Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Eli tuommoista mitä luultavammin tiedossa. Siis että saisi myös isomman kytkinlevyn kiinni.
Ihan uusi Sachsin kytkin ei jaksa pitää Satkussa enkä halua ajella millään sintterillä...
ProCarserviceltä kerrottiin että muutama on näitä muutoksia tehny ja suurin homma tulisi olemaan ajoitus merkkien kanssa..?
Omia kokemuksia ja tietoja kehiin!
Ihan uusi Sachsin kytkin ei jaksa pitää Satkussa enkä halua ajella millään sintterillä...
ProCarserviceltä kerrottiin että muutama on näitä muutoksia tehny ja suurin homma tulisi olemaan ajoitus merkkien kanssa..?
Omia kokemuksia ja tietoja kehiin!
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Raaputtamalla tai vaikka maalitussilla ajoitus merkit tonnarin vauhtipyörään ja silmälaakeri paikoilleen. Ei ole sen kummempi operaatio. Näin siis B202 kytkimen kanssa.
B234 kytkin vaatiikin jo hieman suuremman operaation.
B234 kytkin vaatiikin jo hieman suuremman operaation.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Voisiko hieman tarkentaa noiden merkkien merkkaamisesta? Miten tietää että laittaa merkit oikeaan paikkaan?
Toinen, että onko siis kaikki Tonnarin vauhtipyörät samankokoisia (?) ja kun tuossa puhuttiin että B234 kytkin vaatisi suurempaa operaatiota niin onko niin että se kokoero että mahtuuko Satkuun vai ei niin on juuri tuosta kytkimestä kiinni, että kytkimet on vaan erikokoisia?
Pitäisi juuri tämä tietää niin että voinko ostaa ihan minkä Tonnarin vauhtipyörän vaan ja siihen sitten joku, luultavasti Sachin kytkinsarja vaikka Motonetistä. Mikä näistä..?
Kytkinsarja Saab Turbo T16 84-1201
9000 2,0-Turbo 85->93 [1985 - 1993] 116.72 €
Kytkinpaketti Saab 9000 84-1512
9000 2,3-Turbo 89->93 [1989 - 1993] 199.90 €
Kytkinpaketti Saab9000 93- 215 84-1837
9000 2,0/2,3 94->moottnoV028943 (ø215mm, myös Turbo) [1994 - 1998] 189.90 €
Kytkinpaketti Saab9000 94- 240 84-1839
9000 2,0/2,3 moottnoV028944->98 (ø240mm, myös Turbo) [1985 - 1998] 245.00 €
Kytkinpaketti Saab9000 93-isot 84-1840
9000 2,3-Turbo 94->98 (147/165kW, ei Eco-125kW) [1994 - 1998] 239.90 €
Toinen, että onko siis kaikki Tonnarin vauhtipyörät samankokoisia (?) ja kun tuossa puhuttiin että B234 kytkin vaatisi suurempaa operaatiota niin onko niin että se kokoero että mahtuuko Satkuun vai ei niin on juuri tuosta kytkimestä kiinni, että kytkimet on vaan erikokoisia?
Pitäisi juuri tämä tietää niin että voinko ostaa ihan minkä Tonnarin vauhtipyörän vaan ja siihen sitten joku, luultavasti Sachin kytkinsarja vaikka Motonetistä. Mikä näistä..?
Kytkinsarja Saab Turbo T16 84-1201
9000 2,0-Turbo 85->93 [1985 - 1993] 116.72 €
Kytkinpaketti Saab 9000 84-1512
9000 2,3-Turbo 89->93 [1989 - 1993] 199.90 €
Kytkinpaketti Saab9000 93- 215 84-1837
9000 2,0/2,3 94->moottnoV028943 (ø215mm, myös Turbo) [1994 - 1998] 189.90 €
Kytkinpaketti Saab9000 94- 240 84-1839
9000 2,0/2,3 moottnoV028944->98 (ø240mm, myös Turbo) [1985 - 1998] 245.00 €
Kytkinpaketti Saab9000 93-isot 84-1840
9000 2,3-Turbo 94->98 (147/165kW, ei Eco-125kW) [1994 - 1998] 239.90 €
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Motonetin valikoimasta tuo ylimmäinen sopii. Vauhtipyörä taas sopii parhaiten vm.85-93 2-litraisesta turbosta. Ajoitusmerkit saat näppärästi paikoilleen kun laitat tonnarin ja satkun vauhtipyörät vierekkäin ja merkkaat esim. 14 astetta paikoilleen (tai mitä ennakkoa käytätkään).
