og-satkun madallus
og-satkun madallus
Miten saisi tuon ilkeän raon (4-5cm) lokasuojan ja renkaan välistä poistettua? Renkaat on edessä 195/60/15 ja Lesjöforssin madallussarja on myös asennettu, iskarit on vakiot öljymalliset. Puskuria pitäisi saada lähemmäs kenttää, että pääsisi talvella aurailemaan teitä. Etuakselin kohdalta moottorin alta maanvara on n.10cm, tämä ei saisi paljoa muutua, ettei enää kolahtelisi suuremmissa heitoissa maahan.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Siis olet jo asentanut madallusjouset eikä kaasuiskaritkaan ole "Lisäjousina" maavaraa nostamassa? Jousien katkaisuun ei kai nykyään suhtauduta kovin lämpimästi ainakaan jos viimeinen kierros on supistettu ja sitä ei taota sellaiseksi katkaisun jälkeen...
Niin, miten vähenee rako kaaren ja renkaan välissä maavaran kärsimättä? No, ostetaan uudet lokarin kaaret ja hitsataan ne alemmas. Optisesti auto madaltuu
Niin, miten vähenee rako kaaren ja renkaan välissä maavaran kärsimättä? No, ostetaan uudet lokarin kaaret ja hitsataan ne alemmas. Optisesti auto madaltuu
Joo en mä ainakaan lähtis jousia katkomaan ihan turvallisuussyistä vaikka katsastusinssille meniskin läpi. Ei varmaan toimi enää joustossa niinkuin on suunniteltu ja reippaassa vauhdissa mutkassa kun jousi napsahtaa poikki niin se on morjens jos ei vähemmästäkin.Hessu kirjoitti:Siis olet jo asentanut madallusjouset eikä kaasuiskaritkaan ole "Lisäjousina" maavaraa nostamassa? Jousien katkaisuun ei kai nykyään suhtauduta kovin lämpimästi ainakaan jos viimeinen kierros on supistettu ja sitä ei taota sellaiseksi katkaisun jälkeen...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
En mä niitä madallusjousia ala katkomaan, mieluummin laitan kouleentuneet jouset alle niin tulee vähä matalampi. edesmenneessä Nissanissa oli ite katkotut jouset. Toinen puol oli hyvin kupissa, mutta toista pysty vähä heiluttamaan kun auto oli nostettu ilmaan. Hyvin ajo asiansa, tosin iskarit alko olemaan loppuvaiheessa aika huonossa kunnossa.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Vanhan satkun etujouset on ihan tasasesti spiraalit, että kyllä sopivat paikalleen vaikka vähän laikkakoneella avittaa, mutta pitää ottaa molemmista päistä tasaseen pois, että jäävät suoraan.
Noista vois poistaa sen osan mikä on päällekkäin...
Esim. puol kierrosta molemmista päistä.
Jos toi sun autos on 80-luvun alkupuolelta, niin laikalla katkasu on vielä ihan laillistakin. :)
On varmasti parempi ja turvallisempi kuin vanhat kulahtaneet jouset.
Mitkähän kumit sulla on jos maavara on noin pieni ja lokasuojan väli noin iso?
Noista vois poistaa sen osan mikä on päällekkäin...
Esim. puol kierrosta molemmista päistä.
Jos toi sun autos on 80-luvun alkupuolelta, niin laikalla katkasu on vielä ihan laillistakin. :)
On varmasti parempi ja turvallisempi kuin vanhat kulahtaneet jouset.
