Suite ja CANusb kikkailua

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Sain vihdoin tehtyä SFI<->D9 kaapelin.
Ensimmäiset kokeilut läppärin ja auton kanssa ylitti odotukset.
CAN-yhteys toimii ja realiaikaisen tiedon keruu ja presentatio toimii niinkuin pitää.

T5 manuskaa olen selaillut edestakaisin mutta kuitenkin jäi askarruttamaan yksi asia.
+15V? Tarvitaanko tätä vain "write ECU trough CAN bus", eli rommien erasoimiseen ennen uudelleenohjelmointia?
RAMmi manipulaatio ei tarvitse +15V jännitettä, mutta muutoksetkaan ei pysy muistissa virtojen katkaisun jälkeen?
Voiko +15V olla aina kytkettynä, vai ainostaan ohjelmoidessa, ts. meneekö boksi jonkinlaiseen "ohjelmointi tilaan" ja autolla ei voi ajaa +15V kytkettynä?

TPS näyttää arvoa ~20 kun kaasupolkimeen ei koske, ja taasen polkimen liike menee suitessa näkyvän mittarin asteikon yli.
Onko TPS viallinen, vai onko kyseessä vain joku fiitseri?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

onneksi olkoon, eihän se ollutkaan vaikeaa ?

15V tarvitaan jos piirit on 28F sarjaa eli tarvii korkeamman erasointijännitteen, atmelin 29-sarjalaiset erasoituu ihan perus 5Vcc käyttöjännitteellä jotka ecussasi tällä hetkellä ovat. Erasointijännitettä voi tarjota koko ajan, erasointiin tarvitaan ohjauskäsky jolla piirit vasta erasoituvat.
RAMmilla tiedot pysyvät kunnes autosta akkusähkö katoaa, virtalukolla ei ole sen kanssa tekemistä
TPS ei ole koskaan näyttänyt nollaa, maksimiarvo logeissa taitaa olla 155 tms. Kyllä siitä selvän saa kun hetken tuijottaa.
Suiten mittareitahan saa konffattua, RTFM
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Se on se tuumasta toimeen mikä aina kestää minulla, sitten onkin vauhti päällä. Hankalinta oli soittaa Saabille ja tilata SFI-liitinrunko sekä liittimet, loppupeleissä ei edes niin kallista. Liitinrunko + 5 liitintä = 6,50€

Mittarien asteikon muuttamista en tullu edes ajatelleeksi 8O . Muuten kyllä zoomailin ja järjestelin ne uudelleen ja ihmettelin eri näyttövaihtoehtoja.

Elikkäs tuo SFI pistokkeen 6-napa, "15 V"-merkitty manuskassa on nimenomaan erasointijänitteensyöttö, 12V/15V riippuen piireistä. Ilmeisesti 15V toimii kuitenkin kaikissa?


Empä tosin kauaa kerennyt autossa juhlia kun minun uskollisen T41 sotaratsun akku kyykähti. Tuskinpa enään on 74Wh kapasiteettia.
Täytynee hommata DC/DC hakkuri läppärille Ohlsonnista niin pääsee jatkamaan. :D
QueQ
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Touko 29, 2012 20:35

Re: Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja QueQ »

Itehän en saa eculle can piuhan kanssa yhteyttä? Lukkee vaan alaalla että ECU:not connected. ja jos online tuning kohalta koittaa connect ecu niin tulee jotain failed to connect canbus tai jotakin sinne päin. Voiko olla ecussa sitten vika? Piuhat näyttäs olevan kunnossa mutta ecua en ole avannu.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Lawicel vai Combiadapter käytössä? Asetukset varmasti oikein?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
QueQ
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Touko 29, 2012 20:35

Re: Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja QueQ »

ei käsitystä minkälainen on lawicel tai combi. sininen adapteri missä on punanen ja vihreä ledi. ja adapterissa lukkoo canusb ja oisko ollu r452 vimoset...
QueQ
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Touko 29, 2012 20:35

Re: Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja QueQ »

http://www.can232.com/canusb/

tuollainen laitos kyseessä.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Lawicel CAN-USB siis käytössä. Kerrotko vielä mikä auto kyseessä. Suiten asetukset pitäisi olla oletuksena lawicelille..
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Mulla oli vastaavia ongelmia kun ei ollu noita lawicelin ajureita tietokoneella...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5, Insignia ST 4x4 -20
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
QueQ
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Touko 29, 2012 20:35

Re: Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja QueQ »

joo autona siis vm -96 900ng 2.0t.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja karg »

DIggItaLLr kirjoitti:+15V? Tarvitaanko tätä vain "write ECU trough CAN bus", eli rommien erasoimiseen ennen uudelleenohjelmointia?
RAMmi manipulaatio ei tarvitse +15V jännitettä, mutta muutoksetkaan ei pysy muistissa virtojen katkaisun jälkeen?
Jos on jättäny sen ohjelmointijännitteen kytkemättä, niin ei voi ohjelmoida flash-muisteja CAN-väylän kautta. Meikällä on omassa cabessa tommonen piuha kiinni, millä voi muokata vain RAM:ia (=muutokset häviää jos kytkee akun irti). Tein ite piuhan, missä on myös toi lisäjännite paikallaan, niin flash-muistien päivitys toimii. En tosin tee noita päivityksiä silti niin, että ECU on autossa kiinni. Varmempaa on tehdä noi hommat työpöydällä 16V virtalähteen kera.
Tommyb
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Elo 06, 2019 14:49
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Suite ja CANusb kikkailua

Viesti Kirjoittaja Tommyb »

Miten saisi yhdistettyä lisävirran siihen kaapeliin että saisi ohjelmoitua
Vastaa Viestiin