Mankkuvena--> Bleedi

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
sisse
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 13:02
Paikkakunta: Turku ja ympäristö

Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja sisse »

Tuli tuossa viikonloppuna kaverin nissandatsunia remontoidessa puheenaiheeksi turboruuvi ja Saabi(ni). Tästä kysyms heräsikin, että voiko tuon mankkuvenan tilalle vaihtaa ihan perus bleedin jota ruuvailemalla sitten säädellään ahtoja. Vai olenko jotain hyvin olennaista nyt unohtanut :saab: in tekniikasta? Ja meneekö elektroniikka sekaisin jos tuollaista rakentelisi...

Jotain vanhaa keskuteluakin löysin googella mutta ei tainnut olla ihan samat tuumailut.
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX

''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Voihan sillä paineita nostaa. Jos vaan vähän nostat niin ei mitään hätää.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Vaan eikös tuo bleedi kuitenkin ole parempi laittaa mankulta lähtevään w-letkuun kuin yrittää koko venttiiliä moisella korvata???
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ekitheman kirjoitti:Vaan eikös tuo bleedi kuitenkin ole parempi laittaa mankulta lähtevään w-letkuun kuin yrittää koko venttiiliä moisella korvata???
Eikös tuo tee mankkuvenasta virattoman juuri silloin kun sen pitäisi toimia?.
ts ahtojen ollessa tapissa, laskea ahtoja nakutuksen takia?
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Mikä olisi rakennelman hyöty verrattuna modattuun apc:hen? Tai siis onko multa mennyt jotain oleellista ohi, eikö apc-mankkuvena-systeemi ole perus "turboruuvista" kehittyneempi versio jolla esim. mäntien sulattaminen tai koneen muuten vaan tuhoaminen on hiukan hankalampaa?
sisse
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 13:02
Paikkakunta: Turku ja ympäristö

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja sisse »

Jatra kirjoitti:Mikä olisi rakennelman hyöty verrattuna modattuun apc:hen? Tai siis onko multa mennyt jotain oleellista ohi, eikö apc-mankkuvena-systeemi ole perus "turboruuvista" kehittyneempi versio jolla esim. mäntien sulattaminen tai koneen muuten vaan tuhoaminen on hiukan hankalampaa?
Kyllähän se näin taitaa ollaa, mutta tuo ruuvi olisi ''yksinkertaisempi''. Noo joku kommentoi tähän, että mitäs vaikeaa siitä boksin modaamisessa on jne. Hyöty tässä bleedissä olisi tarve olla muuttamatta itse boksia, mutta eihän katastusmieskään tykkään moisia ruuveja katsella. Eli taitaa olla turhaa leikkimistä nostaa ahtoja ruuvilla ja ennemmin boksin kimppuun? Kuinkas sitä sieltä boksista säädetään ja jos löytyy jo keskustelu niin linkkiä vain tänne.

ps. Ahtaa jo 1barin mutta en tiedä mitä entinen omistaja on mahtanut tehdä.
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX

''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
jupe_e
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 14:14

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja jupe_e »

Itseä kiinnostais kanssa toi mankkuvenan korvaaminen rajapaineventtiilillä. Oma T5 mankkuvena on ilmeisesti tulossa tiensä päähän. Auto on NG900 Stage3. Ahdot seilaa pari kertaa n. 1,3bar-1,0bar +4krpm kohdalla ja sitten tasaantuu 1,0baariin. Ilmeisesti ohjelmallisesti kyseisessä kohdassa tiputetaan ahtopainetta. Jos korvais tosiaan mankkuvenan rajapaineventtiilillä ja säätäis sen kilon paikkeille...
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

jupe_e kirjoitti:Itseä kiinnostais kanssa toi mankkuvenan korvaaminen rajapaineventtiilillä. Oma T5 mankkuvena on ilmeisesti tulossa tiensä päähän. Auto on NG900 Stage3. Ahdot seilaa pari kertaa n. 1,3bar-1,0bar +4krpm kohdalla ja sitten tasaantuu 1,0baariin. Ilmeisesti ohjelmallisesti kyseisessä kohdassa tiputetaan ahtopainetta. Jos korvais tosiaan mankkuvenan rajapaineventtiilillä ja säätäis sen kilon paikkeille...
Laita ennemmin T7 magneettiventtiilikonversio, vesa67:lla myynnissä foorumilla.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja Jatra »

jupe_e
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 14:14

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja jupe_e »

