toiminu. Ilmoittelen kyllä tänne jos selvii joskus joku feelu näissä.
näillä ranetuksilla kustannukset myös aika minimaalliset
Toivottavasti on tarpeeksi sekavasti selitetty.
Viimeksi muokannut like_a_glove, Su Tammi 25, 2015 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Mites Keme oli, oliko nuo blokit samoilla varusteilla?
Eli siis B206 on 16kg!! kevyempi kuin TP-akseleilla varustettu malli?
Aika hervoton painoero, ko. painon säästäminen mistään muusta auton etupäässä on kyllä liki tekemätön paikka...
Taitaa visioiden konevaihtoehto olla kummasti valikoitumassa... Kattelin tota jo aikasemmin ihan tukka pystyssä että onko muka noin iso ero.
Mitkäs ne muut ratkaisevat erot oli? Muistelisin että öljyruutat puuttuu, oliko muita persformanssi-mielessä merkityksellisiä eroja?
Eli siis B206 on 16kg!! kevyempi kuin TP-akseleilla varustettu malli?
Aika hervoton painoero, ko. painon säästäminen mistään muusta auton etupäässä on kyllä liki tekemätön paikka...
Taitaa visioiden konevaihtoehto olla kummasti valikoitumassa... Kattelin tota jo aikasemmin ihan tukka pystyssä että onko muka noin iso ero.
Mitkäs ne muut ratkaisevat erot oli? Muistelisin että öljyruutat puuttuu, oliko muita persformanssi-mielessä merkityksellisiä eroja?
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
Tuon TP ketjun kiristäjän tulppauksessa sitten kannattaa olla tarkkana ettei tuki kanelle menevää öljykanavaa.
http://www.hmsuk.com/saab/oilway/
Jonkinlainen kaaviokuva öljynkierrosta.
http://www.hmsuk.com/saab/oilway/
Jonkinlainen kaaviokuva öljynkierrosta.
Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen
.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!