Ahtopaineen nosto hukkaportin tangon avulla

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Ahtopaineen nosto hukkaportin tangon avulla

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Heips.. voinko nostaa ahtopainetta säätämällä hukkaportin tankoa lyhyemmälle???Yksi kierros vastaa 0,03bar.. eli varmaankin kierroksen uskaltaa kääntää tarvitsematta pelätä seoksen laihuutta?Vai?
Auttaako toi edes ollenkaan... :D
Auto on 9000 CSE LPT vm96
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Mutta JOS! säätäisin hukkaporttia, tämähän ei vaikuta ahtoihin vaan peruspaineisiin? Ja ainakin T7 laskee sitten ahtoja jos tätä on räplätty...
Muistaakseni.
Mutta,olisiko mitään hyötyä?
Mun tilit menee häitä valmistellessa ja ei vielä ole varaa sijoittaa 860 euroa tuohon maptuneen.
ellei joku luovu halvalla semmoisesta... :)
Kun en ole edes jäsen niin en saa alennuksia...
OFFTOPIC: paljonko on jäsenmaksu?
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Lobo_Earthworm kirjoitti:OFFTOPIC: paljonko on jäsenmaksu?
Klikkaa ylhäältä Jäseneksi-painiketta ja lue klubi-info. Siellä kerrotaan, että "Saab-klubin jäsenmaksu on 22,00 € vuodessa. Uudet jäsenet maksavat lisäksi liittymismaksun 10,00 €."
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

joo,,, just hokasin,,
On sit viimeinen kerta kun otan unilääkkeen ja jää istumaan koneelle..... . :D
en kerenny sänkyn... :D
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Lobo_Earthworm kirjoitti:On sit viimeinen kerta kun otan unilääkkeen ja jää istumaan koneelle..... . :D
en kerenny sänkyn... :D
:lol: :lol: :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Ahtopaineen säätö

Viesti Kirjoittaja jmt »

Omistin joskus Volvo 850T:n ja heidän keskustelukerholla (brickboard) tämä oli aika yleinen aihe. Moni oli säätänyt hukkaputken akselia, ja kokemusten perusteella 4.5 kierrosta oli optimi: nopeampi paineenkasvu mutta ei Check-Engine valoa... Suunta taisi niillä olla varren pidentäminen, jolloin hukkaputki aukeaa myöhemmin.
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Pitihän tuota kokeilla omaan saappaaseeni,mut kaikki tuntui menevän perseelleen.Tottakai ensiksi säädön jälkeen kone tuntui hieman herkemmältä mut pikkuhiljaa alkoi tuntua ihmeen nihkeeltä ajaa,bensaa meni enemmän ku kerkes ostaa...Vian huomasin siitä kun otin piuhan irti magneettiventtiililta ja kokeilin peruspaineita.Hienosti pysy 0.6 ja kun kierrokset saavutti 4000,viisari nousiku raketti kohti 1.5baria.Aattelin ensin et boxissa voi olla vikaa,ja eikun vakio boxi paikalle ja baanalle piuha irrotettuna.Sama homma,4000kierroksen jälkeen nosti paineet n.1.2bariin ja katkas syötön.Sitten homma rauhoittui ku kävin säätään peruspaineet takas oikeisiin lukemiin.

Ja kokeilihan eräs saapisti n.2barin paineet eräänä päivänä mun autolla.Kehu et kiihty ihan kohtuu hyvin,ja olikohan ne paineet vielä alle 3000kierroksen tullu.Hyvin se tuntuu kestävän kokeiluja,tuskin jatkuvaa.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Jaaha.. Tulipa selitys minunkin bensansyönnin kasvulle.. :twisted: Keskikulutus mittari näyttää litran enempi ku ennen!! :twisted:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Milli kirjoitti:Jaaha.. Tulipa selitys minunkin bensansyönnin kasvulle.. :twisted: Keskikulutus mittari näyttää litran enempi ku ennen!! :twisted:
Siinä se syy.Ja lisääntyneet tehot vaatii lisää pensaa....
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Voi käsi! :twisted: Ei jaksas kontata auton allekkaan ku tuli jo maattua kun putkisto päätti irtaantua autosta.. :oops: Taas! :twisted:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Eli tästä opimme sen että tangon avulla ei kannata leikkiä..
Kertokaa joku kokeneenmpi miten noi paineet menee?
Lähinnä puhutaan peruspaineden säätämisitä yms... tuo turbo puoli kun puppaa olemaan hakuseesa...
En edes tiedä mikä ahdin tuossa mun saabissa on... :D
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Liiallinen tangon "lyhentäminen" eli peruspaineen nostaminen aiheuttaa paineitten karkaamisen.... Näin ainakin omassa ogsatkussa... mankkuvena alentaa keinotekoisella "logiikalla" ahtoja kierrosten ja paineen mukaan....

Jos peruspaineet liian ylhäällä, tämä maksimiahtojen ja peruspaineen välinen ero ei riitä pudottamaan ahtoja, koska mankun auki <> kiinni sykli on kuitenkin vakio, kun ollaan yli puolen baarin.... Ja tietysti päin vastoin jos peruspaineet liian alhaalla....


Näin ainakin omien johtopäätösten mukaan....
"Oikeita" eli mahdollisimman korkeita peruspaineita kannattaa kuitenkin etsiä.... On todella miellyttävä ajella tällä hetkellä monen bussipysäkillä suoritetun säädön jälkeen.... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Hienosti kuiteski jakso nostaa mulla paineet tonne 1.4bariin ja vitosella viisaria vaille 1.5bariin.Ja jakso pitää paremmin tasasena.Siis tuolla tanko virityksellä.Mutta muuten se kostautu kaikella muulla ei kivalla tavalla.Eli tyytykäämme siihen mitä viriboksiimme on ohjelmoitu.
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

mitä ei kivaa??

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

SEPA kirjoitti:Hienosti kuiteski jakso nostaa mulla paineet tonne 1.4bariin ja vitosella viisaria vaille 1.5bariin.Ja jakso pitää paremmin tasasena.Siis tuolla tanko virityksellä.Mutta muuten se kostautu kaikella muulla ei kivalla tavalla.Eli tyytykäämme siihen mitä viriboksiimme on ohjelmoitu.
Mitä ei kivaa se teki tankovirityksen jälkeen??itse kiinnostaa vaan tuo tanko viritys, koska omaa auto ei voi lastuttaa(-91 9k 2,3T jatkuva-TCS)
Seat Cordoba TDI -03
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Bensaa alko kulumaan enemmän ku kerkes tankata,käynti meni epätasaseksi ja ravisti välillä ihmeellisesti(akka ei tykänny)ja osakaasulla kulku oli ihmeen nihkeetä.Täyskaasulla tapahtu paremmin ku ennen eli nosti ahtoja nopeempaa ja tasasemmin.
Vastaa Viestiin