0-100km/h vääntö

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Autumn
"Turbo"
Viestit: 245
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 11:23
Paikkakunta: Oulu

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Autumn »

Kyllä saa olla aika kova vaikopemari että se vetää eelle...
Trust Me, I Know What I'm Doing..
9000 Aero -93 RE85
#3264
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ai vakio Saabin?
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

saapasi kirjoitti:
Suppari kirjoitti:Paljonko saapasilla sitä voimaa? Muakin vituttais jos alle 300whp takavedot tulee sataseen ja ylikin vasemmalta ja oikealta ohi.
Hienoa, aiheessa (hooray!).
Herra trollilla (et sinä) kiehuu taas kierrokset, varo ettei verisuoni katkea kun en vastaakaan provo viestiisi.

Peruspaineilla kuulemma ~300hv. Ja täysillä tietenkin enemmän. Arvio: Jos 1,5bar on jossain 350 hujakoilla, niin lopulliset 1,6-1,7 varmaan sitten siellä 370-380, saa nyt nähdä.
19T:stä seiskan pesällä pitäisi kuulemma saada se vajaat neljäsataa. 370-380 riittää minulle ja siihen pyritään.
Tarkka dyno syyhyttää tietenkin itseänikin ja ajan sellaiseen kunhan lopulliset säädöt kesällä kohdallaan.
Suppari kirjoitti:Hanekin pääsee varmasti reilusti alle tuon,varsinkin ton käynnissä olevan "kevennyksen" jälkeen,ja vähän fillaria vaihtoon.Slicsiä saa kuitenkin ihan katulaillisenakin :mrgreen:
Alle minkä? Ai allekirjoitukseni? No se nyt ei ole mikään saavutus, jos joku vetää sen siis peruspaineilla. Tähdätään sinne 5,5:een..

Jos et lukenut aikaisempia viestejä, niin Hanehan jo myönsi ettei pärjää itse ajamanaan omalla autollaan minulle (täysipaineilla). Ja kuski ei tietenkään ole kukaan muu, vaikka kuinka olisi oma autonsa.
Voinhan minäkin tyhjentää vaikka koko autoni, mutta jos nyt kuitenkin lähdetään siitä että kaikki normaalit sisustat ovat paikallaan. Ei taida vertailukelpoisuus olla muuten kohdillaan. Rengasta saa toki vaihtaa, johan tuossa itsekin puhuin slikseistä (joita Mimmi pitää OT:na, ylläri..). Kylläkin kalusto voisi olla se, millä joka päivä kaupungissa ajellaan. En minäkään slikseillä joka päivä ajelisi.
Miksi muuten oudosti puolustat hanea (kyllä se silloin ku on sitä ja tätä...). Puolustaako joku minua? Tarvitsenko sellaista? Tarvitseeko Hane? Ei pitäisi kenenkään. Helppohan se on tietty 20 ihmistä huudella yhdelle (hymynaama). Se huomioiden, tähän asti erittäin heikko esitys (puolet kiehumassa ja panikoimassa).

5,9:stä... Ei tietenkään mene talvella, vaan kesällä (miten ei joku tajua?). Vai meneekö Japsolla tai jollain muulla talvellakin etuveto Saabilla 5,9 (hymynaama)?
hmm....mulla varmaan ihan turhaan paineita yli kilon,eikä silti
oo lähelläkään 300hp,ku toisilla peruspainella(noin 0.5)jo "kuulemma" se 300hp :D
#2285
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Vigge »

CDTA kirjoitti:
Vigge kirjoitti: Postin pari sivua taaksepäin tämän login
http://www.stcf.net/satkuun_lokki.jpg
missä lullabaasi rykästy satkuun 5.6s ajassa. Ahtopaine käy just kakkosen lopussa 1bar muuten alle.
En ymmärtäny "lullabaasi" termiä...enkä juuri muutakaan. Mutta tämä pisti silmään, ettäkö joku Saappi menis sataseen 5,6s alle ykkösen ahdoilla 8O

Onko tuon lokin MPA(kpa) yksyhteen = Bar/100?
Lullasaabi = 200tkm ajetulla orkkisalustalla vartustettu viggen ilman lukkoa jne.
Imusarjan paine on logissa absoluuttisena kPa arvona ja siitkän kun vähennät sen ~100 ja jaat sadalla niin saat ahdot.
Mutta kuten pitästä postista voi todeta niin ei kakkosella ykkösestä puhumattakaan "kestä" sutimatta enempää teho kuin mitä 2.3 mosa ko. pulikoilla/ahdoilla tuottaa.
Logiin nopeus tulee takarenkaan absilta ja näyttää alle kilsan virheelle todelliseen nopeuteen, eli mistään "sutivan etufillarin" nopeudesta ei ole kyse.
#1730
500whp.net member
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Vigge kirjoitti:Lullasaabi = 200tkm ajetulla orkkisalustalla vartustettu viggen ilman lukkoa jne.
Kiitos :idea:
Vigge kirjoitti:Imusarjan paine on logissa absoluuttisena kPa arvona ja siitkän kun vähennät sen ~100 ja jaat sadalla niin saat ahdot.
Jatkan OT-linjalla ja kysyn että, mitenkäs orkkismittarin bar lukemat suhteutetaan tähän lokin absoluuttiseen kPa arvoon? Esim. mittarin 1bar lukema, onko se n.0,1bar?
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Yllätytkö jos nyt kysyn että TÄH?
Josko jätettäs se siansaksa vähemmälle ja puhuttas Suomea?

Tämän mukaan 1 bar = 100 kPa eikö!
Vigge kirjoitti:Imusarjan paine on logissa absoluuttisena kPa arvona ja siitkän kun vähennät sen ~100 ja jaat sadalla niin saat ahdot.
OK. Lokissaa max.paine on lopussa vähänpäälle 200 elin. 2bar, mistä tulee se -100? ja paine onkin 1bar..ja miten se satku tosiaan menee 0-100 alle 6s. sillä 1bar ahdolla??
Vai onko nyt kyseessä termeillä, numeroilla, yksiköillä kikkailu ja oikeasti (oman mittarin mukan) satku meni 2bar paineilla?
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Risto »

CDTA kirjoitti:Yllätytkö jos nyt kysyn että TÄH?
Josko jätettäs se siansaksa vähemmälle ja puhuttas Suomea?

Tämän mukaan 1 bar = 100 kPa eikö!
Vigge kirjoitti:Imusarjan paine on logissa absoluuttisena kPa arvona ja siitkän kun vähennät sen ~100 ja jaat sadalla niin saat ahdot.
OK. Lokissaa max.paine on lopussa vähänpäälle 200 elin. 2bar, mistä tulee se -100? ja paine onkin 1bar..ja miten se satku tosiaan menee 0-100 alle 6s. sillä 1bar ahdolla??
Vai onko nyt kyseessä termeillä, numeroilla, yksiköillä kikkailu ja oikeasti (oman mittarin mukan) satku meni 2bar paineilla?
Koska ei olla tyhjiössä, niin ympäröivällä ilmalla on painetta tuo ~100, jolloin tuo pitää vähentää, jotta saadaan selville ahtimen tuottama ylipaine.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja CDTA »

OK. Onko tuo mittareissa jo huomioitu vai onko 1bar käytännössä sama kuin nolla?
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

jos jotain viisarimittari tarkotat jonka tuning-kaupasta oot ostanut nii 1bar siinä on 1bar ahtoa eli 2bar ilmakehän paineen kans :mrgreen:

edit: ja eihän sitä 0-100 väliä ahtopaineella ajeta? Toisella hyrrällä 1bar antaa esmes 400hv ja toisella se antaa vaikka 200hv. Ja kuvitellaan vielä lisäksi, että esmes 300hv auto jossa 1bar ahtoa vetää pidon rajamailla 0-100 välin vaikka 6sek. Meneekö sama auto 1.4bar ahdoilla n. 360hv tehoilla sitten saman välin nopeampaan? Vastaisin että ei, koska 300hv mentiin jo pidon suhteen rajoilla. Enemmän voimaa, vähemmän pitoa. Eli esmes viggellä tuo max. 1bar alkaa oleen jo ongelma sen pidon kanssa ja jos enemmän työntää voimaa pyörälle nii aina vaa pahenee. max 1bar siinä setissä siis "optimi" tehon ja pidon suhteen 0-100 välillä. Jossakin toisessa se raja on ylempi ja jossain alempi. Sekavaa kirjotusta taas...

ps. alemman tekstin luvut kuvitteellisia.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

CDTA kirjoitti:Yllätytkö jos nyt kysyn että TÄH?
Josko jätettäs se siansaksa vähemmälle ja puhuttas Suomea?

Tämän mukaan 1 bar = 100 kPa eikö!
Vigge kirjoitti:Imusarjan paine on logissa absoluuttisena kPa arvona ja siitkän kun vähennät sen ~100 ja jaat sadalla niin saat ahdot.
OK. Lokissaa max.paine on lopussa vähänpäälle 200 elin. 2bar, mistä tulee se -100? ja paine onkin 1bar..ja miten se satku tosiaan menee 0-100 alle 6s. sillä 1bar ahdolla??
Vai onko nyt kyseessä termeillä, numeroilla, yksiköillä kikkailu ja oikeasti (oman mittarin mukan) satku meni 2bar paineilla?
Pelkästään isompi ahdin riittää siihen, että pienemmällä ahtopaineella saadaan enemmän ilmaa koneeseen. Pikkuahtimillahan paineen nosto nostaa myös ahtoilman lämpöä. Tästä johtuen teho ei välttämättä tietyn pisteen jälkeen lisäydy ahtoja lisäämällä. Toki tuohon "soppaan" liittyy monia muitakin asioita...

Joo, pojat tosiaan puhuu absoluuttisista paineista. eli tyhjiössä on 0kPa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

georgahti kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Pelkästään isompi ahdin riittää siihen, että pienemmällä ahtopaineella saadaan enemmän ilmaa koneeseen. ...
selittäiskö joku vähämieliselle, miksei sitten puhuta suoraan vaikkapa ilmamassasta vaan paineista :?:

8O
Painemittari 20 e hydrauliliikeeestä, vaatii yhden (1) letku toimiakseen.

Ilmamassamittari, jotain pari sataa eur. Vaatii pikkasen enemmän kun letkun toimiakseen.
9-5 -00, Aero
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja CDTA »

No niin, kyllä tämä tästä :D
Eli Tarmo_L linkin Lappeenranta videossa max. paineet on n.330kPa niin se = n.2,3Bar :idea:
Meleko hurja vehjes muuten 8O paljonkohan tuosta irtoaa heppoja noilla säädöillä...800?

Josko sitä välillä sortuisi asiaan :oops: Etuvetoisen kiihdyttämisen hankaluus lienee ainakin osittain painon siirtyminen vetäviltä pyöriltä taakse, eli keulan nousu ja perän niiaus pitäisi saada mahdollisimman vähiin. Katuauton alustaa tuskin kannattaa pelkästään lähtöjä varten rakentaa, saattaa ajo-ominaisuudet vähän kärsiä. Mitenkähän saisi takapään vaikkapa ihan tönköksi lähdön ajaksi, kun perä ei niiaa niin keulakaan ei kevene niin paljoa. Vai olenko ihan metässä pähkäilyni kanssa?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Joskus rallipolulla kuulemma käyttivät saabeissa taka-akselin ja korin väliin asetettua puukapulaa. Puukapula oli sitten tarinan mukaan narussa kiinni ja lähdön jälkeen ohjaamosta kiskaisemalla tippui tielle, ja tulikin sitten lopun kisaa narunjatkona auton perässä maaliin asti :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
GreenThing
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Coltti kirjoitti:Joskus rallipolulla kuulemma käyttivät saabeissa taka-akselin ja korin väliin asetettua puukapulaa. Puukapula oli sitten tarinan mukaan narussa kiinni ja lähdön jälkeen ohjaamosta kiskaisemalla tippui tielle, ja tulikin sitten lopun kisaa narunjatkona auton perässä maaliin asti :).
Ainakin jokkiksessa tuota tekniikkaa käytetään.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Coltti kirjoitti:Joskus rallipolulla kuulemma käyttivät saabeissa taka-akselin ja korin väliin asetettua puukapulaa. Puukapula oli sitten tarinan mukaan narussa kiinni ja lähdön jälkeen ohjaamosta kiskaisemalla tippui tielle, ja tulikin sitten lopun kisaa narunjatkona auton perässä maaliin asti :).
Siten asiasta toiseen,eli miten jokkisautojen iskareita jäykennettiin..
Eli pistivät rasvanippan iskariin ja sinne kunnon rasvat perään ja kas ei joustanut enää niin paljon.. :lol:

Sorry ot..
Vastaa Viestiin