Hyvin on tiedossa ketkä T7 modeja tekee, eikä se tässä varmaan ollut edes keskusetelun ideana. Ajatuksena oli, et aiheuttaako se mitään ongelmia, jos pyydettyä ahtopainetta ei tavoiteta? Esim. Stage3 ja rajapaineventtiilillä ahdot kiloon?
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

jupe_e kirjoitti:Itseä kiinnostais kanssa toi mankkuvenan korvaaminen rajapaineventtiilillä. Oma T5 mankkuvena on ilmeisesti tulossa tiensä päähän. Auto on NG900 Stage3. Ahdot seilaa pari kertaa n. 1,3bar-1,0bar +4krpm kohdalla ja sitten tasaantuu 1,0baariin. Ilmeisesti ohjelmallisesti kyseisessä kohdassa tiputetaan ahtopainetta. Jos korvais tosiaan mankkuvenan rajapaineventtiilillä ja säätäis sen kilon paikkeille...
jupe_e kirjoitti:Hyvin on tiedossa ketkä T7 modeja tekee, eikä se tässä varmaan ollut edes keskusetelun ideana. Ajatuksena oli, et aiheuttaako se mitään ongelmia, jos pyydettyä ahtopainetta ei tavoiteta? Esim. Stage3 ja rajapaineventtiilillä ahdot kiloon?
T5 epäkuntoisen mankkuvenan "fiitserinä" on huojuvat ahdot, fuelcutit ja "kosmisista" voimista johtuvat maksimiahtopaineen muuttuminen.

Korjaus: uusi T5 tai T7 modi.

Kannattaa lukasta tämä läpi:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=68634
Enempi tarinaa tuosta T5 ventiilistä, sen oireista ja korjauksesta.


Tuosta ahtopyynnistä. Ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia, onhan yhdestä viripaja-softasta löytynyt yli 100% kaasuläppä arvoja, ja yliampuvia ahtopyyntejä.

Omasta mielestäni paras/halvin/turvallisin "väliaikanen" korjaus tuon bleedin sijasta on ottaa mankkuvenan säköliitin irti. Ajele perusahdoilla kunnes saat mankkuvenan kuntoon/vian korjattua.

Palkokasviedit:
Bleedilläkin ahtojen nosto onnistuu, "vääräksi tavaksi" sen tekee se että moottorin ohjaus ei voi kompensoida mahdollisissa vikatilanteessa.
Bleedillä yhdistettynä oikeilla bensamääreillä ja realiakaisella seoksen seurannalla on onnistunut paketti, varsinkin ennen trionic aikakautta tehdyissä vanhemmissa APC vehkeissä.
Trionic toimii isommillakin ahdoilla fiksusti, ettei muuta perustetta bleedille ole kuin halpa hinta.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, To Loka 14, 2010 10:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Älkää siis laittako bleediä.
Se on väärin.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
sisse
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 13:02
Paikkakunta: Turku ja ympäristö

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja sisse »

Tuikkaan megasquirtin kiinni, niin sitten bleedi on okei?

Joo kylhän tää valaisi, vaikka mun vanhus ei T5 tai T7 ole koskaan kuullutkaan :/
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX

''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

sisse kirjoitti:Tuikkaan megasquirtin kiinni, niin sitten bleedi on okei?

Joo kylhän tää valaisi, vaikka mun vanhus ei T5 tai T7 ole koskaan kuullutkaan :/
Kunhan megan kartat on okei, eli ei vedä missään kohdin laihalle.
Paras vakuutus on satsata laajakaistalambdaan, näet heti/aina ettei mennä laihalla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mankkuvena--> Bleedi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite en vaihtaisi mankuvenaa bleediin. Joskus on käynyt niin, että 98E-mittarista on tullut tankillinen sellaista bensiiniä, että esim. tuo oma 99 turbo nakuttaa sillä enemmän, kuin 95E:llä. Rajoille vedetty ahtopaine bleedillä olisi aika turmiollinen yhdistelmä tässä tapauksessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin