Onko 3" putkistosta apua ?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Onko 3" putkistosta apua ?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Moro, onko apua JT:n 3" putkistosta katilta taaksepäin ? + kaveriksi freeairkit. Onko homma turhaa rahanpolttamista ?

Kertokaas vähän faktaa ja fiktiota ....
Viimeksi muokannut 9000cst, To Heinä 05, 2007 07:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Just niinku Mimmi kirjoitti.

Mitä kuumempaa ilma (pakokaasut) on, sitä enemmän tilaa se vaatii. Turbon jälkeen, putkea edetessään pakokaasut viilenevät kokoajan, eli sama ilmamäärä mahtuu kulkemaan pienemmästä reiästä putkiston loppupäässä kuin heti turbon jälkeen.
Downpipeen avaruutta ja kisakissa 0,5m taaemmas kuin missä orkkis katti sijaitsi. Loppuosa 2,5" tarvikeputkistoa, siis jos ei halua rahaa tuhlata turhuuksiin. :D
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Periaatteessa isompi putkisto saa turbon reagoimaan vähän herkemmin, ja ahdin pääsee hieman vähemmällä, kun pakoputken vastapaine heikkenee. Tietysti kevyellä virityksellä tätä ei juuri pysty "perstuntumalla" havaitsemaan. Toisaalta dyno osoittaa, että 2,5" ja 3" ero tuottaa jo 30-40 hv jos alkuteho on 400 hv...
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Samaa mieltä asiasta kuten Mimmikin... jos tavoitteet on katu käyttö ja alle 450hp niin 3" DP riittänee. Muutamia kattejakin on tullut testattua ja ei niihin ole mainittavasti heposet jääneet. En siten tiedä miten tuo saapukan katti kuristaa? Jos se putken kokoon tartuu niin saahan siihen turautettua isommat laipat ja putket? Eli loppu putki katista taakse päin voi olla sitä 2.5" tai jopa pienempääkin jos 300hp on max mitä haetaan. Alavääntöä tuolla katin poistamisella on tullut muutamiin kotteroihin esim. 200sx nissani. Turbo vehkeessä riittää yksi vaimennin jos on hyvä laatuinen sinne peräpäähän sillä saa jo virtaukset hyväksi ja kaasujen jäähtyminen kylläkin hieman huononee kun virtaus paranee mutta nää on aina hieman trade offeja.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Niin tuo mun viesti koski nimenomaan katin jälkeistä osiota. Dynossa mittailtu eroja, ja kyllä se vaikuttaa jos tehoja on nostettu reilummin.
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

TurboJanne kirjoitti:Niin tuo mun viesti koski nimenomaan katin jälkeistä osiota. Dynossa mittailtu eroja, ja kyllä se vaikuttaa jos tehoja on nostettu reilummin.
Ja ainaski mulla vaikutti katin jälkeen isonnettu putkisto pelkästään vakiosoftalla aikanaan.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Meitillä vaikutti vain "after burneriin" JT:n puolisarja. 8O :P Mutta kun downpipe ni johan tapahtu jotakin.. :)
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kohtahan tuo nähdään.. kunhan vaan kerkeän akun siirtää konttiin ja vääntää 3" downpipen.. 3" vaimennin, putkea ja peräylitys on jo hankittuna.

Niin, autona siis ei mikään uudenuutukainen elektroniikkahirviö, vaan -83(ekr) oleva satku avarretulla kannella, hybridiahtimella, coolerilla, modatulla polttoainesyötöllä ja 1.3bar paineilla.

Edit: Kannattaisi lukea.. katilta taaksepäin.. tuskin juurikaan apua.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

AMW:n Martikainen jutteli, että vasta 300 hv:n paikkeilla alkaa Saabissa vaikuttamaan mitä putkea katin jälkeen on. Tässä oli siis tiedossa että puhuttiin OG-Satkusta, jonka vakioputki on 2 1/4 tuumaa paksu.
Vastaavalla putkiratkaisulla verrattiin dynossa 400-heppaista turbokonetta, ja tällöin 3-tuuman cat-back toi yli 30 heppaa lisää.
Alkupää oli 3 tuumaa molemmissa mittauksissa.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Myrkky kirjoitti: kunhan vaan kerkeän akun siirtää konttiin
OT: Mitä hyötyä tuosta akun siirrosta on etuvetoisessa? Tilanpuute voi haitata konehuoneessa, mutta akun siirron myötä painojakauma ei mene ainakaan edullisempaan suuntaan :? .
Foxbody turbo
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

to4 kirjoitti:
Myrkky kirjoitti: kunhan vaan kerkeän akun siirtää konttiin
OT: Mitä hyötyä tuosta akun siirrosta on etuvetoisessa? Tilanpuute voi haitata konehuoneessa, mutta akun siirron myötä painojakauma ei mene ainakaan edullisempaan suuntaan :? .
Lisää tilaa ja virtanen lähellä stereoita(siis vahvistimia) varten, olen miettinyt myös pesunestesäiliön siirtoa toiselle puolelle ja hieman rälläköiden siirtää akkua kauemmas ahtimelta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

to4 kirjoitti:
Myrkky kirjoitti: kunhan vaan kerkeän akun siirtää konttiin
OT: Mitä hyötyä tuosta akun siirrosta on etuvetoisessa? Tilanpuute voi haitata konehuoneessa, mutta akun siirron myötä painojakauma ei mene ainakaan edullisempaan suuntaan :? .
Tosiaan enemmän tilaa, eli tarkemminen ilmaistuna og900:een saa isomman downpipen ilman jyrkkää mutkaa paljon helpommin. Ns. batteriböj, akkuputki. Akku konttiin ja hormi konehuoneeseen.
Vastaa Viestiin