2.3 pitkälohko tonnarin vauhtipyörä + kytkin asetelma on sen verran tuhti halkaisijaltaan ettei mahdu paikoilleen. Omaan tuplikseen moinen mahtuu kun on riittävän ohut vauhtipyörä.
2.3 pitkälohko tonnarin vauhtipyörä + kytkin asetelma on sen verran tuhti halkaisijaltaan ettei mahdu paikoilleen. Omaan tuplikseen moinen mahtuu kun on riittävän ohut vauhtipyörä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Oolrait mutta onko sitten tuossa Motonetin valikoimassa se ylin 240mm? Kun tuossa alempana oli toi missä ihan luki että oli halkasijaltaan 240mm...
Kytkinpaketti Saab9000 94- 240 84-1839
9000 2,0/2,3 moottnoV028944->98 (ø240mm, myös Turbo) [1985 - 1998] 245.00 €
Tarvitsee varmaan myös laittaa ajoitusmerkkeihin se "nolla-viiva"?
Mitä ennakkoa kannattaisi alkaa käyttämään kun kuitenkin en aio siirtyä DI:hin mutta tehoja kuitenkin tulossa vielä jonkin verran lisää, vai vaikuttaako se ennakko niin?
Kytkinpaketti Saab9000 94- 240 84-1839
9000 2,0/2,3 moottnoV028944->98 (ø240mm, myös Turbo) [1985 - 1998] 245.00 €
Tarvitsee varmaan myös laittaa ajoitusmerkkeihin se "nolla-viiva"?
Mitä ennakkoa kannattaisi alkaa käyttämään kun kuitenkin en aio siirtyä DI:hin mutta tehoja kuitenkin tulossa vielä jonkin verran lisää, vai vaikuttaako se ennakko niin?
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Laita viiva nollaan ja säädät sitten ennakon ajotuslampulla (jossa pitää olla säätö), siihen viivaan, kun haluttu ennakko säädettynä halutulla kierrosnopeudella.
Tonnarin ja satkun vauhtipyörissä eroa 30astetta merkeissä, laitat ne vauhtipyörät vaikka pulteilla kiinni toisiinsa, ni saat luotettavasti merkit samoihin kohtiin.
Tonnarin ja satkun vauhtipyörissä eroa 30astetta merkeissä, laitat ne vauhtipyörät vaikka pulteilla kiinni toisiinsa, ni saat luotettavasti merkit samoihin kohtiin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Hetkinen!
Nyt katselin ja funtsin noita kytkin sarjoja ja tuota mitä suorsa ehdotti
(Kytkinsarja Saab Turbo T16 84-1201
9000 2,0-Turbo 85->93 [1985 - 1993] 116.72 €)
Niin eikös toi ole sama mikä Satkussa jo vakiona?? 228mm?
Kytkinsarja Saab Turbo T16
900-Turbo 90->93 (ø228mm) [1990-1993]
Saako tuohon mun Satkuun siis sittenkään isompaa kytkintä vai onko tuo 228mm se suurin mitä Satkuun saa vai onnistuuko siihen tuon 240mm kytkimen ja vauhtipyörän laitto?
"2.3 pitkälohko tonnarin vauhtipyörä + kytkin asetelma on sen verran tuhti halkaisijaltaan ettei mahdu paikoilleen. Omaan tuplikseen moinen mahtuu kun on riittävän ohut vauhtipyörä."
Onko tämä juuri se 240mm? Ja mistä saisi sitten ohuempia vauhtipyöriä? Teetättämällä? Mittoja tiedossa?
Nyt katselin ja funtsin noita kytkin sarjoja ja tuota mitä suorsa ehdotti
(Kytkinsarja Saab Turbo T16 84-1201
9000 2,0-Turbo 85->93 [1985 - 1993] 116.72 €)
Niin eikös toi ole sama mikä Satkussa jo vakiona?? 228mm?
Kytkinsarja Saab Turbo T16
900-Turbo 90->93 (ø228mm) [1990-1993]
Saako tuohon mun Satkuun siis sittenkään isompaa kytkintä vai onko tuo 228mm se suurin mitä Satkuun saa vai onnistuuko siihen tuon 240mm kytkimen ja vauhtipyörän laitto?
"2.3 pitkälohko tonnarin vauhtipyörä + kytkin asetelma on sen verran tuhti halkaisijaltaan ettei mahdu paikoilleen. Omaan tuplikseen moinen mahtuu kun on riittävän ohut vauhtipyörä."
Onko tämä juuri se 240mm? Ja mistä saisi sitten ohuempia vauhtipyöriä? Teetättämällä? Mittoja tiedossa?
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Löysin tämmösen PFS:n sivuilta:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1343
Tosin on Tonnariin tarkoitettu (vm. 94'-98'), mutta on 228mm eli samankokoinen mikä mulla nyt tuossa Satkussa.
