Ng 900 turbo kävi dynossa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Re: Ng 900 turbo kävi dynossa

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

:?: Pari kyssäriä :?:

Meneeks toi TD04HL-15T heittämällä ängeen pakosarjaan ja eturööriin T25 tilalle? Okei tehoa tuli lisää, mutta steg-1 softa; muuttuko moottorin luonne muuten? Meinaan vaan kun steg-1 softa lienee kuitenkin optimoitu T25 autoon?

Oliko tää kyseinen nyt tonnari aeron vai 9-3 aeron/viggenin vakiofööni?

Heräsi vaan mielenkiinto kun noita saa enemmän tai vähemmän hyvässä kunnossa olevia ahtimia stcs:n turbotorgetilta toisinaan ihan hyvään hintaan. (sitku T25 menee paskaks, eikä oo hybridiin tms varaa)[/quote]


Menee suoraan paikoilleen mutta pitää olla se 9-3/9-5 aeron fööni jossa pyöreä pakosarjan tulo ahtimeen(reikä siis pyöreä eikä ovaali kuten tonnarin pakosarjassa) vesiputket ei pakollisia tarviit vain uudet 12mm banjon pultit koska mitsussa td04 12mm kierre kun t25:ssa 14mm ja uudet kuparitiivisteprikat noihin kahteen banjoliittimeen. Lisäksi tarviit trionic 7 autojen imuputken koska kiinnitys erilainen(kompressoripesään) kuin t25:ssa maksaa 100e saabilla jonka sahaat poikki alapäästä ja liität orggis kumiputken siihen normaalisti.Myös turbon öljynpaluuputken laippa menee uusiksi 10e. Eli pientä kikkailua :)

Lisäys kyseiset muutokset koskevat ng900 turboa ja trionic 5 9-3:sta :!: trionic 7 autoihin ei tarvitse ilmeisesti mitään uutta osaa. Koska imuputkikin on sama kuin td04 15t:ssa :!:
Viimeksi muokannut turbotalladega, Ke Loka 08, 2003 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
turbotalladega
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 23:09

Viesti Kirjoittaja turbotalladega »

Speedou :!: :!: :!: En ihmettele pätkääkään 9-5 aeron tai muiden 2.3l moottorilla varustettujen turbo-saappien 400nm vääntöä antaahan jo saab tiedotteissaan arvoksi tuolle autolle 370nm ylipainetoiminnolla joka sekin saabmaisesti tietysti alakantissa :!: Mutta näitten "vakio" 2l pannujen 424 ja varsinkin toi 510 on ihmetyksen aiheena :?:
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Pro turbo kenties???

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

900S kirjoitti:
Niin olikohan kyseessä tuo pro turbo (http://www.proturbo.fi)? Ne kauppas tuota samaa ahdinta mullekin kun siellä kävin. En edes tiedä sopiiko se og900S:ään...? Tuosta alkuperäisestä te05-12b:stä ne olisivat antaneet 200-250€ vaihdossa, että ei mikään älytön väliraha 450-500.

Tuo ahdin oli juuri pro turbolta. Hinta ei mielestäni ollut paha. Tilasin silloin SP:ltä vastaavan, mutta kun SP sössi sen homman niin ostin tuolta. ei tullut montaa kymppiä kalliimaksi.

Tuon saa käymään OG satkuukin, jos on intoa tehdä sopiva välilaippa. ei paha tehdä jos vaan on sopivia työkaluja :D
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

asian vierestä:

mikä olisi mielestänne hyvä viritysahdin Saab 9000 T16 2,0 moottoriin ja mitä muutoksia se vaatii

T04/03 hybridien eri versioita ainakin, onko muita ja mitä?
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

turbotalladega kirjoitti:Speedou :!: :!: :!: En ihmettele pätkääkään 9-5 aeron tai muiden 2.3l moottorilla varustettujen turbo-saappien 400nm vääntöä antaahan jo saab tiedotteissaan arvoksi tuolle autolle 370nm ylipainetoiminnolla joka sekin saabmaisesti tietysti alakantissa :!: Mutta näitten "vakio" 2l pannujen 424 ja varsinkin toi 510 on ihmetyksen aiheena :?:
Totta, ovat erittäin kovia lukemia. Mutta en epäile etteikö sellaista arvoa saattaisi hetkellisesti auto saavuttaa. Mutta turha puhua enempää, kun kuitenkaan dynojen tarkkuuksissa on eroa jne.
STCF #3
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

