Harraste autoa hankkimassa
Harraste autoa hankkimassa
Olen hankkimassa "harrasteautoa" perheeseen ja paras aikaa hieromassa kauppoja -03 ikäisestä aero 9 kolkista.
Harrastuksen tarkoituksena olis tehdä pirssistä tuommoinen 300+hp koulukyyti perheen kaikille "lapsille" .
Noista virihommista en tiedä muuta kuin mitä tallista löytyvä möreä-ääninen amerikkalaisvalmisteinen mopo on opettanut ja senkin vähän hyvin pintapuolisesti joten pientä avun poikasta olisin vailla.
Näin alkuun semmoinen itseäni kiinnostava juttu olis että osaisko joku kertoa oliko siinä vielä saapin oma mylly vai GM konserni kamaa.
Ja sitten sitä virittämistä. Mitä kannattais/pitäis tehdä saavuttaakseni tuon 300hp:n. Vetovastuun annan kyllä osaaville käsille,mutta kiinnostais tietää minkälaisen kauppakassin kanssa pajalle pitäis mennä. Myös pientä vihjeen poikasta otan mielelläni vastaan mistä palikoita kannattais kysellä.
Kiitos jo etukäteen kaikille
Harrastuksen tarkoituksena olis tehdä pirssistä tuommoinen 300+hp koulukyyti perheen kaikille "lapsille" .
Noista virihommista en tiedä muuta kuin mitä tallista löytyvä möreä-ääninen amerikkalaisvalmisteinen mopo on opettanut ja senkin vähän hyvin pintapuolisesti joten pientä avun poikasta olisin vailla.
Näin alkuun semmoinen itseäni kiinnostava juttu olis että osaisko joku kertoa oliko siinä vielä saapin oma mylly vai GM konserni kamaa.
Ja sitten sitä virittämistä. Mitä kannattais/pitäis tehdä saavuttaakseni tuon 300hp:n. Vetovastuun annan kyllä osaaville käsille,mutta kiinnostais tietää minkälaisen kauppakassin kanssa pajalle pitäis mennä. Myös pientä vihjeen poikasta otan mielelläni vastaan mistä palikoita kannattais kysellä.
Kiitos jo etukäteen kaikille
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Re: Harraste autoa hankkimassa
Moro! Mylly on opelin ecotec, johon saab on tehnyt jakopää ja lisännyt tasapaino akselit. Eli saab gm hybridi kyseessä. Ysikolkki aerosta saa softaamalla suoraan sen 250hv ja reilut väännöt. Joten lastu kehiin ensin. Sitten keulakooleri setti, isompaa suutinta, isompaa ahdinta ja kierre on loputon. Mutta softamalla saat nopean alun...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Harraste autoa hankkimassa
Ei pidä paikkaansa, että olisi opel ja ecotec.
Lainaus: Tekniikan Maailma 19/2002:
Moottori ja voimansiirto:
Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Ja silti puhutaan syvällä rintaäänellä, että moottori on siitä ja siitä GM-yhtiön autosta peräisin. Mistä on kysymys?
Ensinnäkin jäljitystä sotkee se, että jo vuonna 1986 Opel Omegaan tuli saman kokoinen moottori, jossa on täsmälleen samat sylinterinmitat kuin Saabissakin eli 86x86 mm. Se sai neliventtiilitekniikan vuonna 1993 ja siitä on käytössä myös ahdettu versio. Tämä kokonaan valurautainen moottori on käytössä esimerkiksi Astra Cabrioletissa ja Zafira-tila-autossa. Tämä ei kuitenkaan ole Saabin moottorin lähtökohta.
Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi.
Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä verrattaen uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.
Vaihteisto on Saabin Göteborgin tehtaan valmistama ja niitä menee paljon myös Opelin voimakkaampien - suurivääntöisten - mallien käyttöön.
Lainaus päättyy.
mm.
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=73
Kokoonpanolla saat 300hv/410nm. Ainakin maptun.com sivustolta saa hyvää referenssiä mitä tarvitsee tehdä että päästään mihinkin teholukemiin, jos ei halua tilata arvokasta pakettia suoraan
Lainaus: Tekniikan Maailma 19/2002:
Moottori ja voimansiirto:
Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Ja silti puhutaan syvällä rintaäänellä, että moottori on siitä ja siitä GM-yhtiön autosta peräisin. Mistä on kysymys?
Ensinnäkin jäljitystä sotkee se, että jo vuonna 1986 Opel Omegaan tuli saman kokoinen moottori, jossa on täsmälleen samat sylinterinmitat kuin Saabissakin eli 86x86 mm. Se sai neliventtiilitekniikan vuonna 1993 ja siitä on käytössä myös ahdettu versio. Tämä kokonaan valurautainen moottori on käytössä esimerkiksi Astra Cabrioletissa ja Zafira-tila-autossa. Tämä ei kuitenkaan ole Saabin moottorin lähtökohta.
Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi.
Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä verrattaen uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.
Vaihteisto on Saabin Göteborgin tehtaan valmistama ja niitä menee paljon myös Opelin voimakkaampien - suurivääntöisten - mallien käyttöön.
Lainaus päättyy.
mm.
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=73
Kokoonpanolla saat 300hv/410nm. Ainakin maptun.com sivustolta saa hyvää referenssiä mitä tarvitsee tehdä että päästään mihinkin teholukemiin, jos ei halua tilata arvokasta pakettia suoraan
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Harraste autoa hankkimassa
Niin tuossahan lukee selvästi että se 2.2 lohko josta tuo kone on tehty on opelin, ja astrassa se esiintyy nimellä z22se. Lohko on opelin. Tasapainoakselit ja sylinterikannen osalta oli muisti vähän hatara.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Harraste autoa hankkimassa
Kun vaihdat vielä opelin tilalle GM:n niin sitten ollaan oikeassa. Lohko on siis GM:n.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Harraste autoa hankkimassa
Aa, totta, siis käsite meni väärin... mulle kaikki geeämmät on ooppeleita....Pakari kirjoitti:Kun vaihdat vielä opelin tilalle GM:n niin sitten ollaan oikeassa. Lohko on siis GM:n.
Re: Harraste autoa hankkimassa
Se on joskus tarkkaa
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Harraste autoa hankkimassa
Olettaen, että nyt on kyse NG9-3:sta? 2003 on tehty molempia.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Harraste autoa hankkimassa
Joo, kyllä tässä on kyse uudemmasta kopasta.
Onko vanhemmassa versiossa sitten vielä saabin oma mylly?
Noin niinku uteliaisuuden vuoks..
Onko vanhemmassa versiossa sitten vielä saabin oma mylly?
Noin niinku uteliaisuuden vuoks..
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08