Tuo ei taida olla sintterilevy, mutta jokin sortin performance levy niin sen takia tuli vaan mieleen kun kuitenkin samankokoinen. Tiedä sitten miten paljon tehokkaampi tuo on vakioon verrattuna, mutta luultavasti kuitenkin sitä parempi.
Sivuilla ei ollut tuohon mun -91 vuosmallin turbo Satkuun mutta siellä kyllä oli "900 Non Turbo 79'-93" ja "900 Turbo 79'-90"
Mietiskelin että kävisikö tuo turbo Satkun malli (79-90) käydä mutta taitaa olla se 215mm..?
Onhan täällä nyt väkisin joku joka tietää tästä jotain enemmän kuin minä ja haluaisi auttaa...
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1343
Tosin on Tonnariin tarkoitettu (vm. 94'-98'), mutta on 228mm eli samankokoinen mikä mulla nyt tuossa Satkussa.
Tuo ei taida olla sintterilevy, mutta jokin sortin performance levy niin sen takia tuli vaan mieleen kun kuitenkin samankokoinen. Tiedä sitten miten paljon tehokkaampi tuo on vakioon verrattuna, mutta luultavasti kuitenkin sitä parempi.
Sivuilla ei ollut tuohon mun -91 vuosmallin turbo Satkuun mutta siellä kyllä oli "900 Non Turbo 79'-93" ja "900 Turbo 79'-90"
Mietiskelin että kävisikö tuo turbo Satkun malli (79-90) käydä mutta taitaa olla se 215mm..?
Onhan täällä nyt väkisin joku joka tietää tästä jotain enemmän kuin minä ja haluaisi auttaa...
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
No linkin kuva ei ole ainakaan kyseisestä tuotteesta jos ei kerta ole sintter
Saab 9000 CS 2.0T -97
Tonnarin 240mm kytkin ja vauhtipyörä Satkuun
Ahaa okei no tiedä sitten...
Minulle kerrotiinkin äsken ettei tuo sitten kuitenkaan olisi hyvä vaihtoehto. Tonnarin taikka Satkun...
Mites sitten se 240mm kytkin ja siihen vauhtipyörä? Miten sen asentaminen onnistuu vai onnistuuko??
Pitäisi todella tietää tuo kun on enää tämä marraskuu ja joulukuu aikaa... Tammikuussa ei enää ehdi kun pitää lähteä autolla inttiin. Tämän takia olisi todella suuri tarve tietää tästä! Saisin hommattua tuon vauhtipyörän ja kytkimen mutta en viitsisi sitä turhaan ostaa.
Vastauksia nyt pikapikaa!
Minulle kerrotiinkin äsken ettei tuo sitten kuitenkaan olisi hyvä vaihtoehto. Tonnarin taikka Satkun...
Mites sitten se 240mm kytkin ja siihen vauhtipyörä? Miten sen asentaminen onnistuu vai onnistuuko??
Pitäisi todella tietää tuo kun on enää tämä marraskuu ja joulukuu aikaa... Tammikuussa ei enää ehdi kun pitää lähteä autolla inttiin. Tämän takia olisi todella suuri tarve tietää tästä! Saisin hommattua tuon vauhtipyörän ja kytkimen mutta en viitsisi sitä turhaan ostaa.
Vastauksia nyt pikapikaa!
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Aika nihkeä foorumi tämä on. Varmasti porukka tietäisi, muttei jaksa vaivautua
Harvassa on satkut jossa ei uusi 228mm kytkin pitäisi. Laatikoita rupeaa kulumaan koneen ölijynvaihdon välein ennenkuin on pakko etsiä parempaa kytkintä.(viiden vaihdelaatikon kokemus ) Eli mitäjos otat kytkimen käteen ja katsot mikä siinä mättää. Vauhtipyörän kitkapinta epätasainen??
Jos joku 240mm käy on se tuo pitkälohkoisen 2.3 turbon. Paksuusogelmasta en ole kuullut mitään. Jos on ogelma voi siitä tonnarin vauhtipyörästä koneistaa pois niinpaljon kun on tarvis.
Harvassa on satkut jossa ei uusi 228mm kytkin pitäisi. Laatikoita rupeaa kulumaan koneen ölijynvaihdon välein ennenkuin on pakko etsiä parempaa kytkintä.(viiden vaihdelaatikon kokemus ) Eli mitäjos otat kytkimen käteen ja katsot mikä siinä mättää. Vauhtipyörän kitkapinta epätasainen??
Jos joku 240mm käy on se tuo pitkälohkoisen 2.3 turbon. Paksuusogelmasta en ole kuullut mitään. Jos on ogelma voi siitä tonnarin vauhtipyörästä koneistaa pois niinpaljon kun on tarvis.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Porsche Cayman
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Mä olen kanssa vähän samoilla linjoilla, että jotain taitaa nykyisessä kytkimessä olla vikana. Ainakin ton MinunAuto-sivun mukaisilla muutoksilla ei pitäis olla 228mm kytkimellä ongelmia.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Hiomapaperia kandee tarjota ainakin ensalkuun sille vauhtipyörän kitkapinnalle. Voihan se kitkapinta olla lasittunut vauhtipyörästäkin, niinkuin jarruissakin joskus käy levylle. Jos vauhtipyörä on sinistynyt, niin "limppu" on voinut käväistä turhan kuumana luistavan kytkimen kera...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Siis noi uudemmat 900-turbon v-pyöriin sopii suoraan 228mm, mutta on vaan harvinaisia ja siksi noita tonnarin 2,0 v-pyöriä on laiteltu. 240mm ei tosiaan ole tarve, 228 kestää mitä tarttee.
ÄLÄ osta Motonetin QH paskaa!!! Osta Sachs paineasetelma ja levy ja painelaakeri jos nykyinen on loppu. Jos nykyasetelmassa jokin muu mättää niin fiksaa se ensin ennen rahan tuhlausta. Kuten tossa edellä jo todettiin.
Samalla kun kytkin on irti niin kannattaa rempata työsylinteri.
ÄLÄ osta Motonetin QH paskaa!!! Osta Sachs paineasetelma ja levy ja painelaakeri jos nykyinen on loppu. Jos nykyasetelmassa jokin muu mättää niin fiksaa se ensin ennen rahan tuhlausta. Kuten tossa edellä jo todettiin.
Samalla kun kytkin on irti niin kannattaa rempata työsylinteri.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Tonnarin vauhtipyörä Satkuun
Sori etten ole pitkään aikaan ehtinyt käymään täällä vastailemassa... töitä..
Tosiaan luistaminen on loppunut! Eli hyvinkin mahdollista mitä tuossa ylempänä sanottiinkin, että voisi olla jotain kitkahäikkää vauhtipyörässä..?
Eli tuossa omassa "uudemmassa" OG Satkussa on siis semmonen vauhtipyörä (isompi) että siihen menee ilman mitään muutoksia hieman turbo Satkun kytkintä isompi kytkin ja asetelma, siis Tonnarin 228mm (?).
Sitten se kysymys että kestääkö se miten pitkälle? Ilmavoimien jälkeen on tarkoitus laittaa lisää palikkaa kiinni. Tehoja ~300hp. Katsoo miten niitä palikoita hommailen. Ainakin nokat, virtaavampi IC, ahdin, bensapuoli uusiutuu kokonaan (suuttimet, pumppu, suodattimet, linjat.. kaikki.).
Ja nyt en vaan puhu että kolmesataa pollea ulos mitä yleensä kuulee jossain ja sitten ei tehdäkään asialle mitään. Että sen takia voisi olla fiksua tietää että kestääkö se 228mm tommosia tehoja.
En turhaan rakennuttanut uutta konetta ja vaihdelaatikkoa jotka samalla vahvistettiin.
Tuumasta toimeen
Jos se 240mm tulisi tarpeelliseksi niin miten asentaa?
Tosiaan luistaminen on loppunut! Eli hyvinkin mahdollista mitä tuossa ylempänä sanottiinkin, että voisi olla jotain kitkahäikkää vauhtipyörässä..?
Eli tuossa omassa "uudemmassa" OG Satkussa on siis semmonen vauhtipyörä (isompi) että siihen menee ilman mitään muutoksia hieman turbo Satkun kytkintä isompi kytkin ja asetelma, siis Tonnarin 228mm (?).
Sitten se kysymys että kestääkö se miten pitkälle? Ilmavoimien jälkeen on tarkoitus laittaa lisää palikkaa kiinni. Tehoja ~300hp. Katsoo miten niitä palikoita hommailen. Ainakin nokat, virtaavampi IC, ahdin, bensapuoli uusiutuu kokonaan (suuttimet, pumppu, suodattimet, linjat.. kaikki.).
Ja nyt en vaan puhu että kolmesataa pollea ulos mitä yleensä kuulee jossain ja sitten ei tehdäkään asialle mitään. Että sen takia voisi olla fiksua tietää että kestääkö se 228mm tommosia tehoja.
En turhaan rakennuttanut uutta konetta ja vaihdelaatikkoa jotka samalla vahvistettiin.
Tuumasta toimeen
Jos se 240mm tulisi tarpeelliseksi niin miten asentaa?
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76