T16 kirjoitti:asian vierestä:

mikä olisi mielestänne hyvä viritysahdin Saab 9000 T16 2,0 moottoriin ja mitä muutoksia se vaatii

T04/03 hybridien eri versioita ainakin, onko muita ja mitä?
No ainakin Garrettin T25/T28 -hybridi olis ihan asiaa. Käy suoraan esim. T25M:n tilalle ja siitä saa irti 320 hv.

Em. tieto on peräisin Maptunilta. Pistetäänpä tässä nyt muutkin heiltä saamani tiedot näkyviin:

Garrett T25M: 284 hv
Mitsun TD04-18T: 320+ hv
Mitsun TD04-15T (9-3/9-5 Aero, 9-3 Viggen): 290 hv
Mitsun TD04-15T (9000 Aero): 310-320 hv

Olen itse miettinyt, että jos joskus täytyy vaihtaa tuo turbo, niin vaikkakin tuo Mitsun 290 hv:n 15T on halvempi kuin T25/T28, niin T25/T28 käy autoon kiinni heittämällä ilman ihme kikkailuja.

Toisaalta täytyy myös ottaa huomioon, että kun vaihtaa turbon, niin tod.näk. saa jossain vaiheessa varautua myös kytkinremppaan :evil: Omasta autosta on jo kerran mennyt kytkin :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti: Toisaalta täytyy myös ottaa huomioon, että kun vaihtaa turbon, niin tod.näk. saa jossain vaiheessa varautua myös kytkinremppaan :evil: Omasta autosta on jo kerran mennyt kytkin :evil:
Mites viggenin levy, menee ilmeisesti suoraan ng/9-3:n orkkiksen tilalle.

Vigge: mitäs sanot tosta kytkimestä?

Eli jos nyt halvemmasta ja yksinkertaisemmasta päivityksestä puhutaan...

Kestävämmät sintterit on sit varmaan jo vähän mielenkiintosempia käyttää
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

NG900T kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti: Toisaalta täytyy myös ottaa huomioon, että kun vaihtaa turbon, niin tod.näk. saa jossain vaiheessa varautua myös kytkinremppaan :evil: Omasta autosta on jo kerran mennyt kytkin :evil:
Mites viggenin levy, menee ilmeisesti suoraan ng/9-3:n orkkiksen tilalle.
Ainakin SP: sin sivulla sanotaan että viggenin levy käy "heittämällä" 900/9-3: seen,

9-3 Viggen,
passar även 900/9-3 94-02 |9636721| 40.6721 | pris. 3 360 kr|
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

kytkimistä yleistä

jos pitää lisätä vääntömomentin välityskykyä:

a)
painevoiman muutos, menee lineaarisesti muutokseen, poljinvoima kasvaa samassa suhteessa

b)
kitkamateriaalin muutos
kevlar n +15%
sintteri n +40%

c)
halkaisijan muutos (vaikutus menee halkaisijan muutoksen potenssiin 2)


sporttimallien massalevyt pitävät saman kuin perusmallien massakytkinlevyt jos halkaisija on sama
sen sijaan niissä on usein vahvempi keskiö sietämään rääkkiä
(esim BMW 320iS:n levy)


mulla on Saab 9000 T16 228mm kytkimenä
Sachs Race Engineering n +30% virityspaineasetelma + Sachs vakiolevy + Sachs vakioirroitinlaakeri
hyvin pitää pienellä virityksellä ja kestää reippaalla ajotyylillä
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vuosi sitten kyselin SP:n Pirjolta, että löytyisikö heillä jotain vahvempaa kytkintä meikäläisen autoon. Pirjo vastasi, että heillä on tuotevalikoimassaan "Sensonic Special" -kytkin, jonka pitäisi kestää kovempaa vääntöä kuin orkkiksen.

Jos oma kytkin menee jossain vaiheessa, niin sitten täytyy ilmeisesti satsata tuohon em. kytkimeen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin