Selailin tossa vanhoja topicceja ja silmään pisti viggen ja potkuhousun dynokeikka. Ei voi olla mahdollista että potkuhousun aerossa on steg 1 varustuksella 424nm vääntöä 9-3 aerossa, pistää koko touhun tuollakin kyseenalaiseksi tai sitten kalibrointi on unohtunut tai kussut kyseisessä ajossa? En halua olla ilonpilaaja mutta kun ei esim maptunin steg 6 tarjoo mihinkään kakslitraiseen saabiin tollasta vääntöä. Mitä mieltä oot potkuhousu itse asiasta? Ja Viggen viggenistä 409nm on täysin normaali luku steg 1 chippauksessa jopa alakantissa mutta siellä olikin onkelmia???
Ovatko dynot näin epäluotettavia vai onko käyttäjässä vikaa/kautta kalibroinnit kussut???
Tässä kohtaa pitää ottaa huomioon mitä Viggen dynotuksessa tapahtui. Ensin sitä ei saatu pysymään penkissä ja suti niin että savu nousi. Viggen vääntökäyrä lähtee heti alussa pysty suoraan ylöspäin, mutta sitten kone alkaa säätämään itseään ja paineet putoaa. Viggeltähän ei saatu kunnon arvoja johtuen mainiosta SP lastusta. Jos kaikki olis mennyt putkeen niin Viggen arvot olis olleet aivan jotain muuta ja mun 2 Litranen sen rinnalla koppimopo. SP nakutus ennakko on niin korkeella että se antaa mahottoman väännön mutta sitten huippukierroksilla alkaa nakutus ja tehot putoaa. Maptuunilla sytkäennakko on paljon alhaisempi ja vääntökärä tasaisempi. Mun käyrä on enemmänkin baraabeli kun pitäisi olla tasainen. Kummallikin on puolensa.
Malmin videolla sen näkee kuinka otettiin yhteen Viggen kanssa. Alku mennään väännöllä rinta rinnan (sutien). JOs matka olis ollut pitempi olisin saanut ihailla "postiautoa" takaapäin ja kaukaa.
Kattokaa niitä käyriä uudestaa ja verratkaa sitä alkua tonne 3000 kiekan kohdalle, siinä näkee sen eron, mun vääntökäyrä on lovempi kun on niin pieni moottoli.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2 Zaino Show Car PolishTrolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Aika korkeella pidät noita peruspaineita, onko ollut käyntiongelmia sen vuoksi? Oma tonnari alkaa antamaan tukehtumisen merkejä 4bar tyhjäkäyntipaineilla, nimenomaan alhaisilla kierroksilla.
Potkuhousu oliko ahtopainemittari kiinni(ulkopuolinen ei auton oma) saabin oma oli jopa yli punaisen asteikon Mulla oli ja se oma 356nm tuli kun mittari näytti 1.3-1.4bar siinä rääkissä kolmentonnin molemmin puolin. Perusmoottori sama ja ahdin sama meillä, painetta pitää olla sulla 1.7-1.8 bar että 424nm irtoiaisi ja sitä ei irtoa koska katkasee polttoaineen syötön ennen sitä. Tollaisilla 1.2barin paineilla sitä ei voi saada orggismoottorilla. Jos meet joskus uudestaan uusien satsien kanssa niín kerro tuloksistasi
Aika korkeella pidät noita peruspaineita, onko ollut käyntiongelmia sen vuoksi? Oma tonnari alkaa antamaan tukehtumisen merkejä 4bar tyhjäkäyntipaineilla, nimenomaan alhaisilla kierroksilla.