Mitkähän kumit sulla on jos maavara on noin pieni ja lokasuojan väli noin iso?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
31.12.95 asti voi katkaista jouset kunhan kantavuus on riittävä
tuossa tarkemmat ohjeet, lainattu Pro&Streetiltä:
-------------------------------------
Alustasarjan ( = madallussarjan) ja madallusjousten asennuksesta:
ilmoita sarjaa tilatessasi kaikki auton tiedot:
merkki, malli, valmistusvuosi ja -kk, tyyppi (rek. otteessa ja tyyppikilvessä), moottorikoko ja venttiilimäärä, käyttövoima bensa/diesel, mahdollinen ahdin, korimalli (esim sedan/hb/lb/farmari/avo...), 2wd vai 4wd, onko tehtaan sport-jousituksella varustettu, joidenkin autojen kohdalla max etuakselimassa (rekisteriotteessa ja tyyppikilvessä), yms.. tiedot
ilmoitetut madallukset ovat suuntaa antavia ilmoituksia valinnan helpottamiseksi, mutta autojen eripainoiset moottorit, varuste-erot, auton ajokilometrit ym seikat vaikuttavat lopulliseen madallukseen
lopullinen madallus näkyy vastaa kun osat ovat asettuneet paikalleen ja autolla on ajettu jonkin verran
usein etupää madaltuu hieman enemmän kuin takapää (mm ulkonäkösyistä, edessä yleensä isompi pyöräaukko)
tehdasmadalletut mallit madaltuvat vähemmän kuin ilmoitettu
(ellei jousimalli ole tarkoitettu erityisesti juuri tehdasmadallettuun malliin)
koska autoa muutetaan rakenteellisesti alkuperäisestä:
ensin kannattaa asentaa alustasarja tai madallusjouset, ajaa autolla jotta osat asettuvat paikalleen ja vasta sitten sovittaa erikoisrengas/vannepaketti paikalleen
korkeussäädettävien alustasarjojen kanssa ei välttämättä sovi alkuperäiset renkaat ja vanteet (saattaa ottaa sisältä kiinni varsinkin isommilla madalluksilla)
tarkista että sarjat ja laatikoiden sisältö on ollut oikea
tarkista että sarjan osat sopivat hyvin paikalleen yms.., ei saa asentaa väkisin väärää osaa paikalleen!
(säilytä paketit ja osat ehjinä ja siisteinä tarkistusvaiheessa niin osia voi mahdollisesti vielä vaihtaa, avaa siis paketit siististi esim kirje- tai mattoveitsellä varoen vahingoittamasta sisältöä)
vakaajia ei ole pakko vaihtaa eikä yleensä vaihdetakkaan
(joihinkin autoihin niitä saa lisävarusteena)
puslien kunto tulee tarkistaa vuosittain ja ne uusia tarvittaessa
(myös vakiojousituksella)
halutessaan voi myös uusia kaikki puslat kerralla koska kumi vanhetessaan pehmenee
joihinkin autoihin saa tilalle erikoisosina jäykempiä polyuretaanipuslia jotka kestävät paremmin ja joustavat vähemmän = ajo on tarkempaa ja jarrutuksissa suuntavakavuus parempi
iskareiden pölysuojakumit, kiinnityspultit, mutterit jne käytetään samat kuin autossa on (osa tulee joskus iskaripaketeissa mukana)
iskarin ja jousien kiinnityspisteiden kunto kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa uusia puslat, laakerit, helat yms.. osat
pyöränkulmat on tarkistettava ja suunnattava niin lähelle alkuperäistä kuin säätövaran puolesta mahdollista ellei paketin papereissa ole tarkempia suuntausarvoja (katuajoon)
oik/vas symmetrisesti
alustasarja on muutoskatsastettava
(koska autoa on rakenteellisesti muutettu alkuperäisestä)
max sallittu madallus jousituksesta Suomessa on 51mm
minimi maavara on 80mm kuormaamattomana
myös korkeussäädettävillä saa madaltaa vain 51mm (eli usein osa säätövarasta jää Suomessa käyttämättä)
pyöränkumien suuntaustodistus on näytettävä
jos auto on EY-tyyppihyväksytty (uudet henkilöautomallit käyttöönotto 1.1.96-> ja kaikki henkilöautot käyttöönotto 1.1.98->) tarvitaan myös e-,E- tai TUV-todistus että sarja on ko automalliin tarkoitettu
koska autoa on rakenteellisesti muutettu alkuperäisestä voi se vaikuttaa myös auton muiden (yleensä alustan ja voimansiirron osien) takuuseen rajoittavasti tai poistavasti (kysy automaahantuojaltasi tarkemmin)
kaikilla iskarityypeillä ei ole takuuta madallusjousien kanssa (lähinnä vakio- ja hd-vakiotyyppisillä)
alustasarjat ja madallusjouset madallusjouset ovat auton muuttamiseen tarkoitettuja erikoisosia joten niiden takuu kattaa vain osat, ei asennus- tai muita seurannaiskuluja, useimpien sarjojen valmistusvirhetakuu on 1v ostopäivästä
kilpakäytössä tai kilpa-ajoharjoituksissa tai vastaavassa käytössä olevilla alustasarjoilla ei ole takuuta
Pro&Street
myynti@prostreet.fi
http://www.prostreet.fi
+358-400-790019
tuossa tarkemmat ohjeet, lainattu Pro&Streetiltä:
-------------------------------------
Alustasarjan ( = madallussarjan) ja madallusjousten asennuksesta:
ilmoita sarjaa tilatessasi kaikki auton tiedot:
merkki, malli, valmistusvuosi ja -kk, tyyppi (rek. otteessa ja tyyppikilvessä), moottorikoko ja venttiilimäärä, käyttövoima bensa/diesel, mahdollinen ahdin, korimalli (esim sedan/hb/lb/farmari/avo...), 2wd vai 4wd, onko tehtaan sport-jousituksella varustettu, joidenkin autojen kohdalla max etuakselimassa (rekisteriotteessa ja tyyppikilvessä), yms.. tiedot
ilmoitetut madallukset ovat suuntaa antavia ilmoituksia valinnan helpottamiseksi, mutta autojen eripainoiset moottorit, varuste-erot, auton ajokilometrit ym seikat vaikuttavat lopulliseen madallukseen
lopullinen madallus näkyy vastaa kun osat ovat asettuneet paikalleen ja autolla on ajettu jonkin verran
usein etupää madaltuu hieman enemmän kuin takapää (mm ulkonäkösyistä, edessä yleensä isompi pyöräaukko)
tehdasmadalletut mallit madaltuvat vähemmän kuin ilmoitettu
(ellei jousimalli ole tarkoitettu erityisesti juuri tehdasmadallettuun malliin)
koska autoa muutetaan rakenteellisesti alkuperäisestä:
ensin kannattaa asentaa alustasarja tai madallusjouset, ajaa autolla jotta osat asettuvat paikalleen ja vasta sitten sovittaa erikoisrengas/vannepaketti paikalleen
korkeussäädettävien alustasarjojen kanssa ei välttämättä sovi alkuperäiset renkaat ja vanteet (saattaa ottaa sisältä kiinni varsinkin isommilla madalluksilla)
tarkista että sarjat ja laatikoiden sisältö on ollut oikea
tarkista että sarjan osat sopivat hyvin paikalleen yms.., ei saa asentaa väkisin väärää osaa paikalleen!
(säilytä paketit ja osat ehjinä ja siisteinä tarkistusvaiheessa niin osia voi mahdollisesti vielä vaihtaa, avaa siis paketit siististi esim kirje- tai mattoveitsellä varoen vahingoittamasta sisältöä)
vakaajia ei ole pakko vaihtaa eikä yleensä vaihdetakkaan
(joihinkin autoihin niitä saa lisävarusteena)
puslien kunto tulee tarkistaa vuosittain ja ne uusia tarvittaessa
(myös vakiojousituksella)
halutessaan voi myös uusia kaikki puslat kerralla koska kumi vanhetessaan pehmenee
joihinkin autoihin saa tilalle erikoisosina jäykempiä polyuretaanipuslia jotka kestävät paremmin ja joustavat vähemmän = ajo on tarkempaa ja jarrutuksissa suuntavakavuus parempi
iskareiden pölysuojakumit, kiinnityspultit, mutterit jne käytetään samat kuin autossa on (osa tulee joskus iskaripaketeissa mukana)
iskarin ja jousien kiinnityspisteiden kunto kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa uusia puslat, laakerit, helat yms.. osat
pyöränkulmat on tarkistettava ja suunnattava niin lähelle alkuperäistä kuin säätövaran puolesta mahdollista ellei paketin papereissa ole tarkempia suuntausarvoja (katuajoon)
