Harrasteautoksi 900 turbo - mitä siitä saa irti?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Harrasteautoksi 900 turbo - mitä siitä saa irti?

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tossa ajattelin että pitää vissiin ostaa joku "rakkauden kohde" :lol: ettei tuunaa ja tärvele liikaa tuota ajopeliä ja ajattelin että jospa ostaisi jonkun -83-89 900 turbo 16V: sen "tuunaus-autoksi" ja koristeeksi pihalle = mamma on TAAS tyytyväinen :wink:

Mutta mitä tuollaisesta saa sitten irti :!: Osia löytynee joka lähtöön vaikka kuinka ja paljon mutta miten tuo tehopuoli, paljonko tuollaisesta saa sitten irti tehoja?
Tarkoitus olis tehdä kesäauto pidemmän kaavan kautta eli varmaan siihen menee jokunen vuosi mutta olishan sitä iltaisin jotain pikku puuhasteltavaa.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Mutta mitä tuollaisesta saa sitten irti Osia löytynee joka lähtöön vaikka kuinka ja paljon mutta miten tuo tehopuoli, paljonko tuollaisesta saa sitten irti tehoja?
No nyt tultiin mun mieliaiheeseen.. ;) Kyllähän tuosta tehoa irtoaa vaikka kuinka paljon. Vaihtamalla ahdin, putki, cooleri, bensanpaineensäädin ja ruiskulastu, ja lisäksi muotoilemalla hieman kantta ja modaamalla APC pitäisi tuollainen 300pollea irrota jos kaikki on kunnossa. Ja se ei ole vielä lähelläkään ylärajaa. Eli kyllä siitä saa vähintään yhtä paljon heppoja kuin uudemmistakin.

Kysymys on vain siihen laitettavasta rahamäärästä. ;)

Itse pidän OGsatasta Saab-malliston parhaana hupiautona, se on vielä sopivan askeettinen ja sivistymätön kunnon katuraaseriksi. :twisted: Mutta kyllä viritetylläkin satkulla vielä matkaa taittaa.

Jos tuollaisen laitat niin vinkkejä jaetaan ilomielin.
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

900 viriviri

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

900:stahan saa vaikka miten voimaa, jos rahaa löytyy....
Ensimmäinen huomioitava seikka: -89 viimeinen ilman kattia ja boschin ruiskulla, näin siis ainakin suomi-autot. Siitä eteenpäin katti ja Lucas.
Kyllähän noista on otettu suht pienillä muutoksilla yli 300hp...
Laatikko on ekana hajoamassa, erikssonilta saa ruotsista ratkaisun siihenkin, hinta tosin "hieman" suolainen...

Oma "haavepaketti" olis jotakuinkin:
93mm porattu lohko, matalapuristeiset takomännät (7,5:1?), H-profiili kanget, epäkeskohiottu kampiakseli; lisää iskua. penkissä muokattu 2,1/2,3 kansi ja kireemmät nokat ja 2,1 imusarja,
Hestec/haltec/megasquirt ruiskut/sytkä, keulaan iso cooleri, peltisatsi, garretin t3/4 hybridi, 3" putki, mahd. vesiruisku....
Noilla päässee sinne yli 300hp helposti :)
sitten vielä kakslevynen kytkin ja erikssonilta 4v loota.... :twisted:
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eiköhän noilla mennä jo lähelle 400.. ;)
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Aksu900 kirjoitti:
Mutta mitä tuollaisesta saa sitten irti Osia löytynee joka lähtöön vaikka kuinka ja paljon mutta miten tuo tehopuoli, paljonko tuollaisesta saa sitten irti tehoja?
No nyt tultiin mun mieliaiheeseen.. ;)

Jos tuollaisen laitat niin vinkkejä jaetaan ilomielin.
Kiitos, tuntuu siltä että ko. projektin teen ja varmasti tulen tivaamaan vinkkejä :wink:

...300 pollea ärtsyssä "vanhassa" ysisatkussa, jeee.... :wink:

Onko kellään linkkejä sivuille joissa keskitytään noihin 80-luvun 900: siin?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

...300 pollea ärtsyssä "vanhassa" ysisatkussa, jeee....
Semmonen löytyy täältä ensi kesänä, jos vain millään saan haalittua rahat parempaan turboon.. ;) Nyt vakioahtimella ei ole dynotettu, mutta kiihtyvyydestä pääteltynä ja muihin tehokkaisiin autoihin vertaamalla n. 250hp. Enempää ei viitsi tuosta vakioGarretista piiskata ulos.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Aksu900 kirjoitti:
...300 pollea ärtsyssä "vanhassa" ysisatkussa, jeee....
Semmonen löytyy täältä ensi kesänä, jos vain millään saan haalittua rahat parempaan turboon.. ;) Nyt vakioahtimella ei ole dynotettu, mutta kiihtyvyydestä pääteltynä ja muihin tehokkaisiin autoihin vertaamalla n. 250hp. Enempää ei viitsi tuosta vakioGarretista piiskata ulos.
Minkälainen cooleri sun Saabin keulalla on? Olen piakkoin teetättämässä moista (pro turbolta), niin olisi kiva tietää esim. max. koko!
Löytyykö kuvia?
Mulla siis og 900S ilman mitään IC:tä..
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ysitonnisen coolerista modattu versio. Eihän se paras mahdollinen ole mutta toimiva ja halpa. Kyllä tuonne varmaan 60*40*10cm kenno menee noin mututuntumalta.

Jokuhan vois mitata 900 syylärin koon, se on aikalailla maksimikoko myös coolerille. Itellä on tuo saba vähän kaukana tällä hetkellä, joten en pääse sitä mittailemaan.
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

900 tuuninkiin

Viesti Kirjoittaja jari »

mulla on 2.1 16v 900i -93 jossa on kuulemma 140 heppaa mikä on 5vähemmän ku saman vuoden turbossa? mitä jos tuohon panisi puhaltimen kupeeseen?vaikka menee ihan kivasti nytkin
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Siinä matalapaineturbossa eli 900S:ssä on 145hp. Täyspaineisessa tuon ikäisessä on 165 ja vanhemmissa 175hp.

Niin ja ahtimen laittaminen tuohon koneeseen ei ole kovin järkevää, kun puristussuhde on yli 10:1(vai mitä se on 2.1 koneessa??).. Turboissahan tuo on 9 paikkeilla ja sekin on viritettäessä liikaa.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

max power

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

900 turbo 2.0 16v on kuulemma otettu 700-800hp en kyllä tiiä millä raha määrällä mutta ruotsissa on kaikki vähä toisin ja nuo tehot on vielä saabin tehtaan tai ralli tiimin ottamia. 900:sen 2.1L moottorin männät ei kuulemma kestä mitään yli määräistä koska taitaa olla jotain ihme ainetta.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
MV
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Loka 12, 2003 18:00

Re: max power

Viesti Kirjoittaja MV »

900aero-84 kirjoitti:900 turbo 2.0 16v on kuulemma otettu 700-800hp en kyllä tiiä millä raha määrällä mutta ruotsissa on kaikki vähä toisin ja nuo tehot on vielä saabin tehtaan tai ralli tiimin ottamia. 900:sen 2.1L moottorin männät ei kuulemma kestä mitään yli määräistä koska taitaa olla jotain ihme ainetta.
760hv ysikolmonen:
http://www.europeancarweb.com/tuned/0307ec_760hpsaab/
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

mitä

Viesti Kirjoittaja jari »

mitä ihme ainetta ne männät? kertokaa joku? siis 2.1 16 valve -93 olen jossain kuullut että -93 mallin kone on eri ku-90-92 malleissa?kuka tietää?
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Eikös tuo 2.1 ole vapari eli eihän vaparikoneiden männät yleensäkkään kestä ahtamista kovinkaan hyvin. Turbokoneiden vakio männät saabeissakin lienee jonkinlaisia takomäntiä ihan vakiona ja siksi huomattavasti kestavämpiä kuin tavalliset männät. Saabien ahtamattomissa koneissa männät taas ovat ihan perus valutavaraa uskoisin...
Vastaa Viestiin