kyllä tekee hieman kuolleen kohdan n 3000rpm juuri ennen kuin alkaa ahtamaan kunnolla mutta kun kokeilin Malmilla 3,6bar niin meni laihalle ja kiihdytyksessä EGT meni jopa 950ast C
4,0bar @ 0bar pysyy 870ast C
eli siis ECU:uun ohjelma jossa on pidemmät ruiskutusajat hana tiskissä tarvitaan
turbotalladega kirjoitti:Potkuhousu oliko ahtopainemittari kiinni(ulkopuolinen ei auton oma) saabin oma oli jopa yli punaisen asteikon Mulla oli ja se oma 356nm tuli kun mittari näytti 1.3-1.4bar siinä rääkissä kolmentonnin molemmin puolin. Perusmoottori sama ja ahdin sama meillä, painetta pitää olla sulla 1.7-1.8 bar että 424nm irtoiaisi ja sitä ei irtoa koska katkasee polttoaineen syötön ennen sitä. Tollaisilla 1.2barin paineilla sitä ei voi saada orggismoottorilla. Jos meet joskus uudestaan uusien satsien kanssa niín kerro tuloksistasi
Ei ollut mitään ylimääräistä mittaria kiinni joten ahtojen todellisesta määrästä en osaa sanoa mitään.
Vakiona tossa koneessa oli jotain 350Nm (en muista tarkkaan, mutta kaivan sen esiin) ja hevosiakin 236 hetkellisesti.
Joo sitten kun mulla on taas jotain laitetavaa koneeseen niin dynoon se varmasti. Mutta kyllä tosta mun vehkeestä huomaa etä siinä on voimaa aikas kivasti.
Ai niin ST-Motors kalibroi ton dynonsa kerran kuukaudessa joten se on kaiketi aika luotettava. Silloin kun me oltiin oli vilponen päivä ja sumua ilmassa =paljon happea. Ties vaikka toi autto kans jotain
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2 Zaino Show Car PolishTrolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
penkki joka toimii siten kuin Bosch silloin kun vedetään veto "alhaalta ylös" eli vastuksena on pelkästään rullien hitausmomentti on hyvin helppo saada näyttämään oikein, ei vaadi ihmeellistä matematiikkaa
jo tämä tukee sitä että Bosch penkit keskenään ja maailmalla esim Super-Flo jarrupenkit keskenään näyttävät suht saman ja myös suht oikein
eli on oletettavaa että Tuning World, Toijalan autosähkö jne näyttävät keskenään suunnilleen samaa
(pyörrevirtajarrut toimivat Boschissa vain kun simuloidaan ajovastusta eli säädetään esim kaasuun vastaavuutta)
Ma-Ha (jollainen on esim ST-Motorsissa) ilmeisesti toimii pelkästään pyörrejarrumenetelmällä jolloin homma on vaikeampi hallita eli virhemahdollisuus on suurempi, mutta elektroniikalla ja vertailutesteillä saadaan ilmeisesti kohtuullinen tarkkuus valmistettua ko tyypin jarrupenkkiin
toiminee ainakin uutena/huollettuna
vesi- ja öljyjarrujen kanssa on paljon vaikeampi toteuttaa ohjauselektroniikka joten virheetkin ovat paljon suurempia
varsinkin jos on vain käsiohjauksella
tämän vuoksi "maakunnan seppien" jarrujen tuloksia ei voi verrata muihin jarruihin
voimansiirron ja renkaiden yhteinen häviöteho mitataan vapaalla kun nopeus putoaa alas tehomittauksen jälkeen
virhe tulee kuitenkin oikeaan suuntaan ts ei ainakaan liikaa moottoritehoa
-----------
kätevä tapahan on verrata ilman jarrupenkkiä:
auton paino ajokunnossa kuskeineen ja varttimailin loppunopeus
(ei aika)
siitä saa selville vetopyörätehon tasaisella tiellä eli todelliset autoa liikuttavat hepat
ja voi verrata muihin samanlaisiin autoihin
harmi vaan kun suomessa on vähän noita tapahtumia ja lyhyt ajokausi...
usassa tai australiassa pääsee testaamaan vaikka joka viikonloppu
("vastaa" dynoa jossa mittauslaite pultataan pyörännapaan kiinni, nuop pyörännapajarrut vaan usein ovat hydraulisia eli ei tarkkoja)
yleensä moottoripenkeissä ei mitata nettotehoa jossa olisi laturi, vesipumppu, koko imujärjestelmä ja koko pakoputkisto kiinni
vaan brutoteho jossa em komponentteja puuttuu
(usein n 5-10% suurempi kuin nettoteho moottorista)
ei siis suoraan voi verrata toisiinsa
toki jos nuo kaikki rakentaa paikalleen moottoridynossa niin sitten saa tehtyä testin nettoteholle moottorista sielläkin