og-satkun madallus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

og-satkun madallus

Viesti Kirjoittaja t8 »

Miten saisi tuon ilkeän raon (4-5cm) lokasuojan ja renkaan välistä poistettua? Renkaat on edessä 195/60/15 ja Lesjöforssin madallussarja on myös asennettu, iskarit on vakiot öljymalliset. Puskuria pitäisi saada lähemmäs kenttää, että pääsisi talvella aurailemaan teitä. Etuakselin kohdalta moottorin alta maanvara on n.10cm, tämä ei saisi paljoa muutua, ettei enää kolahtelisi suuremmissa heitoissa maahan.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Siis olet jo asentanut madallusjouset eikä kaasuiskaritkaan ole "Lisäjousina" maavaraa nostamassa? Jousien katkaisuun ei kai nykyään suhtauduta kovin lämpimästi ainakaan jos viimeinen kierros on supistettu ja sitä ei taota sellaiseksi katkaisun jälkeen...

Niin, miten vähenee rako kaaren ja renkaan välissä maavaran kärsimättä? No, ostetaan uudet lokarin kaaret ja hitsataan ne alemmas. Optisesti auto madaltuu :D
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Hessu kirjoitti:Siis olet jo asentanut madallusjouset eikä kaasuiskaritkaan ole "Lisäjousina" maavaraa nostamassa? Jousien katkaisuun ei kai nykyään suhtauduta kovin lämpimästi ainakaan jos viimeinen kierros on supistettu ja sitä ei taota sellaiseksi katkaisun jälkeen...
Joo en mä ainakaan lähtis jousia katkomaan ihan turvallisuussyistä vaikka katsastusinssille meniskin läpi. Ei varmaan toimi enää joustossa niinkuin on suunniteltu ja reippaassa vauhdissa mutkassa kun jousi napsahtaa poikki niin se on morjens jos ei vähemmästäkin.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

En mä niitä madallusjousia ala katkomaan, mieluummin laitan kouleentuneet jouset alle niin tulee vähä matalampi. edesmenneessä Nissanissa oli ite katkotut jouset. Toinen puol oli hyvin kupissa, mutta toista pysty vähä heiluttamaan kun auto oli nostettu ilmaan. Hyvin ajo asiansa, tosin iskarit alko olemaan loppuvaiheessa aika huonossa kunnossa.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

minimi maavara on kuormaamattomana 80mm

sen kun muistaa niin ei tule sanomista leimalla

on myös voimassa max 51mm madallus,
mutta sen toteaminen onkin jo vaikeampaa, siksi tuo minimaavara on yleensä lopullinen raja leimalla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7370
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vanhan satkun etujouset on ihan tasasesti spiraalit, että kyllä sopivat paikalleen vaikka vähän laikkakoneella avittaa, mutta pitää ottaa molemmista päistä tasaseen pois, että jäävät suoraan.
Noista vois poistaa sen osan mikä on päällekkäin...
Esim. puol kierrosta molemmista päistä.

Jos toi sun autos on 80-luvun alkupuolelta, niin laikalla katkasu on vielä ihan laillistakin. :)
On varmasti parempi ja turvallisempi kuin vanhat kulahtaneet jouset.

Mitkähän kumit sulla on jos maavara on noin pieni ja lokasuojan väli noin iso?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Renkaat ovat muistaakseni 190/65/15 tai 195/60/15. Autona on vm89 ruiskusatku, eli pitäisi tuon laskusarjanki madaltaa sen 40mm (vrt turbossa muistaakseni 25mm). Jouset ovat olleet yli vuoden alla, joten "alkujäykkyydenkin" pitäisi olla pois.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

31.12.95 asti voi katkaista jouset kunhan kantavuus on riittävä

tuossa tarkemmat ohjeet, lainattu Pro&Streetiltä:

-------------------------------------

Alustasarjan ( = madallussarjan) ja madallusjousten asennuksesta:

ilmoita sarjaa tilatessasi kaikki auton tiedot:
merkki, malli, valmistusvuosi ja -kk, tyyppi (rek. otteessa ja tyyppikilvessä), moottorikoko ja venttiilimäärä, käyttövoima bensa/diesel, mahdollinen ahdin, korimalli (esim sedan/hb/lb/farmari/avo...), 2wd vai 4wd, onko tehtaan sport-jousituksella varustettu, joidenkin autojen kohdalla max etuakselimassa (rekisteriotteessa ja tyyppikilvessä), yms.. tiedot

ilmoitetut madallukset ovat suuntaa antavia ilmoituksia valinnan helpottamiseksi, mutta autojen eripainoiset moottorit, varuste-erot, auton ajokilometrit ym seikat vaikuttavat lopulliseen madallukseen
lopullinen madallus näkyy vastaa kun osat ovat asettuneet paikalleen ja autolla on ajettu jonkin verran
usein etupää madaltuu hieman enemmän kuin takapää (mm ulkonäkösyistä, edessä yleensä isompi pyöräaukko)

tehdasmadalletut mallit madaltuvat vähemmän kuin ilmoitettu
(ellei jousimalli ole tarkoitettu erityisesti juuri tehdasmadallettuun malliin)

koska autoa muutetaan rakenteellisesti alkuperäisestä:
ensin kannattaa asentaa alustasarja tai madallusjouset, ajaa autolla jotta osat asettuvat paikalleen ja vasta sitten sovittaa erikoisrengas/vannepaketti paikalleen

korkeussäädettävien alustasarjojen kanssa ei välttämättä sovi alkuperäiset renkaat ja vanteet (saattaa ottaa sisältä kiinni varsinkin isommilla madalluksilla)

tarkista että sarjat ja laatikoiden sisältö on ollut oikea
tarkista että sarjan osat sopivat hyvin paikalleen yms.., ei saa asentaa väkisin väärää osaa paikalleen!
(säilytä paketit ja osat ehjinä ja siisteinä tarkistusvaiheessa niin osia voi mahdollisesti vielä vaihtaa, avaa siis paketit siististi esim kirje- tai mattoveitsellä varoen vahingoittamasta sisältöä)

vakaajia ei ole pakko vaihtaa eikä yleensä vaihdetakkaan
(joihinkin autoihin niitä saa lisävarusteena)

puslien kunto tulee tarkistaa vuosittain ja ne uusia tarvittaessa
(myös vakiojousituksella)
halutessaan voi myös uusia kaikki puslat kerralla koska kumi vanhetessaan pehmenee
joihinkin autoihin saa tilalle erikoisosina jäykempiä polyuretaanipuslia jotka kestävät paremmin ja joustavat vähemmän = ajo on tarkempaa ja jarrutuksissa suuntavakavuus parempi

iskareiden pölysuojakumit, kiinnityspultit, mutterit jne käytetään samat kuin autossa on (osa tulee joskus iskaripaketeissa mukana)

iskarin ja jousien kiinnityspisteiden kunto kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa uusia puslat, laakerit, helat yms.. osat

pyöränkulmat on tarkistettava ja suunnattava niin lähelle alkuperäistä kuin säätövaran puolesta mahdollista ellei paketin papereissa ole tarkempia suuntausarvoja (katuajoon)
oik/vas symmetrisesti

alustasarja on muutoskatsastettava
(koska autoa on rakenteellisesti muutettu alkuperäisestä)
max sallittu madallus jousituksesta Suomessa on 51mm
minimi maavara on 80mm kuormaamattomana
myös korkeussäädettävillä saa madaltaa vain 51mm (eli usein osa säätövarasta jää Suomessa käyttämättä)
pyöränkumien suuntaustodistus on näytettävä
jos auto on EY-tyyppihyväksytty (uudet henkilöautomallit käyttöönotto 1.1.96-> ja kaikki henkilöautot käyttöönotto 1.1.98->) tarvitaan myös e-,E- tai TUV-todistus että sarja on ko automalliin tarkoitettu

koska autoa on rakenteellisesti muutettu alkuperäisestä voi se vaikuttaa myös auton muiden (yleensä alustan ja voimansiirron osien) takuuseen rajoittavasti tai poistavasti (kysy automaahantuojaltasi tarkemmin)
kaikilla iskarityypeillä ei ole takuuta madallusjousien kanssa (lähinnä vakio- ja hd-vakiotyyppisillä)
alustasarjat ja madallusjouset madallusjouset ovat auton muuttamiseen tarkoitettuja erikoisosia joten niiden takuu kattaa vain osat, ei asennus- tai muita seurannaiskuluja, useimpien sarjojen valmistusvirhetakuu on 1v ostopäivästä
kilpakäytössä tai kilpa-ajoharjoituksissa tai vastaavassa käytössä olevilla alustasarjoilla ei ole takuuta

Pro&Street
myynti@prostreet.fi
http://www.prostreet.fi
+358-400-790019
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Offtopic:

Lauantai-iltana olin pitkästä aikaa Kokkolassa käymässä ja pysähdyin paikallisen rundin varteen tupakoimaan.. Oli yhellä porukalla sopivasti laskettu Golf, kun takapyörät raapi kaariin koko ajan ja etupyörät kun hiemankin käänsi. Auton kääntösäde arviolta 50m :lol:

Aivan loistavaa, vieläkin naurattaa kun ajattelen kuinka se yritti epätoivosesti lähtee siittä parkkipaikalta ja rengas valitti kokoajan. :D
Aki Peltola #1132
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

saabracing kirjoitti: Paljonkohan noissa rataluokan satkuissa on "todellinen maavara" ?
Niin.....mitä tarkoittaa "todellinen"?

On ne JOTKUT (ei kaikki) niin matalia, että alemmas niitä ei enää oikein saa. Alkaa se laatikon alla oleva alumiinipalkki raapia kiinni.... niin ja toisilla on jo nyt ongelmia sivuputken kanssa, joka on aina kiinni joka paikassa (senpä takia mä tein syksyllä putken taakse... prkl :twisted: )
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mitäs jousia noissa ratasaabeissa käytetään?Vai onko ihan mallia laikka?
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

tomaatti kirjoitti:Mitäs jousia noissa ratasaabeissa käytetään?Vai onko ihan mallia laikka?
Epäilen että mallia laikka ei toimi rata-ajossa häävisti, hyvältähän se voi kyllä näyttää :?
BMW 320dA Coupe LCI
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

tomaatti kirjoitti:Mitäs jousia noissa ratasaabeissa käytetään?Vai onko ihan mallia laikka?
Suurin osa käyttää jotain tehtyjä, eli jäykempiä ja lyhyempiä.
Muutamassa autossa (minä mukaan lukien) on kynäjouset korkeuden säädöllä + apujousi.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Vastaa Viestiin