18 T #6 vai 7# tonnariin ??

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

18 T #6 vai 7# tonnariin ??

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

Sanokaas viisaammat miksi maailmalla suosittelevat käyttämään joko

15T #6 tai sitten 18T #7 mutta kehottavat välttämään 18T 6# -pakopesällä? Onko 18T:ssä kutosen pakopesällä normaalikäytössä joku todella suurikin ongelma negat. ominaisuus, jonka takia se ei olisi suositeltava vaihtoehto tonnariin?
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

ks. esim. saab networkistä nikin Dr Boost mielipide asiasta:

http://www.saabnet.com/tsn/bb/performan ... ?bID=66975
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: 18 T #6 vai 7# tonnariin ??

Viesti Kirjoittaja Vigge »

jannu huoleton kirjoitti:Sanokaas viisaammat miksi maailmalla suosittelevat käyttämään joko

15T #6 tai sitten 18T #7 mutta kehottavat välttämään 18T 6# -pakopesällä? Onko 18T:ssä kutosen pakopesällä normaalikäytössä joku todella suurikin ongelma negat. ominaisuus, jonka takia se ei olisi suositeltava vaihtoehto tonnariin?
Mistä moista olet lukenut, että 18T #6:sta pitäisi välttää?
Itse ajattelin torpata ko. ahtimen autooni ennen ensi kesää. Ajattelin ottaa ahtimen vakio siivillä, enkä leikatuilla koska tällöin alavääntö säilyy paremmin eivätkä viivet kaska tuhottomasti. Tehoa saa tällä konfiguraatiolla ulos noin 300hp mikä riittää minulle ja orkkismännille vallan mainiosti.
Jos sama ahdin on laikatuilla siivillä niin se riittää noin 350 asti, jolloin ahdin herää vasta myöhemmin ja toimii paremmin yläkierroksilla, joka muutenkaan ei ole esim B235:n vahvin alue orkkis nokilla.
#1730
500whp.net member
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

95power kirjoitti:ks. esim. saab networkistä nikin Dr Boost mielipide asiasta:

http://www.saabnet.com/tsn/bb/performan ... ?bID=66975

Kiitokset

Nyt alkoi valjeta!


Eipä osunu silmään tuo keskustelu...
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tottahan tuo on että ahdin on paremmin "balanssissa" #7 pakopesällä, mutta #6 on mallia bolt-on jos autossa mitsun ahdin vakiona.
#1730
500whp.net member
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

Vigge kirjoitti:Tottahan tuo on että ahdin on paremmin "balanssissa" #7 pakopesällä, mutta #6 on mallia bolt-on jos autossa mitsun ahdin vakiona.
Yes, eiköhän toi #6 ole ihan asiallinen peli, kun pysytään vielä maltillisissa teholukemissa.

Itsekin ajattelin tuota 18T #6 juuri tuon helpohkon asennuksen takia. Seiskan pakopesällä joutuu virittelemään adaptereita pakosarjan ja turbon väliin eikä se etuputkikaan ihan taida heittämällä mennä paikalleen.

Mietityttää vaan toi alavääntö 2.0T:ssä miten laiskaksi menee alta 3500 rpm?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Vilaseppa tuonne, yks 2.0 kone 18T #6 föönillä
http://www.nordictuning.biz/specialproj ... _pata.html
Tosin käyristä ei käy ilmi alavääntö, selviää varmaan kysymällä.
#1730
500whp.net member
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

Vigge kirjoitti:Vilaseppa tuonne, yks 2.0 kone 18T #6 föönillä
http://www.nordictuning.biz/specialproj ... _pata.html
Tosin käyristä ei käy ilmi alavääntö, selviää varmaan kysymällä.

Jep, katos vaan, kyllähän tossa on jo jonkulaisen alaväännönkin oltava noilla arvoilla.

Laitoin kyssärin menemään, katsotaan kuka, mitä ja milloin vastailee.
jannu huoleton
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jannu huoleton »

jannu huoleton kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Vilaseppa tuonne, yks 2.0 kone 18T #6 föönillä
http://www.nordictuning.biz/specialproj ... _pata.html
Tosin käyristä ei käy ilmi alavääntö, selviää varmaan kysymällä.

Jep, katos vaan, kyllähän tossa on jo jonkulaisen alaväännönkin oltava noilla arvoilla.

Laitoin kyssärin menemään, katsotaan kuka, mitä ja milloin vastailee.

Ja tuossa Nordicin vastaus kyselyyn:

"Det ger fullt vrid vid 3000rpm.
Det är dock 340nm redan vid 2000rpm
Det är dock lättare att få till det på T7 bilarna då det är ett bättre
styrsysstem."
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Meinaatko Vigge laittaa uudet ruiskut samalla? Eikös riittävän sopan saanti ala olla jo aika hilkulla noilla tehoilla. Niin vai onko viggenissä eri ruiskut kuin 9000 aerossa? Itse olen haaveillut ensikesäksi uusia ruiskuja, 3bar MAP jne.. Ajattelin kuitenkin tyytyä aeron vakio turboon. Näillä eväillä myöskin se 300 hp:n raja pitäisi mennä rikki.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

a9e0r0o0 kirjoitti:Meinaatko Vigge laittaa uudet ruiskut samalla? Eikös riittävän sopan saanti ala olla jo aika hilkulla noilla tehoilla. Niin vai onko viggenissä eri ruiskut kuin 9000 aerossa? Itse olen haaveillut ensikesäksi uusia ruiskuja, 3bar MAP jne.. Ajattelin kuitenkin tyytyä aeron vakio turboon. Näillä eväillä myöskin se 300 hp:n raja pitäisi mennä rikki.
Tavoite mulla 300-305hp jolloin myös orkkis suuttimien pitäisi riittää vallan mainiosta ja jos ei riitä niin kokeillaa hieman nostaa Bpainetta ja jos ei skulaa senkään jälkeen, niin sitten uuden kynät. Soppa riittä hyvin nykyisille tehoille joten oletan ettei 20 lisäheposta mene vielä yli rajan.
Mulla itseasissa rikastuu seos rajoittajaa kohden nykysellä softalla.
#1730
500whp.net member
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Kuulostaa hyvältä. Tarkemmin en asiaa tiedä mutta Dr.Boost tuntuu aika hanakasti suosittelevan isompia suuttimia aina kun 300hp:n raja puhkaistaan. Tonnari aeron stage 4:ssa tulee isommat suuttimet joten siinäkin mielessä se on aika turvallinen vaihtoehto (MapTun:lla runsaasti kokemusta ko. kokoonpanosta). Näyttävät aero:sta ottavan vakiosuuttimilla aina sinne 310hp:n asti, mutta ompa niitä sitten mäntiäkin sulanut.
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

a9e0r0o0 kirjoitti:Meinaatko Vigge laittaa uudet ruiskut samalla? Eikös riittävän sopan saanti ala olla jo aika hilkulla noilla tehoilla. Niin vai onko viggenissä eri ruiskut kuin 9000 aerossa? Itse olen haaveillut ensikesäksi uusia ruiskuja, 3bar MAP jne.. Ajattelin kuitenkin tyytyä aeron vakio turboon. Näillä eväillä myöskin se 300 hp:n raja pitäisi mennä rikki.
Kysymys taisi olla suunnattu Vigge:lle, mutta haluaisin ottaa hieman kantaa tuohon sopan riittävyyteen.

Riittävää sopan saantia 300bhp:en teholle voi arvioida esim. seuraavien sivustojen välityksellä:

http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injectorinfo.htm
http://www.race-technology.com/WebPage2 ... izing.html

Kuten huomaamme, vakioilla viggenin suuttimilla on aika vaikea tuota rajaa turvallisesti saavuttaa. Tietenkin softalla voidaan käyttää aukiolona 90%:ia ja säädettävän FPR:än avulla nostaa bensanpaine tuonne 4 bar:iiin, mutta miksi nostaa riskejä kun isommat suuttimet eivät kuitenkaan omaisuuksia maksa, eikä tässä puhuta vielä niin suurista suuttimista ettei autoa saataisi toimimaan myös matalilla kierroksilla...

Bensan riittävyydestä keskusteltu esim. seuraavassa STCS:än viestiketjussa ( tuolla nikin Switch viestissä olevassa lainauksessa laskeskeltu myös noiden viggenin std suuttimien riittävyyttä 300bhp:lle ):

http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=43601

Tuon lukaisemalla ( ja itse laskemalla ) jää jotenkin se maku, että tuo 300bhp ( hyvä kysymys tuolla nikin Switch viestissä olevassa laskentaesimerkissä on juuri tuo, että millainen 300bhp... ) on hieman yläkanttiin noille viggenin ( tai 9-5 aeron ) vakiosuuttimille. Siis suomeksi sanottuna, liikutaan turhaan ( polttoainejärjestelmän osalta ) riskirajoilla, kun homma voitaisiin hoitaa käyttämällä suosiolla hieman suurempia suuttimia. ( No, tämä tietenkin nostaisi virityksen hintaa ja karkoittaisi asiakkaita, suuremmat suuttimethan maksaisivat lisää tuollaiset 300egeä )

Just my 2 cents.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jos suuttimien riittoisuus olisi limitillä, niin uskotko että Hirsch käyttäisi niintä 9-5 aeron 310Bhp kitissä?
Omalla kohdalla dyno sanelee tarpeen, jos näyttää hullulta orkkis suuttimien kanssa, niin ilman muuta vaihda ne.
#1730
500whp.net member
95power
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 13:58

Viesti Kirjoittaja 95power »

Vigge kirjoitti:Jos suuttimien riittoisuus olisi limitillä, niin uskotko että Hirsch käyttäisi niintä 9-5 aeron 310Bhp kitissä?
Omalla kohdalla dyno sanelee tarpeen, jos näyttää hullulta orkkis suuttimien kanssa, niin ilman muuta vaihda ne.
Laitoin nuo linkit nimenomaan sen vuoksi, että halusin perustella väitettäni siitä, että suuttimet todellakin ovat limiitillä. Se, että Hirsch ( tai mikä tahansa muu ) viripaja käyttää jotakin tiettyä kombinaatiota ei mielestäni todista sitä, etteivät suuttimet olisi limiitillä. Nuo laskentakaavat suuttimien koolle ovat luonnollisesti aina approksimaatioita, koska tarkkoja arvoja tietylle sovellukselle ei ole käytettävissä.

Esim. 9-5 aeron kohdalla ( B235R / T7 ) tuo 250 bhp:en vakio maksimiteho on todellakin yläkantissa. Juuri tämän vuoksi tuon konstruktion yhteydessä steg1:et antavat heikosti katetta hinnalleen. Jos rautapuolta katsotaan, niin rajoillaan on sekä ahdin, pakopuoli että polttoainepuoli. Tämä ei ole vain minun mielipiteeni. Pelkästään laskemalla ( ks. esim. nuo yo. linkit ) voidaan todeta, että todellisuudessa ( siis jos ei puhuta vain sekunnin kymmenyksen piikkitehosta ) tuo 300bhp:tä voidaan saavuttaa turvallisesti ( siis järjellinen aukiolo ja paine ) n. 460 cc/min tuotolla ( suutinta kohden ). Ja jos sama sanotaan rautana, niin tämä tarkoittaa boschin suuttimista esim. noita 'volvon' vihreitä.

Todellisuudessa veikkaan että esim. tuo omaan kinneriin annettava sarja ( stage 5 ) antaa mahdollisesti 'oikeaa' jatkuvaa tehoa kenties tuon maagisen 300bhp:en verran. Tehopiikkinä tuo 340bhp on toki mahdollisuuksien rajoissa, muttei todellisena tehona joka olisi käytettävissä esim. koko ohituksen ajan. Täsmälleen sama pätee viggeniisi; vakiosuuttimilla tuo 300bhp:en tavoittaminen on mahdollista sekunnin kymmenyksen ajan, mutta mitään muuta arvoa lukemalla ei ole.

Se, että dyno sanelee tarpeen on ilman muuta hyvä lähestymistapa. Kuitenkin kannattaa muistaa että on kaksi eri asiaa saavuttaa 300bhp:en teho hetkellisesti kuin ylläpitää tuota tehoa esim. pitkän ohituksen ajan. Paljonpa on iloa hetkellisestä 300bhp:en tehosta joka termodynaamisten faktojen vuoksi tippuu seuraavalla sekunnilla 260bhp:hen.

Tämä täsmälleen sama koskee näitä ahtimia. Ei kait kukaan ihan oikeasti luule, että GT17:lla ( tai T25:lla ) oikeasti saadaan tehoa yli 250bhp ? Jos saadaan, on se niin hetkellistä ettei sillä sitten käytännössä tee yhtään mitään ( siis sekunnin WOT:in jälkeen kiihdytyksessä teho tippuu 200bhp:hen ).

Toki minustakin olisi hienoa, jos pienillä suuttimilla ja ahtimilla saataisiin todellista maksimitehoa näin paljon mitä nämä viripajat lupailevat. Mielestäni kannattaa kuitenkin olla itselleen rehellinen vaikkei se aina tunnukaan kivalta.

300bhp:tä on helvetin paljon tehoa. Noita viripuljujen lupailuja katsellessa tämä seikka pääsee helposti unohtumaan. Jos nämä viripuljut ( esim. Hirsch ) kertoisivat totuuden, vähentäisi se huomattavasti heidän liikevaihtoaan. He kyllä tietävät nämä asiat. Siis 300bhp:tä ja 300bhp:tä voivat olla 2 täysin eri asiaa. Vähän niin 200km/h ja 200km/h; tuon 200km/h ottaa lähes jokainen vakiokinneri tänäpäivänä mutta on eri asia ottaa vekotin tuon 10s:ssa vai 10 min:ssa. Kadunmiehellehän riittää että auto kulkee 200 km/h :)

Mikäli nämä juttuni ovat mielestäni ihan BS:ää, niin suosittelen että kysäiset asiaa oikeasti kovia autoja rakentaneilta äijiltä ( esim. Lehtimäen Timo ja löytyyhän noita muitakin jopa Suomesta ). Voit vaikka tulostaa tämän viestini ja antaa heidän lukea se. Kerro sitten, mitä sait vastaukseksi. Siis kysymys kuuluu: ovatko nämä perusteluni ja väitteeni totta vai puhunko sontaa ?
Vastaa Viestiin