oik/vas symmetrisesti
alustasarja on muutoskatsastettava
(koska autoa on rakenteellisesti muutettu alkuperäisestä)
max sallittu madallus jousituksesta Suomessa on 51mm
minimi maavara on 80mm kuormaamattomana
myös korkeussäädettävillä saa madaltaa vain 51mm (eli usein osa säätövarasta jää Suomessa käyttämättä)
pyöränkumien suuntaustodistus on näytettävä
jos auto on EY-tyyppihyväksytty (uudet henkilöautomallit käyttöönotto 1.1.96-> ja kaikki henkilöautot käyttöönotto 1.1.98->) tarvitaan myös e-,E- tai TUV-todistus että sarja on ko automalliin tarkoitettu
koska autoa on rakenteellisesti muutettu alkuperäisestä voi se vaikuttaa myös auton muiden (yleensä alustan ja voimansiirron osien) takuuseen rajoittavasti tai poistavasti (kysy automaahantuojaltasi tarkemmin)
kaikilla iskarityypeillä ei ole takuuta madallusjousien kanssa (lähinnä vakio- ja hd-vakiotyyppisillä)
alustasarjat ja madallusjouset madallusjouset ovat auton muuttamiseen tarkoitettuja erikoisosia joten niiden takuu kattaa vain osat, ei asennus- tai muita seurannaiskuluja, useimpien sarjojen valmistusvirhetakuu on 1v ostopäivästä
kilpakäytössä tai kilpa-ajoharjoituksissa tai vastaavassa käytössä olevilla alustasarjoilla ei ole takuuta
Pro&Street
myynti@prostreet.fi
http://www.prostreet.fi
+358-400-790019
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
http://www.maijalaracing.net/multimedia ... ab_001.jpg
tommonen kadulle...
Paljonkohan noissa rataluokan satkuissa on "todellinen maavara" ?
http://www.maijalaracing.net/multimedia ... ab_002.jpg
http://www.maijalaracing.net/multimedia ... ab_003.jpg
http://www.maijalaracing.net/multimedia ... ab_004.jpg
tommonen kadulle...
Paljonkohan noissa rataluokan satkuissa on "todellinen maavara" ?
http://www.maijalaracing.net/multimedia ... ab_002.jpg
http://www.maijalaracing.net/multimedia ... ab_003.jpg
http://www.maijalaracing.net/multimedia ... ab_004.jpg
Offtopic:
Lauantai-iltana olin pitkästä aikaa Kokkolassa käymässä ja pysähdyin paikallisen rundin varteen tupakoimaan.. Oli yhellä porukalla sopivasti laskettu Golf, kun takapyörät raapi kaariin koko ajan ja etupyörät kun hiemankin käänsi. Auton kääntösäde arviolta 50m
Aivan loistavaa, vieläkin naurattaa kun ajattelen kuinka se yritti epätoivosesti lähtee siittä parkkipaikalta ja rengas valitti kokoajan.
Lauantai-iltana olin pitkästä aikaa Kokkolassa käymässä ja pysähdyin paikallisen rundin varteen tupakoimaan.. Oli yhellä porukalla sopivasti laskettu Golf, kun takapyörät raapi kaariin koko ajan ja etupyörät kun hiemankin käänsi. Auton kääntösäde arviolta 50m
Aivan loistavaa, vieläkin naurattaa kun ajattelen kuinka se yritti epätoivosesti lähtee siittä parkkipaikalta ja rengas valitti kokoajan.
Aki Peltola #1132
Niin.....mitä tarkoittaa "todellinen"?saabracing kirjoitti: Paljonkohan noissa rataluokan satkuissa on "todellinen maavara" ?
On ne JOTKUT (ei kaikki) niin matalia, että alemmas niitä ei enää oikein saa. Alkaa se laatikon alla oleva alumiinipalkki raapia kiinni.... niin ja toisilla on jo nyt ongelmia sivuputken kanssa, joka on aina kiinni joka paikassa (senpä takia mä tein syksyllä putken taakse... prkl )
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Suurin osa käyttää jotain tehtyjä, eli jäykempiä ja lyhyempiä.tomaatti kirjoitti:Mitäs jousia noissa ratasaabeissa käytetään?Vai onko ihan mallia laikka?
Muutamassa autossa (minä mukaan lukien) on kynäjouset korkeuden säädöllä + apujousi.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -