Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Keme kirjoitti:Eikös ton pakosarjanpuoleisen tasapainoakselin etummaisen öljyntulon saisi aika helposti tulpattua, kun vetäisi siihen alumiinilaakeripukkiin jengan ja siihen ruuvi tulpaksi lukitteen kanssa?


Vai onkos sillä jotain väliä, että noi tasapainoakselien reiät jää periaatteessa auki?
Joo noin mää tein. pitää muistaa viä tulpata se tasapainoakselin ketjun ohjausratas ku se öljy tulee sinnekin. siihen kanssa kierteet ja tulppa.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

noita laakereiden paikaltaan pois laittamisia kai ihan kansainvälisestikkin kokeiltu ja jos ovat vain toiselta "reunaltaan" kiinni niin saattavat irrota kokonaan.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
lart
"Turbo"
Viestit: 207
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja lart »

Eikö riitä että laakeria pyöräyttää sen verran että öljyreikä menee piiloon?
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

silti jää toi ura...eli ei.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Samanlainen umpiholkki asennettuna olis varmaan aika passeli, jos ei halua tuota alkuperäistä laakeriholkkia vetää sivuun.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
lart
"Turbo"
Viestit: 207
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja lart »

Just, siellä on se ura. Yksi vaihtoehto vois olla että halkaisee laakerin keskeltä ja laittaa puoliskon
öljykanavan päälle ja tasotiivisteliima väliin.
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

joo siis imu puolelle just tarvii holkin.

mulla tulpattu pakopuoli ihan runko pukeista. varmuudeks vaan harjoittelin tonne pakopuolelle eka et jos menee jokin vituiks ni ei niin haittaa sielä. :wink:

korjattu aikasempaan postiin...ajatuspieru tullu kirjoittaessa ja menny imu ja pako sekaisin (ei paha).

kiitos.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Keme kirjoitti:Nojuu, teetin sorvarilla umpiholkit noiden tasapainoakseleiden laakereiden tilalle.
Sitä vaan aloin ihmettelemään, että eikös tuossa like_a_glove:n toteutuksessa toi takimmaisten laakereiden öljynkierron esto ole tehty juuri väärinpäin? Vai onko siinä joku juttu mitä mä nyt en vaan tajua.
Mun mielestä pakopuolelle menee suora kanava runkolaakerilta ja siihen voi pyöräyttää jengat ja tulpata. Imupuolen akselille lähtee öljy taasen pääöljykanavan kautta. Eli umpiholkkia tarvitsisi vain imupuolella?
Otitko ylös sorvatun holkin tarkan ulkomitan ? Laakeri holkki oli 44.07mm, mutta se puristuu hieman
kasaan, kun se lyödään paikoilleen. Ajattelin tehdä umpi-tulpista 44.04mm.
Viimeksi muokannut matti911, Ma Tammi 26, 2015 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

.
Viimeksi muokannut Keme, To Tammi 11, 2018 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jeeeeeee!
matti911
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Syys 01, 2008 14:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja matti911 »

Keme kirjoitti:
matti911 kirjoitti:Otitko ylös sorvatun holkin tarkan ulkomitan ?
Pudotin sorvarille vain kaksi irti hakattua laakeria ja hain valmiit tuotteet. Mulla ei ole mittavälineitä tonnin tarkkuuteen.

Löitkö jo holkin paikoilleen? Oliko sovite miten tiukka?
Viimeksi muokannut matti911, Ma Tammi 26, 2015 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-02 9³t SE EX
-05 9-5 Aero sedan
-03 9-5 Aero stw EX
-99 9-5 2.3 sedan
-03 9-5 Aero sedan
-07 9-5 Vector stw
#4183
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Mitä täällä ollaan mieltä kannattaako dumppia käyttää ? Omassa tonnarissa ko. laite on ja eräs :saab: -asentaja huomautti että ei ole hyvä juttu vaan imee paskaa koneeseen. Suositteli tilalle normi by-passia.
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

kannattaa käyttää normi bypass niin kauan kun se kestää...taitaa noi kalvomalliset(vakio) levitä aika nopeasti ~1,5 bar paineilla...

ja sillä että kannattaako puhaltaa pihalle vaiko kiertoon ni vaikee sanoo....ootko edes kuullu että joku ois moottorinsa rikkonut ulos puhaltavan takia? saatika nähnyt...en mäkään.

ja totaa se et jos sen hurjapäät SSqv laittaa niin löysälle että pihahtaa jo jollain 0.3 bar paineella niin varmaan roikkuukin auki, ei mikään ihme sinäänsä.

Omassa ei oo parina männäkesänä olut minkään näköistä venttiiliä, nyt tulevaks kesäks ajattelin laittaa kaksi ulospuhaltavaa. :lol:

tyhjentävä vastaus, eikö? :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Random vinkkejä virikoneen rakentamiseen

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kuva
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin